Afgewezen schreef:Wanneer je een bepaalde interpretatie van Gods Woord niet voor zijn rekening neemt, betekent dat nog niet dat je Gods Woord niet van kaft tot kaft als waarhoud houdt, wel dat je een bepaalde interpretatie niet van letter tot letter voor de juiste houdt.
Dat zou ook mijn reactie naar Tiberius zijn. Uiteraard wil ik niemand als lid van de gemeente toelaten die Gods Woord niet van kaft tot kaft als waarheid houdt. Maar basis voor bijvoorbeeld Artikel 36 is echt niet heel breed in het nieuwe testament, en deze teksten zijn voor meerdere interpretaties vatbaar.
Mijn inzienst doe je onrecht aan de eenheid van het lichaam van Christus om een dergelijke interpretatie die de kern van het zaligworden niet raakt als vereiste op te nemen voor lidmaatschap.
Ik zelf heb moeten beantwoorden:
Verklaart gij, dat gij de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament en in de Artikelen des christelijken geloofs begrepen is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, houdt voor de waarachtige en volkomen leer der zaligheid.
En ik geloof dat de leer die in mijn gemeente geleerd word ook
de leer der zaligheid is. Maar dat wil niet zeggen dat ik dezelfde mening heb als artikel 36 over de functie van de overheid, omdat ik mij sterk afvraag of die wel zo bijbels is.