Glashelder

-DIA-

Re: Glashelder

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef:
-DIA- schreef: Pardon? je bedoelt dat wat ds de Boer vertelt geen geestelijke bevindingen zijn?
Ik bedoelde de zielsbevindingen van de leidingen van God, en dan niet de algemene,
maar de bijzondere, persoonlijke zielsbevinding. De genoemde bevindingen zijn natuurlijk
op zich ook niet verkeerd. Het is altijd goed Gods hand in de dingen op te merken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:
-DIA- schreef: Pardon? je bedoelt dat wat ds de Boer vertelt geen geestelijke bevindingen zijn?
Ik bedoelde de zielsbevindingen van de leidingen van God, en dan niet de algemene,
maar de bijzondere, persoonlijke zielsbevinding. De genoemde bevindingen zijn natuurlijk
op zich ook niet verkeerd. Het is altijd goed Gods hand in de dingen op te merken.
Het getuigenis van ds De Boer gaat ook over de persoonlijke zielsbevinding.

Ik vond het zelfs zo persoonlijk dat ik me even afvroeg of dit wel in een krant hoorde. Maar die afweging zal ds De Boer zelf hebben gemaakt toen hij besloot deze heel persoonlijke zaken in groot gezelschap te delen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:

Ik vond het zelfs zo persoonlijk dat ik me even afvroeg of dit wel in een krant hoorde. Maar die afweging zal ds De Boer zelf hebben gemaakt toen hij besloot deze heel persoonlijke zaken in groot gezelschap te delen.

Ja maar ik bedoelde (om ontopic te blijven) de bevinding zoals er spake is in het boekje. De gave des onderscheids in het onderkennen van de algemene bevindingen en werkingen des Geestes en het onderscheid met de bijzondere werking in de genade... Maar ik denk dat we daar toch niet verder mee komen. Dan blijft het bij de algemene bevindingen. Dus dan mag je mijn reactie wel als niet geplaatst beschouwen
Marieke

Bericht door Marieke »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:

Even terzijde, er wordt hier op RF diverse keren gesproken over DOMINEE de Boer, maar volgens mij is dit de eerwaarde heer de Boer die geen predikant is. Doet verder niets af van hetgeen hij vertelt overigens.
huisman

Bericht door huisman »

@Dia het lijkt mij dat jij Schriftuurlijke bevindingen houdt voor algemene bevindingen. Het artikel waar ik naar verwees begint zo "De Heere is barmhartig en genadig. Dat weet ik uit de Bijbel en door ervaring”, Dat is de bevinding die wij allemaal nodig hebben. Dat is namelijk een persoonlijke bevinding en bijzonder genoeg. Van deze bevinding wisten de Psalmdichters .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

Jonathan Edwards stelt: Bevinding vormt een wezenlijk onderdeel van het ware geloof, maar er kan ook bevinding zijn zonder een waar geloof.

Ik denk dat dit ons moet waarschuwen tegen 2 zaken:
1. Een geloof zonder bevinding.
2. Een bevinding zonder waar geloof (wat, zoals de HC zegt, een kennen, toestemmen en vertrouwen is) in Christus Jezus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:@Dia het lijkt mij dat jij Schriftuurlijke bevindingen houdt voor algemene bevindingen. Het artikel waar ik naar verwees begint zo "De Heere is barmhartig en genadig. Dat weet ik uit de Bijbel en door ervaring”, Dat is de bevinding die wij allemaal nodig hebben. Dat is namelijk een persoonlijke bevinding en bijzonder genoeg. Van deze bevinding wisten de Psalmdichters .
Er zijn algemene bevindingen die zonder genade kunnen zijn.
Er zijn bevindingen die je zelf geen naam kunt geven
Er zijn ook bevindingen van een bevestigd volk in de genade

Misschien moeten we bevindingen zonder genade ervaringen/gevoelens noemen.
Ik weet dat ook niet.. Ik weet alleen wel als iets uit het bevindelijke leven
mijn hart raakt. Dat ik me verwonder...
Dat ik denk: Is het zo? Hoe kan dat?
Dat soms van de daken gepredikt wordt wat in de binnenkamer omgaat.
Dan vraag je je wel eens af: Hoe ben ik dus?
Verder ben ik ook niet...
refo

Bericht door refo »

Die zijn niet te onderscheiden door een mens.

En anders zie ik graag een bijbels bewijs waarin aangegeven wordt dat er bevindingen bestaan die Gods woord en beloften nóg zekerder maken dan ze al zijn. Of sterker: dát ze pas zeker zijn als die bevindingen er zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Die zijn niet te onderscheiden door een mens.

En anders zie ik graag een bijbels bewijs waarin aangegeven wordt dat er bevindingen bestaan die Gods woord en beloften nóg zekerder maken dan ze al zijn. Of sterker: dát ze pas zeker zijn als die bevindingen er zijn.
Dat is een verkeerde tegenstelling. Gods Woord en beloften zijn zeker, maar ik heb er geen nut van, zolang ik er geen 'bevindelijk' gebruik van maak.
refo

Bericht door refo »

Maar daarmee los je het probleem niet op. Ik zie overigens nergens tegenstellingen.

Ik beoordeel de bevindingen ongeveer als het spreken in tongen. Paulus veroordeelt die niet, maar als het daardoor een chaos in de bijeenkomsten wordt: stoppen ermee in de gemeente.

In charismatische kringen tel je niet mee als je niet in tongen spreekt.
In bevindelijke kringen als je niet van bevindingen kunt verhalen.
dennis

Bericht door dennis »

We gaan vlg. mij wel heel erg van het oorspronkelijke onderwerp af. Niet dat dat erg hoeft te zijn natuurlijk..

Even terug naar "het verhaal" over Jan etc. waarmee dit allemaal begon. Ik geloof dat daar zeker lessen uit te trekken zijn en het zou waardevol zijn als het ons tot zelfonderzoek zou aanzetten.

Toch: als we het dan over een "verhaal" hebben. Ik zou iedereen die dat nog niet heeft gedaan, willen aanraden om de Christenreis van Bunyan te lezen. Want daarin wordt toch op een veel evenwichtiger en completere wijze uitgelegd welke wegen de Heere met Zijn kinderen gaat.

Voor daar kritiek op komt. Ik weet het: het is niet de Bijbel, maar dit kostelijk boek is wel zo vol van de Bijbelse bevinding dat het erg jammer is als je het niet leest en herleest.
helma

Bericht door helma »

vergeet dan ook de Christinnereis niet.
dennis

Bericht door dennis »

refo schreef:Maar daarmee los je het probleem niet op. Ik zie overigens nergens tegenstellingen.

Ik beoordeel de bevindingen ongeveer als het spreken in tongen. Paulus veroordeelt die niet, maar als het daardoor een chaos in de bijeenkomsten wordt: stoppen ermee in de gemeente.

Mijns inziens is dit geen goede vergelijking.
Bij een waar geloof hoort zeker niet (automatisch) het spreken in tongen, maar bij een waar geloof is er wel ALTIJD sprake van bevinding. Dat kan niet anders.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Maar daarmee los je het probleem niet op. Ik zie overigens nergens tegenstellingen.

Nee, dit klopt niet. Bevindingen zijn geen extra. Wanneer je niet spreekt in tongen, kun je toch de Geest hebben. Maar wanneer je geen bevinding hebt, lees: de Heilige Geest niet in je hart werkt, kun je nooit zeggen 'Jezus de Heere te zijn'.
Het is merkwaardig om op de een of andere manier de bevinding krampachtig buiten het geloof in Gods beloften te willen houden. De Geest werkt toch niet in het luchtledige, maar in mensen? Welnu, zodra de Geest in mensen werkt, is er sprake van bevinding.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik heb hier wel een vraag over. Wat versta je dan onder "bevinding"? Het gaat m.i. zeker niet om het kunnen verhalen van bevindingen, in zoverre ben ik het met je eens. Maar gaat er wel om dat de Heilige Geest werkt zonder ons, maar wel in ons!

Wij moeten de Schrift onderzoeken, maar daarnaast staat er ook: onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt. Wat is er volgens jou te onderzoeken in jezelf?
Plaats reactie