Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Upquark

Re: Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door Upquark »

Zo, het is een flink topic geworden, dat ik door omstandigheden pas net heb kunnen lezen. Ondertussen staat er in ons gezin het een en ander op stapel dat het hele probleem, geschetst in de openingspost, oplost, namelijk dat wij overstappen naar de GB alhier in Apeldoorn.

Evengoed bedankt voor jullie antwoorden!
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
albion

Bericht door albion »

Upquark schreef:Zo, het is een flink topic geworden, dat ik door omstandigheden pas net heb kunnen lezen. Ondertussen staat er in ons gezin het een en ander op stapel dat het hele probleem, geschetst in de openingspost, oplost, namelijk dat wij overstappen naar de GB alhier in Apeldoorn.

Evengoed bedankt voor jullie antwoorden!

Ik hoop dat dan alle problemen opgelost zijn en ze een fijne tijd tegemoet gaan. :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Grace

Bericht door Grace »

Upquark schreef:Ik zit te dubben waar we ons kind later heen zullen sturen. Weet iemand hoe het zit met het toelatingsbeleid van de reformatorische scholen? Mogen 'GKV-kinderen' hier ook heen?
Dat probleem hebben wij plaatselijk ook voor onze kinderen. We hebben 3 serieuze opties (naast alle niet of nauwelijks christelijke of openbare basisscholen) waarbij we bij alle 3 voors en tegens hebben.

1. GGinNED School. Moet je tekenen dat je geen TV hebt en geen open internet (dat is voor ons geen probleem, want dat hebben we niet), je moet tekenen dat je thuis de statenvertaling gebruikt bij het lezen (dat wordt lastig, want we gebruiken meerdere vertalingen ook HSV). Er is hier misschien een andere geloofsbeleving dan wij doorgaans gewend zijn. Lang niet bij alle leerlingen en leerkrachten overigens (hopelijk). (apart trouwens dat er niet gevraagd wordt of we wederomgeboren zijn en we door een waar geloof Christus lief hebben gekregen). Dat is blijkbaar minder belangrijk.

2. PC School (de meest conservatieve). Werkt een lesbische leerkracht die gaat trouwen. Kijken met heel de school WK-voetbal, doen aan Sinterklaas, etc. Er is hier misschien een andere geloofsbeleving dan wij doorgaans gewend zijn. Lang niet bij alle leerlingen en leerkrachten overigens (hopelijk). Werken hele postieve leerkrachten en zitten ook positieve leerlingen op. Maar ja....die nemen de eerste gevoelens niet weg.

3. Thuisonderwijs. Hebben we ook veel over nagedacht. Dat laatste heeft behoorlijk impact op je gezin. Komt ook heel erg onder maatschappelijke druk te staan vanuit overheid. Wat doet dat met je kinderen?

Lastige kwestie.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Je zou bij optie 1 eens een gesprek met de schoolleiding kunnen aangaan. Is het trouwens ook een probleem om naast de SV een andere vertaling te gebruiken voor persoonlijk gebruik, ervan uitgaande dat de SV als zodanig niet ter discussie staat? Mogelijk ligt het niet zo moeilijk als je aangeeft dat je de SV niet inwisselt voor een andere vertaling. Dat is wat vaak het pijnpunt is.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Grace schreef:
Upquark schreef:Ik zit te dubben waar we ons kind later heen zullen sturen. Weet iemand hoe het zit met het toelatingsbeleid van de reformatorische scholen? Mogen 'GKV-kinderen' hier ook heen?
Dat probleem hebben wij plaatselijk ook voor onze kinderen. We hebben 3 serieuze opties (naast alle niet of nauwelijks christelijke of openbare basisscholen) waarbij we bij alle 3 voors en tegens hebben.

1. GGinNED School. Moet je tekenen dat je geen TV hebt en geen open internet (dat is voor ons geen probleem, want dat hebben we niet), je moet tekenen dat je thuis de statenvertaling gebruikt bij het lezen (dat wordt lastig, want we gebruiken meerdere vertalingen ook HSV). Er is hier misschien een andere geloofsbeleving dan wij doorgaans gewend zijn. Lang niet bij alle leerlingen en leerkrachten overigens (hopelijk). (apart trouwens dat er niet gevraagd wordt of we wederomgeboren zijn en we door een waar geloof Christus lief hebben gekregen). Dat is blijkbaar minder belangrijk.

2. PC School (de meest conservatieve). Werkt een lesbische leerkracht die gaat trouwen. Kijken met heel de school WK-voetbal, doen aan Sinterklaas, etc. Er is hier misschien een andere geloofsbeleving dan wij doorgaans gewend zijn. Lang niet bij alle leerlingen en leerkrachten overigens (hopelijk). Werken hele postieve leerkrachten en zitten ook positieve leerlingen op. Maar ja....die nemen de eerste gevoelens niet weg.

3. Thuisonderwijs. Hebben we ook veel over nagedacht. Dat laatste heeft behoorlijk impact op je gezin. Komt ook heel erg onder maatschappelijke druk te staan vanuit overheid. Wat doet dat met je kinderen?

Lastige kwestie.
Tekenen voor bepaalde leefregels komt bij mij altijd een beetje over als gewetensdwang. Maar altijd nog beter dan de andere alternatieven die je schetst.
Het gesprek aangaan met de school nr 1 lijkt me idd allereerst het beste.
Mocht dat onoverkomelijke problemen opleveren kun je misschien nog denken aan een school in een naburige plaats?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Grace schreef:(apart trouwens dat er niet gevraagd wordt of we wederomgeboren zijn en we door een waar geloof Christus lief hebben gekregen). Dat is blijkbaar minder belangrijk.
Ik werk in het refo-onderwijs en het zou me een lief ding waard zijn als deze vraag wél gesteld zou gaan worden.
Ik weet al alle reacties die jullie nu gaan geven, maar toch... zou het nu echt zo onmogelijk en vreemd zijn?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Grace, ik ben benieuwd wat het precies is wat je zoekt in een school?

En kun je wat preciezer aangeven wat je twijfels zijn bij de problemen die je noemt op de scholen? Ik bedoel: wat is precies de reden dat je je kinderen niet daarheen zou willen sturen. Is dat dat ze niet geconfronteerd moeten worden met andere opvattingen (bescherming), of is het dat ze juist wel de opvattingen die jij belangrijk vindt moeten meekrijgen (opvoeding). Of moeten ze er juist iets leren over de wereld om hen heen en alle fricties die dat kan opleveren met henzelf en met het geloof ((al dan niet begeleide) confrontatie).

Persoonlijk (al kan ik hier nog niet echt over meepraten) zou ik vooral gedegen onderwijs in de basisvakken belangrijk vinden, als er thuis maar geloofsopvoeding mag zijn en een basis waar de kinderen terecht kunnen met al hun vragen.
Thuisopvoeding zou ik zelf niet overwegen. Ik geloof niet dat veel gezinnen thuis de pedagogische en intellectuele capaciteit hebben om hun kinderen goed op te voeden. Bovendien hebben kinderen ook wel eens andere gezagsdragers in de omgeving nodig, die hen weer op een andere manier bezig kunnen laten zijn met leren en presteren. Als de belangrijkste reden voor thuisopvoeding de geloofsopvoeding zou zijn, vraag ik me af of je dan niet idealistisch teveel daarvan bij het onderwijs neerlegt. Wat alle andere vakken betreft denk ik dat (de meeste) scholen daar echt meer te bieden hebben.
helma

Bericht door helma »

thuisonderwijs is toch verboden in Nederland?
Grace

Bericht door Grace »

Het liefst zouden wij verhuizen naar een plaats waar een positieve reformatorische school is (bijvoorbeeld Sliedrecht) of een postieve School met de Bijbel (b.v. Bleskensgraaf oid.) op die laatste school geeft mijn vrouw les.

Maar verhuizen is op dit moment niet haalbaar en ze iedere dag wegbrengen ook niet.

Het feit dat mijn vrouw ook onderwijzeres is, maakt tevens het probleem groter in die zin dat wij niet alleen naar identiteit kijken, maar ook sterk naar de methode van onderwijs. Hoe wordt er les gegeven? Wat is de visie op het kind? Etc.

Bij thuisonderwijs kun je je visie op het onderwijs sterk combineren met de richtlijnen van Gods woord. Thuisonderwijs is (nog) niet verboden.

Wat de vragen van jongere betreft. Wij vinden het belangrijk dat de boodschap die de leerkracht meegeeft (wat betreft visie op maatschappij en bijbels onderwijs) op dezelfde lijn ligt als dat wij die doorgeven. Niet dat de kinderen verward worden door andere opvattingen waar we als ouders niet achter kunnen staan (ik heb het niet over randverschijnselen of bijzaken die voor ons niet fundamenteel zijn. Ze zullen later vanzelf geconfronteerd gaan worden met andersdenkenden en andere opvattingen, maar als kind zijn ze daar nog niet weerbaar genoeg voor. Juist de periode op de basisschool ,En voorgezet onderwijs ook wel, is zeer cruciaal. Daarom vinden we het zo belangrijk om een goede school voor ze te zoeken.
Grace

Bericht door Grace »

Grace schreef:Het liefst zouden wij verhuizen naar een plaats waar een positieve reformatorische school is (bijvoorbeeld Sliedrecht) of een postieve School met de Bijbel (b.v. Bleskensgraaf oid.) op die laatste school geeft mijn vrouw les. Maar verhuizen is op dit moment niet haalbaar en ze iedere dag wegbrengen ook niet. Het feit dat mijn vrouw ook onderwijzeres is, maakt tevens het probleem groter in die zin dat wij niet alleen naar identiteit kijken, maar ook sterk naar de methode van onderwijs. Hoe wordt er les gegeven? Wat is de visie op het kind? Etc. Bij thuisonderwijs kun je je visie op het onderwijs sterk combineren met de richtlijnen van Gods woord. Thuisonderwijs is (nog) niet verboden. Wat de vragen van jongere betreft. Wij vinden het belangrijk dat de boodschap die de leerkracht meegeeft (wat betreft visie op maatschappij en bijbels onderwijs) op dezelfde lijn ligt als dat wij die doorgeven. Niet dat de kinderen verward worden door andere opvattingen waar we als ouders niet achter kunnen staan (ik heb het niet over randverschijnselen of bijzaken die voor ons niet fundamenteel zijn. Ze zullen later vanzelf geconfronteerd gaan worden met andersdenkenden en andere opvattingen, maar als kind zijn ze daar nog niet weerbaar genoeg voor. Juist de periode op de basisschool ,En voorgezet onderwcruciaal. Daarom vinden we het zo belangrijk om een goede school voor ze te zoeken.
Daarbij aanvullend dat kinderen heel sterk hechten aan de meester of juf. Wat de meester of juf zegt dat is waar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Tekenen voor bepaalde leefregels komt bij mij altijd een beetje over als gewetensdwang.
Bij mij niet.
Het is voor een jong kind best moeilijk als hij bij iemand in de klas zit, die een totaal andere levensopenbaring heeft.
Om maar wat te noemen: als je kind 2x per zondag naar de kerk gaat en daarnaast nog wat activiteiten in de lijn van de zondagsrust, dan is het moeilijk als hij 's maandags op school komt en er zijn er een paar die in het kringgesprek vertellen dat ze halve dag TV hebben zitten kijken, of naar voetbal zijn geweest, of naar het strand, enzovoorts, noem verder maar op.
(Om over de HSV maar te zwijgen, maar daar hebben we het eerder al over gehad ;) ).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kortom: mijn advies aan Grace zou zijn: kies de GGiN school, geef bij het intakegesprek duidelijk aan, dat je naast de SV nog andere vertalingen gebruikt en mogelijk een andere geloofsbeleving hebt, maar in de kern er mee eens bent.
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:Kortom: mijn advies aan Grace zou zijn: kies de GGiN school, geef bij het intakegesprek duidelijk aan, dat je naast de SV nog andere vertalingen gebruikt en mogelijk een andere geloofsbeleving hebt, maar in de kern er mee eens bent.
Er zal absoluut een gesprek plaatsvinden waarin we open en eerlijk kunnen zijn. Of er heel veel flexibiliteit is, zal moeten blijken. Ze hebben namelijk geen gebrek aan leerlingen :-). Voor onze kinderen 'tien anderen' bij wijze van spreken. De afweging zal grotendeels bij ons plaats moeten vinden. Nu zijn er meerdere gezinnen bij ons uit de PKN die hun kinderen daar hebben, maar die regel van de HSV is nieuw. De vraag is of het een kwestie is van een bestuur die dat formeel oplegt van bovenaf en dat de leerkrachten/directie er wellicht wat soepeler mee om zouden gaan.

Ik heb liever die discussie vooraf helder, want ik hou er niet van dat als je ergens eenmaal voor gekozen hebt (met alle lusten en lasten) er achteraf moeilijk over ga doen. Dan had je van te voren beter na moeten denken.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Tekenen voor bepaalde leefregels komt bij mij altijd een beetje over als gewetensdwang.
Bij mij niet.
Het is voor een jong kind best moeilijk als hij bij iemand in de klas zit, die een totaal andere levensopenbaring heeft.
Om maar wat te noemen: als je kind 2x per zondag naar de kerk gaat en daarnaast nog wat activiteiten in de lijn van de zondagsrust, dan is het moeilijk als hij 's maandags op school komt en er zijn er een paar die in het kringgesprek vertellen dat ze halve dag TV hebben zitten kijken, of naar voetbal zijn geweest, of naar het strand, enzovoorts, noem verder maar op.
(Om over de HSV maar te zwijgen, maar daar hebben we het eerder al over gehad ;) ).
Een beetje kort door de bocht vind ik...wie zegt dat de andere kinderen ook niet zondags 2 x naar de kerk geweest zijn, naar de kinderclub op vrijdagavond, en ook gevoetbald hebben, een film gekeken, en naar het strand geweest zijn...
Ik geef toe lijkt een drukke agenda, maar het gebeurt wel degelijk!
Je kinderen laten denken dat er alleen geleefd word op de manier zoals hun dat thuis gewend zijn, is natuurlijk je kop in het zand steken, je kan ze er maar beter jong mee confronteren, en er over praten...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Bij mij niet.
De trieste werkelijkheid is echter dat bovenstaande wél praktijk is, ondanks het aanrkuisen en ondertekenen van allerlei concrete leefregels of antwoorden op concrete vragen betreffende de levenswandel.

Vandaar dat ik veel liever op het aanmeldingsformulier zou vragen (open vragen, zodat men veel kan schrijven):
- Welke plaats neemt de Bijbel in in uw gezin?
- Wat is voor u de kern van de Bijbelse boodschap?
- Wie is Christus voor u?
- Wat betekent het belijden van zondag 1-7 van de Heid. Cat. voor u?
- Hoe gaat u om met de media in uw gezin?
- Wat is uw houding t.a.v. sportbeoefening?
- Waarom heeft u voor deze school gekozen?

Ik noem zomaar wat open vragen. Ik denk dat je aan de hand daarvan veel meer tot de kern van de identiteit komt, dan nu. Mensen zullen best verlegen worden van deze vragen en er lang over na moeten denken, maar wat mij betreft verdien je die investering driedubbel terug.

Verder vind ik dat met elk ouderpaar een toelatingsgesprek zou moeten plaats vinden, dus ook bij hen die volledig binnen de achterban vallen. Tijdens dat gesprek zou bovenstaand aanmeldingsformulier als gespreksbasis moeten dienen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie