Refobeurzen

helma

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door helma »

natuurlijk zijn die beurzen leuk; en zeker voor gezinnen is het een heel leuk uitje.
Maar het tekent zo waar wij als refo's ons mee bezig houden.
Het geeft mij altijd een dubbel gevoel.

Mijn dochter stond voor een hospice in India op de Duikenburg; maar de meeste mensen liepen voorbij of zeiden later terug te komen (dus niet).
En ik snap het ook wel een beetje; ik geef ook niet aan alle goede doelen waar ik langsloop op zo'n beurs.
Maar toch; er wordt gigaveel uitgegeven aan mode/interieur e.d.
We zijn zo weinig pelgrim; en dat bedoelde ds beens te zeggen.
We zetten onze pinnen zo vast in. Ik ook.
Wilhelm

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:Helaas, maar een patatje eten op een reformatorische beurs mag dus óók al niet meer.
:soupir
Dat patatje kun je overal eten.
Daar heb je toch geen refo kermis voor nodig?

De reclame is nog ingetogen: "Rondscheuren op een quad, in stilte luisteren naar muziek of lekker mensen kijken vanaf een terrasje. Op Naar Buiten in Barneveld kan het."
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... s_1_580170

De werkelijkheid schijnt nog veel sensationeler te zijn.
Zandsculpturen. In luchtballen over het water. Vergapen aan op grote snelheid door de ring daverende Romeinse strijdwagens met daarop angstaanjagende speerwerpende Romeinse soldaten. Toneelspelende dames die het leven uit de 19e eeuw nabootsen. De muziektent is er ook, maar dan met stichtelijke muziek. Wel eerst wat extra betalen. Voor niets gaat de zon op. En last but not least: er is ook een commerciële jeugdsoos, die we een barbeque met samenzang noemen. Voor de thuisblijvers is er 's avonds een uitzending op RD TV.

Als je al deze atracties gehad hebt, schuifel je voetje voor voetje, poffertjes smikkelend de kraampjes langs. Prachtige kleding. Echte merken , het moet wel goed zijn. Voor de uitgebreide rokkencollectie betaal je natuurlijk wel een procent of 15 meer dan in een gewone winkel. Maar ach, het zijn tenslotte huisgenoten. 170 ondernemers bieden hun waar aan. Vaak goed spul. Het mag wat kosten. Kleding en interieur zijn zaken waar we best wat extra's aan mogen besteden. Wij doen tenslotte verder niets geks.

Natuurlijk zijn het allemaal zaken die niet principieel te veroordelen zijn. Maar het beschrijven toont de leegte al aan. Wat is dit anders dan vertier en vermaak dat de wereld ook kent, maar dan met iets "eigens"? Moet dat de zuil redden? Zijn dit de momenten waar we elkaar als reformatorische christenen willen ontmoeten?
Vele vragen komen er bij mij naar boven. Ik loop geregeld over een braderie of jaarmarkt. Maar zie de meerwaarde absoluut niet om dit alleen met (iig uiterlijk) gelijkgestemden te doen.
Ik laat me graag overtuigen als ik dit helemaal mis zie.
Desiree

Bericht door Desiree »

Luther zei heel nuchter: als ik morgen sterf, plant ik vandaag nog een boom. Hoe zit dat dan?

Maar ik snap je wel en toch, wat nu dan?

Ik denk dat die de Heere kennen echt moeten vragen om bekering van de medemens. Inderdaad, Ds. Beens waarschuwt en dat is goed. Daar is hij voor. O.a.
Dus niks mis mee.

Mijn man vond het hoogtepunt van de dag, de lezing van Ds. De Groot. Bij elke refo boekenkraam keek hij naar predikaties en ik weet, hij luistert ze echt.

Die kleding vond hij voor mij niet leuk, ja, smaak verschil, dat mag, en sommige dingen vonden wij onnodig duur en hebben dat fijn glimlachend laten staan. Hoewel wij dingen echt nodig hebben. Geen luxe, gewoon noodzaak.

Mijn doel was Opendoors, helaas, die waren er niet. Maar er was wel een andere stichting voor vluchtelingenhulp. Heftig, als je dat hoort. En al gelooft niemand het, dat boeit me niet.. onze broeders en zusters in de verdrukking hebben het verschrikkelijk zwaar. Dan is het minste iets geven.. maar misschien voor de toekomst meer.

Ik vroeg me ook af, maar dat heb ik ook in winkelcentra.. hoeveel mensen zullen hier de Heere nu echt dienen? Mijn man vraagt dat zich ook af, dat weet ik.

Laten dan degene die bidden geleerd hebben te bidden voor de 'blinde' andere, immers wij zijn net zo 'geweest'. Zo blind.

Overigens vertelde bond tegen het vloeken dat zij lesgeven op openbare scholen. Nooit geweten. Geweldig. Evangelisatie!

Ik had trouwens liever Gerald Troost ipv wat andere mensen, maar ze deden erg hun best en de muzikanten waren goed. Toch fijn als zulke mensen zich willen beperken tot het zingen van geestelijke liederen. Want zeg nou zelf, je voelt het in je portomonnee als je christelijke liederen zingt. Bovendien vind ik lady GaGa geen alternatief. Afschuwelijk dat dát geluisterd wordt in de refo-wereld. Wat wil je nou?
Groet,
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

@Desiree, begrijp me goed. Ik bedoel niemand persoonlijk. Ik zal ook niet zeggen dat ik er nooit zal komen.
Voor een principe ga je de brandstapel op zegt onze luther met een kleine l hier wel eens. En zo ligt het dus niet ;)

Het gaat mij om bewustwording.
Het lijkt er soms op of er bij dit soort evenementen bijna geen vragen gesteld mogen worden. Dat is een beetje mijn punt.
Er zijn weldegelijk kritische vragen bij te stellen.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 05 aug 2011, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Johann

Bericht door Johann »

Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:Helaas, maar een patatje eten op een reformatorische beurs mag dus óók al niet meer.

De reclame is nog ingetogen: "Rondscheuren op een quad, in stilte luisteren naar muziek of lekker mensen kijken vanaf een terrasje. Op Naar Buiten in Barneveld kan het."

Zandsculpturen. In luchtballen over het water. Vergapen aan op grote snelheid door de ring daverende Romeinse strijdwagens met daarop angstaanjagende speerwerpende Romeinse soldaten. Toneelspelende dames die het leven uit de 19e eeuw nabootsen. De muziektent is er ook, maar dan met stichtelijke muziek. Wel eerst wat extra betalen. Voor niets gaat de zon op. En last but not least: er is ook een commerciële jeugdsoos, die we een barbeque met samenzang noemen. Voor de thuisblijvers is er 's avonds een uitzending op RD TV.

Als je al deze atracties gehad hebt, schuifel je voetje voor voetje, poffertjes smikkelend de kraampjes langs. Prachtige kleding. Echte merken , het moet wel goed zijn. Voor de uitgebreide rokkencollectie betaal je natuurlijk wel een procent of 15 meer dan in een gewone winkel. Maar ach, het zijn tenslotte huisgenoten. 170 ondernemers bieden hun waar aan. Vaak goed spul. Het mag wat kosten. Kleding en interieur zijn zaken waar we best wat extra's aan mogen besteden. Wij doen tenslotte verder niets geks.

Natuurlijk zijn het allemaal zaken die niet principieel te veroordelen zijn. Maar het beschrijven toont de leegte al aan. Wat is dit anders dan vertier en vermaak dat de wereld ook kent, maar dan met iets "eigens"? Moet dat de zuil redden? Zijn dit de momenten waar we elkaar als reformatorische christenen willen ontmoeten?
Vele vragen komen er bij mij naar boven. Ik loop geregeld over een braderie of jaarmarkt. Maar zie de meerwaarde absoluut niet om dit alleen met (iig uiterlijk) gelijkgestemden te doen.
Ik moet zeggen dat ik me heel erg in dit kan vinden en het hartelijk met je eens ben. Het is wereldgelijkvormigheid die de wijngaard des Heeren verdeft. Het is net wat je zegt een Refo kermis. Ik moet eigenlijk ook denken aan dit: http://www.refdag.nl/opinie/gedachtegoe ... d_1_565740
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gian

Bericht door Gian »

Hippe collumn voor een gg-dominee. Ik vind hem wel goed :) Geen tale Kanaäns iig..
Overigens heb ik niets tegen entertainment voor de christen. Alleen wel als het een vervanging is voor echt leven. En ik ben bang dat dit voor velen wel het geval is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tjonge, wat een hartenkenners en keurmeesters opeens hier.

Ds. A. Beens is overigens geen GG, Gian.
Marieke

Bericht door Marieke »

Wilhelm schreef:

Wilhelm, ik zie je probleem niet. Natuurlijk kunnen wij onze tijd beter besteden, maar een dag verantwoorde besteding voor je kinderen mag best wel. De buitenbeurs hoeft de zuil niet te redden, nee, daar heb je geen beurs voor nodig. We hebben talloze momenten waar we elkaar als reformatorische christenen kunnen en willen ontmoeten. Momenten die zinvol zijn en leerzaam zijn (denk aan de zendingsdagen e.d.) Nou hoort de buitenbeurs niet bij de zinvolle momenten, maar waar ik slecht tegen kan, is, omdat er allemaal refo's lopen, het allemaal afgekeurd wordt. Kom op zeg, wat zijn wij zelf? Refo's toch hopelijk? Vind je het echt zo erg om tussen je gelijkgestemden te lopen? Schaam je je voor hen? Je geeft aan dat je zelf regelmatig op een braderie of jaarmarkt loopt. En dat is opeens niet meer erg? Daar voel je geen leegte? Ik heb heerlijk gesnuffeld hoor, tussen de boeken. Alle boekenwinkels bij elkaar, ideaal toch. Alle kledingzaken waar ze rokken verkopen, bij elkaar, ideaal toch? Hoef je niet stad en land af te lopen. En...mocht je geen kleding nodig hebben of het interesseert je niet, dan loop je die kramen toch voorbij?
Ik ben onlangs in het dolfinarium geweest en ben op de buiten-beurs geweest. Nou, voor mij het dolfinarium noooooit meer. Wat een herrie. Kei- en keiharde muziek. En dan de shows: engeltjes, feeën, wensen doen, magische toestanden. Dan zie ik toch wel een meerwaarde in de Buitenbeurs, ik ga daar met een gerust hart met m'n gezin naar toe.
En nogmaals, natuurlijk kun je je tijd beter besteden, maar ga dan niet zelf naar allerlei seculiere dagen/evenementen en keur de buiten-beurs af (dit laatste is geen verwijt naar jou hoor, maar in het algemeen gesproken)
refo

Bericht door refo »

We moeten eerst eens definiëren wat materialisme precies is. Want gewoon je geld verdienen met een handel is NIET materialisme. Net zomin als in loondienst geld verdienen dat is.
Een beurs bezoeken is dat ook niet. Er iets kopen ook niet. Zelfs al kost het 15% meer.
Desiree

Bericht door Desiree »

Zelfs bij het Rd staan stukjes.

Tja, vanavond weer geen tijd gehad voor mijn boek. Jammer.. dat is mijn probleem..

Volgende beurs is een Bijbelstudiebeurs. Niet om iets te worden, maar om te onderzoeken wat de Heere tot ons wil zeggen.

Dat zou ik echt geweldig vinden. Samen de Bijbel onderzoeken, nationaal en het liefst internationaal. Terug naar het Woord alleen. Sola scriptura.

Iedereen is welkom.

Entreé geld: een nederig en liefdevol hart.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:We moeten eerst eens definiëren wat materialisme precies is. Want gewoon je geld verdienen met een handel is NIET materialisme. Net zomin als in loondienst geld verdienen dat is.
Een beurs bezoeken is dat ook niet. Er iets kopen ook niet. Zelfs al kost het 15% meer.
Ik deed een poging tot een definitie, eerder in het topic.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef: Het heeft m.i. helemaal niets met materialisme te maken. Materialisme zit juist in je hart.
Dit vond ik de meeste treffende zin uit dit topic.

We zitten in onze wereld in een spagaat, hoe je het ook wend of keert.
Wij vinden hier in Nederland allerlei zaken belangrijk genoeg om er geld aan uit te geven terwijl we weten dat er overal op de wereld mensen sterven van de honger en van watergebrek.
Ja, de wereld is in barensnood, en wij zijn er schuldig aan, elke dag. En we kunnen er niet aan ontkomen..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
caprice

Bericht door caprice »

Johann schreef:Ik moet zeggen dat ik me heel erg in dit kan vinden en het hartelijk met je eens ben. Het is wereldgelijkvormigheid die de wijngaard des Heeren verdeft. Het is net wat je zegt een Refo kermis. Ik moet eigenlijk ook denken aan dit: http://www.refdag.nl/opinie/gedachtegoe ... d_1_565740
En ik moet denken aan de vossen die de wijngaard verderven.
Het valt me tegen dat de EMG hier aan meewerkt. Onze oudvaders waarschuwden voor het toneel, en wij die claimen hun leer vast te houden vergapen ons op zo'n dag in brooddronkenheid, toneelspelen, geldzucht en materialisme. Vergapen ons aan de ijdelele dingen met ogen die niet verzadigd worden van het zien.
Aan de boom kent men de vruchten. Als we deze Bijbelse waarheid eens toe moesten passen op onze gezindte, dan komt de leegheid en de vermomldheid openbaar. De oudvaders worden, getuige onze levenswandel, meer op de rug gezien (in de kast) dan in het hart gekeken (gelezen). Wij zouden onze schuld en breuk moeten bewenen, leedwezen betonen over zulke afwijkingen, waarin openbaar komt dat er niemand is die God zoekt, ja zelfs niet een, allen zijn zij afgeweken! Niet alleen die oudvaders komen ons te veroordelen, maar meer, het is Gods Woord zelf.
Wat moet er verder nog van gezegd worden? Dat we er maar vooral mee tot onszelf mochten inkeren.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gian

Bericht door Gian »

Wat is brooddronkenheid?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Wat is brooddronkenheid?
Brooddronken=op vrolijke en overmoedige wijze baldadig
Plaats reactie