Auto schreef:
En met de toevoeging haal je het argument helemaal onderuit. Jij schrijft voor hoe de Heere werkt en dat is niet bijbels. Wie het OT en het NT samen neemt die ziet dat de Heere in de tempeldienst en in de huisgodsdienst niet alleen het hart aan ziet, maar ook de buitenkant. Dat is een heilig leven. Het is de Heere zelf geweest die de reinigingswetten heeft gegeven in het OT en die God is in het NT niet anders. Ja, de mens maakt er een andere God van om goed te praten dat de buitenkant er niet toe doet. En dat is niet bijbels.
Vroeger had men oa een bel, cimbaal, tamboerijn, ramshoorn, trompet, harp en lier. Reken maar dat men tijdens de tempeldienst kabaal kon maken.
Waren het niet de Farizeeërs die prat gingen op de buitenkant? Die altijd met allerlei wetjes op de proppen kwamen?
Jezus veroordeelde hun houding, en overtrad zelfs bewust hun wetten.
Onze tijd met de tijd van het volk Israel vergelijken is pas gevaarlijk. Dat noemen we Judaïsme. Het volk Israel had een uitwendige 'godsdienst'. Zo was de wet er in stenen gegraveerd, waren de offers fysiek met bloed, vuur en dieren. Het huis van God was de tempel. Het verbond was een uitwendige zaak van vererving en de wet was op het vlees gelegd.
Nu is de wet in het hart geschreven, zijn Gods offeranden geestelijk. Is de Gemeente het huis van God en de leden van het Lichaam levende stenen van dat huis. Verbondszegeningen verkrijgen we door geloof alleen en we zijn intrinsiek gemotiveerd om Gods wil te doen. Daarom zijn wij niet onder de wet, omdat we door de geest wandelen (gal5vs18). En daarom heeft niemand het recht om anderen een regel op te leggen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.