vlinder schreef:Dan hebben wij dus een verschil van mening. En het argument van Gabriëlle vind ik ook heel sterk: je kunt inderdaad dingen overslaan.albion schreef:Om eerlijk te zijn zie ik geen verschil tussen het kijken naar TV-programma's, of diezelfde programma's bekijken op het Internet. Ik vind het zelfs hypocriet om te kijken naar verschillende programma's op het internet en dan te zeggen dat je tegen TV bent.
Zelf kijk ik nooit naar uitzending gemist of wat voor programma, omdat ik bang ben daar ook aan verslaafd te raken. Je ziet iedere keer weer een ander interessant ding.
Het journaal mis ik ook niet. We hebben de krant, radio en op het Internet zie je het nieuws ook vaak langskomen.
Wat ik wel graag zie (en daar ontbreekt het me de tijd voor, of is het al geweest en dan taal ik er ook niet meer na) is sport (tennis, schaatsen) of 'spelletjes' (zoals algemene kennis vragen. De Engelsen vind ik daar heel goed in). Omdat we geen TV hebben, denk ik ook niet aan die programmas dus heb ik ook niet zozeer de behoefte om het op te zoeken.
Het is nu al zeker een jaar geleden dat ik een DVD bekeken heb (thuis). Waarschijnlijk zal ik in de vakantie wel eens kijken.
Spoorloos en Opsporing verzocht zijn ook programma's die regelmatig worden bekeken in onze kringen en dat zal best wel interessant zijn.
Ik denk dat je bewuster kunt kiezen voor dingen die je wel wilt en kunt zien en wat niet. Toch ben ik niet bang om daar aan verslaafd te raken. Ik zoek ook niet op wat leuk is, maar kijk soms naar iets wat een ander aanraadt. Zoals een tijdje geleden naar die open hartoperatie die life te volgen was vanuit het Antionius. Dat kijk ik dan na en dat lijkt me ook verantwoord omdat ik het kijk om er wat van te leren.
Maar Albion: internet vind je hypocriet, maar dvd niet. Kun je uitleggen waarom? Bij beiden kies je toch of je het wel of niet kijkt, zonder dat er informatie voorbij komt die je niet wilt zien? Bij beiden weet je van tevoren hoe lang je kijkt. Ik snap niet zo goed wat er dan niet hypocriet is aan een DVD. M.i. zijn daar namelijk dezelfde argumenten voor aan te voeren.
En dan nog een persoonlijke nood: sport zou ik dan weer nooit kijken omdat ik dat het toppunt van zinloos tijdverdrijf vind.
Ik zeg: Ik vind het hypocriet als je zegt tegen TV te zijn en wel de programma's op het Internet bekijkt.
Ik zeg niet: dat ik tegen TV of tegen die programma's ben. Alleen ik doe het niet omdat ik niet gewend ben aan een TV dus ook geen programma mis.
Bovendien vind ik zelf dat je als persoon hetzelf moet bepalen om TV te hebben of open Internet en dat dat niet van bovenaf door de synode moet bepaald worden. Het lijkt wel Rooms. Die bepaalden (vroeger) ook het leven van de gezinnen.
Sport (tennis en schaatsen) vind ik wel mooi om te zien, maar ook geen uren.
DVD en romans zijn naar mijn mening ook hetzelfde. Of je nu een mooie roman leest of je ziet de DVD die er gemaakt is nav die roman.
Verder denk ik dat toen ik opgevoed werd de grenzen heel wat duidelijker zijn/waren aangegeven dan tegenwoordig. Dat was ook de kracht van mijn opvoeding. Je wist precies waar je aan toe was, en je ouders leefden er ook naar.