Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]

*girly*

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]

Bericht door *girly* »

Neeltje Jans schreef:
Mariavt schreef:
helma schreef:
Marnix schreef:Korter bakken kan ook helpen... als je eerst het vlees bakt en dan de groenten erbij en zo zit het vlees eigenlijk te lang in de pan. Je kan dat dan oplossen door het vlees (hamlappen neem ik aan) in een aparte pan met wat olie te bakken tot het een mooi kleurtje heeft, en dan op het laatst door de saus te doen.

Ik heb trouwens een lekker recept om zelf babi pangang te maken, zonder pakjes (met o.a. appelstroop, ketjap, bruine suiker en sambal)

graag; ik ben van de pakjes aan t afstappen dus ik hoor graag je recept
Ik ook!
Ik ook!
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Vandaag eten we zalm met tagliatelle en een spinaziechampignonkruidenroomsaus. Ik hoop althans dat er nog spinazie in de tuin staat. En voor schoonzuslief die geen spinazie blieft wordt het een andere saus die ik nu nog moet bedenken, met bospeen en diepvriesdoperwten.
helma

Bericht door helma »

iets makkelijks...
broodje hamburger

vanavond ergens picknicken
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Zita schreef:Vandaag eten we zalm met tagliatelle en een spinaziechampignonkruidenroomsaus. Ik hoop althans dat er nog spinazie in de tuin staat. En voor schoonzuslief die geen spinazie blieft wordt het een andere saus die ik nu nog moet bedenken, met bospeen en diepvriesdoperwten.
Klinkt lekker!
Eigen recept? Aanbevolen!
Neeltje Jans, moeder van 4
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afbeelding
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Neeltje Jans

mmmm lekker! ziet er goed uit, Hendrikus! Hier was het gewoon macaroni, met verse groente (die helaas nogal gronderig smaakten)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Neeltje Jans schreef:
Zita schreef:Vandaag eten we zalm met tagliatelle en een spinaziechampignonkruidenroomsaus. Ik hoop althans dat er nog spinazie in de tuin staat. En voor schoonzuslief die geen spinazie blieft wordt het een andere saus die ik nu nog moet bedenken, met bospeen en diepvriesdoperwten.
Klinkt lekker!
Een beetje van mezelf en een beetje van smulweb.
Tagliatelle koken in ruim water met een beetje zout, als het gaar is afgieten en scheutje olijfolie erbij tegen het plakken. Zalm kruiden met zalmkruiden (ai, toch nog een potje), beetje olijfolie erop en in de oven tot 'ie er gaar uitziet. Spinazie koken. Ui zachtjes fruiten, peper en zout toevoegen, vuur hoog draaien en op hoog vuur een doosje champignons (in halfjes of kwarten) bakken tot ze bruin zijn. Lenteuitje of bosuitje in ringetjes heel kort meebakken. De spinazie afgieten, eventueel wat fijner hakken en toevoegen aan het uichampignonmengsel. Potje/pakje Boursin of Bressot of iets dergelijks erbij. Kookroom toevoegen. De verhouding kruidenkaas/kookroom hangt af van je eigen smaak. Naar mijn smaak hadden we iets teveel kruidenkaas, waardoor je de spinazie niet optimaal meer proefde. Warmen tot de saus de gewenste dikte heeft. Pijnboompitten roosteren in een droge koekenpan.
Voor schoonzuslief was er de spinazieloze variant, die neerkwam op dezelfde saus, maar dan zonder spinazie. En voor de nichtjes waren er nog worteltjes. En omdat er aardappels van de nieuwe oogst waren, hadden we er ook nog wat aardappels bij. De doperwten hebben we maar laten vervallen, want het was zo wel genoeg. Gelukkig hoefde ik niet af te wassen. :)
Neeltje Jans

Zita schreef:
Neeltje Jans schreef:
Klinkt lekker!
Een beetje van mezelf en een beetje van smulweb.
Tagliatelle koken in ruim water met een beetje zout, als het gaar is afgieten en scheutje olijfolie erbij tegen het plakken. Zalm kruiden met zalmkruiden (ai, toch nog een potje), beetje olijfolie erop en in de oven tot 'ie er gaar uitziet. Spinazie koken. Ui zachtjes fruiten, peper en zout toevoegen, vuur hoog draaien en op hoog vuur een doosje champignons (in halfjes of kwarten) bakken tot ze bruin zijn. Lenteuitje of bosuitje in ringetjes heel kort meebakken. De spinazie afgieten, eventueel wat fijner hakken en toevoegen aan het uichampignonmengsel. Potje/pakje Boursin of Bressot of iets dergelijks erbij. Kookroom toevoegen. De verhouding kruidenkaas/kookroom hangt af van je eigen smaak. Naar mijn smaak hadden we iets teveel kruidenkaas, waardoor je de spinazie niet optimaal meer proefde. Warmen tot de saus de gewenste dikte heeft. Pijnboompitten roosteren in een droge koekenpan.
Voor schoonzuslief was er de spinazieloze variant, die neerkwam op dezelfde saus, maar dan zonder spinazie. En voor de nichtjes waren er nog worteltjes. En omdat er aardappels van de nieuwe oogst waren, hadden we er ook nog wat aardappels bij. De doperwten hebben we maar laten vervallen, want het was zo wel genoeg. Gelukkig hoefde ik niet af te wassen. :)
mmmm klinkt echt lekker, ben gek op zalm! Ga ik ook eens proberen!
Gisteren had mijn man een pakje gerookte zalm meegenomen, lekker met roomkaas op een wrap, opgerold..mmm (Helaas is de zalm inmiddels op )
Lourens

Bericht door Lourens »

Spare-ribs met frites
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:Ik ben nooit van de pakjes geweest.
Zo puur mogelijk, dan proef je tenminste alle smaken, in plaats van ze te laten verknoeien door Unilever :huhu

Mooi niet. Je zit altijd met verhoudingen te p**len.
De ene keer ben je met z'n vieren en de andere keer met z'n elven.
Kijk maar naar het kruidenkaas verhaal van Zita.

En als Unilver de smaken zou verknoeien zouden ze allang niet meer bestaan.

Verder moeten we eten om in leven te blijven. Uit de uitwisseling van recepten in dit topic krijg ik wel eens het idee dat sommige mensen in leven blijven om te eten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Neeltje Jans

Refo, bedoel je nou dat we alleen maar rechttoe rechtaan mogen eten?
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:
Zo puur mogelijk, dan proef je tenminste alle smaken, in plaats van ze te laten verknoeien door Unilever :huhu

Verder moeten we eten om in leven te blijven. Uit de uitwisseling van recepten in dit topic krijg ik wel eens het idee dat sommige mensen in leven blijven om te eten.
Refo: we hebben unilever helemaal niet nodig om in leven te blijven. Althans, niet de zakjes en pakjes.
Ik ben helaas allergisch voor van alles en nog wat, moet daarom altijd alle etiketten lezen. Door dit verplichte lezen ben ik er achter gekomen wat voor troep er allemaal wordt toegevoegd om iets "smaak" te geven.
In een pakje aspergesoep zit 3 cm (!) asperge. De rest is nep.
Tomatensoep uit blik is vuurrood, iets wat geen enkele kok voor elkaar krijgt.
Ga maar eens eten in een GOED restaurant, er komt geen pakje aan te pas.
Zolang mensen happy zijn met een patatdag per week en pizza uit een doos, houden wij met zn allen Unilever HELAAS in stand.
Maar mensen wachten zeker liever tot hun cholesterol schrikbarend hoog is, om vervolgens die peperdure margarine (ook van Unilever !!) te kopen, die slechts hun waarde met eentiende laat zakken. Wat mij betreft kun je het bijna de voedselmaffia noemen.
Iedereen verslaafd laten raken aan makkelijk, smakeloos voedsel, om hen verplicht "gezonde" (maar niet heus) en dure voedingsmiddelen aan te smeren.
Ik zou bijna zeggen: ontwaakt !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
henriët

Bericht door henriët »

Macaroni en mie, door Käthe gemaakt:)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:Afbeelding
Afbeelding

Iets te vieren, Hendrikus? Smaakte zeker wel :slurp :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

refo schreef:

Die pakjes zijn juist een ramp bij niet-standaard hoeveelheden eters. Als je met z'n tweeen eet, kun je alsnog een heel pak macaronimix wegwerken. Als je met verse kruiden werkt, maak je je eigen hoeveelheid. Het is dan wel even uitproberen hoe en wat je het lekkerst vindt, maar je hebt daar nog zelf inspraak in, terwijl dat bij Unilever niet zo lukt.
Voorts - mocht je mij bedoelen met het leven om te eten - vind ik koken en bakken leuk. En ik leef voor heel andere zaken.
Gesloten