Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Ik st aop het punt een digitale camera te kopen
Heb dus al foldertjes gelezen en ben bij de Mediamarkt geweest waar ze veel verkopen maar advies homaar Nu ben ik een gigantische leek op dit gebied maar kan iemand mij vertellen waar je minimaal op moet letten
Ik hoor zo vreselijk veel en zie door de megapixels het toestel niet meer Ik wil gewoon leuk foto´s maken en voldoende opslag capaciteit hebben dus
wat is 3 x zoom
wat is het verschil tussen optische en digittale zoom
wat beteken die getallen op de lens
is de bedoeling van een groothoeklens dat je een heel gebouw van dichtbij in zijn totaal kunt fotograferen?
en nu hoorde ik iemand een geelfilterlens roepen ??? tisdat??
Aanrader: Canon Ixus 400. Lekker klein en erg goed voor 'point & shoot' doeleinden (weinig instelmogelijkheden). Zeer goede testresultaten (zie dpreview.com).
Bij vergelijken van zoom-mogelijkheden alleen op optische zoom letten. Aan digitale zoom heb je niet veel: je maakt dan alleen de puntjes groter zonder dat de detaillering toeneemt. Ditzelfde kun je achteraf op de computer bereiken.
Niet alleen op de megapixeltjes letten. Meer MP betekent soms slechter presteren in een donkere omgeving vanwege de geringere lichtopbrengst per pixel.
Als je veel vergrotingen wilt maken is een flinke hoeveelheid MP's wel aan te bevelen. Voor standaard 10 x 15 foto's voldoet 3.2 of 4 MP.
Als binnenfotografie erg belangrijk is, dan is een aansluiting voor een losse flitser aan te bevelen.
De beantwoording van de overige vragen laat ik graag over aan de echte experts op dit forum: te herkennen aan een knots van een spiegelreflexcamera in een enorme tas.