memento schreef:@Willem:
Ik geef idd aan dat de SV soms zinsconstructies uit het Hebreeuws overneemt. Prachtig. Ben ik ook helemaal en principieel mee eens. Daar is inderdaad toen reeds de spot mee gestoken. Alleen, die spot aangrijpen om een oud-Nederlandse vertaling te rechtvaardigen, doet geen recht aan de SV.
Neem de volgende zin:
En Jacob toog ook zijns weegs
Dat was in de tijd van de SV hedendaagse taal (iedereen die wel eens wat oud-Nederlands leest, zoals een oudvader in oorspronkelijke druk, kan dat bevestigen). Nu niet meer. Daar kunnen we het lang of kort over hebben, maar dat feit blijft staan. Daarom mijn stelling: Het is principieel onjuist om te doen alsof we een oplossing hebben, door te zeggen: We houden het maar bij de oude vertrouwde SV. Daarmee doen we geen recht aan onze plicht om Gods Heilige Woord in onze eigen taal beschikbaar te maken. En het feit dat dit nu praktisch onmogelijk is (door alle scheuringen en verdeeldheid), het zou ons tot schaamte en verootmoediging moeten zijn...
Oke. Maar dan begrijp ik enkel de relevantie niet van de zin "Het is principieel onjuist om te doen alsof we een oplossing hebben, door te zeggen: We houden het maar bij de oude vertrouwde SV". Want m.i. is iedereen het daar wel mee eens. Bovendien staat een dergelijke "stelling" los van de inhoudelijke kritiek op de HSV.
Over "En Jacob toog ook zijns weegs", dat dat geen hedendaags nederlands meer zou zijn toch even het volgende:
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... ife__.html (17 Juni 2011)
Met een nieuwe tijd van 8 minuten en acht seconden heeft Renault de snelste tijd voor een voorwielaangedreven productie-auto scherper gesteld. De Fransen togen met de fonkelnieuwe Mégane RS Trophy naar de Groene Hel, alwaar de oude recordtijd met negen volle secondes werd verbroken.
http://www.nkc.nl/index.php?cms%5Bcateg ... D%5D=-2316 (2010?)
...Na de rondwandeling van twee uur onder leiding van een kundige gids, kon ieder zijns weegs gaan in de gezellige studentenstad Leuven. Winkels zijn er in overvloed, maar ook de langste toog* van België en de vele eethuisjes werden aangedaan. In de loop van de avond kwam iedereen weer op de fiets bij zijn camper aan.
.
n.b. *toog betekent hier niet hetzelfde als in Genesis.
Duidelijk is wel dat zowel de verleden tijd van het werkwoord "tijgen" zijnde "togen" als de uitdrukking "zijns weegs" nog gewoon anno nu wordt gebruikt.