Een slapende kerk
Een slapende kerk
Gisteravond zat ik een overdenking te lezen over het boek Daniel. Ontzettend leerzaam en verhelderend ! Maar daarin stond een hoofdstuk: Een slapende kerk. In Daniel 11 lezen we niets meer over de Kerk. Er is nog wel een volk van God, maar nergens wordt het gevoeld als lichtend licht en zoutend zout.
Zo gaat het volgens de auteur ook aan de Wederkomst vooraf. Het onderscheid tussen de wijze en dwaze maagden zal niet meer te zien zijn. De oprechten zullen zwijgend over de wereld gaan. De vraag werd gesteld: leven wij al in die tijd ?
Sommigen zeggen idd dat Gods Volk nu niet of nauwelijks meer gehoord wordt. Anderen vinden dat niet. Gods knechten mogen immers nog vrijelijk op de kansel staan ? Door deze overdenking ben ik hier bij stilgezet. Ik kende de term wel, maar zo indringend heb ik er nog niet over gelezen.
Zullen wij dit gaan opmerken ? Leggen wij soms iemand niet onbedoeld en ongeweten het zwijgen op ? Zijn wij scherp in het opluisteren van zaken. Want het kan er zo dichtbij komen, maar het toch niet zijn !
Zo gaat het volgens de auteur ook aan de Wederkomst vooraf. Het onderscheid tussen de wijze en dwaze maagden zal niet meer te zien zijn. De oprechten zullen zwijgend over de wereld gaan. De vraag werd gesteld: leven wij al in die tijd ?
Sommigen zeggen idd dat Gods Volk nu niet of nauwelijks meer gehoord wordt. Anderen vinden dat niet. Gods knechten mogen immers nog vrijelijk op de kansel staan ? Door deze overdenking ben ik hier bij stilgezet. Ik kende de term wel, maar zo indringend heb ik er nog niet over gelezen.
Zullen wij dit gaan opmerken ? Leggen wij soms iemand niet onbedoeld en ongeweten het zwijgen op ? Zijn wij scherp in het opluisteren van zaken. Want het kan er zo dichtbij komen, maar het toch niet zijn !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Een slapende kerk
Ik weet niet of ik het helemaal mee eens kan zijn.
Helemaal niet of niet helemaal ?Aty schreef:Ik weet niet of ik het helemaal mee eens kan zijn.

Leg eens uit ? Ken je deze term, of had je er nog nooit van gehoord ?Aty schreef:Niet helemaal mee eens
We kennen wel de slapende dwaze meisjes.
Ik begin er nog maar net over na te denken.
Mijn eerste gedachte was: Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
Die kerk is wereldwijd. Vorige week kreeg ik het krantje van de SDOK. Toen dacht ik: Kijk eens hoe God werkt. In al die landen leeft de kerk. Lijdt de kerk. Ze slaap niet.
Ik geloof in één wereldwijde kerk.
Toch weet ik ook wel dat er christenen zijn die slapen, net als de wijze en dwaze maagden. Dat wil nog niet zeggen dat we met een slapende kerk te maken hebben.
Mijn eerste gedachte was: Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
Die kerk is wereldwijd. Vorige week kreeg ik het krantje van de SDOK. Toen dacht ik: Kijk eens hoe God werkt. In al die landen leeft de kerk. Lijdt de kerk. Ze slaap niet.
Toch weet ik ook wel dat er christenen zijn die slapen, net als de wijze en dwaze maagden. Dat wil nog niet zeggen dat we met een slapende kerk te maken hebben.
Ja, Aty.. zo zie ik het ook. Mooi omschreven.
Heel ontroerend in ieder geval dat de vervolgde kerk bidt voor de 'vrije kerk'.
Verschrikkelijk lief.
Ik weet overigens niet of de tijd er nu is.. daar houd ik me niet zo mee bezig.
Heel ontroerend in ieder geval dat de vervolgde kerk bidt voor de 'vrije kerk'.
Verschrikkelijk lief.
Ik weet overigens niet of de tijd er nu is.. daar houd ik me niet zo mee bezig.
Laatst gewijzigd door Desiree op 11 jul 2011, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Matthew Henry
Het wordt op de kansels waar de bevindelijke waarheid onverkort wordt gepreekt regelmatig opgemerkt. De kerk en de Kerk en de wereld slapen allen samen. Het is niet anders: Niet alleen de kerk (uiterlijke openbaring van de Gemeente Gods) maar ook de Kerk (levende gemeente van God) slaapt veelal. En de wereld en de godsdienst krijgen op deze manier meer en meer vrij spel in de reformatorische kring.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het gaat dan ook over de eindtijd, die zijn schaduwen ver vooruit werpt. Misschien is het ook wel zo dat de Kerk hier zal verdwijnen en elders zal bloeien. De antichrist is er nog niet !Aty schreef:Ik begin er nog maar net over na te denken.
Ja, ik vraag me dan af: als je dat constateert, dat is goed, maar wat nu?-DIA- schreef:Het wordt op de kansels waar de bevindelijke waarheid onverkort wordt gepreekt regelmatig opgemerkt. De kerk en de Kerk en de wereld slapen allen samen. Het is niet anders: Niet alleen de kerk (uiterlijke openbaring van de Gemeente Gods) maar ook de Kerk (levende gemeente van God) slaapt veelal. En de wereld en de godsdienst krijgen op deze manier meer en meer vrij spel in de reformatorische kring.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
Matthew Henry
Matthew Henry
- oesterschelpje
Een ander topic is gesloten, maar daar had ik nog het volgende citaat willen posten.Desiree schreef:Ja, ik vraag me dan af: als je dat constateert, dat is goed, maar wat nu?-DIA- schreef:Het wordt op de kansels waar de bevindelijke waarheid onverkort wordt gepreekt regelmatig opgemerkt. De kerk en de Kerk en de wereld slapen allen samen. Het is niet anders: Niet alleen de kerk (uiterlijke openbaring van de Gemeente Gods) maar ook de Kerk (levende gemeente van God) slaapt veelal. En de wereld en de godsdienst krijgen op deze manier meer en meer vrij spel in de reformatorische kring.
Doch, als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?’ (Luk. 18:8) Dit klinkt als een retorische vraag. Er zit in dit vers een duidelijke aanwijzing dat de Heere Jezus geen hoge verwachtingen heeft van het gehalte van het geloof dat Hij op aarde aan zal treffen tegen de tijd dat Hij terugkomt. En dat is wat Gods Woord ook op andere plaatsen bevestigt. Voordat Hij komt zal er afval zijn.
Afval betekent niet noodzakelijkerwijs dat men helemaal niets meer gelooft. De afval waar de Bijbel over spreekt is veel subtieler. Het bestaat hieruit dat men zelf de inhoud van het geloof gaat invullen en dingen weglaat die niet goed meer uitkomen. Er komt een tijd, profeteerde Paulus, dat christenen de gezonde leer niet meer zullen verdragen (2 Tim. 4:3). Zij zullen zich leraars zoeken die leren wat ze graag willen horen. Een evangelie aangepast aan onze individuele, verwende smaak.
Deze profetie zien we in onze westerse kerken zeker in vervulling gaan.
Wat nu? Onze handen vouwen en onze knieeen buigen en smeken of de Heere onze blinde zieleogen wil openen!
Het is naar de Schrift! Zo waakt dan!!
Een mooi advies. Daarbij zou ik dit citaat van Andrew Gray willen voegen:oesterschelpje schreef:Desiree schreef:-DIA- schreef: Wat nu? Onze handen vouwen en onze knieeen buigen en smeken of de Heere onze blinde zieleogen wil openen!
Het is naar de Schrift! Zo waakt dan!!
Indien u veertig jaren kon bidden en een andere veertig jaren kond wenen; indien u uw ogen zou verduisteren door tranen en uw knieën zouden wankelen van vasten en u zou aanzitten aan alle avondmaaltafels die ooit in Schotland zijn gehouden; indien u alle vastendagen zou onderhouden, alle kerkdiensten zou bijwonen en alle samenkomsten die er zijn in Schotland zou bezoeken het zou u geen nut doen, indien gij geen blik op Christus slaat. Uw veertig jaar wenen, en uw veertig jaar bidden zouden uw oordeel alleen verzwaren indien gij niet ziet op Christus. Daarom, dit moet u aanzetten tot het zien op Hem, want al wat uit het geloof niet is, dat is zonde. Weet u niet dat al de daden van hen die buiten Christus zijn, niets anders zijn dan gruwelen?
Een slapende kerk - deel 2
Pardon, hier gaat de discussie verder.. een foutje van mij..
Ja, dan interesseer eigenlijk maar voor 1 ding.. net als die bloedvloeiende vrouw.. Al die mensen, het maakte haar niets meer uit ook al mocht ze niet eens bij de Heere Jezus komen, door de wet, ze ging... ze moest en zou de zoom van de rok/mantel van de Heere Jezus aanraken!
Als je dat niet eens bevindelijk vertelt op de preekstoel, dan zie je als hoorder de bevindelijkheid er vanzelf in.. ik snap die vrouw.. ze heeft groot gelijk! En de Heere Jezus beproefde haar nog maar des te sterker kwam ze tot uiting! Schitterend, ik zat gister gewoon te genieten in de kerkdienst... wat een uitleg!
Ja, dan interesseer eigenlijk maar voor 1 ding.. net als die bloedvloeiende vrouw.. Al die mensen, het maakte haar niets meer uit ook al mocht ze niet eens bij de Heere Jezus komen, door de wet, ze ging... ze moest en zou de zoom van de rok/mantel van de Heere Jezus aanraken!
Als je dat niet eens bevindelijk vertelt op de preekstoel, dan zie je als hoorder de bevindelijkheid er vanzelf in.. ik snap die vrouw.. ze heeft groot gelijk! En de Heere Jezus beproefde haar nog maar des te sterker kwam ze tot uiting! Schitterend, ik zat gister gewoon te genieten in de kerkdienst... wat een uitleg!
Matthew Henry
Matthew Henry
Re: Een slapende kerk - deel 2
Berichten weer samengevoegdDesiree schreef:Pardon, hier gaat de discussie verder.. een foutje van mij..

Re: Een slapende kerk - deel 2
Dus volgens jou is er geen slapende kerk ?Desiree schreef:Pardon, hier gaat de discussie verder.. een foutje van mij..