Rabbijn wordt docent op een refoschool

Tiberius
Administrator

Re: Rabijn wordt docent op een refoschool

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
dennis schreef:Ik ben blij dat hij zich heeft teruggetrokken. Op zich een intelligente en vriendelijke man, maar daar gaat het niet om. Othordoxe joden staan dichter bij de Islam dan bij het Christendom.
Kun je dat eens wat toelichten?
Dat kan ik wel: beide godsdiensten loochenen de Godheid van Christus (of je moet één van de twee eerste zinnen bedoelen met je vraag om toelichting).
eilander
Moderator

Re: Rabijn wordt docent op een refoschool

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
dennis schreef:Ik ben blij dat hij zich heeft teruggetrokken. Op zich een intelligente en vriendelijke man, maar daar gaat het niet om. Othordoxe joden staan dichter bij de Islam dan bij het Christendom.
Kun je dat eens wat toelichten?
Dat kan ik wel: beide godsdiensten loochenen de Godheid van Christus (of je moet één van de twee eerste zinnen bedoelen met je vraag om toelichting).
Ik ben het hiermee wel eens; ik ben er ook tegen om zeer wezenlijke verschillen met het christendom te verdoezelen.
En toch zijn de Joden de beminden om der vaderen wil. Dus ik zou ook hierin graag met twee woorden spreken.
boontje

Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool

Bericht door boontje »

Ik denk dat het klopt dat orthodox jodendom en islam veel op elkaar lijken. Behalve het feit dat zij ongeveer dezelfde opvattingen hebben over de Godheid van Jezus en de Drieëenheid speelt ook de "wet" een heel grote rol, al is dat meer een christelijke term: joden spreken over "halacha" -dat woord heeft iets te maken met "gaan" of "lopen"- en het woord "sjaria" betekent "bron".

Overigens ben ik het niet helemaal eens met opmerkingen waarin gezegd wordt dat joden of moslims of allebei een andere God zouden aanbidden dan wij. Het lijkt mij duidelijk dat wij allen bedoelen te spreken over en bidden tot dezelfde God, al hebben we verschillende beelden van Hem.
Natuurlijk kan je ook zeggen dat onze beelden van God zo verschillend zijn, dat je niet meer over dezelfde God kan spreken. Maar dan moet je consequent zijn en zeggen dat ook niet alle christenen dezelfde God aanbidden. Want ook binnen het christendom zijn er nogal wat verschillen...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

voor mij is de belijdenis van iemand zeer belangrijk. Zijn we er allen over eens, denk ik, dat het geloven van het gegeven in de 12 artikelen nodig is om zalig te worden. Als iemand die artikelen oprecht belijdt en er naar leeft, dan moeten we ze als christenen en gelovigen erkennen. Beiden jood en moslem doen dat niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Vergeet iedereen voor het gemak dat het om een gastdocentschap ging?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Vergeet iedereen voor het gemak dat het om een gastdocentschap ging?
Dat maakt niet zoveel uit. Hij werd niet uitgenodigd voor een discussie, maar 'ingehuurd' om les te geven, althans dat is wat ik begreep.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:Vergeet iedereen voor het gemak dat het om een gastdocentschap ging?
Nee, ik heb dat ook al eerder mogen opmerken. ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Dat maakt niet zoveel uit. Hij werd niet uitgenodigd voor een discussie, maar 'ingehuurd' om les te geven, althans dat is wat ik begreep.
Hij heeft gevraagd of hij enkele lessen maatschappijleer mocht geven en men heeft dat na rijp beraad in een gastdocentconstructie aanvaard. Hij zou niet mogen beginnen en eindigen etc.

Het RD-bericht klopt overigens niet. Maandag gaat-ie beginnen, hoorde ik verluiden....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem

Bericht door Willem »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Hij heeft gevraagd of hij enkele lessen maatschappijleer mocht geven en men heeft dat na rijp beraad in een gastdocentconstructie aanvaard. Hij zou niet mogen beginnen en eindigen etc.
Het RD-bericht klopt overigens niet. Maandag gaat-ie beginnen, hoorde ik verluiden....
De bureaucratie viert hier een hoogtijdag. Ben je niet in dienst volgens de CAO - ook al geef je les net zo als een leraar die wel in dienst is - dan geld de grondslag even niet.
helma

Bericht door helma »

nou vind ik dat wel een verschil.
Als hij docent was zou hij verantwoordelijk zijn voor de dagopening e.d.
Het ligt er maar net aan hoeveel ruimte hij van school krijgt.
Ik ben soms ook gastdocent maar je speelt maar een zijdelingse rol in het geheel.
Bert Mulder
Contacteer:

Wij lezen in 2 Johannes 1:
9 Een iegelijk, die overtreedt,27) en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet;28) die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader29) en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt,30) en deze leer niet31) brengt,32) ontvangt hem niet33) in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.34)
11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap35) aan zijn boze werken.36)

Nu staan de onderwijzers in loco parentis, niet? Dat maakt dus de school een verlenging van ons huis...

En nu zegt de Schrift duidelijk dat we de Christus loochenaars niet in huis ontvangen mogen.... dus ook niet in de school.

punt uit!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:Wij lezen in 2 Johannes 1:
9 Een iegelijk, die overtreedt,27) en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet;28) die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader29) en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt,30) en deze leer niet31) brengt,32) ontvangt hem niet33) in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.34)
11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap35) aan zijn boze werken.36)

Nu staan de onderwijzers in loco parentis, niet? Dat maakt dus de school een verlenging van ons huis...

En nu zegt de Schrift duidelijk dat we de Christus loochenaars niet in huis ontvangen mogen.... dus ook niet in de school.

punt uit!
Ik hoorde een uitleg over deze tekst(en) en daar wees de dominee op dat je iemand wel dan in je huis ontvangen mag, een kopje koffie aan mag bieden, maar hem niet als onderwijzer/ leermeester mag ontvangen.
Dus duidelijk.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Willem

Bericht door Willem »

henriët schreef:

punt uit!
Ik hoorde een uitleg over deze tekst(en) en daar wees de dominee op dat je iemand wel dan in je huis ontvangen mag, een kopje koffie aan mag bieden, maar hem niet als onderwijzer/ leermeester mag ontvangen.
Dus duidelijk.
Dus wel als gast maar niet als docent. Het geschipper om e.e.a dan te betitelen als "gastdocent" maakt e.e.a dan wel aanschouwelijk.
henriët

Bericht door henriët »

Willem schreef:
henriët schreef:

punt uit!
Dus duidelijk.
Dus wel als gast maar niet als docent. Het geschipper om e.e.a dan te betitelen als "gastdocent" maakt e.e.a dan wel aanschouwelijk.
Toch ben je als gastdocent ook iemand die 'leert'.
Dus ten diepste kan het niet.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Bert Mulder
Contacteer:

henriët schreef: Ik hoorde een uitleg over deze tekst(en) en daar wees de dominee op dat je iemand wel dan in je huis ontvangen mag, een kopje koffie aan mag bieden, maar hem niet als onderwijzer/ leermeester mag ontvangen.
Dus duidelijk.
Dank je Hen. Zou ik wel weten willen, waar hij zijn uitleg op baseert. Want ik meen dat de tekst duidelijk zegt: 'niet in huis'....
Plaats reactie