Mee eens. Tuchtiging (als het nodig is lichamelijke straf) is zeer noodzakelijk voor een kind. Laten we inderdaad maar 'gewoon' de Bijbel laten spreken. Maar ik weet het ook uit ervaring. Die liefde is zeer belangrijk. Ik ga na het geven van (lichamelijke) straf altijd samen in gebed met het desbetreffende kind en gaan we samen (soms onder tranen) naar de Heere toe. Dan is het ook echt helemaal weg en kom ik er nooit meer op terug.claus schreef:Tuchtig uw zoon en hij zal behouden worden! En: nog vele, vele dergelijke adviezen van de zeer wijze Salomo in zijn Spreukenboek.
Doe het echter altijd met (grote) liefde, alsof je jezelf een tik geeft.
Maar: Salomo stelt terecht in Gods Woord: het werkt behoudend. Zo heb ik het in mijn jeugdjaren ook dikwijls ervaren!!!!
Kinderen straffen door 'slaan' weer ter discussie
Re: Kinderen straffen door 'slaan' weer ter discussie
Grace schreef:Mee eens. Tuchtiging (als het nodig is lichamelijke straf) is zeer noodzakelijk voor een kind. Laten we inderdaad maar 'gewoon' de Bijbel laten spreken. Maar ik weet het ook uit ervaring. Die liefde is zeer belangrijk. Ik ga na het geven van (lichamelijke) straf altijd samen in gebed met het desbetreffende kind en gaan we samen (soms onder tranen) naar de Heere toe. Dan is het ook echt helemaal weg en kom ik er nooit meer op terug.claus schreef:Tuchtig uw zoon en hij zal behouden worden! En: nog vele, vele dergelijke adviezen van de zeer wijze Salomo in zijn Spreukenboek.
Doe het echter altijd met (grote) liefde, alsof je jezelf een tik geeft.
Maar: Salomo stelt terecht in Gods Woord: het werkt behoudend. Zo heb ik het in mijn jeugdjaren ook dikwijls ervaren!!!!

Momenteel lezen wij dit boek (net nieuw!!), maar hier wordt ook op zeer bijbelse wijze het tuchtigen van kinderen besproken. Ook de lichamelijke straffen komen (evenwichtig) aan de orde.
Opvoeden is ook tuchtigen...maar niet in toorn maar in liefde. De bijbel spreekt over een veel gevaarlijker houding dan die van Koelman...die van Eli, "want als zijn zonen zich hebben vervloekt gemaakt, zo heeft hij hen niet eens zuur aangezien."Cantate schreef:Toch valt het niet te ontkennen, dat Vlietstra met een beroep op Koelman het slaan van kinderen een opvoedkundige optie vindt. Ik denk dat hij zich hiervan publiekelijk dient te distantiëren. Je kinderen slaan, kom nou toch. De gedachte alleen al.eilander schreef:Helemaal oneens! Ook hier op refoforum gaan we blijkbaar mee in de algemene gedachte die nu heerst naar aanleiding van dit artikel. Laten we daar iets zorgvuldiger mee omgaan.Cantate schreef:Inderdaad een zeer ongeloofwaardige reactie. Waarom citeer je dan iemand terwijl je je tegelijkertijd ten enenmale ervan distantieert. Ik denk gewoon dat hij een en ander niet heeft voorzien en nu in zijn schulp kruipt. Niet echt heldhaftig overigens!refo schreef:Ds Vlietstra in het RD: Van enigerlei suggestie tot het aanzetten tot lijfstraffen of tot kindermishandeling in welke vorm ook distantieer ik mij ten enenmale.
Ds. Vlietstra noemt met instemming ds. Koelman. Die zet het onderwerp wel in een breder kader, nl. opvoeding in liefde. Dat laatste lijkt hier geheel weg te vallen. Dat de kastijding een bepaald doel dient, moeten we toch meewegen? Als we dat niet doen, ja dan wordt het inderdaad "aanzetten tot lijfstraffen of kindermishandeling". Maar dat is nu niet het geval.
Kortom, ik ben het wel eens met ds. Vlietstra. Als hij geweten had dat dit ook buiten de kring van de kerkbladlezers terecht zou komen, had hij misschien wat meer toegelicht.
Ik ben dankbaar dat onze kinderen met woorden te corrigeren zijn maar dat geldt niet voor alle kinderen van deze planeet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
In de bijbel staat ook dat de doodstraf staat op moord en doodslag. Theoretisch ben ik dat wel eens.
Maar in de huidige tijd ben ik er tegen. De Puttense moordzaak zou dan twee onschuldige slachtoffers extra hebben opgeleverd.
En die idiote juryrechtspraak in sommige landen leidt helemaal tot rare uitspraken in dat kader.
In die zin moeten we ook afstand nemen van de verhalen die Koelman schrijft. Theoretisch prachtig, maar dat gaat niet op.
De tuchtiger moet dan zelf ook volmaakt zijn. En dat is die niet. Vergelijk met God Zelf als Tuchtiger gaat al helemaal niet op.
En als je AD 2011 de krant een beetje bijhoudt snap ik niet dat je zo'n stukje rücksichtslos in je kerkbode zet.
Maar in de huidige tijd ben ik er tegen. De Puttense moordzaak zou dan twee onschuldige slachtoffers extra hebben opgeleverd.
En die idiote juryrechtspraak in sommige landen leidt helemaal tot rare uitspraken in dat kader.
In die zin moeten we ook afstand nemen van de verhalen die Koelman schrijft. Theoretisch prachtig, maar dat gaat niet op.
De tuchtiger moet dan zelf ook volmaakt zijn. En dat is die niet. Vergelijk met God Zelf als Tuchtiger gaat al helemaal niet op.
En als je AD 2011 de krant een beetje bijhoudt snap ik niet dat je zo'n stukje rücksichtslos in je kerkbode zet.
Kan de overheid een dominee stoppen? Kerk en staat is toch gescheiden?Hendrikus schreef:PvdA stelt Kamervragen over dominee die slaan van kind zou propageren. Arib: 'Wat gaat u concreet ondernemen om deze dominee te stoppen?'
Een predikant staat echt niet boven de wet. Hij is net zo onderworpen aan de (Nederlandse) wetgeving als ieder ander.Gijs83 schreef:Kan de overheid een dominee stoppen? Kerk en staat is toch gescheiden?Hendrikus schreef:PvdA stelt Kamervragen over dominee die slaan van kind zou propageren. Arib: 'Wat gaat u concreet ondernemen om deze dominee te stoppen?'
Maar als de overheid zich gaat uitspreken over de tekst van een predikant in een kerkblad, is toch echt de vrijheid van godsdienst in het geding!Cantate schreef:Een predikant staat echt niet boven de wet. Hij is net zo onderworpen aan de (Nederlandse) wetgeving als ieder ander.Gijs83 schreef:Kan de overheid een dominee stoppen? Kerk en staat is toch gescheiden?Hendrikus schreef:PvdA stelt Kamervragen over dominee die slaan van kind zou propageren. Arib: 'Wat gaat u concreet ondernemen om deze dominee te stoppen?'
Inhoudelijk ben ik het met ds. Vlietstra eens. Tuchtigen is nu eenmaal Bijbels (zie bv Spreuken). Juist de koppeling met de liefde maakt het stukje evenwichtig. De media hebben ook maar de helf van zijn boodschap geciteerd, waardoor een eenzijdigheid is ontstaan die geen recht doet aan het hele stukje.
Wel denk ik, dat het een onverstandig stukje is:
1. Juist in een samenleving die allergisch is voor gezag, laat staan uitgeoefend gezag in de vorm van tuchtigen (lees: corrigerende tik), is het natuurlijk wachten tot een keer zo'n stukje in de media opgeblazen wordt. Zoiets kan je bij het schrijven van het stukje natuurlijk al afvangen.
2. Ik denk dat het onderwerp tot voorzichtigheid moet nopen, daar binnen gesloten sociale groepen waarbinnen gezagsverhoudingen aanwezig zijn (waaronder ook (delen van) de gereformeerde gezindte behoren) nu eenmaal meer kindermisbruik voorkomt. Zowel op seksueel gebied, als ook in de vorm van mishandeling. Juist een predikant moet daar m.i. gevoelig voor zijn, en daar bij het schrijven van stukjes over dit onderwerp rekening van geven. Door bv te wijzen op de grenzen van tuchtigen (wanneer wel, wanneer ook niet), en ook door erop te wijzen dat het uit liefde moet geschieden, etc. Een paar korte zinnen, zoals nu gebeurt is, hoe evenwichtig ook, kan eenvoudig tot misverstand leiden, zoals dit incident openbaart.
Het is een nuttig onderwerp om over te schrijven, en waardeer het dat ds. Vlietstra dat aandurfde, ik had het alleen wijzer gevonden als dat niet in een paar regels, maar in een uitgebreider stuk gedaan was, waarin de nodige nuances (waarschuwen voor misbruik, duidelijk uitleggen wat verschil tussen mishandeling en tuchtigen is, etc) aangebracht kunnen worden. Maargoed, achteraf is dat makkelijk te zeggen. Ik denk dat ds. Vlietstra deze reactie van de media ook niet voorzien heeft.
Wel denk ik, dat het een onverstandig stukje is:
1. Juist in een samenleving die allergisch is voor gezag, laat staan uitgeoefend gezag in de vorm van tuchtigen (lees: corrigerende tik), is het natuurlijk wachten tot een keer zo'n stukje in de media opgeblazen wordt. Zoiets kan je bij het schrijven van het stukje natuurlijk al afvangen.
2. Ik denk dat het onderwerp tot voorzichtigheid moet nopen, daar binnen gesloten sociale groepen waarbinnen gezagsverhoudingen aanwezig zijn (waaronder ook (delen van) de gereformeerde gezindte behoren) nu eenmaal meer kindermisbruik voorkomt. Zowel op seksueel gebied, als ook in de vorm van mishandeling. Juist een predikant moet daar m.i. gevoelig voor zijn, en daar bij het schrijven van stukjes over dit onderwerp rekening van geven. Door bv te wijzen op de grenzen van tuchtigen (wanneer wel, wanneer ook niet), en ook door erop te wijzen dat het uit liefde moet geschieden, etc. Een paar korte zinnen, zoals nu gebeurt is, hoe evenwichtig ook, kan eenvoudig tot misverstand leiden, zoals dit incident openbaart.
Het is een nuttig onderwerp om over te schrijven, en waardeer het dat ds. Vlietstra dat aandurfde, ik had het alleen wijzer gevonden als dat niet in een paar regels, maar in een uitgebreider stuk gedaan was, waarin de nodige nuances (waarschuwen voor misbruik, duidelijk uitleggen wat verschil tussen mishandeling en tuchtigen is, etc) aangebracht kunnen worden. Maargoed, achteraf is dat makkelijk te zeggen. Ik denk dat ds. Vlietstra deze reactie van de media ook niet voorzien heeft.
Het probleem is dat denkluie 'ouders met losse handjes' uitspraken van genoemde dominee gemakkelijk kunnen gebruiken om hun eigen gedrag te rationaliseren: 'Ik sloeg mijn kind dan wel bont en blauw, maar het mag van de dominee. Het kind had namelijk ernstig gezondigd.'
Overigens heb ik mijn zoontje van 3 onlangs nog een tik gegeven, omdat hij echt niet meer te houden was. Heb er nog steeds last van (maar zou het toch weer doen).
Overigens heb ik mijn zoontje van 3 onlangs nog een tik gegeven, omdat hij echt niet meer te houden was. Heb er nog steeds last van (maar zou het toch weer doen).
Ik vind overigens dat ds Vlietstra zich wel heel ver distantieert van zijn artikeltje.
Citeer geen ds Koelman als er geen conclusies aan verbonden mogen worden. Citeer geen artikelen die geen advies behelzen. Leg op z'n minst uit wat er bedoeld wordt met 'kastijden' als er ten enenmale geen lijfstraffen mee bedoeld worden. De gemeente moet nu maar raden wat er wél bedoeld wordt met het hele stuk. En de buitenwacht raadt meestal verkeerd.
Citeer geen ds Koelman als er geen conclusies aan verbonden mogen worden. Citeer geen artikelen die geen advies behelzen. Leg op z'n minst uit wat er bedoeld wordt met 'kastijden' als er ten enenmale geen lijfstraffen mee bedoeld worden. De gemeente moet nu maar raden wat er wél bedoeld wordt met het hele stuk. En de buitenwacht raadt meestal verkeerd.
Er zijn helaas ook ouders die woorden van de dominee als vrijbrief gebruiken om te mogen slaan. Volgens mij hebben dominees lang niet altijd door wat er in gezinnen speelt en hoe hun woorden misbruikt kunnen worden.
Wat is nu het advies? het boekje van ds. Koelman alleen nog weggeven met een enorme disclaimer??Jo-Ann schreef:Er zijn helaas ook ouders die woorden van de dominee als vrijbrief gebruiken om te mogen slaan. Volgens mij hebben dominees lang niet altijd door wat er in gezinnen speelt en hoe hun woorden misbruikt kunnen worden.
Gewoon als een 17e-eeuws boekje zien met misschien waarde voor die tijd.eilander schreef:Wat is nu het advies? het boekje van ds. Koelman alleen nog weggeven met een enorme disclaimer??Jo-Ann schreef:Er zijn helaas ook ouders die woorden van de dominee als vrijbrief gebruiken om te mogen slaan. Volgens mij hebben dominees lang niet altijd door wat er in gezinnen speelt en hoe hun woorden misbruikt kunnen worden.
Dat zou bijzonder jammer zijn, want het heeft wel degelijk waarde voor deze tijd. Maar dan wel helemaal lezen en niet één zinnetje daaruit uitvergroten en misbruiken, zoals nu in de media gebeurt.Cantate schreef:Gewoon als een 17e-eeuws boekje zien met misschien waarde voor die tijd.eilander schreef:Wat is nu het advies? het boekje van ds. Koelman alleen nog weggeven met een enorme disclaimer??Jo-Ann schreef:Er zijn helaas ook ouders die woorden van de dominee als vrijbrief gebruiken om te mogen slaan. Volgens mij hebben dominees lang niet altijd door wat er in gezinnen speelt en hoe hun woorden misbruikt kunnen worden.
Ophef over ‘kastijding’ getuigt van kwade wil
http://www.keesvreeken.nl/2011/11/14/op ... kwade-wil/
http://www.keesvreeken.nl/2011/11/14/op ... kwade-wil/