2 Kor. 4:6 Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.-DIA- schreef:Dan houd ik me aanbevolen voor je onderwijs... Want ik kan niet anders zeggen dat me veel licht ontbreekt. Misschien dat het enige licht dat me helder is opgegaan wel is dat ik blind ben in 's Hemels wegen.Afgewezen schreef:Het spijt me, maar in deze typering herken ik mij allerminst.-DIA- schreef:Als één ding hier glashelder uit de verf komt, is het wel dat we met ons allen verlegen zijn geworden met de bevinding van Gods volk.
Maar we trachten nog op de been te blijven...
Glashelder
Re: Glashelder
De Schrift is geen theorie maar het Levende Woord van God en het levendmakende Woord van God. De bevinding die je in Gods Woord leest is betrouwbaar, de bevinding van Gods kinderen in 2011 allerminst. Natuurlijk hoor ik graag van iemand wat God hem deed ondervinden maar ik kan mij helemaal overgeven als ik het in Gods Woord lees.-DIA- schreef:Maar dan spreken er over de theorie, en niet uit de bevinding. En doordat we de Schrift tegenwoordig verschillend interpreteren lijkt me dit een heilloze weg. Wat anders is nog het wanneer we eensgezind de kanttekeningen en de vanouds gebruikte bijbelverklaringen hanteren (Dächsel, Henry etc.)huisman schreef:@DIA wij kunnen over de bevinding spreken omdat Gods Woord die openbaard, alle bevinding die niet in Gods Woord te vinden is zal geen dageraad hebben. De Psalmen zijn toch bevindelijk genoeg ? O.a uit de Psalmen kunnen wij leren wat mensen bevindelijk ervaren van zonde en genade, van Gods recht en barmhartigheid, van zondekennis en Christuskennis.-DIA- schreef:Dat zal weinig verheledering geven, vrees ik.helma schreef:misschien kan je met deze vragen beter een nieuw topic beginnen; het gaat er niet om om dit artikel hier uit te pluizen; maar om een indruk te krijgen wat men verstaat onder 'bevinding'
Want hoe kunnen we nu praten over bevinding als de zaak niet gekend wordt?
Of als we (zoals tegenwoordig het geval lijkt) er geen overeenstemming meer is wat het
begrip in feite is? Dan wordt alles door elkaar gehaald.
Hierdoor ontstaan de vreemdste karikaturen.
Alsof een kundig automonteur eens haarfijn zal gaan uitleggen hoe de hartopertie nu
precies verloopt...
Een zwak voorbeeld, maar misschien dat het toch wat verhelderend kan zijn?
Als één ding hier glashelder uit de verf komt, is het wel dat we met ons allen
verlegen zijn geworden met de bevinding van Gods volk.
Maar we trachtten nog op de been te blijven...
Het allerellendigste is misschien wel dat we weigeren schaamrood te worden, en niet erkennen
dat we zo ver van de plek zijn...
We menen het nog te weten, en erkennen dat we het niet weten is zo vernederend voor eeen
hoogmoedig mens...
Hier moet schrijver dezes zich ook helaas bij insluiten...
Het staat allemaal (glashelder) in Gods Woord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
alias schreef:Nu lees ik in hetzelfde artikel:alias schreef:In dit artikel staat o.a. dat de kamerling uit nieuwsgierigheid naar Jeruzalem zou zijn gekomen.helma schreef:http://www.downloadpreken.com/artikelen/A054.pdf
Wie kan mij vertellen waar dit uit opgemaakt kan worden?
Wat wil de schrijver met onderstreepte zeggen?artikel schreef:HANDELINGEN 10:1-48, CORNELIUS
Een volgende die we in Handelingen tegenkomen, is Cornelius. Godzalig en vrezende God, met geheel zijn huis, en doende veel aalmoezen aan het volk en God gedurig biddende. Een man die dicht bij de Heere leefde en veel om goddelijk licht heeft gebeden, want zijn gebeden en aalmoezen waren opgeklommen voor God. Deze Cornelius wordt door Petrus ingeleid in de verborgenheden van het geloof. Hij wijst hem op Christus en daarna ontvangt men de Heilige Geest. Reken erop dat er vreugde in zijn huis geweest is.
Ben je het er mee eens dan?helma schreef:misschien kan je met deze vragen beter een nieuw topic beginnen; het gaat er niet om om dit artikel hier uit te pluizen; maar om een indruk te krijgen wat men verstaat onder 'bevinding'
Maar ik zie Hem niet... ik zie allen dat ik blind ben, en al wéét ik, en geloof ik dat er maar Eén is die mijn blindheid kan wegnemen, en mijn blinde zielsogen kan openen, daarmee ken ik het nog niet... Begrijp je het? Dit is niet iets wat je op een forum behandelen kan. Daarom lijkt het me beter om te erkennen dat we Licht nodig hebben om te zien dat we niet zien.Afgewezen schreef:2 Kor. 4:6 Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.-DIA- schreef:Dan houd ik me aanbevolen voor je onderwijs... Want ik kan niet anders zeggen dat me veel licht ontbreekt. Misschien dat het enige licht dat me helder is opgegaan wel is dat ik blind ben in 's Hemels wegen.Afgewezen schreef:Het spijt me, maar in deze typering herken ik mij allerminst.-DIA- schreef:Als één ding hier glashelder uit de verf komt, is het wel dat we met ons allen verlegen zijn geworden met de bevinding van Gods volk.
Maar we trachten nog op de been te blijven...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Je spreekt in de wij-vorm. Maar erken eens dat er, ook in deze tijd, mensen zijn die wél Gods licht hebben mogen aanschouwen. "In Uw licht zien wij het licht." God is niet aan tijd of plaats gebonden!-DIA- schreef:Daarom lijkt het me beter om te erkennen dat we Licht nodig hebben om te zien dat we niet zien.
Die ken ik gelukkig ook wel, al zijn het er weinig, maar die zul je niet op internet vinden... Daar houdt zulk een volk zich zo ver mogelijk van. Ik weet dat dit geen verkeerd voorbeeld is, voor mij niet, voor iedereen zou het niet verkeerd zijn. Ik mag ze nog kennen, die als een Henoch als het ware wandelen met God. Die geen stap kunnen zetten, om zo te zeggen, zonder hun God... Dat is het kinderlijk afhankelijk leven met God. En dat is een leven dat jaloers maakt. Populair gezegd: niet alleen woorden, maar ook de daden.Afgewezen schreef:Je spreekt in de wij-vorm. Maar erken eens dat er, ook in deze tijd, mensen zijn die wél Gods licht hebben mogen aanschouwen. "In Uw licht zien wij het licht." God is niet aan tijd of plaats gebonden!-DIA- schreef:Daarom lijkt het me beter om te erkennen dat we Licht nodig hebben om te zien dat we niet zien.
Nog iets wat ik heel opmerkelijk vindt: Deze mensen ontmoeten nimmer veel begrip in deze wereld. Hierin wordt ook bevestigd: Zij hebben mij gehaat, en dat geldt ook voor elk kind van God dat in de praktijk naar Gods Woord en Wet leeft.
Dit is geen verwijt of zo aan iemand, maar een droevige constatering dat er nog maar zo weinig zijn, maar dat er desondankts nog zo'n volk is, dat is overgebleven als een hutje in de komkommerhof... bijna niet meer zichtbaar voor de wereld.
Ik acht dat er zo genoeg gezegd is. Als ik het niet meer weet is het beter om te zwijgen, dacht ik.
Of niet dan? Job heeft ook eens zijn mond onbedacht opengedaan, en zo zijn er meer voorbeelden in de Bijbel. En dat zeg ik vanzelf niet om dat goed te praten
Alsjeblieft Dia, je zit je hele vakantie al op Internet, en nu zeg je dat de ware gelovigen zich daar zo ver mogelijk vandaan zouden willen houden?-DIA- schreef:Die ken ik gelukkig ook wel, al zijn het er weinig, maar die zul je niet op internet vinden... Daar houdt zulk een volk zich zo ver mogelijk van. Ik weet dat dit geen verkeerd voorbeeld is, voor mij niet, voor iedereen zou het niet verkeerd zijn. Ik mag ze nog kennen, die als een Henoch als het ware wandelen met God. Die geen stap kunnen zetten, om zo te zeggen, zonder hun God... Dat is het kinderlijk afhankelijk leven met God. En dat is een leven dat jaloers maakt. Populair gezegd: niet alleen woorden, maar ook de daden.Afgewezen schreef:Je spreekt in de wij-vorm. Maar erken eens dat er, ook in deze tijd, mensen zijn die wél Gods licht hebben mogen aanschouwen. "In Uw licht zien wij het licht." God is niet aan tijd of plaats gebonden!-DIA- schreef:Daarom lijkt het me beter om te erkennen dat we Licht nodig hebben om te zien dat we niet zien.
Nog iets wat ik heel opmerkelijk vindt: Deze mensen ontmoeten nimmer veel begrip in deze wereld. Hierin wordt ook bevestigd: Zij hebben mij gehaat, en dat geldt ook voor elk kind van God dat in de praktijk naar Gods Woord en Wet leeft.
Dit is geen verwijt of zo aan iemand, maar een droevige constatering dat er nog maar zo weinig zijn, maar dat er desondankts nog zo'n volk is, dat is overgebleven als een hutje in de komkommerhof... bijna niet meer zichtbaar voor de wereld.
Ik acht dat er zo genoeg gezegd is. Als ik het niet meer weet is het beter om te zwijgen, dacht ik.
Of niet dan? Job heeft ook eens zijn mond onbedacht opengedaan, en zo zijn er meer voorbeelden in de Bijbel. En dat zeg ik vanzelf niet om dat goed te praten
Internet is gewoon de hedendaagse versie van een bibliotheek, klaar.
Daar kun je ook precies zoeken wat je wilt lezen, en dichtlaten wat je niet wilt lezen.
Ik houd me wel stil, en dat is ook beter. Maar ik geloof toch dat er ook nog wel wat meelezen die begrijpen wat ik bedoel, maar dit niet op het forum zeggen. Het is gewoon een geconstateerd feit wat ik zei.Hansie schreef:Alsjeblieft Dia, je zit je hele vakantie al op Internet, en nu zeg je dat de ware gelovigen zich daar zo ver mogelijk vandaan zouden willen houden?-DIA- schreef:Die ken ik gelukkig ook wel, al zijn het er weinig, maar die zul je niet op internet vinden... Daar houdt zulk een volk zich zo ver mogelijk van. Ik weet dat dit geen verkeerd voorbeeld is, voor mij niet, voor iedereen zou het niet verkeerd zijn. Ik mag ze nog kennen, die als een Henoch als het ware wandelen met God. Die geen stap kunnen zetten, om zo te zeggen, zonder hun God... Dat is het kinderlijk afhankelijk leven met God. En dat is een leven dat jaloers maakt. Populair gezegd: niet alleen woorden, maar ook de daden.Afgewezen schreef:Je spreekt in de wij-vorm. Maar erken eens dat er, ook in deze tijd, mensen zijn die wél Gods licht hebben mogen aanschouwen. "In Uw licht zien wij het licht." God is niet aan tijd of plaats gebonden!-DIA- schreef:Daarom lijkt het me beter om te erkennen dat we Licht nodig hebben om te zien dat we niet zien.
Internet is gewoon de hedendaagse versie van een bibliotheek, klaar.
Daar kun je ook precies zoeken wat je wilt lezen, en dichtlaten wat je niet wilt lezen.
Daarmee is ook weer niet meteen gezegd dat alles op internet verkeerd is. Er kan een goed en nuttig gebruik van worden gemaakt. En op zich is een forum ook niet verkeerd, maar het houdt je soms wel van betere dingen weg, maar dat is niet alleen internet...
Soms houdt het je ook van slechtere dingen weg.
- MarthaMartha
Dia, ik meen het oprecht, ik kan niet begrijpen dat -als jij denkt dat Gods volk zich verre houdt van internet - dat jij hier dan nog komt...-DIA- schreef:Die ken ik gelukkig ook wel, al zijn het er weinig, maar die zul je niet op internet vinden... Daar houdt zulk een volk zich zo ver mogelijk van. Ik weet dat dit geen verkeerd voorbeeld is, voor mij niet, voor iedereen zou het niet verkeerd zijn. Ik mag ze nog kennen, die als een Henoch als het ware wandelen met God. Die geen stap kunnen zetten, om zo te zeggen, zonder hun God... Dat is het kinderlijk afhankelijk leven met God. En dat is een leven dat jaloers maakt. Populair gezegd: niet alleen woorden, maar ook de daden.Afgewezen schreef:Je spreekt in de wij-vorm. Maar erken eens dat er, ook in deze tijd, mensen zijn die wél Gods licht hebben mogen aanschouwen. "In Uw licht zien wij het licht." God is niet aan tijd of plaats gebonden!-DIA- schreef:Daarom lijkt het me beter om te erkennen dat we Licht nodig hebben om te zien dat we niet zien.
Je doet hier voorkomen alsof de dingen van de eeuwigheid je ernst zijn, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen. Maar als je dan denkt dat internet en een Godvruchtig leven niet samengaan, wat doe je hier dan? ik begrijp dit werkelijk niet... (niet om je weg te hebben, maar ik kan het in mijn hoofd niet op een rij krijgen) Dit is toch hetzelfde als dat een vader tegen zijn zoon zegt dat roken slecht is, zelfs dodelijk en ondertussen zelf een sigaar opsteekt.... of mis ik nou iets?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha schreef:Dia, ik meen het oprecht, ik kan niet begrijpen dat -als jij denkt dat Gods volk zich verre houdt van internet - dat jij hier dan nog komt...-DIA- schreef:Die ken ik gelukkig ook wel, al zijn het er weinig, maar die zul je niet op internet vinden... Daar houdt zulk een volk zich zo ver mogelijk van. Ik weet dat dit geen verkeerd voorbeeld is, voor mij niet, voor iedereen zou het niet verkeerd zijn. Ik mag ze nog kennen, die als een Henoch als het ware wandelen met God. Die geen stap kunnen zetten, om zo te zeggen, zonder hun God... Dat is het kinderlijk afhankelijk leven met God. En dat is een leven dat jaloers maakt. Populair gezegd: niet alleen woorden, maar ook de daden.Afgewezen schreef:Je spreekt in de wij-vorm. Maar erken eens dat er, ook in deze tijd, mensen zijn die wél Gods licht hebben mogen aanschouwen. "In Uw licht zien wij het licht." God is niet aan tijd of plaats gebonden!-DIA- schreef:Daarom lijkt het me beter om te erkennen dat we Licht nodig hebben om te zien dat we niet zien.
Je doet hier voorkomen alsof de dingen van de eeuwigheid je ernst zijn, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen. Maar als je dan denkt dat internet en een Godvruchtig leven niet samengaan, wat doe je hier dan? ik begrijp dit werkelijk niet... (niet om je weg te hebben, maar ik kan het in mijn hoofd niet op een rij krijgen) Dit is toch hetzelfde als dat een vader tegen zijn zoon zegt dat roken slecht is, zelfs dodelijk en ondertussen zelf een sigaar opsteekt.... of mis ik nou iets?
Welke invalshoek je ook neemt, werkelijk niets komt binnen lijkt het.
Zo verdrietig.....
Omdat die niet geïnspireerd zijn.Hansie schreef:Waarom hou je je niet aan wat de titel boven dit hoofdstuk zegt?Ik denk dat 1 Timotheus 5:22 inderdaad ook voor de ambten geldt, ja.
@ Huisman: misschien wat minder selectief de kanttekening citeren. Dit is de tekst:
22 Leg niemand haastelijk de handen42 op, en heb geen gemeenschap aan anderer zonden;43 bewaar uzelven rein.44
Heel apart dat je alleen kanttekening 43 weergeeft.
Dus jij maakt even uit dat kanttekenaren wel, maar het kopje boven een hoofdstuk niet geinspireerd is, om het vervolgens in je eigen uitleg te persen.Erasmiaan schreef:Omdat die niet geïnspireerd zijn.Hansie schreef:Waarom hou je je niet aan wat de titel boven dit hoofdstuk zegt?Ik denk dat 1 Timotheus 5:22 inderdaad ook voor de ambten geldt, ja.
@ Huisman: misschien wat minder selectief de kanttekening citeren. Dit is de tekst:
22 Leg niemand haastelijk de handen42 op, en heb geen gemeenschap aan anderer zonden;43 bewaar uzelven rein.44
Het kopje boven een hoofdstuk zegt altijd precies waar het in dat hoofdstuk over gaat, zo ook hier.Lees het hoofdstuk nog maar eens.
En is daarmee canoniek?Hansie schreef:Dus jij maakt even uit dat kanttekenaren wel, maar het kopje boven een hoofdstuk niet geinspireerd is, om het vervolgens in je eigen uitleg te persen.Erasmiaan schreef:Omdat die niet geïnspireerd zijn.Hansie schreef:Waarom hou je je niet aan wat de titel boven dit hoofdstuk zegt?Ik denk dat 1 Timotheus 5:22 inderdaad ook voor de ambten geldt, ja.
Het kopje boven een hoofdstuk zegt altijd precies waar het in dat hoofdstuk over gaat, zo ook hier.Lees het hoofdstuk nog maar eens.
Het kopje is mensenwerk en de kanttekeningen ook. Ik heb me op het kopje noch de kanttekeningen beroepen.Hansie schreef:Dus jij maakt even uit dat kanttekenaren wel, maar het kopje boven een hoofdstuk niet geinspireerd is, om het vervolgens in je eigen uitleg te persen.Erasmiaan schreef:Omdat die niet geïnspireerd zijn.Hansie schreef:Waarom hou je je niet aan wat de titel boven dit hoofdstuk zegt?Ik denk dat 1 Timotheus 5:22 inderdaad ook voor de ambten geldt, ja.