Verbondsautomatisme

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Wat zijn we mijlenver weggeroeid van onze belijdenis als we dat niet (willen) inzien en waardering voor zo'n man opbrengen. Gruwelijk.
Wordt dat het nieuwe wapen om mensen mee om de oren te meppen, geïntroduceerd in de spraakmakende recensie van het boek van Van der Zwaag? "Weggegroeid van onze belijdenis"? Dan weten we meteen uit welke hoek de wind waait...
~~Soli Deo Gloria~~
jacob

Bericht door jacob »

Nu komen we tot de kern: Jij, je ongedoopte buurman en ik hebben allebei hetzelfde nodig. Dat was voor die farizeën, voor die abrahamskinderen zo onverteerbaar. Dat kerkgangers van nature uit hun vader, de duivel zijn. Snap je waar die weerstand tegen wat hiervoor die 'indivuduele lijn' wordt genoemd ten diepste vandaan komt? Uit jouw en mijn hart van nature, omdat we meer willen zijn dan verloren zondaren die de dood hebben verdiend.

[Aangepast op 14/6/04 door Adrianus]

dan laat je zeker ook je kinderen niet dopen? Waarom dan dopen? om hun oordeel te verzwaren?

[Aangepast op 14/6/04 door jacob]
jacob

Bericht door jacob »

Wacht even, ik ageer tegen de gedachte dat de doop ook maar enigszins af zou doen van de noodzaak van waarachtige bekering. Misken ik daarmee de waared van de doop? nee hoor, lees maar eens wat Ds van Aalst schrijft in zijn boekje over de doop (eerder geciteerd door Orckie) : Er liggen rijke toezeggingen van de Verbondsgod in het formulier voor het zaad van de kerk. Zullen we er enkele noemen? Joël heeft voorzegd dat de zonen en dochters zullen profeteren (Joël 2:28). Profeteren, dat wil volgens kanttekening 98 zeggen: "De verborgenheden van het Heilig Evangelie door de werking en openbaring van de Heilige Geest verstaan en verklaren". Dus jonge mensen zullen het verstaan en verklaren. De dichter van Psalm 105 roept het uit: "Hij gedenkt Zijn verbond tot in der eeuwigheid; het woord, dat Hij ingesteld heeft tot in duizend geslachten; het verbond, dat Hij met Abraham heeft gemaakt, en Zijn eed aan Izak". "Het zaad zál Hem dienen", zo horen we David zingen in Psalm 22. En om niet meer te noemen: "Er is verwachting voor uw nakomelingen..." (Jer. 31: 17).
Zou dat je als jongere niet moeten uitdrijven tot Gods genadetroon? Ik herhaal wat ds. Ledeboer gezegd heeft: "In je Doop heb je grond om de Heere om wedergeboorte te vragen".

Daar kan ik van harte mee instemmen.
gelukkig.

maar zegt woelderink dan dat je op basis van je doop je zelf mag zalig spreken?
jacob

Bericht door jacob »

hij spreekt hier niet van een weg. Maar wil dat dan ook zeggen dat hij zo'n weg ontkent?

ps ik ken ds Woelderink niet. Is dat die Rotterdamer die zijn vrouw en kinderen heeft verloren?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Adrianus,

Bij jouw cirkelt het altijd weer rond de worsteling om dat wat anderen voorbereidend werk noemen, bij jouw werkzaamheden zijn van een levendgemaakt mens.

Tenslotte, bij sommigen lijkt het wel alsof de naam van Woelderink hoogspanning oplevert. Kunnen wij nu niet gewoon erkennen dat die man daar zeker dingen schreef die het overdenken waard zijn?

Onze [binnen mijn kerkverband] verbondsvisie en visie op de doop ligt mijlenver verwijderd van die van de opstellers van het doopformulier en van de HC. Als we dat ontkennen moeten we ons weer in allerlei bochten wringen om hun uitspraken en gedachten binnen onze denkkaders te stoppen. Dan vind ik de baptisten veel eerlijker. Die erkennen dat men hun visie men de kinderen niet kan dopen. Echter de visie op het genadeverbond van mannen als Philpot en anderen wordt door bv. de GGiN bijna één op één overgenomen. Alleen men is wel zo gereformeerd [in Nederlandse zin dan] dat men niet durft te pleiten voor de volwassen doop. Toch zou juist dat eerlijk zijn. Ben je gelijk van die verkrampte preken rondom vraag en antwoord 74 af.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door OSW Moderator
Een oud topic over verbondsautomatisme is samengevoegd en dat betekent 15 extra reactie aan het begin van deze discussie, misschien ook nuttig om door te nemen en mee te nemen in het verdere van deze discussie.

Uw Moderator
Met alle respect, maar ik zie die 15 reacties niet.
Plaats reactie