Nou, het onveilige zou kunnen zijn dat je als gedoopte ergens recht op hebt. Vandaar de moeite met het woordje pleiten.Wilhelm schreef: Want dan zou ik graag de vraag beantwoord willen zien wat dan onveiliger is aan de citaten van Ds Tuinier en Ds Kersten.
Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
Ok, het is mij nu helder waar je de mist in gaat.huisman schreef:Bij Ds Tuinier mogen onbekeerden met hun toezegging in de doop naar de HEERE gaan.
(...)
Bij Ds de Heer zijn het alleen de waar gelovigen die dat mogen "We trekken de conclusie dat pleiten een zaak is van het ware geloof"
Ds. De Heer zegt, dat pleiten een zaak is van het ware geloof. Maar niet dat onbekeerden dat dus niet mogen.
Re: Pleiten op je doop
Maar dat laatste is niet wat Paulus bedoelt in Romeinen 2:25. Het lijkt me stug dat jij ergens zo'n uitleg kan vinden..Erasmiaan schreef:Het is ook geen kloppend systeem. De Bijbel zegt dat bij de overtreding der wet de besnijdenis voorhuid wordt. Wij zeggen: iedereen overtreedt de wet (behalve gelovigen). Dus bij ieder ander dan een gelovige is de besnijdenis voorhuid geworden. Toch zegt Paulus daarna: wat nuttigheid is de besnijdenis (die was toch voorhuid geworden voor wetsovertreders?) Blijkbaar geldt voor die Israelieten die niet van ganser harte bekeerd waren, vallen toch nog de besnijdenis, hoewel ze wetsovertreders waren. Dat lijkt wel heel erg veel op de erf van het verbond. De echte wetsovertreders, die zich van het Woord hebben afgekeerd, voor hen klopt het wel. Tot hen komt het aanbod niet meer.Afgewezen schreef:O nee? Zijn er geen ongelovigen die onder het Woord komen? Nu wil ik je toch wijzer hebben, Erasmiaan.Erasmiaan schreef:Als je ongelovig bent, kom je toch niet meer onder het Woord? Dan heb je toch afstand genomen van je doop? Dan heb je je oren gestopt voor het aanbod van genade.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Pleiten op je doop
Geen recht van toegang?Ander schreef:Nou, het onveilige zou kunnen zijn dat je als gedoopte ergens recht op hebt. Vandaar de moeite met het woordje pleiten.Wilhelm schreef: Want dan zou ik graag de vraag beantwoord willen zien wat dan onveiliger is aan de citaten van Ds Tuinier en Ds Kersten.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Pleiten op je doop
Ze mogen het wel maar kunnen het niet?Tiberius schreef:Ok, het is mij nu helder waar je de mist in gaat.huisman schreef:Bij Ds Tuinier mogen onbekeerden met hun toezegging in de doop naar de HEERE gaan.
(...)
Bij Ds de Heer zijn het alleen de waar gelovigen die dat mogen "We trekken de conclusie dat pleiten een zaak is van het ware geloof"
Ds. De Heer zegt, dat pleiten een zaak is van het ware geloof. Maar niet dat onbekeerden dat dus niet mogen.
Re: Pleiten op je doop
Ander schreef:Nou, het onveilige zou kunnen zijn dat je als gedoopte ergens recht op hebt. Vandaar de moeite met het woordje pleiten.Wilhelm schreef: Want dan zou ik graag de vraag beantwoord willen zien wat dan onveiliger is aan de citaten van Ds Tuinier en Ds Kersten.
Waarom wil je (en ook @Erasmiaan) dat zo graag horen?
Ik hoop van ganser harte niet dat het is om zo van onze verantwoordelijkheid af te komen.
Wat is die lijdelijkheid toch levensgevaarlijk. En ik ben bang dat dat alleen maar gevoed wordt door bv het besproken stukje van Ds de Heer.
Re: Pleiten op je doop
Omdat ik het in de praktijk hoor: Je moet geloven, je bent toch gedoopt? Alsof de doop je al een eindje op weg helpt. Dat dringt onze scholen al binnen. En dat heeft niets met lijdelijkheid te maken. Daarom ben ik o zo blij met deze publiekelijke, Schriftuurlijke uitleg van ds. de Heer.Wilhelm schreef:Ander schreef:Nou, het onveilige zou kunnen zijn dat je als gedoopte ergens recht op hebt. Vandaar de moeite met het woordje pleiten.Wilhelm schreef: Want dan zou ik graag de vraag beantwoord willen zien wat dan onveiliger is aan de citaten van Ds Tuinier en Ds Kersten.
Waarom wil je (en ook @Erasmiaan) dat zo graag horen?
Ik hoop van ganser harte niet dat het is om zo van onze verantwoordelijkheid af te komen.
Wat is die lijdelijkheid toch levensgevaarlijk. En ik ben bang dat dat alleen maar gevoed wordt door bv het besproken stukje van Ds de Heer.
Re: Pleiten op je doop
Dat je moet geloven staat buiten kijf. Gedoopt of niet.Ander schreef:Omdat ik het in de praktijk hoor: Je moet geloven, je bent toch gedoopt? Alsof de doop je al een eindje op weg helpt. Dat dringt onze scholen al binnen. En dat heeft niets met lijdelijkheid te maken. Daarom ben ik o zo blij met deze publiekelijke, Schriftuurlijke uitleg van ds. de Heer.Wilhelm schreef:Ander schreef:Nou, het onveilige zou kunnen zijn dat je als gedoopte ergens recht op hebt. Vandaar de moeite met het woordje pleiten.Wilhelm schreef: Want dan zou ik graag de vraag beantwoord willen zien wat dan onveiliger is aan de citaten van Ds Tuinier en Ds Kersten.
Waarom wil je (en ook @Erasmiaan) dat zo graag horen?
Ik hoop van ganser harte niet dat het is om zo van onze verantwoordelijkheid af te komen.
Wat is die lijdelijkheid toch levensgevaarlijk. En ik ben bang dat dat alleen maar gevoed wordt door bv het besproken stukje van Ds de Heer.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Pleiten op je doop
Als ik het goed begrijp, zitten de kerken vol met ongelovigen...Erasmiaan schreef:Als je ongelovig bent, kom je toch niet meer onder het Woord? Dan heb je toch afstand genomen van je doop? Dan heb je je oren gestopt voor het aanbod van genade.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Pleiten op je doop
Dat is zeker. Vooral je tweede zinnetje is veelzeggend in dit verband.Mister schreef:Dat je moet geloven staat buiten kijf. Gedoopt of niet.Ander schreef:Omdat ik het in de praktijk hoor: Je moet geloven, je bent toch gedoopt? Alsof de doop je al een eindje op weg helpt. Dat dringt onze scholen al binnen. En dat heeft niets met lijdelijkheid te maken. Daarom ben ik o zo blij met deze publiekelijke, Schriftuurlijke uitleg van ds. de Heer.Wilhelm schreef:
Waarom wil je (en ook @Erasmiaan) dat zo graag horen?
Ik hoop van ganser harte niet dat het is om zo van onze verantwoordelijkheid af te komen.
Wat is die lijdelijkheid toch levensgevaarlijk. En ik ben bang dat dat alleen maar gevoed wordt door bv het besproken stukje van Ds de Heer.
Re: Pleiten op je doop
Een gedoopte heeft ook 'ergens recht op'. Niet omdat hij of zij gedoopt is. Maar omdat de doop het teken is dat God aan de gedoopte toezeggingen heeft gedaan. HC antw 74, maar ook de voorafgaande zondagen over sacramenten en doop.
Weinig onveiligs aan: God zegt het Zelf. Of de HC moet er naast zitten natuurlijk.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat nu de bezwaren zijn dat je als gedoopte ergens recht op hebt.
Weinig onveiligs aan: God zegt het Zelf. Of de HC moet er naast zitten natuurlijk.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat nu de bezwaren zijn dat je als gedoopte ergens recht op hebt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Pleiten op je doop
Tenzij men geloof en bekering scheidt.... Dan zit de kerk vol met gelovigen die niet bekeerd zijn. Ik ben bang dat dat in de praktijk is hoe er tegenaan wordt gekeken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Pleiten op je doop
Wilhelm, ik denk niet dat je een bepaalde opvatting an sich met lijdelijkheid moet verbinden. Een opvatting is juist of onjuist, afgezien van de vraag waar deze in de praktijk toe zou kunnen lijden. Je moet ook in dezen de discussie wel zuiver houden.Wilhelm schreef:Waarom wil je (en ook @Erasmiaan) dat zo graag horen?
Ik hoop van ganser harte niet dat het is om zo van onze verantwoordelijkheid af te komen.
Wat is die lijdelijkheid toch levensgevaarlijk. En ik ben bang dat dat alleen maar gevoed wordt door bv het besproken stukje van Ds de Heer.
Wat mij in deze discussie opvalt, is dat de doop steeds wordt verbonden met het aanbod van genade. En wie nu het positiefst over de kinderdoop spreekt, zou dan het ruimste aanbod van genade hebben. Zoiets. Terwijl de koppeling geloof-doop minimaal is. Wie hierop durft te wijzen, krijgt allerlei gemopper en protest: kom je daar nou weer mee, er is toch kaf en koren in de gemeente, etc. etc.
Maar laat het maar eens tot ons doordringen dat wie niet gelovig is, niet tot de gemeente behoort en daarom ook geen speciale 'rechten' heeft. En het aanbod van genade is voor iedereen die het hoort, gedoopt of ongedoopt. Dat was in het OT niet zo: daar was het aanbod van genade exclusief voor Israël. Laten we de genade nu niet opnieuw exclusief maken voor een bepaalde groep, te weten de 'gedoopte bondelingen'. Dan zetten we klok van de heilsgeschiedenis weer terug. Dat verbondsexclusivisme klinkt in al die dooptheorieën een beetje door.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 08 jun 2011, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pleiten op je doop
Maar Ds Tuinier roept ze er wel toe op, net als de Bijbel trouwens: Bekeert u, bekeert u klinkt ons in de hele Schrift tegemoet.Ander schreef:Ze mogen het wel maar kunnen het niet?Tiberius schreef:Ok, het is mij nu helder waar je de mist in gaat.huisman schreef:Bij Ds Tuinier mogen onbekeerden met hun toezegging in de doop naar de HEERE gaan.
(...)
Bij Ds de Heer zijn het alleen de waar gelovigen die dat mogen "We trekken de conclusie dat pleiten een zaak is van het ware geloof"
Ds. De Heer zegt, dat pleiten een zaak is van het ware geloof. Maar niet dat onbekeerden dat dus niet mogen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Pleiten op je doop
Evenals ds. De Heer. Dus ik vermag nog steeds het verschil niet te zien.huisman schreef:Maar Ds Tuinier roept ze er wel toe op, net als de Bijbel trouwens: Bekeert u, bekeert u klinkt ons in de hele Schrift tegemoet.Ander schreef:Ze mogen het wel maar kunnen het niet?Tiberius schreef:Ok, het is mij nu helder waar je de mist in gaat.huisman schreef:Bij Ds Tuinier mogen onbekeerden met hun toezegging in de doop naar de HEERE gaan.
(...)
Bij Ds de Heer zijn het alleen de waar gelovigen die dat mogen "We trekken de conclusie dat pleiten een zaak is van het ware geloof"
Ds. De Heer zegt, dat pleiten een zaak is van het ware geloof. Maar niet dat onbekeerden dat dus niet mogen.
Dus graag concreet aangeven wat jullie het verschil vinden.