Ja, dat heb ik!JolandaOudshoorn schreef:Heb je de hele post gelezen, of alleen de eerste regelLuther schreef:Maar dat ga ik niet doen, want ik weet precies welke twee types bij mij passen, zowel qua positieve en qua negatieve eigenschappen. Daar heb ik geen vragenlijst voor nodig; als die vragenlijst iets anders toont, kloppen de vragen niet...JolandaOudshoorn schreef:Het is de bedoeling dat je die vragenlijst wel invult, misschien kom je dan op een heel andere persoonlijkheid uit dan wat je zelf hebt bedacht. Het invullen leidt tot een hoogste score, dat is kernpunt. De twee daarop scores zijn je ankerpunten. Vervolgens zoek jij je punt op in het enneagram. Je ziet dat een pijl van je afloopt en naar je toeloopt. De pijl die naar je afloopt tekent je stresspunt. Onder druk ben je geneigd de eigenschappen van dit type aan te nemen. Wanneer je vanaf je kernpunt de pijl volgt die van je afloopt, is je leerpunt. Je moet de eigenschappen van dat punt je aanleren. Op deze manier kan jij jezelf vormen tot een volmaakter mens. Elk type heeft een uiterlijke verschijningsvorm, innerlijke drijfveren, verval tot ineffectiviteit en verbetering tot effectivieteit. De negen types zijn weer onderverdeelt in 3 categorieen van gelijkgestemden typen en het tekent relaties tussen typen. Dat zijn dus de 6 dimensies van het enneagram.Luther schreef:Ik heb helemaal geen vragenlijst o.i.d. ingevuld, maar een ieder die mij kent, weet feilloos welke twee nummers bij mij absoluut boven de rest uitstijgen.
Enneagram, wie kent dit?
Re: Enneagram, wie kent dit?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- JolandaOudshoorn
Door alleen maar te kijken welk type bij je past, is niet voldoende. Je moet je kernpunt en ankerpunten kennen. Je moet je stresspunt en leerpunt kennen. Je moet weten in welke van de 3 gelijkgestemden categorie je valt.
Dan pas kan je gaan werken aan de verbetering van jezelf. Alleen op deze manier pas je het enneagram goed toe. Dat is het doel van het enneagram: jezelf verbeteren.
Prima dat jij het op een andere manier invult of ermee omgaat, maar dan snap ik ook wel dat je de gevaren van het enneagram niet ziet.
Dan pas kan je gaan werken aan de verbetering van jezelf. Alleen op deze manier pas je het enneagram goed toe. Dat is het doel van het enneagram: jezelf verbeteren.
Prima dat jij het op een andere manier invult of ermee omgaat, maar dan snap ik ook wel dat je de gevaren van het enneagram niet ziet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- MarthaMartha
ik heb idd alleen oppervlakkig gekeken.JolandaOudshoorn schreef:Door alleen maar te kijken welk type bij je past, is niet voldoende. Je moet je kernpunt en ankerpunten kennen. Je moet je stresspunt en leerpunt kennen. Je moet weten in welke van de 3 gelijkgestemden categorie je valt.
Ik ben beneiuwd naar je studie hierover!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ja, ok, ik ga helemaal niet mezelf verbeteren. Daar is geen beginnen aan.JolandaOudshoorn schreef:Door alleen maar te kijken welk type bij je past, is niet voldoende. Je moet je kernpunt en ankerpunten kennen. Je moet je stresspunt en leerpunt kennen. Je moet weten in welke van de 3 gelijkgestemden categorie je valt.
Veel beter vind ik het om je sterke en zwakke kanten te kennen en evt. aan je zwakke kanten te werken en je sterke kanten in te zetten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- JolandaOudshoorn
Tja dat vind jij, maar het enneagram niet.Luther schreef:Ja, ok, ik ga helemaal niet mezelf verbeteren. Daar is geen beginnen aan.JolandaOudshoorn schreef:Door alleen maar te kijken welk type bij je past, is niet voldoende. Je moet je kernpunt en ankerpunten kennen. Je moet je stresspunt en leerpunt kennen. Je moet weten in welke van de 3 gelijkgestemden categorie je valt.
Veel beter vind ik het om je sterke en zwakke kanten te kennen en evt. aan je zwakke kanten te werken en je sterke kanten in te zetten.
Ik heb niets tegen het laatste. Het eerste is een van de grootste pijnpunten voor mij. De theorie van het enneagram is zelfverlossing, al dan wel of niet overgoten met een christelijke sausje. Wanneer je dus, zoals ik voor mijn studie, op een "juiste manier" dus zoals de theorie van het enneagram voorschrijft, moet werken, dan kom je ergens in de knoop wanneer je belijdt dat de enige bron van verlossing het Offer van Jezus Christus is. M.i. is dat direct het occulte ervan, je zet je vertrouwen van verlossing op iets anders dan God.
Ik hoop dat jullie mijn bezwaren nu iets beter begrijpen.
JolandaOudshoorn schreef:Tja dat vind jij, maar het enneagram niet.Luther schreef:Ja, ok, ik ga helemaal niet mezelf verbeteren. Daar is geen beginnen aan.JolandaOudshoorn schreef:Door alleen maar te kijken welk type bij je past, is niet voldoende. Je moet je kernpunt en ankerpunten kennen. Je moet je stresspunt en leerpunt kennen. Je moet weten in welke van de 3 gelijkgestemden categorie je valt.
Ik heb niets tegen het laatste. Het eerste is een van de grootste pijnpunten voor mij. De theorie van het enneagram is zelfverlossing, al dan wel of niet overgoten met een christelijke sausje. Wanneer je dus, zoals ik voor mijn studie, op een "juiste manier" dus zoals de theorie van het enneagram voorschrijft, moet werken, dan kom je ergens in de knoop wanneer je belijdt dat de enige bron van verlossing het Offer van Jezus Christus is. M.i. is dat direct het occulte ervan, je zet je vertrouwen van verlossing op iets anders dan God.
Zeker, en gaarne eens. Paulus in Romeinen 7 is daar evenzo heel duidelijk over: ik echter ben vlees ( , ) verkocht onder de zonde: even verder op: ik weet dat in mij...geen goed woont, ...maar wat ik niet wens, het kwade, dat doe ik....mij krijgsgevangene maakt van de wet van de zonde die in mijn leden is....ik ellendig mens. Het is dan ook wat dit betreft hopeloos+ geen enkele verbetering is te verwachten noch brengt baat. Die weg, beoogde zelfverbetering, is misschien wel van belangrijke betekenis en uitwerking in de relatie met de naaste ( de naaste liefhebben als zichzelf ) : maar werkt niet v.w.b. het God liefhebben boven al en het moeten hebben van alleen het offer van de Heere Jezus Christus als enige bron van behoud ,en heeft daarom bepaaldelijk geen eeuwigheidswaarde . Maar dan en immers wel Romeinen 8 : zo is er dan nu geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn. Zoals Romeinen 6 laatste vers ieder van ons helemaal opwekt en troost: het loon dat de zonde geeft is de dood, maar de genade die God schenkt is het eeuwige leven in Christus Jezus onze Heer.
Jacobse.
Jawel, ik begrijp je bezwaren zeker.JolandaOudshoorn schreef:Tja dat vind jij, maar het enneagram niet.Luther schreef:Ja, ok, ik ga helemaal niet mezelf verbeteren. Daar is geen beginnen aan.JolandaOudshoorn schreef:Door alleen maar te kijken welk type bij je past, is niet voldoende. Je moet je kernpunt en ankerpunten kennen. Je moet je stresspunt en leerpunt kennen. Je moet weten in welke van de 3 gelijkgestemden categorie je valt.
Hoe wordt op De Driestar op die bezwaren gereageerd?
Mja, als je alles van Christus verwacht, maar (bijvoorbeeld) niets doet aan je gierigheid, hoogmoed of bazigheid, zou het wel eens kunnen dat er toch ergens kortsluiting ontstaat. Van sommige dingen kun je je wel degelijk 'zelf verlossen'. Al zou ik een ander woord kiezen.
- JolandaOudshoorn
Ik weet het nog niet. Maandag heb ik weer de docente die ons deze les geeft. Dan hoop ik met haar de discussie aan te gaan.Luther schreef:Jawel, ik begrijp je bezwaren zeker.JolandaOudshoorn schreef: Tja dat vind jij, maar het enneagram niet.
Hoe wordt op De Driestar op die bezwaren gereageerd?
Als je eerst alles types hebt doorgenomen, kun je die test onnoemelijk manipuleren...
- JolandaOudshoorn
Het hangt ervan af of je dat "verlossen" doet in eigen kracht of door de Heilige Geest.refo schreef:Mja, als je alles van Christus verwacht, maar (bijvoorbeeld) niets doet aan je gierigheid, hoogmoed of bazigheid, zou het wel eens kunnen dat er toch ergens kortsluiting ontstaat. Van sommige dingen kun je je wel degelijk 'zelf verlossen'. Al zou ik een ander woord kiezen.