Ik vind bovenstaande reactie ook levensgevaarlijk. In principe wordt de mens ontmoedigd om te geloven. Blijkbaar mag je niet zeggen dat geloven een actieve daad / houding is? Daarnaast wordt uitdrukkelijk gezegd dat de Geest en niet de mens, leert om Zijn beloften te vertrouwen en te geloven. En dat is geloven wel degelijk een actieve daad, zoals we overal in de Bijbel terugvinden. De Bijbel leert dat mensen moeten geloven en zich tot Hem moeten bekeren, en tegelijkertijd dat God het is die dit schenkt en in ons werkt. De twee zaken moeten we naast elkaar laten staan zoals in het citaat goed gebeurt (de nadruk ligt op wat de God van ons vraagt zonder weg te laten dat God het ook werkt) goed gebeurt. Hij zoekt ons en Hij roept ons op het koninkrijk te zoeken, dat Hij aan de deur staat en klopt... en dat wie klopt zal worden opengedaan enz.memento schreef:Vergelijk
met de DL artikelen die Erasmiaan citeert. Een wereld van verschil. En dat op het meest belangrijke punt van onze geloofsleer, namelijk de rechtvaardiging. Levensgevaarlijk.Ds. Maritz schreef:Het geloof is volgens hem een actieve daad. „Niemand kan je redden als je God niet op Zijn Woord gelooft. Dat vertrouwen werkt de Heilige Geest. Als iemand met zijn hart gelooft, is er geen bijzondere ervaring nodig. Het geloof is een actieve daad van de mens. Als je de keuze maakt om te geloven, heeft God dat geloof in je hart gewerkt. Zet de stap en zeg: „Ik vertrouw op Uw offer.” Het geloof is echt als hart en denken samenstemmen en als je erop vertrouwt dat Christus voor je gekruisigd is.” Hij kan zich niet vinden in preken waarin getwijfeld wordt aan een dergelijk geloof en vindt het beter om te bemoedigen dan om af te breken.
Ik lees in het stuk dat God het is die het in mensen werkt en het dan ook een actieve houding van die mensen wordt... en dat het niet maar alleen een daad des mensen is.Erasmiaan schreef:Toch is dit echt heel andere taal dan ds. Maritz:Afgewezen schreef:Uit het visiedocument van Heartcry.Overigens kun je niet zonder meer zeggen dat ze met hun standpunt de DL verwerpen. Ze zullen altijd tegenwerpen dat God het is die dat geloof in het hart werkt. Het is dus niet zo eenvoudig om hen te weerleggen.Grondslag
Om bij dit punt te beginnen: we hebben er bewust voor gekozen om er te zijn voor allen, die de Naam van Chistus liefhebben in welke traditie ze ook staan en bij welke kerk of gemeente ze ook behoren. Wie zal scheiden wat God samengevoegd heeft, ook in dit opzicht? Daarom willen we graag een brede beweging vormen en mensen met verschillende achtergronden bij elkaar brengen aan de voeten van Christus. En om diezelfde reden kiezen we ervoor onze grondslagen, samen met die van de Reformatie, kernachtig te formuleren: Sola Scriptura, Sola Gratia, Sola Fide, Solus Christus en Soli Deo Gloria.
3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
3/4-6a. Die leren: Dat in de ware bekering des mensen geen nieuwe hoedanigheden, krachten of gaven in den wil door God kunnen ingestort worden, en dat overzulks het geloof, waardoor wij eerst bekeerd worden, en waarvan wij gelovigen genoemd worden, niet is een hoedanigheid of gave, van God ingestort, maar alleen een daad des mensen, en dat het niet anders kan gezegd worden een gave te zijn, dan ten aanzien van de macht om daartoe te komen.
Want daarmede wederspreken zij de Heilige Schrift, die getuigt dat God nieuwe hoedanigheden des geloofs, der gehoorzaamheid, en van het gevoel Zijner liefde in onze harten uitstort: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven (Jer. 31:33). En: Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten (Jes. 44:3). En: De liefde Gods is in onze harten uitgestort door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven (Rom. 5:5). Zulks strijdt ook tegen het gedurig gebruik der Kerke Gods, dewelke bij den profeet aldus bidt: Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn (Jer. 31:18).
"Geloven is een actieve daad die van Boven gewerkt wordt. Geloven is een actieve daad van de mens. Als iemand een keuze maakt om in God te geloven, doet hij dat als God in zijn hart gewerkt heeft.”
Typisch voorbeeld van eenzijdig citeren en dan vervolgens het citaat (en de organisatie) afdoen als Arminiaans, (wat niets anders is dan een deel van wat de Bijbel zegt leren en een ander deel weglaten, eenzijdigheid dus. Als je het artikel in zijn geheel leest is daar niets Arminiaans aan.