Staat bij de Bovenkerk. :bou:
ForumFoto's
Jij mag niet meer meedoen:P
Inderdaad staan deze beelden op Paaseiland.
Het eiland ligt in de stille oceaan (stille zuidzee mag je ook zeggen, dacht ik).
Het Paaseiland hoort bij Chili, 3500 km. oostelijker.
Zeevaarder Roggeveen was een zeeuw (niet echt noemenswaardig:thu) ,die inderdaad op een paasmorgen dit vulkanische eilandje ontdekte. Hij noemde het daarom maar Paaseiland. Hij trof (in 1722) er zo'n 2000 mensen aan. Deze enorme beelden (tussen de 3.5. en 5.5 meter hoog) stonden langs de kust. Volgens moderne wetenschappers was de bevolkingsdruk in 1500 zo groot geworden (20.000 mensen woonden er toen ongeveer), dat op een gegeven moment al het tropische bos verdwenen was, zodat men geen kano's en huizen (hutjes) konden bouwen, vuur stoken of andere dingen meer konden doen. Hout was van levensbelang in die tijd. Daarom was het zo uitgedund toen Roggeveen op het eiland kwam.
Vroeger was het een prachtig mooi eiland. Net als Tahiti en de Gambier eilanden, de rechter buureilanden van Paaseiland.
De beelden werden gemaakt in de uitgestrekte steengroeve in de krater van de vulkaan Rano Raraku, en daar liggen nu nog meer dan 4000 onvoltooide beelden. Er zijn zo'n 800 voltooide beelden.
Dit is zo ongeveer wat ik er van gelezen heb.
Het lijkt me erg leuk om er een dagje rond te snuffelen.
Als je er wilt komen dan moet je eerst op Sydney of Los Angeles vliegen, daar vandaan naar Tahiti en van Tahiti naar Paaseiland.
Een hele trip om er te komen.
[Aangepast op 6/6/05 door Matthijs]
Inderdaad staan deze beelden op Paaseiland.
Het eiland ligt in de stille oceaan (stille zuidzee mag je ook zeggen, dacht ik).
Het Paaseiland hoort bij Chili, 3500 km. oostelijker.
Zeevaarder Roggeveen was een zeeuw (niet echt noemenswaardig:thu) ,die inderdaad op een paasmorgen dit vulkanische eilandje ontdekte. Hij noemde het daarom maar Paaseiland. Hij trof (in 1722) er zo'n 2000 mensen aan. Deze enorme beelden (tussen de 3.5. en 5.5 meter hoog) stonden langs de kust. Volgens moderne wetenschappers was de bevolkingsdruk in 1500 zo groot geworden (20.000 mensen woonden er toen ongeveer), dat op een gegeven moment al het tropische bos verdwenen was, zodat men geen kano's en huizen (hutjes) konden bouwen, vuur stoken of andere dingen meer konden doen. Hout was van levensbelang in die tijd. Daarom was het zo uitgedund toen Roggeveen op het eiland kwam.
Vroeger was het een prachtig mooi eiland. Net als Tahiti en de Gambier eilanden, de rechter buureilanden van Paaseiland.
De beelden werden gemaakt in de uitgestrekte steengroeve in de krater van de vulkaan Rano Raraku, en daar liggen nu nog meer dan 4000 onvoltooide beelden. Er zijn zo'n 800 voltooide beelden.
Dit is zo ongeveer wat ik er van gelezen heb.
Het lijkt me erg leuk om er een dagje rond te snuffelen.
Als je er wilt komen dan moet je eerst op Sydney of Los Angeles vliegen, daar vandaan naar Tahiti en van Tahiti naar Paaseiland.
Een hele trip om er te komen.
[Aangepast op 6/6/05 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
Maar die kaalheid is er toch al sinds mensenheugenis? 800 jaar ofzo?Oorspronkelijk gepost door Matthijshet schijnt er kaal te zijn.Oorspronkelijk gepost door PawNeeNu niet meer mooi?Vroeger was het een prachtig mooi eiland. Net als Tahiti en de Gambier eilanden, de rechter buureilanden van Paaseiland.
Vroeger: Palmbomen, tropische bossen enzv. Een rijke flora & fauna.
Ergens in de stille oceaan was er een eiland waar legendarisch vreemde dieren leefden. Totdat een dronken nederlander, ergens in de 16e eeuw, baalde van een (ik weet niet meer wat) en het hele eiland in de fik zette. Sindsdien is het min of meer een kale rots geworden.
Hillegondakerk in Hillegersberg http://www.hillegonda.nl/Oorspronkelijk gepost door HendrikusDe kerk ligt op een donk, ontleent haar naam aan een reuzin en bevindt zich in het westen des lands.Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Nu die 'stoffige' kerk nog :t
Hintje Hendrikus?
Heb ik daarmee genoeg stof afgenomen?