Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

GJdeBruijn

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door GJdeBruijn »

Calvijn dacht in de voorbereiding ook heel goed na over de wijze waarop hij de inhoud aan de gemeente zou overbrengen. Hij noemde dat 'mediteren'. De gemeente moest immers door het gesprokene gebouwd worden. De toepassing mocht niet ontbreken, want zonder die 'applicatie' is de preek een dood ding.

Derhalve ging Calvijn nooit onvoorbereid de kansel op. Zo'n handelwijze noemde hij een grove onbeschaamdheid. Wie zoiets waagt, is 'een verwaande kwast'. Het is noodzakelijk tot het einde toe leerlingen te blijven: de oefeningen in de Heilige Schrift mogen niet ontbreken. In een preek over Psalm 119:9-16 zegt hij: 'Wanneer ik hier op de preekstoel sta, spreek ik niet alleen opdat men naar mij luistert, neen, ik moet van mijn kant ook zelf een leerling van God zijn en het woord dat uit mijn mond voortkomt, moet ook mijzelf tot profijt zijn. Anders: wee mij!'
(uit een oude Saambinder)

@PvS, wat is nu je punt?
henriët

Bericht door henriët »

Schemerlichtje schreef:
helma schreef:
henriët schreef:Hoe Christus arm werd om arme zondaren rijk te maken.
Wonderlijk!
Je bent er nog vol van....
Is het misschien iets van: waar het hart vol van is stroomt de mond van over...
Weet niet zo goed wat te zeggen. Een woord op zn tijd zullen we maar zeggen.

Maar kun je stil en klein worden van het overdenken en mediteren dat God Zijn Zoon zond.. niet voor bekeerde mensen.. maar voor arme ellendigen.
Die nu niets hebben, niet hebben in te brengen, niets kunnen aanbieden, niets niets..
Hoe groot is dan het wonder dat Hij juist zondaren zoekt en ze de vrede geeft!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

PvS schreef:Zijn dat geen voorgangers dan?
Waar gaan ze in voor? In het kolendragen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Zondagochtend in mijn oude kerk in Arnhem geweest, mooie preek van ds. Gert Hutten gehad over "tussen Hemelvaart en Pinksteren" met als teks (waarin die twee aan elkaar gekoppeld worden) Johannes 16:

7 Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden.
8 En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel:
9 van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;
10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien;
11 en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Na een luistertip van een lieve forumster, gisteravond geluisterd naar ds Vreugdenhil, het 5e gebod. Wat een onderwijs ! Ik ga de preek met het eerste deel over dit gebod, ook nog luisteren. In de eerste preek gaat het meer over van de ouders naar de kinderen toe, en het 2e deel van de kinderen naar de ouders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Wat fijn! :tilt
Ik ga ook eens luisteren, heb al veel over deze predikant gehoord. :super
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Mara schreef:Na een luistertip van een lieve forumster, gisteravond geluisterd naar ds Vreugdenhil, het 5e gebod. Wat een onderwijs ! Ik ga de preek met het eerste deel over dit gebod, ook nog luisteren. In de eerste preek gaat het meer over van de ouders naar de kinderen toe, en het 2e deel van de kinderen naar de ouders.
Wat een bijzondere preek! Heel begrijpelijk, ook voor de kinderen.
Ik hoop binnenkort de andere geboden ook eens te beluisteren.
Bedankt voor deze tip!
Marnix

Bericht door Marnix »

Zondagochtend een mooie pinksterpreek over Ezechiel 47 / Openbaring 22
Zondagmiddag belijdenisdienst, samen met de andere CGK en de GKV, erg mooi... en onder degenen die belijdenis deden trof ik bij het feliciteren een meisje waar ik zo'n 15 jaar geleden 3 jaar bij in de klas heb gezeten, redelijk veel optrok.... die God was kwijt geraakt, maar God weer terugvond (hij vond haar terug en andersom). Erg verrassend en mooi.

En zaterdagavond nog een mooie dienst gehad in Biddinghuizen, waar we een avond heen waren...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Marnix schreef:Zondagochtend een mooie pinksterpreek over Ezechiel 47 / Openbaring 22
Zondagmiddag belijdenisdienst, samen met de andere CGK en de GKV, erg mooi... en onder degenen die belijdenis deden trof ik bij het feliciteren een meisje waar ik zo'n 15 jaar geleden 3 jaar bij in de klas heb gezeten, redelijk veel optrok.... die God was kwijt geraakt, maar God weer terugvond (hij vond haar terug en andersom). Erg verrassend en mooi.

En zaterdagavond nog een mooie dienst gehad in Biddinghuizen, waar we een avond heen waren...
Ik was er ook.
Was inderdaad een mooie dienst.
Van tevoren was ik van plan niet aan het avondmaal deel te nemen, maar de boodschap vanuit 1 Kor 5 en 11 was zo bijbels dat mijn bezwaren wegvielen. Het ging echt om het evangelie van de Heere Jezus.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Marnix

Bericht door Marnix »

Dan kan je inderdaad niet wegblijven, als Hij je roept. Ik was er trouwens zaterdagavond, jij dan zondagavond?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Marnix schreef:Dan kan je inderdaad niet wegblijven, als Hij je roept. Ik was er trouwens zaterdagavond, jij dan zondagavond?
owja, niet goed gelezen. Ik was er de hele zondag.
zondagochtend niet echt een verkeerde preek gehoord hoor, maar wel weer wat jammere dingen.
Hij zei bijvoorbeeld dat je uit het OT niet kon halen dat God goed is omdat Jezus pas onder het NT gegeven is.. :s. En dat kennis van goed en kwaad ons belemmeren kan om God te volgen. Beetje jammer. Vooral dat eerste is echt zo'n klassieke onzin uitspraak die ik nog wel eens hoor.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Marnix

Bericht door Marnix »

Mee eens.
Terri

Bericht door Terri »

Marnix schreef:Zondagochtend een mooie pinksterpreek over Ezechiel 47 / Openbaring 22

Ook een preek met pinksteren gehoord over Ezechiel 47/Openbaring 22.
Ik heb een vraagje, komt er ook nog een letterlijke vervulling?
Veel wat er staat is nog niet gebeurd....
Jongere

Bericht door Jongere »

Fjodor schreef:Hij zei bijvoorbeeld dat je uit het OT niet kon halen dat God goed is omdat Jezus pas onder het NT gegeven is..
Vroeger was dit een dwaling waarvoor je uit de kerk werd gezet.
Gesloten