Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Scholten:
We zien dus dat er hier twee vertaalmogelijkheden zijn om recht te doen aan wat er staat en tegelijk in harmonie met het ganse Schriftgetuigenis aangaande het boek des levens te blijven. Een afweging tussen beide is niet eenvoudig. Maar kiest men voor Calvijn, dan zou men op zijn minst ook de uitleg van Calvijn erbij moeten geven. Dit te meer omdat de HSV veel werkt met voetnoten, waarin toegelicht wordt waarom men tot een bepaalde vertaalbeslissing is gekomen. Zulk een voetnoot wordt hier gemist en daarmee is de vertaling van de HSV bepaald een inhoudelijke theologische verzwakking.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Scholten:
We zien dus dat er hier twee vertaalmogelijkheden zijn om recht te doen aan wat er staat en tegelijk in harmonie met het ganse Schriftgetuigenis aangaande het boek des levens te blijven. Een afweging tussen beide is niet eenvoudig. Maar kiest men voor Calvijn, dan zou men op zijn minst ook de uitleg van Calvijn erbij moeten geven. Dit te meer omdat de HSV veel werkt met voetnoten, waarin toegelicht wordt waarom men tot een bepaalde vertaalbeslissing is gekomen. Zulk een voetnoot wordt hier gemist en daarmee is de vertaling van de HSV bepaald een inhoudelijke theologische verzwakking.
Scholten wijst het ontbreken van de irrealis in de vertaling niet af. Hij erkent zelfs dat deze vertaling in harmonie kan zijn met het gedeelte dat jij vet gemaakt hebt. Goed lezen!

Hij zegt alleen: vertaal je zonder irrealis, dan hoort er een goede uitleg bij. Calvijn noemt hij daarbij als goed voorbeeld: die vertaalde ook zonder irrealis.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Scholten:
We zien dus dat er hier twee vertaalmogelijkheden zijn om recht te doen aan wat er staat en tegelijk in harmonie met het ganse Schriftgetuigenis aangaande het boek des levens te blijven. Een afweging tussen beide is niet eenvoudig. Maar kiest men voor Calvijn, dan zou men op zijn minst ook de uitleg van Calvijn erbij moeten geven. Dit te meer omdat de HSV veel werkt met voetnoten, waarin toegelicht wordt waarom men tot een bepaalde vertaalbeslissing is gekomen. Zulk een voetnoot wordt hier gemist en daarmee is de vertaling van de HSV bepaald een inhoudelijke theologische verzwakking.
Scholten wijst het ontbreken van de irrealis in de vertaling niet af. Hij erkent zelfs dat deze vertaling in harmonie kan zijn met het gedeelte dat jij vet gemaakt hebt. Goed lezen!

Hij zegt alleen: vertaal je zonder irrealis, dan hoort er een goede uitleg bij.
De auteur zegt dat Scholten geen taalkundig argument aanvoert, maar een theologisch argument. Dat is dus ook zo en geen karikatuur.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Zonderling »

Scholten heeft overigens nog wel een taalkundig argument aangevoerd:
Wie hierop zegt, dat de bijzin die bepalend is voor het gebruik van ‘zou’, niet in de bijbeltekst zelf staat, bedenke dat zij zakelijk in het vorige vers (‘zo niet’) gevonden wordt.
Maar nogmaals: het is onjuist dat Scholten gezegd zou hebben dat er een irrealis moet staan. Sterker nog, Scholten accepteerde in zijn artikel een vertaling zonder irrealis, mits er een goede verklaring bij gegeven wordt.

Trouwens: Ook in de HSV is soms een irrealis toegevoegd die er in het Hebreeuws helemaal niet staat. Bv in Prediker 9, de geschiedenis van de man die de stad bevrijdde (volgens HSV had kunnen bevrijden). Er wordt dus wel met twee maten gemeten.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Scholten heeft overigens nog wel een taalkundig argument aangevoerd:
Wie hierop zegt, dat de bijzin die bepalend is voor het gebruik van ‘zou’, niet in de bijbeltekst zelf staat, bedenke dat zij zakelijk in het vorige vers (‘zo niet’) gevonden wordt.
Maar nogmaals: het is onjuist dat Scholten gezegd zou hebben dat er een irrealis moet staan. Sterker nog, Scholten accepteerde in zijn artikel een vertaling zonder irrealis, mits er een goede verklaring bij gegeven wordt.

Trouwens: Ook in de HSV is soms een irrealis toegevoegd die er in het Hebreeuws helemaal niet staat. Bv in Prediker 9, de geschiedenis van de man die de stad bevrijdde (volgens HSV had kunnen bevrijden). Er wordt dus wel met twee maten gemeten.
Beste Zonderling, we kunnen hier lang of kort over praten, maar de GBS heeft voor deze vertaling gekozen op grond van een theologisch argument en Scholten suggereert in de brochure, dat met de vertaling van de HSV de band met Dordt wordt losgelaten. Zie ook de titel van het betreffende hoofdstuk: 'Theologische verschillen gewogen' en het kopje: 'Geloof van Dordt'.
Als de auteur daarop doelt, is het echt niet zo gek en karikaturaal wat hij zegt.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 01 okt 2011, 15:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Scholten heeft overigens nog wel een taalkundig argument aangevoerd:
Wie hierop zegt, dat de bijzin die bepalend is voor het gebruik van ‘zou’, niet in de bijbeltekst zelf staat, bedenke dat zij zakelijk in het vorige vers (‘zo niet’) gevonden wordt.
Maar nogmaals: het is onjuist dat Scholten gezegd zou hebben dat er een irrealis moet staan. Sterker nog, Scholten accepteerde in zijn artikel een vertaling zonder irrealis, mits er een goede verklaring bij gegeven wordt.

Trouwens: Ook in de HSV is soms een irrealis toegevoegd die er in het Hebreeuws helemaal niet staat. Bv in Prediker 9, de geschiedenis van de man die de stad bevrijdde (volgens HSV had kunnen bevrijden). Er wordt dus wel met twee maten gemeten.
Beste Zonderling, we kunnen hier lang en kort over praten, maar de GBS heeft voor deze vertaling gekozen op grond van een theologisch argument en Scholten suggereert in de brochure, dat met de vertaling van de HSV 'Dordt wordt losgelaten'. Zie ook de titel van het betreffende hoofdstuk: 'Theologische verschillen gewogen' en het kopje: 'Geloof van Dordt'.
Als de auteur daarop doelt, is het echt niet zo gek en karikaturaal wat hij zegt.
Ik ben het eens met Afgewezen. De auteur van het artikel (Schuurman) geeft enkele terechte punten van kritiek richting de GBS.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Wilhelm »

Hier is de hele blog te lezen : http://mjschuurman.wordpress.com/2011/0 ... ke-bijbel/

Vandaag is ook de site van de GBS in de lucht gegaan.
Incl stukje over de HSV ;)
http://www.gbs.nl/de-statenvertaling/he ... aling-hsv/
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Sola Scriptura »

Het is een bekende strategie om eerst een karikatuur te maken van je tegenstander en dan die karikatuur te gaan bestrijden. Deze methode vinden we veelvuldig in de politiek, maar helaas ook in kerk- en Bijbelstrijd.
Ook wel een ''stroman/strawman'' genoemd. Een stropopredenering is een type drogreden waarbij men niet het werkelijke standpunt van de tegenstander weerlegt maar een (karikaturale) variant daarvan.

Men interpreteert het standpunt van de tegenstander zodanig dat deze gemakkelijk te weerleggen is en suggereert dan dat dat het werkelijke standpunt van de tegenstander is.

Wat men ook opvallend vaak ziet in deze discussies zijn is de ad hominem drogreden.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:Hier is de hele blog te lezen : http://mjschuurman.wordpress.com/2011/0 ... ke-bijbel/

Vandaag is ook de site van de GBS in de lucht gegaan.
Incl stukje over de HSV ;)
http://www.gbs.nl/de-statenvertaling/he ... aling-hsv/
Dat 'Gij' en 'U' verhaal heb ik ook niet zo helder. Wat is het probleem?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Wilhelm »

Mister schreef:
Wilhelm schreef:Hier is de hele blog te lezen : http://mjschuurman.wordpress.com/2011/0 ... ke-bijbel/

Vandaag is ook de site van de GBS in de lucht gegaan.
Incl stukje over de HSV ;)
http://www.gbs.nl/de-statenvertaling/he ... aling-hsv/
Dat 'Gij' en 'U' verhaal heb ik ook niet zo helder. Wat is het probleem?

Als jij het me uit kan leggen ...

Wat ik wel opvallend vind is dat er geen bijbel te vinden is op de website.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Tiberius »

memento schreef:De auteur van het artikel (Schuurman) geeft enkele terechte punten van kritiek richting de GBS.
Mijns inziens slechts één punt, namelijk dat van de irrealis uit Exodus 32. Maar het is wat Zonderling al zegt: Scholten wijst die vertaling niet af.
Voor de rest zet de auteur van het blogje een eenzijdige en onjuiste karikatuur neer, als zou de GBS een bevindelijke Bijbel voorstaan. Inderdaad een stropopredenering.
Wat zijn bespreking van het woord panim betreft, slaat hij de plank ook inderdaad wat mis.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Mister schreef:Dat 'Gij' en 'U' verhaal heb ik ook niet zo helder. Wat is het probleem?
Als jij het me uit kan leggen ...
Volgens mij gaat de schrijver van de website verder dan wat er in de brochure staat (jammer overigens dat die niet online staat). Het gaat erom, dat "gij" veranderd is in "jij", volgens mij; dat werkt vervreemdend.
Wilhelm schreef:Wat ik wel opvallend vind is dat er geen bijbel te vinden is op de website.
Mij niet, die kan je op diverse andere plaatsen op het internet vinden. Bovendien rusten er op de GBS uitgave auteursrechten.
Wat ik opvallend vind, is het lange emailadres: als ik hun was, zou ik dat onmiddellijk inkorten.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:
Mister schreef:Dat 'Gij' en 'U' verhaal heb ik ook niet zo helder. Wat is het probleem?
Als jij het me uit kan leggen ...
Volgens mij gaat de schrijver van de website verder dan wat er in de brochure staat (jammer overigens dat die niet online staat). Het gaat erom, dat "gij" veranderd is in "jij", volgens mij; dat werkt vervreemdend.
Wilhelm schreef:Wat ik wel opvallend vind is dat er geen bijbel te vinden is op de website.
Mij niet, die kan je op diverse andere plaatsen op het internet vinden. Bovendien rusten er op de GBS uitgave auteursrechten.
Wat ik opvallend vind, is het lange emailadres: als ik hun was, zou ik dat onmiddellijk inkorten.
Dus we mogen citaten uit de GBS uitgave niet zomaar citeren? ;)
Maar als je aan Bijbelverspreiding doet, moet je zeker een online versie op de eigen website plaatsen. Bv. dezelfde uitgave als die CD Zou een aanwinst zijn!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:
Mister schreef:Dat 'Gij' en 'U' verhaal heb ik ook niet zo helder. Wat is het probleem?
Als jij het me uit kan leggen ...
Volgens mij gaat de schrijver van de website verder dan wat er in de brochure staat (jammer overigens dat die niet online staat). Het gaat erom, dat "gij" veranderd is in "jij", volgens mij; dat werkt vervreemdend.
Wilhelm schreef:Wat ik wel opvallend vind is dat er geen bijbel te vinden is op de website.
Mij niet, die kan je op diverse andere plaatsen op het internet vinden. Bovendien rusten er op de GBS uitgave auteursrechten.
Wat ik opvallend vind, is het lange emailadres: als ik hun was, zou ik dat onmiddellijk inkorten.
Wat betreft dat 'Gij' en 'U', het is die koppeling die blijkbaar het probleem vormt, niet in combinatie met 'jij' Maar ik zie het niet. Dat zou uiteraard ook aan mij kunnen liggen. Is 'Gij' eerbiediger dan 'U'?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Tiberius »

Overigens maakt de GBS geen eigen vertaling, zoals Afgewezen lijkt te suggereren, maar probeert ze de statenvertaling zuiver te houden/krijgen.

@Mister: dat gij/u verhaal is me ook niet helemaal duidelijk, zal ik nog eens nalezen.
Plaats reactie