Boodschap voor onbekeerden.

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Bert Mulder »

Hansie schreef:
Bert Mulder schreef:
Hansie schreef:Wat Jesaja schreef was aan de Israelieten.Niet aan de Gemeente.
''Oog om oog , tand om tand'' werd ook ""de andere wang toekeren".
Dus je wil me vertellen dat het Oude Testament niet Gods Woord aan ONS is, maar alleen voor de joden?

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_hhgospelchap1.pdf
We hebben het hier niet over het OT, maar over wat Jesaja zei.
Een joodse profeet die het joodse volk op dat moment in het hebreeuws voorzegde omtrent het teken van Immanuel.
Welke uit de Joden is, wat het vlees betreft.
Hunner is de aanneming tot zonen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
Rom 13:20.
En Jesaja waagt het te zeggen, Ik ben gevonden door wie mij niet zochten, Ik ben openbaar geworden aan wie naar mij niet vroegen.
Maar van Israel zegt hij:Den gansen dag heb ik mijn handen uitgestrekt naar een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
En zo gaat het nog een paar hoofdstukken lang verder over de verschillen tussen Joden en Gods heilsplan met hen en met de heidenen.
Dus will je ons vertellen dat het Gods doel is dat alle heidenen zalig worden? Dat Zijn belofte allen geldt? En wat doe je dan met deze teksten in het Nieuwe Testament, onder andere?
Galaten 3:

27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.

28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.

29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
Rom 9:
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.

15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.

16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.

18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.

19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?

20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?

21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?

22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;

23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
2 Kor. 2:
15 Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;

16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?

17 Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop, maar als uit oprechtheid, maar als uit God, in de tegenwoordigheid Gods, spreken wij het in Christus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander

Bericht door Ander »

@huisman: ik ken niet zo goed engels, dus ik heb waarschijnlijk het lied van Erskine niet helemaal begrepen. Maar als ik dat lied naast het door mij geciteerde stukje tekst van ds. J.T. Doornenbal leg, wat is dan precies het verschil?
memento

Bericht door memento »

Moderator opmerking

Ik heb enkele postings aangaande de bedelingenleer weggeknipt. Die visie valt buiten de grenzen van de in de forumregels genoemde belijdenissen, en staan we daarom niet toe.
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:@huisman: ik ken niet zo goed engels, dus ik heb waarschijnlijk het lied van Erskine niet helemaal begrepen. Maar als ik dat lied naast het door mij geciteerde stukje tekst van ds. J.T. Doornenbal leg, wat is dan precies het verschil?
Ik heb dit topic niet geopend om verschillen te benadrukken maar om te laten zien dat predikanten uit oude tijden een Boodschap van heil hadden voor onbekeerden...zij nodigden net zo ruim als het Evangelie doet. (Ik heb trouwens vaak preken van ds J.T. Doornenbal gelezen en altijd met instemming)
John Owen schreef:Alhoewel het niet direct op onze weg schijnt te liggen, toch behoort het bij de bediening van het Evangelie dat, waar de uitnemendheid van Christus, in Zijn persoon, genade of ambt, verklaard wordt, dit gepaard dient te gaan met een uitnodiging en vermaning aan zondaren om tot Hem te komen. Deze werkwijze heeft Hij eerst zelf gehouden, Matth. 11:27-30, Joh. 7:37, 38, en heiligde het aldus, opdat wij Hem daarin zouden navolgen.
Maar het is bovendien noodzakelijk, gezien de aard van de zaken zelf; want, wie kan stilstaan bij een beschouwing van de heerlijkheid van Christus, geroepen zijnde dit te verkondigen, zonder dat zijn eigen gemoed hem verbindt om verloren zondaren tot een deelhebben aan Hem uit te nodigen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Ander schreef:@huisman: ik ken niet zo goed engels, dus ik heb waarschijnlijk het lied van Erskine niet helemaal begrepen. Maar als ik dat lied naast het door mij geciteerde stukje tekst van ds. J.T. Doornenbal leg, wat is dan precies het verschil?
Ik heb dit topic niet geopend om verschillen te benadrukken maar om te laten zien dat predikanten uit oude tijden een Boodschap van heil hadden voor onbekeerden...zij nodigden net zo ruim als het Evangelie doet. (Ik heb trouwens vaak preken van ds J.T. Doornenbal gelezen en altijd met instemming)
Ja, grut, dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik ben benieuwd of je daar verschil inziet. Of zegt Erksines hetzelfde als ds. Doornenbal? (Overigens fijn dat je met instemming ds. Doornenbal leest, ook onderstaande citaten uit een overdenking over Jes. 55:1?)
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:
Ja, grut, dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik ben benieuwd of je daar verschil inziet. Of zegt Erksines hetzelfde als ds. Doornenbal? (Overigens fijn dat je met instemming ds. Doornenbal leest, ook onderstaande citaten uit een overdenking over Jes. 55:1?)
Ds Doornenbal nodigt "ware" dorstigen een uitleg die je heel veel tegenkomt en zeker worden die genodigd om te komen.
Maar de nodiging gaat in Jes 55 verder en daar vragen Boston en de Erkines terecht de aandacht voor. Zie de laatse drie coupletten van Ralph Erkine.
Why spend you all your wealth and pains,
For that which is not bread,
And for unsatisfying gains,
On which no soul can feed ?

While vain ye seek with earthly toys,
To fill an empty mind,
You lose immortal solid joys,
And feed upon the wind.

Incline your ear, and come to me;
Hear and your soul shall live:
For mercies sure as well as free,
I bind myself to give."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Archibald Alexander schreef:a. Misschien zal iemand van u nu zeggen: “Iedereen is het er wel over eens dat
niemand ooit tot Christus komt, totdat hij overtuigd wordt van zijn zonden. Maar ik
hèb geen overtuiging, ik heb niets dat waardig is om genoemd te worden”. Mijn geest
is zo verblind dat ik niets helder kan waarnemen. Mijn hart is zo verhard dat ik niets
voel van wat ik als de waarheid beschouw. O, als ik maar eens een tedere
gemoedsgesteldheid had. Als dat onvermurwbare hart maar eens verbroken en
berouwvol werd, als ik maar eens hevige pijn of schrik voelde over mijn zonden, dan
zou mijn zaak niet zo hopeloos blijken. Maar hoe kan ik tot Christus komen met zo’n
verblind en dwaas hart?”
Welnu, mijn vriend, ik smeek u om te bedenken dat die verblinding en ongekende
hardheid nu juist de kern is van uw ongerechtigheid. Overtuigd zijn dat u zo geestelijk
blind en dwaas bent, is nu juist de ware overtuiging van zonden. Als u die gevoelens
had die u zo graag wilt hebben, zouden die niet het einde van uw overtuiging
betekenen. Die kunnen u namelijk slechts laten zien hoe groot uw zonden zijn en hoe
hopeloos uw toestand is. Als u voelde wat u blijkbaar graag wilt voelen, zou u niet
beseffen dat uw hart zo verdorven is als u nú meent dat het is. De waarheid is dat u nu
in een betere toestand bent om tot Christus te komen dan wanneer u minder
overtuiging had van de hardheid en het weerspannige van uw hart.
De overtuiging dient om u de behoefte aan een Zaligmaker te laten voelen. Om u
duidelijk te laten zien hoe volslagen hulpeloos en hopeloos u in uzelf bent. Om u te
laten beseffen dat een heilig God volmaakt rechtvaardig zou zijn als Hij u in uw
vruchteloze pogingen liet omkomen; als Hij u voor eeuwig strafte vanwege uw
zonden.
Neem mijn woorden ter harte en ga meteen op uw knieën voor Hem. Zeg Hem:
“Tegen U, U alleen heb ik misdreven en gedaan wat kwaad was in Uw heilig’ ogen;
opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, [en] rein zijt in Uw richten” (Ps. 51:6).
Belijd de rechtvaardigheid van het vonnis dat u verdoemt. Erken dat het naar recht is
als uw zonden gestraft worden. Roep met Petrus toen hij in de golven zonk: “Heere
behoud mij, want ik verga”, of, met de blinde mannen: “[Gij] Zone Davids, ontferm u
onzer” (Matth. 9:27). Of met de Syro-Fenicische vrouw: “Heere help mij”. Denk ook
aan de woorden van de berouwvolle tollenaar: “Heere, wees mij zondaar genadig”.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Archibald Alexander schreef:a. Misschien zal iemand van u nu zeggen: “Iedereen is het er wel over eens dat
niemand ooit tot Christus komt, totdat hij overtuigd wordt van zijn zonden. Maar ik
hèb geen overtuiging, ik heb niets dat waardig is om genoemd te worden”. Mijn geest
is zo verblind dat ik niets helder kan waarnemen. Mijn hart is zo verhard dat ik niets
voel van wat ik als de waarheid beschouw. O, als ik maar eens een tedere
gemoedsgesteldheid had. Als dat onvermurwbare hart maar eens verbroken en
berouwvol werd, als ik maar eens hevige pijn of schrik voelde over mijn zonden, dan
zou mijn zaak niet zo hopeloos blijken. Maar hoe kan ik tot Christus komen met zo’n
verblind en dwaas hart?”
Welnu, mijn vriend, ik smeek u om te bedenken dat die verblinding en ongekende
hardheid nu juist de kern is van uw ongerechtigheid. Overtuigd zijn dat u zo geestelijk
blind en dwaas bent, is nu juist de ware overtuiging van zonden.
Als u die gevoelens
had die u zo graag wilt hebben, zouden die niet het einde van uw overtuiging
betekenen. Die kunnen u namelijk slechts laten zien hoe groot uw zonden zijn en hoe
hopeloos uw toestand is. Als u voelde wat u blijkbaar graag wilt voelen, zou u niet
beseffen dat uw hart zo verdorven is als u nú meent dat het is. De waarheid is dat u nu
in een betere toestand bent om tot Christus te komen dan wanneer u minder
overtuiging had van de hardheid en het weerspannige van uw hart.
De overtuiging dient om u de behoefte aan een Zaligmaker te laten voelen. Om u
duidelijk te laten zien hoe volslagen hulpeloos en hopeloos u in uzelf bent. Om u te
laten beseffen dat een heilig God volmaakt rechtvaardig zou zijn als Hij u in uw
vruchteloze pogingen liet omkomen; als Hij u voor eeuwig strafte vanwege uw
zonden.
Neem mijn woorden ter harte en ga meteen op uw knieën voor Hem. Zeg Hem:
“Tegen U, U alleen heb ik misdreven en gedaan wat kwaad was in Uw heilig’ ogen;
opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, [en] rein zijt in Uw richten” (Ps. 51:6).
Belijd de rechtvaardigheid van het vonnis dat u verdoemt. Erken dat het naar recht is
als uw zonden gestraft worden. Roep met Petrus toen hij in de golven zonk: “Heere
behoud mij, want ik verga”, of, met de blinde mannen: “[Gij] Zone Davids, ontferm u
onzer” (Matth. 9:27). Of met de Syro-Fenicische vrouw: “Heere help mij”. Denk ook
aan de woorden van de berouwvolle tollenaar: “Heere, wees mij zondaar genadig”.
Mooi hè, tot dezulken wordt nu gezegd: O, alle gij dorstigen, komt tot de wateren...
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Ander schreef:Mooi hè, tot dezulken wordt nu gezegd: O, alle gij dorstigen, komt tot de wateren...
Waarom tot dezulken? Zijn het dan uitverkorenen? Want alleen uitverkorenen komen toch de beloften toe?
Ander

Bericht door Ander »

GJdeBruijn schreef:
Ander schreef:Mooi hè, tot dezulken wordt nu gezegd: O, alle gij dorstigen, komt tot de wateren...
Waarom tot dezulken? Zijn het dan uitverkorenen? Want alleen uitverkorenen komen toch de beloften toe?
Ik mag niet op de persoon spelen, maar zou het graag doen, n.a.v. van deze posting. Ik zal het algemeen formuleren: Wat een dwaze woorden.

En, overigens, ik ben er door huisman op gewezen dat hij de citaten plaatst ter overdenking, niet om te bediscussiëren... ;)
GJdeBruijn

Ander schreef:
GJdeBruijn schreef:
Ik mag niet op de persoon spelen, maar zou het graag doen, n.a.v. van deze posting. Ik zal het algemeen formuleren: Wat een dwaze woorden.

En, overigens, ik ben er door huisman op gewezen dat hij de citaten plaatst ter overdenking, niet om te bediscussiëren... ;)
Het is een serieuse vraag! Ik probeer te snappen wat jij bedoelt in dit topic. Eerder schreef je "Ik ben niet zo'n voorstander van een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade. Dat moge duidelijk zijn. ". Je beargumenteert dit tot nog toe vanuit de gedachte dat alleen uitverkorenen het heil aangeboden wordt. Dan vraag ik me af waarom je in de laatste post van Huisman bepaalde zinnen markeert en er expliciet bij zegt "dezulken". Dat roept bij mij de vraag op of er hier dan wél aangeboden mag worden!? Wat is anders het niet onvoorwaardelijke in het aanbod dat jij voorstaat?
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 16 jul 2011, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
albion

Bericht door albion »

Ander schreef:
GJdeBruijn schreef:

Ik denk dat het Bijbels is. De beloften waren voor Abraham en zijn zaad (Ismaël, Ezau etc. kregen de beloften niet). Dus de beloften zijn alleen voor de uitverkorenen. En ik weet het, ik gooi de knuppel weer in het hoenderhok. Iedereen wordt het aangeboden die onder het Evangelie komt maar het wordt niet toegepast aan allen. (misschien wat krom gezegd)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
GJdeBruijn

albion schreef: Dus de beloften zijn alleen voor de uitverkorenen. En ik weet het, ik gooi de knuppel weer in het hoenderhok.
Ok, duidelijk. Ander, zie jij het ook zo?
Albion, hoe kan Calvijn stellen dat het geloof zich op de belofte richt en tegelijkertijd dat het geloof de spiegel van de uitverkiezing is? Daarmee zegt Calvijn dat wie gelooft (dus in orde eerst) zijn verkiezing vast mag maken. Tot troost van de gelovige! Wat gelooft een gelovige als hij nog niet weet uitverkoren te zijn? Een zondaar is toch niet van een Manasse in de gevangenis binnen 1 seconde later een bevestigde christen om dan de belofte als uitverkorene te mogen omhelzen?
Hoe komt een zondaar aan de weet wat geloof is als de belofte waar het geloof zich moet vastklemmen pas beschikbaar is bij wetenschap van uitverkoren te zijn?
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 16 jul 2011, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander

Bericht door Ander »

GJdeBruijn schreef:
Ander schreef:
GJdeBruijn schreef:

Het is een serieuse vraag! Ik probeer te snappen wat jij bedoelt in dit topic. Eerder schreef je "Ik ben niet zo'n voorstander van een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade. Dat moge duidelijk zijn. ". Je beargumenteert dit tot nog toe vanuit de gedachte dat alleen uitverkorenen het heil aangeboden wordt. Dan vraag ik me af waarom je in de laatste post van Huisman bepaalde zinnen markeert en er expliciet bij zegt "dezulken". Dat roept bij mij de vraag op of er hier dan wél aangeboden mag worden!? Wat is anders het niet onvoorwaardelijke in het aanbod dat jij voorstaat?
Zucht...

1 O 1 2 aalle gij dorstigen, komt 3tot de wateren, en gij 4die geen geld hebt, komt, koopt en 5eet, ja, 6komt, koopt zonder geld en zonder prijs, 7wijn en melk.

1 Het Hebreeuwse woordje hol, hetwelk elders zoveel is als wee, is hier een woordje van opwekking.

2 Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uw zonden en ellenden, Ps. 42:3. Matth. 5:6. Joh. 7:37.
3 Dat is, tot Mij, of tot de hemelse goederen, die Ik u door het Evangelie aanbied, namelijk vergeving der zonden en de gerechtigheid, die ons om niet en zonder enige verdiensten onzerzijds van God in Christus gegeven worden. Insgelijks de gaven des Heiligen Geestes, en eindelijk het eeuwige leven; waartoe wij door het geloof moeten komen, Joh. 7:37.

4 Hebr. die geen geld heeft, dat is, die in of bij uzelven geen waardigheid noch verdiensten hebt.

5 Dat is, geniet. Alzo ook vers 2. Eten voor genieten is zeer gemeen bij de Hebreeën. Zie Job 21, de aant. op vers 25.

6 Dat is, ontvangt om niet.

7 Wijn en melk betekent hier hetzelfde dat straks door water is te kennen gegeven, te weten alles wat tot het geestelijke leven van node is.

a Joh. 7:37, 38.
GJdeBruijn

Ander schreef:Zucht...
Kun je de vraag eens beantwoorden, want je werpt zelf deze vraag op!
Als het aanbod niet algemeen en niet onvoorwaardelijk is, wát is dan de voorwaarde?
Plaats reactie