Alternatieve geneeswijzen

Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Hansie »

albion schreef:
Gian schreef:
albion schreef: Mijn oom (van huis uit OGGiN) kwam in militaire dienst in aanraking met iemand van de vergadering der gelovigen. Deze man heeft hem zo zeer omgepraat (en als bewijs is de pink van mijn oom krom blijven staan) om van geloof te veranderen. Doordat dit gebeurd is, is hij samen met zijn vrouw en ouders en broer en zuster (getrouwd met zuster en broer van mijn vader, hijzelf was ook getrouwd met een andere zus), overtuigd een gelovige geworden en heeft zich aangesloten bij de vergadering der gelovigen, waar hij ook voorging. Ik denk dat dit occultisme is.
Wat een vreemd verhaal. Als men ergens bijbelkennis en bijbelleraren wil vinden is het in de vergadering.

Ja, dat kan wel waar wezen, maar oom wilde een 'wonderteken' anders geloofde hij iets niet (wat dat weet ik niet meer)
Zij die niet gezien hebben en toch geloven(lees het verhaal van Thomas nog maar eens).....In het nieuwe testament lezen we dat Paulus adviezen gaf aan Timotheüs, omdat deze last had van zijn maag.
Drink niet langer water [alleen], maar gebruik een weinig wijn, om uw maag en uw menigvuldige zwakheden. 1 Tim 5:23
Verder stuurde hij één van zijn andere medewerkers terug naar zijn gemeente omdat hij ziek was (2 Tim 4:20)
Paulus zelf kampte met ziekte. De tijd van de wonderen en tekenen was voor de joden zodat ze tot geloof kwamen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Bert Mulder »

albion schreef:
Bert Mulder schreef:
albion schreef:
Nee, dat bedoelde ik niet, maar het krom blijven staan van de pink...
Ik vind het bijgelovig om ENIG waarde te hechten aan die kromme pink....

De oom vertelde het mij persoonlijk....
Is er enige toegevoegde waarde dat je het 1ste hand hoorde?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Bert Mulder »

albion schreef:
Gian schreef:
albion schreef: Mijn oom (van huis uit OGGiN) kwam in militaire dienst in aanraking met iemand van de vergadering der gelovigen. Deze man heeft hem zo zeer omgepraat (en als bewijs is de pink van mijn oom krom blijven staan) om van geloof te veranderen. Doordat dit gebeurd is, is hij samen met zijn vrouw en ouders en broer en zuster (getrouwd met zuster en broer van mijn vader, hijzelf was ook getrouwd met een andere zus), overtuigd een gelovige geworden en heeft zich aangesloten bij de vergadering der gelovigen, waar hij ook voorging. Ik denk dat dit occultisme is.
Wat een vreemd verhaal. Als men ergens bijbelkennis en bijbelleraren wil vinden is het in de vergadering.

Ja, dat kan wel waar wezen, maar oom wilde een 'wonderteken' anders geloofde hij iets niet (wat dat weet ik niet meer)
dat is dan van zichzelf al ongeloof/bijgeloof.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door jvdg »

Zita schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:Met westerse kruidengeneeskunde is uiteraard niets mis. Met homeopathie op zich ook niet, maar daarover zijn de meningen weer verdeeld.
Nou daar staan ook wat vragen, in verband met heksen en heksenbrouwsel... abacadabra.

En homeopathie is gewoon bedrog... maar ook daar weer oppassen, daar men daar soms ook een 'geloofsverband' legt.
Je hebt homeopathie en homeopathie. Met kruidengeneeskunde hoeft niks mis te zijn, lijkt mij. Kamille, weegbree, st Janskruid enzovoorts kunnen allemaal een eigen medische werking hebben. Maar zodra je het een miljard keer moet verdunnen, er drie keer mee moet kopjeduikelen bij volle maan terwijl je een bezweringsspreuk mompelt, is het niet meer zo onschuldig.
Afgezien van dat kopjeduiken en bezweringsformules heb ik van nabij meegemaakt (gelukkig niet ikzelf) dat middelen als nachtschaduw, hondsmelk, aconiet en andere (ik durf ze hier niet te benoemen) geestbewerkende middelen werden ingezet ter genezing (middelen die in de donkere ME werden gebruikt ter genezing).
Door heksen gebruikte middelen zijn en worden aangeprezen en toegepast door zgn. klassiek homeopathen.
Alle genezingsmethoden waren gebaseerd op de "ontdekker" van de KH, te weten Karl Hahnemann (ik verwijs daarvoor verder naar Wikipedia)

De klassiek homeopaat waar ik nu over spreek was een ouderling in de GKv en ging ook in gebed met de patiënt om een zegen over de behandeling.

Gevolg: patiënt is in hevige geloofsnood terechtgekomen, géén genezing, maar schuld tegenover de Grote Medicijnmeester.

Hoewel ik begrip heb voor de patiënt die ten einde raad toevlucht zocht, onder biddend opzicht, heb ik ingezien dat homeopathie, die afwijkt van de reguliere geneeskunde en daartegen experimenteel vreemde middelen inzet ter genezing niet past in de "bijbelse geneeskunde"

Mijn advies is: Houdt u verre van deze "genezers", hoe vroom het sausje ook mocht smaken.

Het is al eerder in dit topic genoemd, het occultisme ligt hier heel dichtbij.

Het middel, de middelen zijn vaak schadelijker dan het doel.

En zie deze posting maar als een waarschuwing.
De gevolgen kunnen schadelijk tot "fataal" zijn.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Hansie »

Talloze geneesmiddelen worden gemaakt van heel wat bizardere stofjes dan hondsmelk of st janskruid hoor,
denk maar eens aan slangengif, en genetisch gemanipuleerd spul (God's formule veranderd!) b.v.
Dat mysterieuze moet je helemaal geen aandacht aan schenken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door jvdg »

Hansie schreef:Talloze geneesmiddelen worden gemaakt van heel wat bizardere stofjes dan hondsmelk of st janskruid hoor,
denk maar eens aan slangengif, en genetisch gemanipuleerd spul (God's formule veranderd!) b.v.
Dat mysterieuze moet je helemaal geen aandacht aan schenken.
Je bent niet duidelijk in je antwoord.
Gaarne uitleg.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Hansie »

jvdg schreef:
Hansie schreef:Talloze geneesmiddelen worden gemaakt van heel wat bizardere stofjes dan hondsmelk of st janskruid hoor,
denk maar eens aan slangengif, en genetisch gemanipuleerd spul (God's formule veranderd!) b.v.
Dat mysterieuze moet je helemaal geen aandacht aan schenken.
Je bent niet duidelijk in je antwoord.
Gaarne uitleg.
de inhoud van een medicijn is bij homeopathie meestal erg onschuldig.
De twijfel of iets occult zou kunnen zijn, is al een zonde waarbij je jezelf veroordeelt, denk ik.
Marijke
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2011, 16:54

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Marijke »

Hansie schreef:
jvdg schreef:
Hansie schreef:Talloze geneesmiddelen worden gemaakt van heel wat bizardere stofjes dan hondsmelk of st janskruid hoor,
denk maar eens aan slangengif, en genetisch gemanipuleerd spul (God's formule veranderd!) b.v.
Dat mysterieuze moet je helemaal geen aandacht aan schenken.
Je bent niet duidelijk in je antwoord.
Gaarne uitleg.
de inhoud van een medicijn is bij homeopathie meestal erg onschuldig.
De twijfel of iets occult zou kunnen zijn, is al een zonde waarbij je jezelf veroordeelt, denk ik.

Twijfel op zichzelf is geen zonde, maar zorgt ervoor dat je zelf beslissingen moet nemen die goed afgewogen moeten worden. Er moet namelijk wel een keuze gemaakt worden om iets wel of niet te doen en niet kiezen is ook een keuze.
Voorzichtigheid is echter wel op zijn plaats, dus het zou best kunnen dan je er voor kiest om iets waarvan je niet zeker weet dat het zuiver is laat liggen maar wat achteraf wel goed zou zijn geweest. Maar alles weten zullen we hier nog steeds niet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:Afgezien van dat kopjeduiken en bezweringsformules heb ik van nabij meegemaakt (gelukkig niet ikzelf) dat middelen als nachtschaduw, hondsmelk, aconiet en andere (ik durf ze hier niet te benoemen) geestbewerkende middelen werden ingezet ter genezing (middelen die in de donkere ME werden gebruikt ter genezing).
Door heksen gebruikte middelen zijn en worden aangeprezen en toegepast door zgn. klassiek homeopathen.
De dingen die je hier noemt, zijn gewoon in de natuur te vinden, dus door God geschapen. Dat heksen ze in de Middeleeuwen voor rare dingen hebben gebruikt, doe daaraan niets af of toe. In de homeopathie worden geneesmiddelen gebruikt afkomstig uit het mineralenrijk, het plantenrijk en het dierenrijk, alle behorende tot de schepping.

En het is niet Karl Hahnemann, maar Samuël Hahnemann, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Geduld »

Komt nog bij dat een groot aantal van die vermeende en verbrande heksen gewoon kruidenvrouwtjes waren.
Vrouwen die hun kennis over geneeskrachtige kruiden van moeder op dochter doorgaven. De natuur is de grootste
bron van medicijnen. Ook kruiden horen daarbij.

Of nog vreemder. Toen ik jong was had ik eens iets meer dan veertig graden koorts. De dokter vond dat mijn moeder het nog maar even aan moest zien. Haar Joegoslavische buurvrouw gaf toen het advies om mij wollen sokken aan te trekken en dan zoveel mogelijk aardappelschillen erbij in te doen. Daarvan zakte de koorts.
let sin never hold true, that Love never broke through.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door albion »

jvdg schreef:
Zita schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:Met westerse kruidengeneeskunde is uiteraard niets mis. Met homeopathie op zich ook niet, maar daarover zijn de meningen weer verdeeld.
Nou daar staan ook wat vragen, in verband met heksen en heksenbrouwsel... abacadabra.

En homeopathie is gewoon bedrog... maar ook daar weer oppassen, daar men daar soms ook een 'geloofsverband' legt.
Je hebt homeopathie en homeopathie. Met kruidengeneeskunde hoeft niks mis te zijn, lijkt mij. Kamille, weegbree, st Janskruid enzovoorts kunnen allemaal een eigen medische werking hebben. Maar zodra je het een miljard keer moet verdunnen, er drie keer mee moet kopjeduikelen bij volle maan terwijl je een bezweringsspreuk mompelt, is het niet meer zo onschuldig.
Afgezien van dat kopjeduiken en bezweringsformules heb ik van nabij meegemaakt (gelukkig niet ikzelf) dat middelen als nachtschaduw, hondsmelk, aconiet en andere (ik durf ze hier niet te benoemen) geestbewerkende middelen werden ingezet ter genezing (middelen die in de donkere ME werden gebruikt ter genezing).
Door heksen gebruikte middelen zijn en worden aangeprezen en toegepast door zgn. klassiek homeopathen.
Alle genezingsmethoden waren gebaseerd op de "ontdekker" van de KH, te weten Karl Hahnemann (ik verwijs daarvoor verder naar Wikipedia)

De klassiek homeopaat waar ik nu over spreek was een ouderling in de GKv en ging ook in gebed met de patiënt om een zegen over de behandeling.

Gevolg: patiënt is in hevige geloofsnood terechtgekomen, géén genezing, maar schuld tegenover de Grote Medicijnmeester.

Hoewel ik begrip heb voor de patiënt die ten einde raad toevlucht zocht, onder biddend opzicht, heb ik ingezien dat homeopathie, die afwijkt van de reguliere geneeskunde en daartegen experimenteel vreemde middelen inzet ter genezing niet past in de "bijbelse geneeskunde"

Mijn advies is: Houdt u verre van deze "genezers", hoe vroom het sausje ook mocht smaken.

Het is al eerder in dit topic genoemd, het occultisme ligt hier heel dichtbij.

Het middel, de middelen zijn vaak schadelijker dan het doel.

En zie deze posting maar als een waarschuwing.
De gevolgen kunnen schadelijk tot "fataal" zijn.

Een dr met bijvak homeopathie is alleen maar een plus vind ik.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Orchidee »

Je moet er wel in geloven, anders werkt het niet :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Hansie »

Orchidee schreef:Je moet er wel in geloven, anders werkt het niet :huhu
Kijk, en daar gaan we de fout in tegenwoordig, je moet 'geloven in jezelf', positief zijn, 'geloven in medicijnen', etc.
NEE, zeg ik dan, je moet geloven in Hem !
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door refo »

En daar zit jij weer fout.

22 Een blij hart bevordert de genezing, maar een neerslachtige geest doet de beenderen verdorren.

Een mens bestaat nu eenmaal niet alleen maar uit zijn geestelijk leven.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10497
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Je moet er wel in geloven, anders werkt het niet :huhu
Hoe bedoel je dit? Valeriaan is iets homeopathisch, maar tegelijkertijd een gewone werkzame stof, die heel handig is bij stress of inslaapproblemen. Uiteindelijk zijn alle medicijnen afgeleid van natuurlijke stoffen. Hoeveel moeten ze bewerkt zijn om acceptabel te zijn?
Plaats reactie