Boodschap voor onbekeerden.
Re: Boodschap voor onbekeerden.
Calvijn in zijn commentaar op Jes. 55:1 stelt duidelijk dat dit gericht is aan niet-ontdekte zondaren, en dat de nodiging algemeen is:
The Prophet exclaims, as with a voice above the usual pitch, Ho! for so great is the sluggishness of men that it is very difficult to arouse them. They do not feel their wants, though they are hungry; nor do they desire food, which they greatly need; and therefore that indifference must be shaken off by loud and incessant cries. So much the more base and shameful is the indolence of those who are deaf to this exhortation, and who, even when they are so sharply urged forward, still indulge in their slothfulness. Besides, the invitation is general; for there is no man who is not in want of those “waters,” and to whom Christ is not necessary; and therefore he invites all indiscriminately, without any respect of persons. But men are so miserable that, although they know that they are in need of Christ, they contrive methods by which they may be deprived of this benefit, and rather believe the devil, who offers various obstructions, than this kind invitation.
Calvin, J., & Pringle, W. (2010). Commentary on the Book of the Prophet Isaiah (Is 55:1). Bellingham, WA: Logos Research Systems, Inc.
The Prophet exclaims, as with a voice above the usual pitch, Ho! for so great is the sluggishness of men that it is very difficult to arouse them. They do not feel their wants, though they are hungry; nor do they desire food, which they greatly need; and therefore that indifference must be shaken off by loud and incessant cries. So much the more base and shameful is the indolence of those who are deaf to this exhortation, and who, even when they are so sharply urged forward, still indulge in their slothfulness. Besides, the invitation is general; for there is no man who is not in want of those “waters,” and to whom Christ is not necessary; and therefore he invites all indiscriminately, without any respect of persons. But men are so miserable that, although they know that they are in need of Christ, they contrive methods by which they may be deprived of this benefit, and rather believe the devil, who offers various obstructions, than this kind invitation.
Calvin, J., & Pringle, W. (2010). Commentary on the Book of the Prophet Isaiah (Is 55:1). Bellingham, WA: Logos Research Systems, Inc.
Lees het boek van Bunyan maar eens "GOED NIEUWS VOOR de SLECHTSTEN DER MENSEN" over deze tekst : “En in Zijn naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem. ” Dan begrijp je misschien wat het een genadewonder is dat God mensen welmenend en indringend roept.Bert Mulder schreef:Precies. Het feit dat God iedereen roept om de zonde te verlaten en zich te bekeren, betekend nog niet dat het Gods wil is dat iedereen zich ook daadwerkelijk bekeerd.Ander schreef:Volgens mij ontkent niemand dat God iedereen roept. Wat is je doel met dit citaat?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Inderdaad! Iedereen wordt het heil aangeboden. Voluit en welmenend (1).Ander schreef:Mooi hè. Ruim doch zuiver.
Niemand kan het aannemen tenzij de Heere Zelf de dorst werkt en in die weg doet aannemen (2).
Probleem met ons mensen is dat wij (1) niet met (2) logisch kunnen rijmen en dan maar al te snel één van beide als onderschikt aan de andere maakt. Dan kom je in aanvaring met de reformatoren!
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 12 jul 2011, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Absoluut zulke predikanten zijn er altijd geweest...en je zou eens moeten weten hoeveel hoorders van het Evangelie worstelen met de vraag of God hen ook nodigt/roept.Ander schreef:Tja, dat gebeurt ook.huisman schreef: Kijk naar de topictitel....en als God iedereen roept dan moeten Zijn dienstknechten dat ook doen, zondag aan zondag.
Ik ga maar een topic openen: De preek besluiten met behulp van het woordeke 'Amen'. En dan vervolgens heel veel prekenboeken citeren waarin mijn gelijk aangetoond wordt.
Maar even serieus: Open je deze topic omdat je bang bent dat er dienstknechten van God zijn die niet iedereen roept?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zoals ik hieronder al postte:Hansie schreef:
We gaan God's Woord toch niet verdraaien , of zaken weglaten en toevoegen ?
God wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen (I Timotheüs 2 vers 4).
In Timotheus spreekt Paulus niet over alle mensen, hoofd voor hoofd. Lettende op het verband, is het makkelijk te zien dat hij het over allerlei soorten mensen had....En WAT was Gods doel met de prediking van Jesaja? Dat kunnen we in Jes. 6 vinden, waar Jesaja zijn opdracht krijgt:
9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.
11 Toen zeide ik: Hoe lang, Heere? En Hij zeide: Totdat de steden verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land met verwoesting verstrooid worde.
12 Want de HEERE zal die mensen verre wegdoen, en de verlating zal groot wezen in het binnenste des lands.
13 Doch nog een tiende deel zal daarin zijn, en het zal wederkeren, en zijn om af te weiden; maar gelijk de eik, en gelijk de haageik, in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad het steunsel daarvan zijn.
13 Doch nog een tiende deel zal daarin zijn, en het zal wederkeren, en zijn om af te weiden; maar gelijk de eik, en gelijk de haageik, in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad het steunsel daarvan zijn.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 12 jul 2011, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
GJdeBruijn schreef:Inderdaad! Iedereen wordt het heil aangeboden. Voluit en welmenend (1).Ander schreef:Mooi hè. Ruim doch zuiver.
Niemand kan het aannemen tenzij de Heere Zelf de dorst werkt en in die weg doet aannemen (2).
Probleem met ons mensen is dat wij (1) niet met (2) logisch kunnen rijmen en dan maar al te snel één van beide als onderschikt aan de andere maakt. Dan kom je in aanvaring met de reformatoren!
Precies, en dan gaan wij het aanbod verschralen tot de zondaren die het daadwerkelijk aannemen.
Ah, dat is het probleem!huisman schreef:GJdeBruijn schreef:Inderdaad! Iedereen wordt het heil aangeboden. Voluit en welmenend (1).Ander schreef:Mooi hè. Ruim doch zuiver.
Precies, en dan gaan wij het aanbod verschralen tot de zondaren die het daadwerkelijk aannemen.
Ik ben niet zo'n voorstander van een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade. Dat moge duidelijk zijn. Ik hou wel van Calvijn en van Boston en van W. à Brakel. Omdat deze discussies uittentreure behandeld zijn, ook recent nog, ga ik me er maar niet nog een keer aan wagen.
Ik hou ook erg van ds. J.T. Doornenbal. In een meditatie over Jes. 55:1 schrijft hij het volgende: (ik ga het hele stuk niet citeren, da's me teveel werk, maar wel wat citaten)
Dit onderschrijf ik van harte en daar hou ik het maar bij...Wie zijn die dorstigen? Niet alle mensen. Wij dorsten wel alle van nature, maar we dorsten niet naar God. Een mens van nature heeft geen behoefte aan God nocht aan Christus. Hij is rijk en verrijkt in zichzelf en heeft aan geen ding gebrek. (...)
En nu worden zulke dorstigen geroepen in onze tekst: 'O, alle gij dorstigen, komt!' Ze worden genodigd. Hartelijk, dringend en welgemeend. Allen, wie ze ook zijn, zo ellendig en verdorven en verkeerd; maar die waarlijk dorsten, die mogen komen.
En komen, dat is in het geestelijke een nader werk des geloofs. In komen ligt opgesloten Gods stem en nodiging te horen, het diepe besef van zijn ellende en zielennood buiten de Heere gewaar te worden. Zoals de verloren zoon, die tot zichzelf kwam en zei: 'Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van de honger! Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de Hemel en voor u'.
Dat is een komen met een gezicht op de volheid van genade en de rijkdom in God, die Hij wil schenken in Christus, in Wie al de volheid woont; op Zijn gewilligheid, dat in Zijn bloed en wonden schuiling is, dat men op Zijn Woord mag aangaan: 'Gewisselijk, in de HEERE zijn gerechtigheden en sterkte; tot Hem zal men komen.'
Dat maakt nu het verlangen zo sterk, om deel aan Hem te krijgen, waar de ziel zichzelf zo ongelukkig ziet en de Heere zo vol, zo rijk, zo gewillig en beminnelijk. Dat doet schreien naar die volheid.
Dan ziet ze wel eigen onmacht en onwil om tot Christus te gaan, maar ze wordt toch naar Hem heengetrokken, en ze verlangt om Zijn eis in te willigen. Ze smeekt met de bruidsgemeente: 'Trek mij, en ik zal u nalopen.' En dan komt ze en gaat met al haar noden en gebreken tot Hem, om zich aan Hem over te geven en aan Hem kwijt te raken.
Daarvan zegt nu de Heere: 'Komt.' Komt zoals ge zijt. Al zijn uw zonden ook nog zo groot, langdurig en hemeltergend geweest. Komt, en laat ons samen rechten.
Wie zo komt, die zal de Heere geenszins uitwerpen. (...)
Onzin, vers 6 zegt het nogmaals, de losprijs was voor ALLEN.Bert Mulder schreef:Zoals ik hieronder al postte:Hansie schreef:
We gaan God's Woord toch niet verdraaien , of zaken weglaten en toevoegen ?
God wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen (I Timotheüs 2 vers 4).
In Timotheus spreekt Paulus niet over alle mensen, hoofd voor hoofd. Lettende op het verband, is het makkelijk te zien dat hij het over allerlei soorten mensen had....En WAT was Gods doel met de prediking van Jesaja? Dat kunnen we in Jes. 6 vinden, waar Jesaja zijn opdracht krijgt:
9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.
11 Toen zeide ik: Hoe lang, Heere? En Hij zeide: Totdat de steden verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land met verwoesting verstrooid worde.
12 Want de HEERE zal die mensen verre wegdoen, en de verlating zal groot wezen in het binnenste des lands.
Iedereen is gekocht!
Als het niet voor allen was geweest zouden we straks kunnen zeggen dat God niet wilde dat we tot hem kwamen, waarmee me onze verantwoordelijkheid op Hem afschuiven.
In Tim 4:10 staat wederom ALLEN !
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dus deze tekst knippen we gewoon uit Jesaja 6:Hansie schreef: Onzin, vers 6 zegt het nogmaals, de losprijs was voor ALLEN.
Iedereen is gekocht!
Als het niet voor allen was geweest zouden we straks kunnen zeggen dat God niet wilde dat we tot hem kwamen, waarmee me onze verantwoordelijkheid op Hem afschuiven.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.?
Verder, als het Gods wil was, dat allen zalig zouden worden, dan zo er niet 1 verloren gaan....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wat Jesaja schreef was aan de Israelieten.Niet aan de Gemeente.Bert Mulder schreef:Dus deze tekst knippen we gewoon uit Jesaja 6:Hansie schreef: Onzin, vers 6 zegt het nogmaals, de losprijs was voor ALLEN.
Iedereen is gekocht!
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.?
Verder, als het Gods wil was, dat allen zalig zouden worden, dan zo er niet 1 verloren gaan....
''Oog om oog , tand om tand'' werd ook ""de andere wang toekeren".
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dus je wil me vertellen dat het Oude Testament niet Gods Woord aan ONS is, maar alleen voor de joden?Hansie schreef:Wat Jesaja schreef was aan de Israelieten.Niet aan de Gemeente.
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_hhgospelchap1.pdf
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 12 jul 2011, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Hoop dat je niet de definitie hebt van 'aanbod' zoals Prof. Heyns....GJdeBruijn schreef:Inderdaad! Iedereen wordt het heil aangeboden. Voluit en welmenend (1).Ander schreef:Mooi hè. Ruim doch zuiver.
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_hhgospelchap8.pdf
-
Definitie? Gaf ik net aan de hand van Calvijn. Zo is het officiële standpunt ook van het kerkverband waar ik thuishoor. Met een neo-calvinistische tegenwerping kan ik niet zoveel.Bert Mulder schreef:Hoop dat je niet de definitie hebt van 'aanbod' zoals Prof. Heyns....
Neo-Calvinisten verstaan niets van het aanbod omdat ze alle vormen van piëtisme zoals voorkomt bij nadere reformatie en puriteiten afwijzen. Dan praat je over een woord aanbod waar neo-calvinisten een heel andere (ongeestelijke) betekenis aan geven dan de reformatorische gezindte. Het aanbod staat bij ons in heilsordelijk verband (toepassend werk van Gods Geest) waar het een onmisbare schakel vormt in de bevindelijk-schriftuurlijke leer.
Voor onze RF'ers die het engels een beetje kunnen lezen.
The Free Gospel-Call
by Ralph Erskine
"Ho, every thirsty soul, and all
That poor and needy are,
Here's water of salvation's well
For you to come and share.
Here's freedom from sin and woe,
And blessings all divine,
Here streams of love and mercy flow,
Like floods of milk and wine.
Approach the fountain head of bliss,
That's open like the sea,
The buyers that are moneyless,
To poorest beggars free.
Why spend you all your wealth and pains,
For that which is not bread,
And for unsatisfying gains,
On which no soul can feed ?
While vain ye seek with earthly toys,
To fill an empty mind,
You lose immortal solid joys,
And feed upon the wind.
Incline your ear, and come to me;
Hear and your soul shall live:
For mercies sure as well as free,
I bind myself to give."
We hebben het hier niet over het OT, maar over wat Jesaja zei.Bert Mulder schreef:Dus je wil me vertellen dat het Oude Testament niet Gods Woord aan ONS is, maar alleen voor de joden?Hansie schreef:Wat Jesaja schreef was aan de Israelieten.Niet aan de Gemeente.
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_hhgospelchap1.pdf
Een joodse profeet die het joodse volk op dat moment in het hebreeuws voorzegde omtrent het teken van Immanuel.
Welke uit de Joden is, wat het vlees betreft.
Hunner is de aanneming tot zonen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
Rom 13:20.
En Jesaja waagt het te zeggen, Ik ben gevonden door wie mij niet zochten, Ik ben openbaar geworden aan wie naar mij niet vroegen.
Maar van Israel zegt hij:Den gansen dag heb ik mijn handen uitgestrekt naar een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
En zo gaat het nog een paar hoofdstukken lang verder over de verschillen tussen Joden en Gods heilsplan met hen en met de heidenen.