Schrijven en zo.

Aty

Schrijven en zo.

Bericht door Aty »

Ik heb in een andere topic gelezen dat er verschillende mensen zijn met schrijftalent. Volgens mij: Dennis en Mara. Mara zou zelfs een cursus gedaan hebben?
Leuk om een topic te openen hierover. Ik ben ook een beetje een schrijverd.

En ik heb wel wat vraagjes.

* Hoe krijg ik een goede spanningsboog
* Wat te doen bij geen inspiratie terwijl je verhaal af moet
Ria

Re: Schrijven en zo.

Bericht door Ria »

Hier een paar tips:

1. Hou je vast aan een deadline
2. Probeer te schrijven zodat de lezer blijft denken ('Hoe eindigt het?') Zo blijft hij/zij doorlezen.
3. Maak een proloog, met DE gebeurtenis van het boek, waar het boek omdraait, als het een pakkende en spannende proloog is, gaat de lezer des te meer doorlezen naar dat moment.
4. Bedenk of je in de verledentijd wil schrijven, of in de tegenwoordige tijd. In de ik-vorm of in de hij/zij-vorm.

Succes! :super
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Om te beginnen geen punt achter de titel (dus ook niet bij deze topictitel).
Verder een must: Damon Knight, Hoe schrijf ik een goed verhaal? Helaas alleen nog maar antiquarisch verkrijgbaar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:Om te beginnen geen punt achter de titel (dus ook niet bij deze topictitel).
Verder een must: Damon Knight, Hoe schrijf ik een goed verhaal? Helaas alleen nog maar antiquarisch verkrijgbaar.
http://www.boekwinkeltjes.nl/uitgebreid ... =1&nieuw=1
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik schrijf ook wel eens wat... maar dan voor mezelf. Dan leg ik de lat niet te hoog... Gewoon ontspannend... Over Graads en Miene, over Derk en Grada, over de tijden van weleer... Een stoffig verleden... Ik denk dat er weinigen in deze dingen geïnteresseerd zullen zijn.

Wat ik nu liever doe, en waar ik me nu wat nuttig mee probeer te maken is het hertalen van hele oude boeken. Waar mogelijk, bijvoorbeeld, een zin van 2 pagina's in twee of drie stukjes knippen. Soms bevordert dat de leesbaarheid... En vooral jongere menschen kunnen zich zoo stooten aan den ouden schrijftrant... Vandaar dat ik ze wel eens wat probeer te hertalen de zinsbouw soms wat aan te passen. Maar in dezen moet je goed weten wat je doet: Heeft de auteur het zo bedoelt als ik het nu zeg?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Aty schreef:Ik heb in een andere topic gelezen dat er verschillende mensen zijn met schrijftalent. Volgens mij: Dennis en Mara. Mara zou zelfs een cursus gedaan hebben?

Dat is best moeilijk Aty ! Schrijven is schrappen, opnieuw beginnen, schrappen etc, hard werken dus.
Niet wachten tot je writer's block weg is, want ik heb dat bijna elke dag :)
Er zitten hele romans in mijn hoofd, maar die zo op papier krijgen zoals ik wil, is :sweat :sweat
Heb jij een cursus gevolgd trouwens ? Wel een aanrader hoor, ik heb een schriftelijke cursus gedaan en het is heel verhelderend als iemand die er verstand van heeft jou ongezouten, maar opbouwende kritiek geeft. Ik heb er iig veel aan gehad.
En dan is het fijn als je iemand in je omgeving hebt, waar je je verhaal aan kunt laten lezen, die jou eerlijk vertelt dat het saai is, niet klopt, te langdradig, enz. Ik verval wel eens in de fout om teveel te vertellen, ik moet de lezer meer laten invullen.

Ik ben nog niet verder gekomen dan de korte verhalen, ik ben met een boek bezig.

En waarom "moet" je verhaal af ? Zit er tijdsdruk achter ?
En kweek eelt. Als je je verhaal instuurt krijg je soms botte en lompe afwijzingen van redacteurs. Als je volhoudt zul je zien dat je iemand tegenkomt die er wel enthousiast over is.
Houd ook voor ogen uit welk perspectief je schrijft en leer je zwakke kanten daarin kennen. Soms is het makkelijker om vanuit een vrouw (jezelf) te schrijven, soms in de IK-vorm. Maar blijf dat vasthouden. Ik zie wel eens in de streekromans dat dat fout gaat.
Ook het taalgebruik van de personen. Een kind moet je niet plechtig laten praten en een oude man geen hedendaags taalgebruik laten hanteren, de zgn straattaal.
Het beste is ook (die tip kreeg ik) om meteen op de eerste bladzijde je lezers het verhaal in te trekken. Geen langdradige verhandelingen over de omgeving, personen enz. De truc is om het verhaal te laten spreken.
Ik ben heel benieuwd naar een verhaal van jou :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Ik ben weleens bang dat in onze gezindte teveel mensen denken dat ze schrijverstalent hebben. Ik vind alleen Els Florijn een positieve uitzondering. Schrijven is een talent die maar weinig mensen bezitten...(en daar hoor ik niet bij :cry )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

huisman schreef:Ik ben weleens bang dat in onze gezindte teveel mensen denken dat ze schrijverstalent hebben. Ik vind alleen Els Florijn een positieve uitzondering. Schrijven is een talent die maar weinig mensen bezitten...(en daar hoor ik niet bij :cry )
Ik weet niet hoe breed 'onze gezindte' is, maar Ronald Westerbeek schrijft m.i. ook goed. Sjaak Verboom eveneens. Joke Verweerd schrijft voor mij een beetje te maatschappelijkwerkachtig. Het spreekt mij totaal niet aan, en de literaire kwaliteit vind ik niet van torenhoog niveau. Guurtje Leguijt schrijft best leuk. En pas las ik een boekje van Coert Aschman, wat ook wel heel goed was.
O ja, Janne IJmker kan ook goed schrijven.
huisman

Bericht door huisman »

Zita schreef:
huisman schreef:Ik ben weleens bang dat in onze gezindte teveel mensen denken dat ze schrijverstalent hebben. Ik vind alleen Els Florijn een positieve uitzondering. Schrijven is een talent die maar weinig mensen bezitten...(en daar hoor ik niet bij :cry )
Ik weet niet hoe breed 'onze gezindte' is, maar Ronald Westerbeek schrijft m.i. ook goed. Sjaak Verboom eveneens. Joke Verweerd schrijft voor mij een beetje te maatschappelijkwerkachtig. Het spreekt mij totaal niet aan, en de literaire kwaliteit vind ik niet van torenhoog niveau. Guurtje Leguijt schrijft best leuk. En pas las ik een boekje van Coert Aschman, wat ook wel heel goed was.
Idd Janneke Ijmkers 38 nachten is ook mooi. Joke Verweerd's wrochtsels vind ik absoluut slecht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tja, wat zal men van deze dingen zeggen... :lecture
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Zita schreef:
Idd Janneke Ijmkers 38 nachten is ook mooi. Joke Verweerd's wrochtsels vind ik absoluut slecht.
Sommige boeken van Joke Verweerd vind ik eigenlijk best goed. Wintertuin en de rugzak herinner ik me. Maar ook wat nieuwere boeken.
Mara

Bericht door Mara »

Ik eigen het mezelf echt niet toe hoor. Mijn ouders hebben mijn eerste verhaal opgestuurd destijds, ik had het zelf nooit gedurfd.
Maar als het geplaatst wordt en je krijgt positieve reacties van lezers, is dat een opsteker.
Schrijven kost heel veel tijd, die moet je echt vrijmaken.
Maar je hebt gelijk wat betreft talent, ik sta wel eens te bladeren in een boek van de Spiegelserie of VCL, (VCL had vroeger wel hele goede boeken !) en vind het niveau bedroevend soms.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Aty

Bericht door Aty »

Mara schreef:
Aty schreef:Ik heb in een andere topic gelezen dat er verschillende mensen zijn met schrijftalent. Volgens mij: Dennis en Mara. Mara zou zelfs een cursus gedaan hebben?

Dat is best moeilijk Aty ! Schrijven is schrappen, opnieuw beginnen, schrappen etc, hard werken dus.
Niet wachten tot je writer's block weg is, want ik heb dat bijna elke dag :)
Er zitten hele romans in mijn hoofd, maar die zo op papier krijgen zoals ik wil, is :sweat :sweat
Heb jij een cursus gevolgd trouwens ? Wel een aanrader hoor, ik heb een schriftelijke cursus gedaan en het is heel verhelderend als iemand die er verstand van heeft jou ongezouten, maar opbouwende kritiek geeft. Ik heb er iig veel aan gehad.
En dan is het fijn als je iemand in je omgeving hebt, waar je je verhaal aan kunt laten lezen, die jou eerlijk vertelt dat het saai is, niet klopt, te langdradig, enz. Ik verval wel eens in de fout om teveel te vertellen, ik moet de lezer meer laten invullen.

Ik ben nog niet verder gekomen dan de korte verhalen, ik ben met een boek bezig.

En waarom "moet" je verhaal af ? Zit er tijdsdruk achter ?
En kweek eelt. Als je je verhaal instuurt krijg je soms botte en lompe afwijzingen van redacteurs. Als je volhoudt zul je zien dat je iemand tegenkomt die er wel enthousiast over is.
Houd ook voor ogen uit welk perspectief je schrijft en leer je zwakke kanten daarin kennen. Soms is het makkelijker om vanuit een vrouw (jezelf) te schrijven, soms in de IK-vorm. Maar blijf dat vasthouden. Ik zie wel eens in de streekromans dat dat fout gaat.
Ook het taalgebruik van de personen. Een kind moet je niet plechtig laten praten en een oude man geen hedendaags taalgebruik laten hanteren, de zgn straattaal.
Het beste is ook (die tip kreeg ik) om meteen op de eerste bladzijde je lezers het verhaal in te trekken. Geen langdradige verhandelingen over de omgeving, personen enz. De truc is om het verhaal te laten spreken.
Ik ben heel benieuwd naar een verhaal van jou :)
Dank je wel voor je leuke tips! Idd wel eens een cursusje gedaan en wat workshops gevolgd.
Schrijven in de ikvorm doe ik alleen in mijn dagboek :) Daar houd ik niet van.
Ik zal niet wachten tot m'n writers-block weg is. :super Ik ben begonnen met iets maar heb het idee dat er toch nog een hoofdstukje voor moet. Daar kan ik heel lang over tobben. Wel of niet doen.
Aty

Bericht door Aty »

Afgewezen schreef:Om te beginnen geen punt achter de titel (dus ook niet bij deze topictitel).
Ik probeerde de punt weg te halen. Gelukkig hebben echte schrijvers een corrector. :)
Dat boek heb ik net besteld. Dank je voor de tip.
Boeken die ik wèl heb en even wil 'tippen' zijn:

Wim Daniels, Kinderboeken schrijven
Jan Veldman, De 36 dramatische situaties
René Appel Spanning in verhalen
Pim Wiersema, Schrijven: Het begin
Heidi Aalbrecht, Schrijfstijl
Wim Daniels, Schrijven voor kinderen
Jan Brokken, De wil en de weg
Job Creyghton, Effectief en creatief schrijven

Leesbeesten en boekenfeesten.
De kunst van het schrijven
Schrijfimproviatie voor filmmakers
Ik schrijf zoals ik schrijf - Vlaamse proza
Eekhoorntjes op de lange weg
De wereld van het kinderboek
Handboek voor schrijvers
Literatuur in zicht

Heb je nog aanvullingen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

'Leren communiceren', van Steehouder e.a. (over effectief taalgebruik)
Maar het boekje van Damon Knight vind ik een echte topper. Als ik er meer boeken over ga lezen, word ik er maar weer zenuwachtig van. :)
Plaats reactie