Vegetariërs op het forum?

henriët

Re: Vegetariërs op het forum?

Bericht door henriët »

Gian schreef:Voor Noach was iedereen vegetarier. Wat was toen de gemm. leeftijd? 500 jaar?
Ook niet iets om jaloers op te worden, 969 jaar worden, en al die tijd geen vlees eten..
Toch als je teruggaat naar de Bijbel en de spijswetten er op na leest, dan aten we ze wel vlees.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

henriët schreef:
Gian schreef:Voor Noach was iedereen vegetarier. Wat was toen de gemm. leeftijd? 500 jaar?
Ook niet iets om jaloers op te worden, 969 jaar worden, en al die tijd geen vlees eten..
Toch als je teruggaat naar de Bijbel en de spijswetten er op na leest, dan aten we ze wel vlees.
Dat was na de zondvloed. Daarvoor aten ze het kruid en het zaaddragende.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Regelmatig lees ik hier dat vlees eten ongezond zou zijn, maar waarom is dat zo? Dat heb ik volgens mij nog niet gezien, en het lijkt me ook stug.
Verder vraag ik me af waarom vlees eten slecht voor de natuur zou zijn. Volgens mij is er niets mis mee, helemaal als je Nederlands vlees probeert te eten. Als je Argentijns vlees eet dan is het goed voor de mensen daarom omdat je hen inkomen geeft terwijl ze anders misschien niets hebben.
Dus ik zie het probleem niet. De schepping is er ook voor ons.
Het lijkt me belangrijker dat we niets weggooien.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
parsifal

Bericht door parsifal »

Het is een probleem dat vlees een vrij grote ecologische voetafdruk achterlaat. Veel voedsel wat er ingaat had de mens ook kunnen eten. In landen die qua klimaat heel geschikt zijn voor het houden van dieren (Denemarken, Argentinie, Nieuw-Zeeland en ook Nederland) is vleesproductie niet zo'n probleem. In sommige andere landen gaat het wel erg ten koste van goede akkerbouw grond.

Wat een redelijk probleem is, is dat veel beesten onnatuurlijk gefokt worden om veel melk of vlees te produceren. Inteelt bij koeien is vrij normaal en zorgt voor problemen, maar ook de hoeveelheid melk die een koe produceert zorgt voor grote problemen met uierontsteking en het gewicht van sommige dieren zorgt ook voor grote problemen met hun gezondheid. Dit lijkt me niet de manier van omgaan met de schepping. Verder hebben de EU en ook Nieuw-Zeeland nog wel wetten voor dierenwelzijn. In Argentinie is dat al een stuk minder.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Fjodor

Bericht door Fjodor »

parsifal schreef:Het is een probleem dat vlees een vrij grote ecologische voetafdruk achterlaat. Veel voedsel wat er ingaat had de mens ook kunnen eten. In landen die qua klimaat heel geschikt zijn voor het houden van dieren (Denemarken, Argentinie, Nieuw-Zeeland en ook Nederland) is vleesproductie niet zo'n probleem. In sommige andere landen gaat het wel erg ten koste van goede akkerbouw grond.

Wat een redelijk probleem is, is dat veel beesten onnatuurlijk gefokt worden om veel melk of vlees te produceren. Inteelt bij koeien is vrij normaal en zorgt voor problemen, maar ook de hoeveelheid melk die een koe produceert zorgt voor grote problemen met uierontsteking en het gewicht van sommige dieren zorgt ook voor grote problemen met hun gezondheid. Dit lijkt me niet de manier van omgaan met de schepping. Verder hebben de EU en ook Nieuw-Zeeland nog wel wetten voor dierenwelzijn. In Argentinie is dat al een stuk minder.
Ik weet niet of die ecologische voetafdruk zo'n probleem is.., hoewel het me wel beter lijkt als er geen regenwoud voor gekapt wordt.

In Nederland is er behoorlijk doorgefokt met koeien, maar als we naar het welzijn van de nederlandse koe kijken dan is daar volgens mij niet erg veel mis mee.
En ook in Argentinië lijkt het mij zo dat een gezonde koe de beste/meeste melk produceert. En ook al kijken ze in Argentinië niet zo nauw, dan komt dat waarschijnlijk wel met dat men daar rijker wordt en zich ook om andere dingen druk gaat maken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Hansie

Bericht door Hansie »

Zita schreef:
Hansie schreef:Iemand die gezond wil eten, hoort 100 gram vlees of 125 gram vis/kip te eten, per dag.
Nee hoor. Je hebt bepaalde voedingsstoffen die in vlees, vis en gevogelte voorkomen wel nodig, maar die kun je ook uit andere dingen (peulvruchten, soja etc) halen.
Wat een narighied, peulvruchten en soja, yuk!, ik heb hoektanden, dus ben gewoon een omnivoor :-)
Geen dag zonder vlees,vis of kip.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hansie schreef:
Zita schreef:
Hansie schreef:Iemand die gezond wil eten, hoort 100 gram vlees of 125 gram vis/kip te eten, per dag.
Nee hoor. Je hebt bepaalde voedingsstoffen die in vlees, vis en gevogelte voorkomen wel nodig, maar die kun je ook uit andere dingen (peulvruchten, soja etc) halen.
Wat een narighied, peulvruchten en soja, yuk!, ik heb hoektanden, dus ben gewoon een omnivoor :-)
Geen dag zonder vlees,vis of kip.
Van mij mag je best vlees, vis of kip eten, maar het is niet noodzakelijk voor een gezond voedingspatroon. :)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Zita schreef:Van mij mag je best vlees, vis of kip eten, maar het is niet noodzakelijk voor een gezond voedingspatroon. :)
Dat klopt, maar vegetarisme is wel 1 van de gezonde opties denk ik. Sommige wetenschappelijke onderzoeken onder vegetarische Adventisten geven aan dat die gemiddeld 8 jaar langer leven dan niet vegetarische Adventisten.

Waarbij gezet moet worden dat wetenschappelijke onderzoeken soms tegenstrijdig zijn, maar hartziekten en kanker schijnen serieus lagen te liggen onder vegetariërs.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Germanicus

Bericht door Germanicus »

De nuchterheid van Paulus, 1 Timotheüs 4:

1 Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen, 2 door huichelarij van leugenaars, die hun eigen geweten als met een brandijzer hebben toegeschroeid. 3 Zij verbieden te trouwen en gebieden zich te onthouden van voedsel, dat God geschapen heeft voor de gelovigen en voor hen die de waarheid hebben leren kennen, om onder dankzegging aanvaard te worden. 4 Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt. 5 Want het wordt geheiligd door het Woord van God en door het gebed.

PS: Tegelijkertijd blijft rentmeesterschap (t.a.v. Gods schepping) een essentiële christelijke waarde.
Hier beneden is het niet.
J.C. Philpot

Germanicus schreef:gebieden zich te onthouden van voedsel, dat God geschapen heeft voor de gelovigen en voor hen die de waarheid hebben leren kennen, om onder dankzegging aanvaard te worden. 4 Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt.
Met de nuchterheid van J.C. Philpot: volgens mij gebied hier niemand zich van vlees te onthouden. Iedereen is daar vrij in, maar er mag uiteraard wel gediscussieerd worden wat gezondheidstechnisch en ethisch een goed eetpatroon is. Iedereen is vrij om op een gezonde manier (het lichaam van een kind van God is een tempel van de Heilige Geest) en een ethische manier onder dankzegging vlees te consumeren. Anderen zullen er vrijwillig voor kiezen dit niet te doen.

Overigens: de mens is wel oorspronkelijk als vegetarier geschapen :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

J.C. Philpot schreef:
Germanicus schreef:Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt.
Kom je in een discussie vanuit het standpunt van de vegetariër dan niet al snel uit op het uithollen van onderstreepte?
J.C. Philpot

GJdeBruijn schreef:
J.C. Philpot schreef:
Germanicus schreef:Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt.
Kom je in een discussie vanuit het standpunt van de vegetariër dan niet al snel uit op het uithollen van onderstreepte?
Je kunt hier volgens mij het principe van 1 Korinthe 10 vers 23 op toepassen. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Dat elk soort eten genuttigt mag worden, wil niet zeggen dat je je niet af moet vragen of iets gezond of maatschappelijk verantwoord is of niet.

Ik neem aan dat jij ook niet in ruime hoeveelheden etenswaren eet, waarvan je vind dat die ongezond zijn. Ik vind niet dat dat afbreuk doet aan de geciteerde tekst.

George Whitefield
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Een dezer dagen las ik in het Algemeen Dagblad dat vegetariers socialer zijn dan vleeseters. Dus....
(ik lust wel een stukje van het een of ander!). T.o.v. van sommige ben ik sociaal....zegt men.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Eppo Gremdaat schreef:Een dezer dagen las ik in het Algemeen Dagblad dat vegetariers socialer zijn dan vleeseters. Dus....
(ik lust wel een stukje van het een of ander!). T.o.v. van sommige ben ik sociaal....zegt men.
Vegetariërs schijnen gemiddeld langer te leven. Maar ja, dat kan ook komen doordat zij in het algemeen in meerdere opzichten 'bewust' leven, dus niet drinken, niet roken, veel beweging enzovoorts.
Overigens vallen vegetariërs nog best wel mee, veganisten hebben het veel lastiger en fruitariërs leiden helemaal een ingewikkeld leven.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

helma schreef: Dat was na de zondvloed. Daarvoor aten ze het kruid en het zaaddragende.

Dat zou ik niet met al te grote zekerheid zeggen. Abel was schaapherder, en Jabal was de vader dergenen die vee hadden....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie