Rapmuziek

Tiberius
Administrator

Re: Rapmuziek

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Veel reacties zijn hier zo provinciaals, tenenkrommend gewoon! Mensen, kom eens van de Veluwe af en kijk eens wat rond in de wereld!
Dank je.
En nu nog een inhoudelijke reactie?
rekcor

Bericht door rekcor »

GJdeBruijn schreef:Dat weet ik ook wel, sterker nog, ik opperde eerder dat het een zaak is van radicaal afstand nemen is van oude heidense gewoontes. Dat is niet altijd gebeurd. Ik veroordeel de afro-amerikaanse christenen niet maar ik vind het jammer dat ze hun oude heidense vormen niet hebben uitgebannen. (...) maar vooral de heidense rituele dansen en wijze van uitzinnig 'musiceren' die herkenbaar is in de popmuziek en rap.
Waarom is een verkeerde gewoonte verkeerd? Niet omdat heidenen die uitvoeren (heidenen bidden ook). Nee, hij is verkeerd omdat er bepaalde bijbelse principes geschaad worden.

Dus als een rapper danst, is dat alleen verkeerd als die dans een 'heidens rituele dans' is, of als hij met zijn/haar dans bijv. erotische gevoelens opwekt bij anderen. Ik begrijp trouwens niet wat je precies bedoelt met 'uitzinnig musiceren', kun je dat nader toelichten?

Het argument "rappen is oneerbiedig" is problematisch. Eerbiedigheid is namelijk een zaak van het hart, die vervolgens aan de oppervlakte komt in je lichaamshouding, de wijze van spreken, enz. Maar dat 'aan de oppervlakte komen' is denk ik sterk cultureel bepaald. Wij knielen en vouwen onze handen bij het bidden, omdat dat de manier was waarop Keltische vazallen hun onderwerping toonden aan hun heren. Ik zou dus erg oppassen met dit argument.

edit: typo
Laatst gewijzigd door rekcor op 02 sep 2011, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

De apostel Paulus zou zeggen: er bestaan geen afgoden, dus met rap kan je nooit de afgoden dienen. Ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt met 'heidens'.

Rap werd uitgevonden door zwarte jongeren in de sloppenwijken van Amerika, in de zeventiger jaren. Het woord ‘rappen’ komt uit Amerika en betekent ‘praten op muziek’. Iets vertellen op muziek is bij de zwarte Amerikanen een eeuwenoude traditie.
Daar steekt dus al helemaal geen kwaad in. Het ligt er maar aan wat je vertelt.
Marieke

Bericht door Marieke »

Willem schreef:
rekcor schreef:Veel reacties zijn hier zo provinciaals...,
En? Fysiek woon ik in een provincie ja. Jij niet dan? Wat is er mis met "provinciaals" behalve dat het een soort ondefinieerbaar imago heeft van "spruitjeslucht"? Spruitjes zijn overigens ook gewoon erg lekker.
En verder, wat is er mis met de Veluwe?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:
Willem schreef:
En? Fysiek woon ik in een provincie ja. Jij niet dan? Wat is er mis met "provinciaals" behalve dat het een soort ondefinieerbaar imago heeft van "spruitjeslucht"? Spruitjes zijn overigens ook gewoon erg lekker.
Ja, laten we zo fijn doorgaan op zijpaadjes. Ik voel wel met rekcor mee: we zijn zo weinig gewend buiten onze eigen cultuur te kijken, dat we heel snel alles veroordelen wat daar buiten valt.
Jongere

Bericht door Jongere »

De eerste zin uit de post van refo is wel belangrijk, ten opzichte van de redenering die GJdeBruijn gebruikt.
Het probleem voor gelovigen met het eten van afgodenvlees was, dat het uit de tempels kwam waar aan afgoden werd geofferd. Het had in die zin een heidense oorsprong. Paulus zegt dan: een afgod bestaat niet. Alle schepping is van de Heere, dus gebruik het met dankzegging. (Ik durf het haast niet te zeggen, maar hij doelt hier op de christelijke vrijheid.)

De vraag is dus: is er een duidelijke zonde aan te wijzen.
Dan ben ik het eens met wat mensen hier zeggen: ik weet dat niet zo goed, omdat ik een dergelijke cultuur niet zo kan beoordelen.

Los daarvan staat natuurlijk het punt dat onze eigen cultuur heel anders is. Maar het heeft niet zoveel zin te zeggen: daarom zou het in onze cultuur verkeerd zijn. Zo werken culturen niet. Het zijn geen afgebakende gebiedjes. Beter zou zijn om dan te zeggen: het kan in die cultuur wellicht goed zijn.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik denk dat de discussie toch niet helemaal juist is.

Wat is je doel met orgelmuziek of als dat niet jouw stijl is, wat is je doel met rappen?

Dezelfde vraag als bij SV, HSV of NBV. Met welk doel lees je de Bijbel?

Het doel heiligt de middelen. Ik ben daar sinds kort persoonlijk enorm van overtuigd. Je doel... dat is wat God zegent... Niet dat gekissebis en het gediscussieer over de middelen. Natuurlijk mag je een mening hebben, dat is gezond, maar die kan nog wel eens veranderen in de loop van de jaren. Interesse in God en interesse in relatie met Hem en interesse in je medemens door middel van ' van mijn part rap' dat is wat geldt!

Nou ja, mijn ervaring, mijn mening.

P.S. Vergeet je Bach niet... die christelijke muziek maakte met de populaire muziek van die tijd? Trouwens, wel niveau... dat vind ik leuk.
P.S. Ik hoorde gisteren een rap van Gerald Troost. (Mijn zeer gewaardeerde zanger.) Tja, van mij hoeft het niet zo, ik zie sterretjes daarna, ben er te oud voor.. maar de boodschap was duidelijk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

rekcor

Bericht door rekcor »

Desiree schreef:Het doel heiligt de middelen. Ik ben daar sinds kort persoonlijk enorm van overtuigd.
Toch moet je dit denk ik nog iets uitwerken. Want ik kan me voorstellen dat jij ook vindt dat die middelen zelf niet zondig moeten zijn.
Willem

Bericht door Willem »

Desiree schreef:Ik denk dat de discussie toch niet helemaal juist is.
Wat is je doel met orgelmuziek of als dat niet jouw stijl is, wat is je doel met rappen?
Het doel heiligt de middelen. Ik ben daar sinds kort persoonlijk enorm van overtuigd. Je doel... dat is wat God zegent... Niet dat gekissebis en het gediscussieer over de middelen. Natuurlijk mag je een mening hebben, dat is gezond, maar die kan nog wel eens veranderen in de loop van de jaren. Interesse in God en interesse in relatie met Hem en interesse in je medemens door middel van ' van mijn part rap' dat is wat geldt!
De geschiedenis van de eerste poging om de ark naar Jeruzalem te halen leert toch wel anders. De redenering dat het doel de middelen heiligt is een onbijbelse redenering. Het kan zelf gevaarlijk zijn. Waarmee ik niet wil ontkennen dat God machtig is om foute dingen ten goede te gebruiken.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Willem schreef:
Desiree schreef:Ik denk dat de discussie toch niet helemaal juist is.
De geschiedenis van de eerste poging om de ark naar Jeruzalem te halen leert toch wel anders. De redenering dat het doel de middelen heiligt is een onbijbelse redenering. Het kan zelf gevaarlijk zijn. Waarmee ik niet wil ontkennen dat God machtig is om foute dingen ten goede te gebruiken.
Inderdaad, het doel moet heilig zijn, de middelen ook.

(waarmee ik geen uitspraak doe over rap, ik weet daar te weinig van)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:
Willem schreef:
Ja, laten we zo fijn doorgaan op zijpaadjes. Ik voel wel met rekcor mee: we zijn zo weinig gewend buiten onze eigen cultuur te kijken, dat we heel snel alles veroordelen wat daar buiten valt.
Daar had ik het ook niet over, ik vind het vrij minderwaardig klinken als er gezegd wordt: Kom van de Veluwe....
Alsof die mensen niet weten wat er buiten de eigen cultuur plaatsvindt.
rekcor

Bericht door rekcor »

Marieke schreef:Daar had ik het ook niet over, ik vind het vrij minderwaardig klinken als er gezegd wordt: Kom van de Veluwe....
Maar ik denk inderdaad dat veel mensen - zowel op als onder de Veluwe - niet weten wat er buiten de eigen cultuur plaatsvindt, en dat ze deze 'clash of civilizations' vervolgens framen als: de ander is oneerbiedig bezig. Dat laatste vind ik een kwalijke zaak.

(overigens woon ik ook op de Veluwe)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:
Marieke schreef:Daar had ik het ook niet over, ik vind het vrij minderwaardig klinken als er gezegd wordt: Kom van de Veluwe....
Maar ik denk inderdaad dat veel mensen - zowel op als onder de Veluwe - niet weten wat er buiten de eigen cultuur plaatsvindt, en dat ze deze 'clash of civilizations' vervolgens framen als: de ander is oneerbiedig bezig. Dat laatste vind ik een kwalijke zaak.

Maar waar gaat dit nu eigenlijk over? Want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij in het geheel geen moeite hebt met bijv. "christelijke" rap- of rockmuziek.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ja, dat van de ark, dat is helder. Dat zijn voorschriften van de Heere, die duidelijk in de Bijbel geschreven staan, (boekrol) en als je die niet opvolgt, gaat het fout. Ik doorgrond trouwens dat gedeelte van de Bijbel op dit moment niet helemaal compleet.

Maar dat is dan meer een persoonlijk verschil. Wat zie jij als onbijbels, zie ik als bijbels.
En dan denk ik gelijk aan de apostel Paulus met het eten. Feitelijk ging het niet om het eten.. maar om datgene er achter, erna. Dus ja, dat is ook de Bijbel.

Gevaarlijk, nee, zo zie ik het niet. Ik ben niet zo benauwd voor het zicht wat wij nu op de Bijbel hebben en hoe het in feite zou moeten zijn. Nieuwe dingen hoeven niet fout te zijn. Maar het is wel goed daar bij stil te staan, absoluut. Onderzoek alle dingen....

Bach gebruikte toch ook populaire muziek van die tijd voor zijn christelijke inbreng in de muziek? En dat is nu juist door de reformatorische gezindte enorm geaccepteerd..

Het doel heiligt de middelen zie ik niet als oneindig. Ik doe niet mee met de kermis als ik op de kermis sta te evangeliseren bijvoorbeeld. Zwak voorbeeld, ik weet ff geen betere. Er is een grens.. alleen waar ligt die? Dat is persoonlijk en hoe je erin staat.

Ik merkte onlangs zoveel zegen bij een onreformatorisch iets.. dat ik dacht.. het zit niet in het hoe, maar het zit in het hart.. Toen dacht ik, wij moeten als refo's niet te snel denken, onbijbels, dus onbruikbaar. Maar mogelijkheden zien.

Wil niet zeggen dat je als refo'er zijnde niet eens lekker kan komen naar een orgelconcert, zit ik tenminste ook niet in mijn uppie daar... En rustig gezongen psalm, naar ik hoop, met het hart, is heerlijk en een verademing om te horen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Marieke

Bericht door Marieke »

rekcor schreef:

Vergis je niet hoor in de Veluwenaren, ze lopen echt niet achter.....kijk (en luister!) eens rond op bijv. een Fruytierscholengemeenschap!
Ps: ik ben ook een ras-veluwenaar.....ik voelde me denk aangesproken ;)
Plaats reactie