Rabbijn wordt docent op een refoschool

Luther
Contacteer:

Rabbijn wordt docent op een refoschool

Bericht door Luther »

Wat vinden jullie hiervan?
ND 3 sept. 2011 schreef:Vwo-leerlingen van scholengemeenschap Guido de Brès – onderdeel van het
reformatorische Wartburg College – krijgen vanaf dit jaar lessen maatschappijleer
van rabbijn Lody van der Kamp.
Van de Kamp komt niet in dienst van de school, maar gaat er vier uur per week
aan de slag als gastdocent. De rabbijn is momenteel al directeur en docent op
de orthodox-joodse school Het Cheider in Amsterdam, maar wilde daarnaast
graag op een andere school lesgeven. Het Wartburg College is daarop in gegaan,
vertelt Van de Kamp. ‘We hebben er uitgebreide gesprekken over gevoerd. Ik
kan de grondslag van de school niet onderschrijven, maar wel respecteren. De
lessen ga ik geven vanuit mijn eigen achtergrond, maar wel met inachtname
van de grondbeginselen van de school.’
Johan Pijl, adjunct-directeur van de Guido de Brès, wijst erop dat de betreffende
leerlingen twee docenten maatschappijleer krijgen. ‘Van de Kamp geeft
de lessen zelfstandig, maar de leerlingen krijgen ook nog lessen van onze eigen
docenten maatschappijleer. We hebben bewust gekozen voor vwo-leerlingen,
voor hen kan het verdiepend zijn om van gedachten te wisselen met iemand
uit een andere traditie. Bovendien voelen we ons verbonden met het Joodse
volk en denken orthodoxe Joden en christenen over veel maatschappelijke
kwesties hetzelfde.’
De aanstelling van een rabbijn als gastdocent roept wel vragen op van ouders
en collega’s, erkent Pijl. ‘Het is voor ons ook een experiment.’
Van de Kamp zelf vindt het ‘heel bijzonder’ om op een reformatorische school
les te geven. ‘De joodse gemeenschap is voor deze leerlingen vaak niet concreet
in beeld. Nu krijgen zij de gelegenheid om uitgebreid met iemand uit onze
traditie kennis te maken.’
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
boontje

Re: Rabijn wordt docent op een refoschool

Bericht door boontje »

Als het maar niet allemaal op pro-Israel propaganda uitdraait...
Terri

Bericht door Terri »

boontje schreef:Als het maar niet allemaal op pro-Israel propaganda uitdraait...

Ach wat extra pro-Israel brengt de boel misschien juist weer wat in balans, gezien de meestal negatieve media berichtgeving aangaande Israel.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:Wat vinden jullie hiervan?
ND 3 sept. 2011 schreef:Vwo-leerlingen van scholengemeenschap Guido de Brès – onderdeel van het
reformatorische Wartburg College – krijgen vanaf dit jaar lessen maatschappijleer
van rabbijn Lody van der Kamp.
Van de Kamp komt niet in dienst van de school, maar gaat er vier uur per week
aan de slag als gastdocent. De rabbijn is momenteel al directeur en docent op
de orthodox-joodse school Het Cheider in Amsterdam, maar wilde daarnaast
graag op een andere school lesgeven. Het Wartburg College is daarop in gegaan,
vertelt Van de Kamp. ‘We hebben er uitgebreide gesprekken over gevoerd. Ik
kan de grondslag van de school niet onderschrijven, maar wel respecteren. De
lessen ga ik geven vanuit mijn eigen achtergrond, maar wel met inachtname
van de grondbeginselen van de school.’
Johan Pijl, adjunct-directeur van de Guido de Brès, wijst erop dat de betreffende
leerlingen twee docenten maatschappijleer krijgen. ‘Van de Kamp geeft
de lessen zelfstandig, maar de leerlingen krijgen ook nog lessen van onze eigen
docenten maatschappijleer. We hebben bewust gekozen voor vwo-leerlingen,
voor hen kan het verdiepend zijn om van gedachten te wisselen met iemand
uit een andere traditie. Bovendien voelen we ons verbonden met het Joodse
volk en denken orthodoxe Joden en christenen over veel maatschappelijke
kwesties hetzelfde.’
De aanstelling van een rabbijn als gastdocent roept wel vragen op van ouders
en collega’s, erkent Pijl. ‘Het is voor ons ook een experiment.’
Van de Kamp zelf vindt het ‘heel bijzonder’ om op een reformatorische school
les te geven. ‘De joodse gemeenschap is voor deze leerlingen vaak niet concreet
in beeld. Nu krijgen zij de gelegenheid om uitgebreid met iemand uit onze
traditie kennis te maken.’
Gezien de fijngevoeligheid van rabbijn van de Kamp en zijn fabelachtige kennis van zaken, ook over het christelijk geloof, vind ik het een winstpunt voor zowel school, alsook voor de leerlingen en voor Van de Kamp zelf.
Jongere

Bericht door Jongere »

Fantastisch initiatief.

Bezwaarde ouders zou ik graag willen oproepen om in plaats van de tijd die ze besteden aan vragen stellen en klachten indienen bij het schoolbestuur een goed gesprek met de kinderen te houden over wat ze hoorden op school.
Datzelfde zullen ze namelijk ook horen in de maatschappij. En hopelijk sluiten ze zich daar niet voor af, maar gaan het gesprek aan.

Het enige waar ik misschien wat bezorgd over ben is de houding van de leerlingen tegenover de docent. Er heerst een best sterke wij-zij-mentaliteit. Ik kan me nog wat gesprekken herinneren, bijv. in een synagoge, waar ik me toch wel wat heb geschaamd.
Ooit heb ik op de middelbare school voorgesteld een islamitische groep leerlingen uit te nodigen om eens in gesprek te gaan. De maatschappijlerares had er oren naar, enkele leerlingen uit de klas hebben het geblokkeerd. Over het algemeen is er weinig werkelijke confrontatie.

Apologetiek kregen wij een half jaar in de zesde klas. Dat was rijkelijk laat en weinig.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Mister schreef:
Luther schreef:Gezien de fijngevoeligheid van rabbijn van de Kamp en zijn fabelachtige kennis van zaken, ook over het christelijk geloof, vind ik het een winstpunt voor zowel school, alsook voor de leerlingen en voor Van de Kamp zelf.
Helemaal eens! Ik zou graag een paar lesjes meedraaien!
Hier beneden is het niet.
stedeling

Bericht door stedeling »

Het is toch een dankbaar iets dat een rabbijn het failliete woord 'reformatorisch' komt verrijken.
Willem

Bericht door Willem »

Germanicus schreef:
Mister schreef:
Luther schreef:Gezien de fijngevoeligheid van rabbijn van de Kamp en zijn fabelachtige kennis van zaken, ook over het christelijk geloof, vind ik het een winstpunt voor zowel school, alsook voor de leerlingen en voor Van de Kamp zelf.
Helemaal eens! Ik zou graag een paar lesjes meedraaien!
Het verward mij dat voor ouders die leerlingen aanmelden blijkbaar andere normen gelden dan voor leraren. Die mogen blijkbaar Jezus Christus verwerpen, grondslag of geen grondslag. En posters hier die eerder pleiten voor een onderzoek of ouders wel echt "geloofden" alvorens een aanmelding voor hun kind(eren) te accepteren vinden dit een goed idee. :hum
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Willem schreef:Het verward mij dat voor ouders die leerlingen aanmelden blijkbaar andere normen gelden dan voor leraren. Die mogen blijkbaar Jezus Christus verwerpen, grondslag of geen grondslag. En posters hier die eerder pleiten voor een onderzoek of ouders wel echt "geloofden" alvorens een aanmelding voor hun kind(eren) word(en) geaccpeteerd vinden dit een goed idee. :hum
Daar heb je wel een punt. Overigens hoorde ik niet bij degenen die daarvoor pleitten.

Ik vind het een mooi initiatief. Rabijn V/d Kamp is deskundig en politiek betrokken. Hij zit voor het CDA in een (deel)gemeenteraad (meen ik) en zit in een club die zich inspant voor contacten tussen Marokkaanse en Joodse jongeren in Amsterdam.
Hier beneden is het niet.
Ander

Bericht door Ander »

Germanicus schreef:
Willem schreef:Het verward mij dat voor ouders die leerlingen aanmelden blijkbaar andere normen gelden dan voor leraren. Die mogen blijkbaar Jezus Christus verwerpen, grondslag of geen grondslag. En posters hier die eerder pleiten voor een onderzoek of ouders wel echt "geloofden" alvorens een aanmelding voor hun kind(eren) word(en) geaccpeteerd vinden dit een goed idee. :hum
Daar heb je wel een punt. Overigens hoorde ik niet bij degenen die daarvoor pleitten.

Ik vind het een mooi initiatief. Rabijn V/d Kamp is deskundig en politiek betrokken. Hij zit voor het CDA in een (deel)gemeenteraad (meen ik) en zit in een club die zich inspant voor contacten tussen Marokkaanse en Joodse jongeren in Amsterdam.
http://www.refdag.nl/achtergrond/onderw ... e_1_586387 :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En wat als het andersom zou zijn?
Wanneer een reformatorische docent, zeg bijvoorbeeld iemand die van harte in de GG staat, les geeft aan het Cheider?
Willem

Bericht door Willem »

Tiberius schreef:En wat als het andersom zou zijn?
Wanneer een reformatorische docent, zeg bijvoorbeeld iemand die van harte in de GG staat, les geeft aan het Cheider?
Dat zou natuurlijk helemaal prima zijn. Hebben ze de mogelijkheid om te vertellen over de enige Naam gegeven tot zaligheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Willem schreef:
Dat zou natuurlijk helemaal prima zijn. Hebben ze de mogelijkheid om te vertellen over de enige Naam gegeven tot zaligheid.
Maar goed, hij treedt op dezelfde voorwaarden toe als Van der Kamp op het Wartburg: grondslag niet onderschrijven maar wel respecteren.
Jongere

Bericht door Jongere »

Er is meer op de wereld dan alleen evangelisatie.

Er zijn ook heel wat christelijke hoogleraren, die in de collegezaal niet direct evangeliseren, maar wel bezig zijn met heel belangrijke waarden voor de samenleving. Ook dat is nodig.
Willem

Bericht door Willem »

Tiberius schreef:
Willem schreef:
Maar goed, hij treedt op dezelfde voorwaarden toe als Van der Kamp op het Wartburg: grondslag niet onderschrijven maar wel respecteren.
Als b.v. refo les gaat geven aan het Cheider en die school heeft geen problemen met niet onderschrijven maar wel respecteren van de grondslag dan zie ik geen problemen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een reformatorische school daar dan ook geen problemen mee moet hebben.

Als de seculiere linkse oppositie in dit land beschuldigd wordt een hetze te voeren tegen het reformatorisch onderwijs door hun pogingen om leerlingen verplicht te accepteren bij acceptatie van de grondslag i.p.v. onderschrijven en de scholen zelf gaan dat soort constructies aan met leraren dan vraag ik me werkelijk af men nog in staat is verbanden te leggen tussen gebeurtenissen.

De identiteit moet blijkbaar geborgd door de leerlingen i.p.v. door de leraren.
Plaats reactie