Wegwijs

parsifal

Re: Wegwijs

Bericht door parsifal »

memento schreef:
Auto schreef:
refo schreef:De Wegwijs is geen teken van 'materialisme'.
Waar valt de verkoop van Spa's en andere exclusieve bubbelbaden voor in de tuin dan onder?
Dat niet alleen:

Maar zelfs wanneer "gewone" producten verkocht worden met reclameleuzen die inspelen op onze begeerten, en we op die manier geprikkeld worden om dingen te gaan kopen die we anders misschien niet gekocht hadden, is dat ook puur materialisme. Dat de wereld dat doet, is tot daarentoe. Maar van christenen mag je iets anders verwachten.
een soort google-adds op een website dus. Men probeert geld te verdienen, soms aan luxe produkten. Maar het is allemaal wat relatief. De een vindt het geld verspilling om op vakantie te gaan, de ander om in pak te lopen, want waarom niet in spijkerbroek en t-shirt op het werk verschijnen? en de volgende heeft problemen met het bubbelbad in de tuin (misschien heb je daar meer plezier van, dan de verbouwing die je een dakkapel geeft). Ik kan me voorstellen dat je niet graag naar de wegwijs beurs gaat (ik vond de boekenstands, het partijtje dammen en het ontmoeten van bekenden die een eindje van Utrecht vandaan wonen altijd wel leuk), maar om je nu heel druk te maken over de beurs lijkt me ook weer overdreven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Auto

Bericht door Auto »

eilander schreef:
Memento, ik zou het met je eens zijn als er op de Wegwijs alleen dure auto's, dure horloges en andere dure dingen verkocht werden. Ik zeg ook niet dat er op onderdelen geen kritiek kan zijn. Maar de Wegwijs is wel méér dan dat!

En dat het probleem veel breder is dan de Wegwijs, daarover zijn we het wel eens. En ik vraag me af of iedereen die kritiek heeft op de Wegwijs, dit ook zo ziet. Of alleen maar (ik zeg het wat plat) een hekel heeft aan het ons-kent-ons-gehalte, of het wat-hebben-we-het-toch-goed-als-refo's-gevoel. En dat is toch echt wat anders dan het punt dat jij aandraagt!
Ik ben het met je eens. Alleen je ziet wel dat de wegwijs in vergelijking met jaren terug dat er een enorme kentering heeft plaatsgevonden. Een deel van het publiek gaat er niet meer heen, omdat ze zich er niet meer thuis voelen vanwege de overdaad aan produkten die er verkocht worden. Een paar jaar terug keek iedereen zijn/haar ogen uit als je de enorme opbouw en exclusiviteit van de stands zag. Het moest groter en het moest gekker. De keer erop waren gelijk een paar bedrijven verdwenen, want die hadden zich in de vingers gesneden met de kosten van de beurs en de baten wogen niet op tov de lasten.

Daarnaast is het me weer opgevallen als je zo weer eens een stappeltje RD's krijgt hoe je overspoelt wordt met reclame en dan denk ik is het de bedoeling van het RD om een reclameblaadje te worden? Er werden zelfs fouten gemaakt dat op een pagina met rouwadvertenties er onder een advertentie stond om gezellig een dagje uit te gaan naar de wegwijs beurs en dan vraag ik me echt af WAAR ZIJN WE MEE BEZIG?
Arie

Bericht door Arie »

Aan de ene kant heeft Van Klaveren wel een punt; waarom ons 1 x per anderhalf jaar druk maken terwijl je deze winkels 365-52 (of ietsje minder) dagen per jaar kunt bezoeken? Hij doet niets anders dan deze winkels bij elkaar in een hok zetten. En over hoe die wínkels of handelaren zich vervolgens aan ons presenteren...is daar de organisatie voor verantwoordelijk?
Zelf denk ik toch dat mijn reserves tegen deze beurs niet zozeer de beurs zélf betreft, maar meer de getoonde 'waar'.
Ik ben vorig jaar een keer op 'Familiedagen' geweest; toen heb ik voor mezelf besloten dat ik me daar toch niet zo thuis voel. Ik erger mezelf aan die belachelijk dure en opzichtige kleding(zaken) en aan al die 'herrie' van op elke hoek staande zangers en zangeressen.
Ik heb wel een CD'tje van Pieter Heykoop (en nog een paar andere) gekocht.

Ergo, Van Klaveren heeft gelijk als hij stelt dat dit een commerciële aangelegenheid is. En je kunt elkaar inderdaad ontmoeten. Maar waar gaan de gesprekken dan over? "Heb je de laatste CD van Willemijn al gekocht?". "Heb je dat jurkje bij College Style nog gezien?"
Mijn afkeer zit vooral bij die schofterig dure 'klerenzaken', die je daar ineens allemaal bij elkaar ziet!
In het dagelijks leven hoef ik me alleen maar te ergeren aan C.S. die bij ons in de buurt zit. Moet ik natuurlijk wel al die schreeuwende advertenties in ons krantje negeren...
Laatst gewijzigd door Arie op 28 okt 2011, 09:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik zat nog even te denken over die stelling van die Wegwijsbobo, dat de Wegwijs niet overgoten zou zijn met een principieel sausje, maar dat het puur commercieel was. Waarom staat Willemijn daar dan geestelijke liederen door de beurshallen te zingen? Waarom treden er koren op? Waarom moeten er tussendoor nog stichtende woorden gesproken worden?
Verder ligt wat het materialistische betreft de schuld niet zozeer bij Wegwijs. Het doet wel een beetje pijn dat Het Ultieme Vermaak waarvoor vijfenzeventigduizend refo's afreizen naar Utrecht SHOPPEN is. Da's de schuld van die refo's zelf, maar Wegwijs staat wel te trappelen om dat te faciliteren.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zita schreef:Ik zat nog even te denken over die stelling van die Wegwijsbobo, dat de Wegwijs niet overgoten zou zijn met een principieel sausje, maar dat het puur commercieel was. Waarom staat Willemijn daar dan geestelijke liederen door de beurshallen te zingen? Waarom treden er koren op? Waarom moeten er tussendoor nog stichtende woorden gesproken worden?
Verder ligt wat het materialistische betreft de schuld niet zozeer bij Wegwijs. Het doet wel een beetje pijn dat Het Ultieme Vermaak waarvoor vijfenzeventigduizend refo's afreizen naar Utrecht SHOPPEN is. Da's de schuld van die refo's zelf, maar Wegwijs staat wel te trappelen om dat te faciliteren.
Tja, we doen het ook niet gauw goed... Als er géén stichtende woorden gesproken worden, zeggen we: zie je wel, het gaat alleen om shoppen, er wordt geen inhoud aan gegeven. Nu wordt dat wel geprobeerd, is het wéér niet goed :bobo
Marieke

Bericht door Marieke »

Even als reactie op de opmerking dat de gesprekken op de Wegwijs alleen maar over kleding e.d. zou gaan:
Ik stond bij Wegwijs bij een stand en naast mij stond een in de gereformeerde gezindte bekende predikant. Hij was in gesprek met iemand die daar zijn eigen cd's met zang aan stond te prijzen. Die zanger probeerde zijn cd aan deze dominee te slijten. Ik kende die 'zanger' niet, maar de liederen die op die cd stonden waren, waren meest opwekkingsliederen met een inhoud die bepaald eenzijdig te noemen was. De dominee bekeek de liederen die er op stonden en ging daarover in gesprek met die zanger. Legde hem uit waarom hij niet in kon stemmen met de liederen die deze man zong. Ik kon natuurlijk niet te lang blijven staan, want afluisteren mag al helemaal niet :fouet , dus ik ben op een gegeven moment weggelopen. Wel met veel respect voor de predikant dat hij het gesprek aanging en hem ook waarschuwde.
henriët

Bericht door henriët »

Arie schreef:Aan de ene kant heeft Van Klaveren wel een punt; waarom ons 1 x per anderhalf jaar druk maken terwijl je deze winkels 365-52 (of ietsje minder) dagen per jaar kunt bezoeken? Hij doet niets anders dan deze winkels bij elkaar in een hok zetten. En over hoe die wínkels of handelaren zich vervolgens aan ons presenteren...is daar de organisatie voor verantwoordelijk?
Zelf denk ik toch dat mijn reserves tegen deze beurs niet zozeer de beurs zélf betreft, maar meer de getoonde 'waar'.
Ik ben vorig jaar een keer op 'Familiedagen' geweest; toen heb ik voor mezelf besloten dat ik me daar toch niet zo thuis voel. Ik erger mezelf aan die belachelijk dure en opzichtige kleding(zaken) en aan al die 'herrie' van op elke hoek staande zangers en zangeressen.
Ik heb wel een CD'tje van Pieter Heykoop (en nog een paar andere) gekocht.

Ergo, Van Klaveren heeft gelijk als hij stelt dat dit een commerciële aangelegenheid is. En je kunt elkaar inderdaad ontmoeten. Maar waar gaan de gesprekken dan over? "Heb je de laatste CD van Willemijn al gekocht?". "Heb je dat jurkje bij College Style nog gezien?"
Mijn afkeer zit vooral bij die schofterig dure 'klerenzaken', die je daar ineens allemaal bij elkaar ziet!
In het dagelijks leven hoef ik me alleen maar te ergeren aan C.S. die bij ons in de buurt zit. Moet ik natuurlijk wel al die schreeuwende advertenties in ons krantje negeren...
by the way,

College style heeft geen stand op de wegwijs. Ik meen dat de laatste keer dat ze er stonden geweest is in 2005.

Daarbij vind ik de benaming "schofterig dure 'klerenzaken" niet echt positief, Kleding van goede kwaliteit heeft een prijskaartje.(we hebben het hier eerder over gehad op rf, en ik ga geen nieuwe discussie aan) Daarnaast heeft oa college style zaken geopend voor de mensen met een minder gevulde beurs, nl de outletwinkels. Ik denk dat de baas daar wel degelijk nadenkt over gezinnen die minder geld te besteden hebben. En ja, hij is en blijft zakenman, mag toch? De een is verkoper, de ander accountant, weer een ander is meester.

Van de advertenties van genoemde zaak kan ik niet zeggen dat ze 'schreeuwerig'zijn. Dan moet je de kruidvat reclame eens doorkijken, dat heeft wat meer 'schreeuw-allure'.

Over het elkaar ontmoeten en de gesprekken kun je van mening verschillen.
Ben je er zelf geweest? Wat heb jij gedaan om op die dag 1 goed gesprek te hebben.

Wanneer je langs de stand van goede doelen gaat, heb je zo een goed gesprek. En ook met mensen die verkopen kun je goede gesprekken hebben. Is mijn ervaring. Zo had ik dit jaar een stelletje voor onze dochter in handen, maar vond het te duur voor school, heb ik gewoon eerlijk gezegd, en als gevolg daarvan kwamen we in een 'goed'gesprek.
t Is ook maar net wat versta je onder goed gesprek?
Moet dat persé een geestelijke inhoud hebben. Of zou je ook een goed gesprek kunnen hebben over het leven van alledag (lees in en uitgavenpatroon op een goede verantwoorde wijze) kunnen hebben, waabij je aangeeft dat je alles wat van jou is niet van jou is maar ontvangen is..

Daarnaast had ik dit jaar ook een goed gesprek met een oude verenigingsvriend, waarbij de Bijbel een wezenlijk onderdeel was en ook het leven met de Heere.
Dus ja, het ligt echt aan jezelf of je wel of geen inhoudelijk gesprek voert.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Willem

Bericht door Willem »

memento schreef:Ik ben het niet eens met van Klaveren. Het feit dat mensen, naast de Wegwijs, ook naar een duur modehuis kunnen gaan, is geen argument. Want dat je elders ook materialistisch kunt zijn, is geen argument om dat als christen dan ook maar te gaan doen.
Nee, het werkelijke probleem is materialisme. Niet alleen op de Wegwijs, maar overal. Dat de wereld dat doet, is tot daarentoe. Maar van christenen mag je anders verwachten. Helaas, de Wegwijs bewijst dat velen in onze zuil materialisme niet als probleem zien. En vrolijk naar de Wegwijs gaan, waar met trekkende reclame-leuzen, niet niet onderdoen voor een werelds bedrijf, ingespeeld wordt op ons aller hebzucht.
Blijkbaar geldt het "gij geheel anders" niet, als het gaat om geld verdienen en geld uitgeven.
Er is hier al eerder over gesproken en over het algemeen moet ik constateren dat men altijd zeer redeneerd vanuit de eigen "materiele" positie en vanuit de eigen status van geld en goed. Uiteraard kan dit het logische uitvloeisel zijn van dat men leeft zoals men leert maar teveel argumenten lijken eerder omgedraaid ontstaan te zijn in de zin van: Zo is mijn leven en daar past het beste deze levenshouding en die argumenten bij.

Er staat in het huwelijksformulier b.v. ook dat men "trouwelijk moet arbeiden" opdat men wat over heeft om de nooddruftigen mee te delen. Veel idieele organisaties staan niet op de wegwijs omdat het geld kost maar omdat het geld opleverd. Blijkbaar kan men daar en veel geld aan dure dingen uitgeven en nog geld overhouden voor goede doelen.

Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd over zijn houding t.o.v. geld en goed. Maar ik kan ten principale het verschil niet zien tussen iemand die jaren van zijn - volwassen - leven besteed aan studeren en hiermee zijn bijdrage aan de maatschappij - wat hopenlijk meer is dan de vergoeding - niet kan doen en ook nog publieke middelen uitnut en iemand die d.m.v. een baan of bedrijf een bijdrage levert aan de maatschappij en hier een vergoeding voor krijgt. En van deze vergoeding, wat ook de prediker zegt, geniet door er b.v. een bootje van te varen indien mogelijk. Als er al een principieel verschil is dan is het eerder dat het "gij geheel anders" eerder begrepen is door de "materialist" in deze.
m.i. zijn voor beide gevallen de intentie's bepalend, het leven - van wat wij zien - is in deze niet te beoordelen. Want het vergaren van "kennis" gebeurd evenzo goed niet altijd uit juiste intenties als het vergaren van rijkdom.

En nee, ik heb geen bootje (geen geld voor), ik ben niet op de wegwijs geweest, weet niets van modemerken en die interesseren me ook niets.
Maar vindt de "huichelarij" van criticasters op deze beurs een groter zonde dan de zonde die men meent te moeten bestrijden. Vroeger noemden wij het "de kift"
Laatst gewijzigd door Willem op 28 okt 2011, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie

Bericht door Arie »

@henriët
Nee, wij zijn niet op Wegwijs geweest, dus kan ik niet zeggen welke winkels zich wel en niet presenteren. Op 'Familiedagen' struikelde je over de kledingstands. En inderdaad vind ik de prijs/kwaliteitsverhouding niet kloppen, maar dat was je al duidelijk.
Ik heb dus niet zoveel tegen de beurzen op zich, maar dat had ik al gezegd. En ongetwijfeld zijn er mensen die daar -ook- goede gesprekken zullen hebben. Maar is dat dan de reden om daar naar toe te gaan of is dit 'bijvangst'?
En excuus voor het woord 'schofterig'. Ik blijf grote moeite houden met dergelijke commerciële bedrijven met een reformatorisch sausje die elk seizoen 'ons' modebeeld bepalen tegen -te- hoge prijzen.
Met deze kleding onderscheiden we ons zeker van de wereld, maar niet in soberheid.
Maar ik ga teveel off-topic, ik realiseer het me.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Arie schreef:@henriët
Nee, wij zijn niet op Wegwijs geweest, dus kan ik niet zeggen welke winkels zich wel en niet presenteren. Op 'Familiedagen' struikelde je over de kledingstands. En inderdaad vind ik de prijs/kwaliteitsverhouding niet kloppen, maar dat was je al duidelijk.
Ik heb dus niet zoveel tegen de beurzen op zich, maar dat had ik al gezegd. En ongetwijfeld zijn er mensen die daar -ook- goede gesprekken zullen hebben. Maar is dat dan de reden om daar naar toe te gaan of is dit 'bijvangst'?
En excuus voor het woord 'schofterig'. Ik blijf grote moeite houden met dergelijke commerciële bedrijven met een reformatorisch sausje die elk seizoen 'ons' modebeeld bepalen tegen -te- hoge prijzen.
Met deze kleding onderscheiden we ons zeker van de wereld, maar niet in soberheid.
En ook teveel bezijden de waarheid. ;)
Wat Familiedagen betreft, kan ik niet over oordelen.
Maar verder is zo'n beurs (Wegwijs, Duikenburgse Dagen, etc) gewoon een aantal bedrijven die gerund worden door christelijke ondernemers. Bij veel bedrijven krijg je op zo'n beurs behoorlijk wat korting. Ik ben dit jaar niet gewest op Wegwijs, omdat wij niets nodig hebben eigenlijk. Maar als jonge stelletjes (zeg maar) kan je in één dag veel voor je toekomstige huis en uitzet bekijken, bestellen of kopen. Dat ook nog eens bij broeders van hetzelfde huis.

Hoge prijzen? Ja, dat kan, maar daar ben je zelf bij. En zo'n Spa kan je denk ik met enig onderhandelen wel wat vanaf praten. Als je het er niet voor over hebt, moet je het gewoon niet doen.
De één koopt graag zo'n buitenbadgelegenheid en geniet daarvan, en een ander geeft hetzelfde geld uit aan (theologische) boeken, en een derde weer aan andere zaken. Een vierde heeft mogelijk zoveel geld niet en zal zich dan ook niet zo prettig voelen op zo'n beurs.
Arie

Bericht door Arie »

Tiberius schreef:En ook teveel bezijden de waarheid.
Welke 'waarheid'? De jouwe? Wat klopt er niet?
Ik heb alleen mijn mening gegeven, toch geen algemene waarheid?
henriët

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
Arie schreef:@henriët
En ook teveel bezijden de waarheid. ;)
Wat Familiedagen betreft, kan ik niet over oordelen.
Maar verder is zo'n beurs (Wegwijs, Duikenburgse Dagen, etc) gewoon een aantal bedrijven die gerund worden door christelijke ondernemers. Bij veel bedrijven krijg je op zo'n beurs behoorlijk wat korting. Ik ben dit jaar niet gewest op Wegwijs, omdat wij niets nodig hebben eigenlijk. Maar als jonge stelletjes (zeg maar) kan je in één dag veel voor je toekomstige huis en uitzet bekijken, bestellen of kopen. Dat ook nog eens bij broeders van hetzelfde huis.

Hoge prijzen? Ja, dat kan, maar daar ben je zelf bij. En zo'n Spa kan je denk ik met enig onderhandelen wel wat vanaf praten. Als je het er niet voor over hebt, moet je het gewoon niet doen.
De één koopt graag zo'n buitenbadgelegenheid en geniet daarvan, en een ander geeft hetzelfde geld uit aan (theologische) boeken, en een derde weer aan andere zaken. Een vierde heeft mogelijk zoveel geld niet en zal zich dan ook niet zo prettig voelen op zo'n beurs.
Ik sluit me aan bij Tiberius.
En @Arie: excuus aanvaard.

Ik zet het niet als bijvangst die gesprekken, maar ik ageer tegen het idee dat er alleen maar inhoudsloze gesprekken zijn.
En over die kledingzaken ga ik geen discussie meer aan;).

Op zich de discussie welke kleding je als refo kunt dragen ( sober enz) ja, dat is wel een boeiende vraag, al is dat per mens/ gezin verschillend. Maar het is idd een punt om over na te denken, persoonlijk, kan ik me verantwoorden tov de Heere met mijn besteding van geld aan kleding en met de gekochte kleding.

(als het om sober gaat, zouden we toch eens aan schoolkostuum moeten denken op de scholen ;) )
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Arie schreef:
Tiberius schreef:En ook teveel bezijden de waarheid.
Welke 'waarheid'? De jouwe? Wat klopt er niet?
Ik heb alleen mijn mening gegeven, toch geen algemene waarheid?
De volgende mening, die is bezijden de waarheid:
"... commerciële bedrijven met een reformatorisch sausje die elk seizoen 'ons' modebeeld bepalen tegen -te- hoge prijzen."

(Tenzij je met 'ons' iets anders bedoelt, als wat ik erin lees.)
Willem

Bericht door Willem »

Arie schreef:Ik blijf grote moeite houden met dergelijke commerciële bedrijven met een reformatorisch sausje die elk seizoen 'ons' modebeeld bepalen tegen -te- hoge prijzen. Met deze kleding onderscheiden we ons zeker van de wereld, maar niet in soberheid.
In deze moet ik toch zeggen "speak for yourself" want mijn modebeeld en mijn modedragen wordt niet bepaald door deze modehuizen.
memento

Bericht door memento »

@Willem: Gelukkig val ik niet onder jouw omschrijving van huichelarij, daar ons inkomen ruim voldoende is (zelfs voor allerlei luxe-artikelen indien we dat zouden willen) en zowel ik als mijn vrouw werkzaam zijn op de arbeidsmarkt. Kunnen we die insinuaties achter ons laten, en inhoudelijk verder gaan.

Mijn bezwaar is tegen materialisme. Het hangen aan aardse zaken en aards goed. Of dat nu een Ford uit 1985 is, of een Mercedus uit 2010. Ieder, die wil leven tot Gods eer, zal in zijn leven - als het goed is - die strijd herkennen: je hart wat zich steeds hecht aan de dingen van hier beneden. Ook zie ik "begeren" als zonde. Ik kan dan de reclames die ik van de Wegwijs en van bedrijven die daar staan, niet echt rijmen met een leven wat niet gehecht is aan aardse goederen en een leven waar het "gij zult niet begeren" getracht wordt navolging te geven.

Verder vindt ik deze discussies vanuit sociologisch oogpunt altijd erg interessant. De felheid waarmee sommigen menen hun sociale groep te moeten verdedigen roept vragen op, waarop heel aardige psychologische en sociologische antwoorden te geven zijn. Zoals: Wat zegt het over de identiteit van de sociale groep? Wat zegt het over de persoon, die zo sterk de behoefte voelt om de waarde van zijn sociale groep te verdedigen, etc.
Plaats reactie