Dat geld voor iedereen, van ieder kerkverband!refo schreef: Bei uns ist alles besser is een houding die niet past.
Eredienst voldoet niet meer ?
Re: Eredienst voldoet niet meer ?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
En bij ons is alles al 400 jaar onveranderd en daar zijn de mensen ook vrijwel allemaal onbekeerd.Luther schreef:Dat laatste neem ik niet over; dat eerste is echter onjuist. Als buitenstaander kun je prima bepaalde tendenzen weergeven, zeker als je veel met GB'ers te maken had en hebt. En ik zie verschuivingen optreden, m.n. sinds de HHK is ontstaan. Zaken die in bepaalde GB-gemeenten voorheen niet konden, worden nu met vlag en wimpel binnengehaald.refo schreef:De reacties van de niet GB-ers hier lijken me nogal van gearriveerdheid getuigen en zijn aldus al niet zo gereformeerd. Bei uns ist alles besser is een houding die niet past.
(Aldus de dominee gisteren. Ik vermoed dat hij commenaar heeft gekregen op het commentaar van de kardinaal.)
Dus is er intern nog een hoop werk te doen. We hebben derhalve bij een ander totaal geen zaken te gaan zoeken die 'voorheen niet konden'.
---knip--- Tegen de forumregels
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
a. De Statenvertaling voldoet niet meerhuisman schreef:De HGJB gaat zich bezinnen op de eredienst...ik hoop dat ze ook kijken naar al die kerken die hun eredienst gemoderniseerd hebben en daarna de jeugd kwijt raakten en vaak ook de gezonde gereformeerde leer.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_567358
b. De berijming van 1773 voldoet niet meer
(om maar te zwijgen over Datheen)
c. De eredienst voldoet niet meer.
Wat te doen?
1. Een andere Bijbelvertaling zal uitkomst bieden
2. Een betere berijming zal zeker een keer ten goede zijn in het geestelijk leven!
3. Een nieuwe liturgie zal ons God beter doen begrijpen...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Bert Mulder
- Contacteer:
maar God veranderd nooit.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Je moet het andersom zien: de jeugd raak je kwijt als je de gezonde gereformeerde leer - en het daarnaar leven! - kwijtraakt.huisman schreef:De HGJB gaat zich bezinnen op de eredienst...ik hoop dat ze ook kijken naar al die kerken die hun eredienst gemoderniseerd hebben en daarna de jeugd kwijt raakten en vaak ook de gezonde gereformeerde leer.
Zo lang de gezonde gereformeerde leer vooropstaat kan je prima met wat voor liturgie ook werken - zo lang die in de gereformeerde leer past. De jeugd kijkt daar wel doorheen: die heeft heus wel in de gaten of je met een 'interessante' liturgie probeert een gebrek aan geestelijk leven weg te moffelen of dat je met de liturgie probeert om met heel de gemeente, oud en jong, tot Gods eer samen te zijn.
Ik hoop dus dat álle kerken, links of rechts, zich níet bezinnen op wat dan ook, maar als eerste op hoe Christus te dienen. En dan komt de rest vanzelf.
En we hebben zulke duidelijk bakens in zee.. Kijk eens naar het Kuyperiaanse Bolwerk? Wat was de ondergang? Laten we toch blijven bij hetgeen ons door de vaderen overgeleverd is. Niet omdat het oud is maar het is wel beproefd.Marco schreef:Je moet het andersom zien: de jeugd raak je kwijt als je de gezonde gereformeerde leer - en het daarnaar leven! - kwijtraakt.huisman schreef:De HGJB gaat zich bezinnen op de eredienst...ik hoop dat ze ook kijken naar al die kerken die hun eredienst gemoderniseerd hebben en daarna de jeugd kwijt raakten en vaak ook de gezonde gereformeerde leer.
Zo lang de gezonde gereformeerde leer vooropstaat kan je prima met wat voor liturgie ook werken - zo lang die in de gereformeerde leer past. De jeugd kijkt daar wel doorheen: die heeft heus wel in de gaten of je met een 'interessante' liturgie probeert een gebrek aan geestelijk leven weg te moffelen of dat je met de liturgie probeert om met heel de gemeente, oud en jong, tot Gods eer samen te zijn.
Ik hoop dus dat álle kerken, links of rechts, zich níet bezinnen op wat dan ook, maar als eerste op hoe Christus te dienen. En dan komt de rest vanzelf.
Tja, wat wás dan de ondergang? Verandering van vorm, of verandering van inhoud?-DIA- schreef:En we hebben zulke duidelijk bakens in zee.. Kijk eens naar het Kuyperiaanse Bolwerk? Wat was de ondergang? Laten we toch blijven bij hetgeen ons door de vaderen overgeleverd is. Niet omdat het oud is maar het is wel beproefd.
De praktijk is heel vaak dat door de verandering van de vorm ook de inhoud niet onaangetast blijft.Marco schreef:Tja, wat wás dan de ondergang? Verandering van vorm, of verandering van inhoud?-DIA- schreef:En we hebben zulke duidelijk bakens in zee.. Kijk eens naar het Kuyperiaanse Bolwerk? Wat was de ondergang? Laten we toch blijven bij hetgeen ons door de vaderen overgeleverd is. Niet omdat het oud is maar het is wel beproefd.
Zie ook de HSV met alle "heilige en onheilige strijd" die het meebrengt.
Daar heb je helaas wel gelijk in. Aan de andere kant is het ook een goede zaak, af en toe te bedenken waar het allemaal om gaat. En daar kan een discussie als bijvoorbeeld de HSV een functie in hebben. Als de vorm op slot komt te zitten komt, ben ik bang, de inhoud maar al te gemakkelijk onder het stof.-DIA- schreef:De praktijk is heel vaak dat door de verandering van de vorm ook de inhoud niet onaangetast blijft.Marco schreef:Tja, wat wás dan de ondergang? Verandering van vorm, of verandering van inhoud?-DIA- schreef:En we hebben zulke duidelijk bakens in zee.. Kijk eens naar het Kuyperiaanse Bolwerk? Wat was de ondergang? Laten we toch blijven bij hetgeen ons door de vaderen overgeleverd is. Niet omdat het oud is maar het is wel beproefd.
Zie ook de HSV met alle "heilige en onheilige strijd" die het meebrengt.
Bijvoorbeeld: bij het spreken over de liturgie gaat men weer denken over het vraag-en-antwoord 'spel' tussen gemeente en voorganger, tussen gemeente en voorganger en de Heer ook. Als dat te vanzelfsprekend wordt, kan een element uit de dienst als votum of zegengroet maar al te gemakkelijk uit een automatisch uitgesproken frase worden. Zelf heb ik dan liever dat men er eens over nadenkt waarom het zo gedaan wordt, en of we het echt zó moeten doen, dan dat het een automatisme wordt om de eredienst op de wijze uit te voeren die al eeuwenlang gehandhaafd wordt, alleen vanuit de vrees om dingen te veranderen.
Wat, let wel, op zich géén argument is om dingen persé te willen veranderen om het veranderen (daar kan ik nou óók moe van worden).