Kleine ergernissen [2]

albion

Re: Kleine ergernissen

Bericht door albion »

memento schreef:
Zita schreef:Ik verbaas mij geërgerd over het feit dat ik wel een abonnement kan aangaan via internet, maar niet kan opzeggen via internet.
Een opzegmail sturen, (die je aanvult met een extra mail met de mededeling dat je de nieuwe abonnementsperiode niet gaat betalen, mocht men beweren dat opzeggen via mail niet mogelijk is) werkt meestal prima. Schrijven ze het bedrag dan toch af, laat je het gewoon terugboeken. Stopt de toezending vanzelf :)

Kan dat zo makkelijk? Ik heb een paar weken geleden per ongeluk een bedrag gestort naar een verkeerd rekening nummer. Nu moet ik dat ook zelf op gaan lossen. Ik krijg dat bedrag natuurlijk nooit meer terug. (vermoed ik). Het was eigenlijk bestemd voor licht en electriciteit, maar het kwam bij een particulier terecht (waarvan ik niet zeker weet of ik de naam wel goed geschreven is).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

albion schreef:
memento schreef:
Zita schreef:Ik verbaas mij geërgerd over het feit dat ik wel een abonnement kan aangaan via internet, maar niet kan opzeggen via internet.
Een opzegmail sturen, (die je aanvult met een extra mail met de mededeling dat je de nieuwe abonnementsperiode niet gaat betalen, mocht men beweren dat opzeggen via mail niet mogelijk is) werkt meestal prima. Schrijven ze het bedrag dan toch af, laat je het gewoon terugboeken. Stopt de toezending vanzelf :)

Kan dat zo makkelijk? Ik heb een paar weken geleden per ongeluk een bedrag gestort naar een verkeerd rekening nummer. Nu moet ik dat ook zelf op gaan lossen. Ik krijg dat bedrag natuurlijk nooit meer terug. (vermoed ik). Het was eigenlijk bestemd voor licht en electriciteit, maar het kwam bij een particulier terecht (waarvan ik niet zeker weet of ik de naam wel goed geschreven is).
De bank kan het regelen, maar dat kost 23 euro. En het is de vraag of je het dan werkelijk terugkrijgt.
Overigens vind ik het onbegrijpelijk dat met het telebankieren niet eens gecheckt wordt of rekeningnummer en naam enige overeenstemming hebben. Ik krijg wel een foutmelding als er een spatie achter het rekeningnummer staat, maar niet als ik een tikfout maak in een rekeningnummer, en het dus naar iemand anders gaat dan de naam die ik vermeld.
memento

Bericht door memento »

Een automatische afschrijving kan je laten terugboeken. De laatste keer dat ik dat deed bij een verzekering die ik opgezegd had, maar die wel bleef afschrijven, rekende de bank (Postbank) daar geen geld voor.

Banken rekenen meestal wel een bepaald bedrag om geld terug te boeken, wat je zelf foutief hebt overgeschreven.
Willem

Bericht door Willem »

Zita schreef:Overigens vind ik het onbegrijpelijk dat met het telebankieren niet eens gecheckt wordt of rekeningnummer en naam enige overeenstemming hebben. Ik krijg wel een foutmelding als er een spatie achter het rekeningnummer staat, maar niet als ik een tikfout maak in een rekeningnummer, en het dus naar iemand anders gaat dan de naam die ik vermeld.
Postbanknummers worden wel gecheck op naam / nummer. En voor bankrekeningnummers wordt iig de 11 proef toegepast. Dus zomaar een tikfout maken zou meestal moeten leiden tot een rekeningnummer wat niet bestaat.
Dit is tenminste bij ing.nl zo.
Marieke

Bericht door Marieke »

Willem schreef:
Zita schreef:Overigens vind ik het onbegrijpelijk dat met het telebankieren niet eens gecheckt wordt of rekeningnummer en naam enige overeenstemming hebben. Ik krijg wel een foutmelding als er een spatie achter het rekeningnummer staat, maar niet als ik een tikfout maak in een rekeningnummer, en het dus naar iemand anders gaat dan de naam die ik vermeld.
Postbanknummers worden wel gecheck op naam / nummer. En voor bankrekeningnummers wordt iig de 11 proef toegepast. Dus zomaar een tikfout maken zou meestal moeten leiden tot een rekeningnummer wat niet bestaat.
Voor ieder bankrekeningnummer bij iedere bank geldt de 11-proef...
En volgens mij ook bij ieder telebankierprogramma
albion

Bericht door albion »

Willem schreef:
Ik zit bij ING en het nummer bestaat.

Ik vraag me af of ik het nog via hulp van de ING terug kan laten boeken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
refo

Bericht door refo »

albion schreef:
Willem schreef:
Ik zit bij ING en het nummer bestaat.

Ik vraag me af of ik het nog via hulp van de ING terug kan laten boeken.
Nee.
Je hebt zelf opdracht gegeven.

Maar als het een oud Postbank nummer was heb je wel de melding gekregen dat het nummer en de naam niet overeenkomt. Nu is dat altijd wel zo, omdat de exacte tenaamstelling 99 van de 100 keer afwijkt.

Als het een banknummer van 9 cijfers is is het niet mogelijk dat het nummer bestaat als je 1 tikfout maakt.
Gesloten