Occulte zaken in Donald Duck?

Orchidee

Re: Occulte zaken in Donald Duck? (uit: Boekenkast/-ruilbeur

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Ik vind trouwens de latere Jan jans en de kinderen echt niet kunnen met al die alternatieve levenswijzen (Bom moeders,vrouw,vrouw relatie met kinderen enz.) Die mogen onze kinderen niet lezen.
Maar ze lezen het hoogstwaarschijnlijk wel, maar ergens anders dan thuis bijv.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
huisman schreef:
Ik vind trouwens de latere Jan jans en de kinderen echt niet kunnen met al die alternatieve levenswijzen (Bom moeders,vrouw,vrouw relatie met kinderen enz.) Die mogen onze kinderen niet lezen.
Maar ze lezen het hoogstwaarschijnlijk wel, maar ergens anders dan thuis bijv.
Misschien wel...en dan thuis ook maar toestaan? (Trouwens de kinderen vonden zelf dat de nieuwere delen van Jan jans echt niet konden. )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Pfoe, zou als iemand van z'n ouwe Duckies af wil (voor 1988) stuur me dan een PB. Ik help je er graag van af!
The Groom's still waiting at the altar
helma

Bericht door helma »

Ouwe Duckies hebben we hier ook een doos van. Voor de vakantie.
En dan ben ik weer blij dat het voorbij is.

En zelf snap ik werkelijk niet wat iemand aan een DD vindt.
refo

Bericht door refo »

Op vakantie nemen we altijd een paar Asterixen mee. Ik zorg traditiegetrouw voor een paar nieuwe. De rest van het jaar zijn ze dan meestal opgeborgen.

Verder heb ik nog een verzameling Sjors en Sjimmies. De boeken zoals De Bromstar en zo. En de jaargangen 1965-1967 van het stripblad Sjors. Jeugdsentiment. Een kinderhand was toen toch sneller gevuld dan nu. Simpele verhalen.
albion

Bericht door albion »

Bonny schreef:Pfoe, zou als iemand van z'n ouwe Duckies af wil (voor 1988) stuur me dan een PB. Ik help je er graag van af!
Ik dacht dat jij alleen Heer Bommel las! :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
caprice

Re: Boekenruilbeurs

Bericht door caprice »

Tiberius schreef:
Zita schreef:Donald Duck en Suske en Wiske zul je in mijn huis niet aantreffen, vanwege de verheerlijking van de zwarte magie.
Klopt. Dat wordt veel onderschat in onze gezindte.
Dat is zo, maar je ontmoet weinig begrip met dit standpunt, tenminste, dat is mijn ervaring. Ik hoor wel van collega's die stapels Donald Ducks lezen, maar verder geen enkel ander boek, laat staan een oude schrijver of een ander goed boek.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wij woonden als eenlingen in een seculier dorp.
Iedereen van onze leeftijd las Donald Duck
Onze ouders zijn tenslotte gezwicht, en we mochten Donald Duck lezen,
maar... gecensureed: Passages over Zwarte Magica etc. werden eerst verwijderd.
Mijn oom verzorgde de censuur. En heeft over de inhoud
contact gehad met de uitgever. Helaas, zoals te verwachten, trok de
uitgever zich niets aan van dingen die in christelijke kring gevoelig lagen...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
memento

Bericht door memento »

Het grote voordeel van sprookjes ("heel, heel lang geleden, in een land heel ver hier vandaan") en DD-verhalen (niet-realististische striptekeningen), is dat kinderen onderscheid tussen werkelijkheid en fictie leren. En juist deze vaardigheid maakt de Madam Mikmak en Zwarte Magica verhalen (even uitgaand van de oude DD, de nieuwe ken ik niet) ook onschuldig: De context is duidelijk irreëel.

Bij wie dit onderscheid op een gezonde manier functioneert, zie ik geen bezwaar in het lezen van DD's of Griekse en Lateinse mythen en sagen. Bij wie dat onderscheid niet goed functioneert (zoals bv soms voorkomt bij mensen die aan stoornissen als autisme lijden) kunnen deze verhalen op een verkeerde en dus schadelijke manier worden opgevat/geïnterpreteerd.
Democritus

Bericht door Democritus »

memento schreef: Bij wie dat onderscheid niet goed functioneert (zoals bv soms voorkomt bij mensen die aan stoornissen als autisme lijden) kunnen deze verhalen op een verkeerde en dus schadelijke manier worden opgevat/geïnterpreteerd.
Ik denk dat dit een heel terechte opmerking is. Voorbeeld:

Ik had eens een jongen (met een bepaalde stoornis) van een jaar of 10 in de auto welke op eens een politiesirene hoorde. Zijn eerste reactie was: rij die politieauto van de weg.
Wat bleek: hij speelde regelmatig een autoracespel waar het element van tegenhouden van de politie ook in zat. Het heeft mij 10 minuten gekost om hem aan zijn verstand te peuteren dat hetgeen in een computerspel plaatsvindt niet de werkelijkheid is...... maar het kwartje viel niet....het enige dat ik hoorde was...maar in het computerspel mag dat ook. Ik ben hier wel van geschrokken. Terwijl toen ik het spel zag op de computer ik er niet zoveel problemen mee had en nog steeds niet heb. Maar blijkbaar liep bij dit kind feit en fictie door elkaar heen terwijl bij andere kinderen van de dezelfde leeftijd dat niet geld.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
helma

Bericht door helma »

Democritus schreef:
memento schreef: Bij wie dat onderscheid niet goed functioneert (zoals bv soms voorkomt bij mensen die aan stoornissen als autisme lijden) kunnen deze verhalen op een verkeerde en dus schadelijke manier worden opgevat/geïnterpreteerd.

Ik had eens een jongen (met een bepaalde stoornis) van een jaar of 10 in de auto welke op eens een politiesirene hoorde. Zijn eerste reactie was: rij die politieauto van de weg.
Wat bleek: hij speelde regelmatig een autoracespel waar het element van tegenhouden van de politie ook in zat. Het heeft mij 10 minuten gekost om hem aan zijn verstand te peuteren dat hetgeen in een computerspel plaatsvindt niet de werkelijkheid is...... maar het kwartje viel niet....het enige dat ik hoorde was...maar in het computerspel mag dat ook. Ik ben hier wel van geschrokken. Terwijl toen ik het spel zag op de computer ik er niet zoveel problemen mee had en nog steeds niet heb. Maar blijkbaar liep bij dit kind feit en fictie door elkaar heen terwijl bij andere kinderen van de dezelfde leeftijd dat niet geld.
Geloof maar dat je hier geen autisme voor hoeft te hebben ofzo; ook normale kinderen kunnen zo reageren.
En volwassenen misschien ook wel....
Democritus

Bericht door Democritus »

helma schreef:
Democritus schreef:

Geloof maar dat je hier geen autisme voor hoeft te hebben ofzo; ook normale kinderen kunnen zo reageren.
En volwassenen misschien ook wel....
Ook bij kinderen zonder stoornis kunnen feit en fictie door elkaar heen lopen. Maar hetgeen ik er mee wilde aangeven dat je heel goed per kind moet kijken. Dus niet alleen het feit dat er sprake is van een stoornis.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
rekcor

Bericht door rekcor »

memento schreef:Het grote voordeel van sprookjes ("heel, heel lang geleden, in een land heel ver hier vandaan") en DD-verhalen (niet-realististische striptekeningen), is dat kinderen onderscheid tussen werkelijkheid en fictie leren. En juist deze vaardigheid maakt de Madam Mikmak en Zwarte Magica verhalen (even uitgaand van de oude DD, de nieuwe ken ik niet) ook onschuldig: De context is duidelijk irreëel.

Bij wie dit onderscheid op een gezonde manier functioneert, zie ik geen bezwaar in het lezen van DD's of Griekse en Lateinse mythen en sagen. Bij wie dat onderscheid niet goed functioneert (zoals bv soms voorkomt bij mensen die aan stoornissen als autisme lijden) kunnen deze verhalen op een verkeerde en dus schadelijke manier worden opgevat/geïnterpreteerd.
Nog een verschil is dat Madam Mikmak / Zwarte Magica weliswaar toveren, maar dat dit toveren op geen enkele manier wordt gerelateerd aan een geesteswereld. Dit gebeurt wel in bepaalde Suske en Wiskes, die ik dan ook niet lees.
helma

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door helma »

nu stonds er wel in een DD van vorig jaar een gouden Duckstad die uit de hemel neerdaalde. Het was een soort kubusvormige stad. Zulke dingen gaan toch wel erg ver
(voor een vriendin van me reden om hun jarenlange abonnement op te zeggen)
MarthaMartha

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:nu stonds er wel in een DD van vorig jaar een gouden Duckstad die uit de hemel neerdaalde. Het was een soort kubusvormige stad. Zulke dingen gaan toch wel erg ver
(voor een vriendin van me reden om hun jarenlange abonnement op te zeggen)
Oké dat weet jij dus ook.... Ik heb hem ook gezien, en was al aan het googlen geslagen om het als voorbeeld te laten zien, maar kon niks vinden...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie