eilander schreef:Jo-Ann schreef:Er zijn helaas ook ouders die woorden van de dominee als vrijbrief gebruiken om te mogen slaan. Volgens mij hebben dominees lang niet altijd door wat er in gezinnen speelt en hoe hun woorden misbruikt kunnen worden.
Wat is nu het advies? het boekje van ds. Koelman alleen nog weggeven met een enorme disclaimer??
Je kinderen voorleven en opvoeden in de 'vreze des Heeren'. Je ten allen tijden afvragen of welke vorm van straf dan ook jezelf en het kind dichter bij God brengen of dicht bij Hem houden. Dat je door eigen gedrag het Godsbeeld/Vaderbeeld van het kind niet vervormd.
Ik heb ooit het boek Godvrezend Nageslacht van D. Kenaston gelezen. Hij is ook een voorstander van het Bijbelse gebruik van de tucht. Maar als je ziet in welke totaalvisie (m.n. de levende relatie met God) dat is ingebed dan wordt je voorzichtig met het gebruiken hiervan.
Daarnaast misschien ook de vraag stellen is het nodig om een boek uit 1.700 weg te geven. De tijd en cultuur waren toen heel anders. Waarom geen moderner boek weggeven die de dezelfde uitgangspunten hanteert maar dan van deze tijd. Ik kan aan iedereen het boek Godvrezend Nageslacht aanraden.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above