Hemelvaartsdag 2011
Hemelvaartsdag 2011
Handelingen 1:11
Welke ook zeiden: Gij Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar den hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is in den hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren.
En daarna de belofte dat de Heilige Geest zal nederdalen.
De belofte van Pinksteren.
Eeuwig wonder, door Hem toegezegd.
Wat een wonder als de Heere dat Pinksterevangelie aan onze ziel mag worden toegepast.
Als evangelie, als de Heere, door Zijn Hemelvaart, door ons mag worden ervaren.
't Klingt heel eenvoudig, maar het is m.i. de waarheid.
Welke ook zeiden: Gij Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar den hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is in den hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren.
En daarna de belofte dat de Heilige Geest zal nederdalen.
De belofte van Pinksteren.
Eeuwig wonder, door Hem toegezegd.
Wat een wonder als de Heere dat Pinksterevangelie aan onze ziel mag worden toegepast.
Als evangelie, als de Heere, door Zijn Hemelvaart, door ons mag worden ervaren.
't Klingt heel eenvoudig, maar het is m.i. de waarheid.
Re: Hemelvaartsdag 2011
Helemaal waar en bijzonder noodzakelijk dat de belofte van de Heilige Geest in ons leven vervuld word. Maar die belofte uit Hand 1:11 houden wij daar ook rekening mee en zien wij daar naar uit.jvdg schreef:Handelingen 1:11
Welke ook zeiden: Gij Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar den hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is in den hemel, .zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren
En daarna de belofte dat de Heilige Geest zal nederdalen.
De belofte van Pinksteren.
Eeuwig wonder, door Hem toegezegd.
Wat een wonder als de Heere dat Pinksterevangelie aan onze ziel mag worden toegepast.
Als evangelie, als de Heere, door Zijn Hemelvaart, door ons mag worden ervaren.
't Klingt heel eenvoudig, maar het is m.i. de waarheid.
Deze Jezus...zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hemelvaartsdag 2011
Vanmorgen een bijzondere hemelvaarstpreek gehoord. Tekst 1Koningen 10:8 en 9
2.De God van de meerdere Salomo, het werk van de meerdere Salomo, de diensknechten (het volk) van deze meerdere Salomo, de Heere Jezus Christus.
1.De God van Salomo, het werk van Salomo,de dienstkenechten van Salomo8 Welgelukzalig zijn uw mannen, welgelukzalig deze uw knechten, die gedurig voor uw aangezicht staan, die uw wijsheid horen!
9 Geloofd zij de HEERE, uw God, Die behagen in u heeft gehad, om u op den troon van Israel te zetten! Omdat de HEERE Israel in eeuwigheid bemint, daarom heeft Hij u tot koning gesteld, om recht en gerechtigheid te doen.
2.De God van de meerdere Salomo, het werk van de meerdere Salomo, de diensknechten (het volk) van deze meerdere Salomo, de Heere Jezus Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hemelvaartsdag 2011
Is dit een hemelvaartstof?huisman schreef:Vanmorgen een bijzondere hemelvaarstpreek gehoord. Tekst 1Koningen 10:8 en 9
1.De God van Salomo, het werk van Salomo,de dienstkenechten van Salomo8 Welgelukzalig zijn uw mannen, welgelukzalig deze uw knechten, die gedurig voor uw aangezicht staan, die uw wijsheid horen!
9 Geloofd zij de HEERE, uw God, Die behagen in u heeft gehad, om u op den troon van Israel te zetten! Omdat de HEERE Israel in eeuwigheid bemint, daarom heeft Hij u tot koning gesteld, om recht en gerechtigheid te doen.
2.De God van de meerdere Salomo, het werk van de meerdere Salomo, de diensknechten (het volk) van deze meerdere Salomo, de Heere Jezus Christus.
Re: Hemelvaartsdag 2011
Geloofd zij de HEERE, uw God, Die behagen in u heeft gehad, om u op den troon van Israel te zetten.Erasmiaan schreef:Is dit een hemelvaartstof?huisman schreef:Vanmorgen een bijzondere hemelvaartspreek gehoord. Tekst 1Koningen 10:8 en 9
1.De God van Salomo, het werk van Salomo,de dienstknechten van Salomo8 Welgelukzalig zijn uw mannen, welgelukzalig deze uw knechten, die gedurig voor uw aangezicht staan, die uw wijsheid horen!
9 Geloofd zij de HEERE, uw God, Die behagen in u heeft gehad, om u op den troon van Israel te zetten! Omdat de HEERE Israel in eeuwigheid bemint, daarom heeft Hij u tot koning gesteld, om recht en gerechtigheid te doen.
2.De God van de meerdere Salomo, het werk van de meerdere Salomo, de diensknechten (het volk) van deze meerdere Salomo, de Heere Jezus Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hemelvaartsdag 2011
en omdat we nog maar kort geleden uigebreid bij hemelvaart hebben stilgestaan in de behandeling van de Catechismuszondag; koos de dominee nu voor een andere invalshoek.
Re: Hemelvaartsdag 2011
Gisteravond een preek gehoord. Ik heb wat meegeschreven:
2 Kon. 2:11
Elia's hemelvaart als een voorbeeld van Christus' hemelvaart.
1. de voorbereiding op zijn hemelvaart
2. de wijze van zijn hemelvaart
3. de profetie in zijn hemelvaart.
1. de voorbereiding op zijn hemelvaart
Er zijn in het Oude Testament heenwijzingen naar de hemelvaart van Christus. Ps. 24, 47, 68, de hemelvaart van Henocht en van Elia. Alles wijst heen naar de hemelvaart van Christus. het gebeurde dat zij voortgingen, staat er in vs. 11. Er ligt wat achter. Het gaat over zij, Elia én Elisa. Elisa ging met Elia mee. In deze geschiedenis zien we dat de Heere gezorgd heeft voor een opvolger. Als Elia weggaat, als de Heere met Zijn Woord weggat zorgt de Heere terstond voor een nieuwe dienaar. Is dat een wonder? Ja, het stond er niet zo best voor in het tienstammenrijk. De meesten gingen voort in hun eigenwillige godsdienst. En toch, God zorgde nog voor een profeet. U ziet de lijn met Handelingen 1: Het laatste vers voor vers 9, waarin staat dat Jezus opvoer ten hemel: maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes. Hoe is dat nu? God zendt nog Zijn knechten. Het is vanwege de eeuwige verbondstrouw van de meerdere van Elia. God zorgt voor Zijn kerk, ook als het over de ambten gaat. Elia en Elisa hebben met elkaar gesproken. Elia geeft de laatste bevelen. Weer die lijn met Handelingen 1: Christus heeft in de 40 dagen na Pasen zijn jongeren bevelen gegeven. Waar hebben Elia en Elisa over gesproken? Ze wisten dat Elia weggenomen zou worden. Vergis ik me als ik zeg dat Elia in zijn spreken niet losgemaakt was van de wereld en dat ze spraken over de spoedige ontmoeting met de Heere en over het thuiskomen van de ganse Kerk? Waar zult u over spreken op uw sterfbed? Ik sta bij veel sterfbedden. Ik hoor niet zo vaak: maar blij vooruitzicht dat mij streelt. Het is er wel! Gistermiddag nog, bij een oude weduwe. Ik verlang om heen te gaan, zei ze. Vanmiddag is ze overleden. Is Elia in zijn spreken geen voorbeeld van Christus? Wat zegt Handelingen 1:3? Sprekende van de dingen die het Koninkrijk Gods aangaan. Elia en Elisa lopen heel onderscheiden naast elkaar. Elia is aan het einde van de strijd. Elisa begeert twee delen van Elia's geest. Elia heet stervensgenade nodig en gekregen, Elisa begeert levensgenade en ambtelijke genade. Elisa verstond Elia ten diepste niet. Elisa begreep niet wat Elia beleefde. Losgemaakt worden, een wandel in de hemelen. Er was daar bij Elisa nog geen plaats voor. Waar sprak Christus over op weg naar de Olijfberg? U moet in Jeruzalem blijven, de Heilige Geest zal komen. En de discipelen? Ze vroegen: zult u in deze tijd het koninkrijk wederoprichten? Gods kind moet overal licht over krijgen. Wat kan het hart naar de aarde trekken.
2. de wijze van zijn hemelvaart
Zo was er een vurige wagen en vurige paarden. Er staat niet er kwam een wagen, nee die was er al. De Heere is veel dichterbij dan Elia en Elisa beseften. De Heere is veel dichter bij Zijn kinderen dan ze vaak beseffen. Hij is zelfs nabij de ziel die tot Hem zucht. Zelfs bij de laatste strijd, de laatste vijand was er die vurige weagen. De nabijheid des Heeren in de ure van het sterven. Zie maar bij Jakob. In vs. 17 van Gen. 49 gaat het over de strijd. En in vs. 18? Op Uw zaligheid wacht ik, Heere. Die oude weduwe zei gistermiddag nog: Er is rust maar ik merk dat de vorst der duisternis telkens probeert dichterbij te komen. Ik zei: maar dan kan de duivel er niet meer bij. Haar laatste woorden waren, gisteravond, toen haar kinderen om haar heen stonden: wat is dat meegevallen.
Een nauw leven geeft doorgaans een ruim sterven. De Heere doet zulke dingen nog. Zelfs in 2011.
In één keer zien de twee mannen vurige wagens en paarden en wordt Elia van de aarde opgenomen naar de hemel. Zo is Christus gegaan: waarlijk, zichtbaar en plaatselijk. Wat zien we bij de hemelvaart van Elia? Vuur: teken van Gods oordeel. Was Elia geen Boanerges, een donderprofeet? Hoor hem tegen Achab. Hij heeft de wet, de straf en het oordeel moeten preken! En zo zien we vuur bij zijn verscheiden. Daar ligt een les in. Zo als de mens geleefd heeft, zo is vaak het sterven. Er zijn uitzondereingen: de moordenaar aan het kruis. Hoe is uw leven?
We zien ook paarden en wagens. Paarden waren tekenen van de strijd. Dat is het leven van Elia geweest. Dat is het leven van de Kerk. Nu wordt Elia met die paarden en wagens gebracht naar de plaats van vrede. Door de strijd komt de Kerk thuis.
We zien ook onweer. Gods majesteit, heiligheid, rechtvaardigheid. Elia had in het onweer kunnen verteren. Maar nu is de meerdere van Elia ondergegaan in de toorn Gods. Elia had een hellevaart beleefd en mag nu een hemelvaart ontvangen.
Die wagens en paarden maakte scheiding tussen Elia en Elisa. Er komt geen scheiding tussen de ziel en het lichaam van Elia. In een ogenblik wordt zijn vergankelijk lichaam onvergankelijk. Er was ook geen scheiding tussen God en Elia. De Kerk mag iets ervaren van de gemeenschap Gods. Bij Elia's hemelvaart komt er een scheiding tussen de strijdende en de triomferende kerk. Wat zegt de apostel? Ze zullen tesamen met Hem opgenomen worden in de lucht en zo zullen we altijd met de Heere zijn. Vertroost elkander dan met deze woorden. 't Is maar een scheiding voor even.
3. de profetie in zijn hemelvaart
De overeenkomsten tussen de hemelvaart van Elia en Christus:
a. We zeiden het al. De Heere was dichtbij Elia. Nu is God de Vader altijd nabij Zijn Zoon geweest: Vader, Ik wist dat Gij mij altijd hoort en altijd nabij Mij bent. Op de paasmorgen gaat het graf open en kust de Heilige Vader Zijn Zoon wakker. Hoe ish Hij nabij. Na 40 dagen nam de Vader Hem op in de hemel. NIet alleen Christus is nabij Zijn kerk maar in Christus is de Vader nabij. Dat kan zo bedekt liggen. In Christus is er voor de kleinste van de Kerk de Vaderlijke nabijheid te ervaren.
b. Elia werd opgenomen. Elia is niet in de wagen gestapt, de Heere heeft hem erin gebracht. Christus is opgenomen, een daad des Vaders. Het is niet alleen de hemelse Bruidegon die uitzien naar uw komst. De Vader ziet uit naar de Kerk die thuiskomt. Om hen een plaats te geven in de gewesten van de eeuwige zaligheid.
c. De hemelvaart was er echt. Zie, er waren wagens.. En zo ook bij Christus. De discipelen hebben het gezien met hun eigen ogen. Daar vaart de meerdere van Elia op, als de Leeuw uit Juda's stam. De hitte van Gods gramschap is geblust. Nu komt er een scheiding. De wolk nam hem weg.
De verschillen tussen de hemelvaart van Elia en van Christus:
a. Elisa ziet Elia niet meer. Christus is wel van Zijn Kerk gescheiden, Hij is ook gebleven. Met Zijn Godheid, genade, majesteit en Geest wijkt Hij niet van Zijn Kerk. Terstond staan er twee engelen bij de discipelen. Altijd als de kerk het verzondigt: Dan proeft de Kerk iets van Zijn genade, van de reinigende kracht van Zijn bloed. Christus is een voorspraak bij de Vader. Op Goede Vrijdag ging de Borg weg en leek alles in de dood te eindigen. Bij de Hemelvaart is de Kerk uitziende. Er is nu geen smart. Ze zijn met grote blijdschap teruggegaan naar Jeruzalem.
b. Elia is weggenomen door engelen. Elia is uit genade thuiskomen. Christus is in eigen kracht opgevaren ten hemel. Hij is thuisgekomen op grond van recht, door eigen verdienste.
c. Elia heeft de dood niet gezien. Christus heeft de dood gezien en is de dood ingegaan en daardoor heeft hij de dood, het graf en de hel overwonnen. Dood waar is uw prikkel, hel waar is uw overwinning?
d. Elia is met ziel en lichaam naar de hemel gegaan. Het lichaam van Elia is van sterfelijk onsterfelijk gemaakt. Christus is naar ziel en lichaam naar de hemel gegaan. Hij heeft het lichaam van de mensheid in de hemel gebracht. Kinderen des Heeren: uw lichaam is gekocht met Zijn dierbaar bloed.
e. Elia was bij Zijn hemelvaart klaar met zijn arbeid. Maar Christus is altijd bezig al Profeet, Priester en Koning.
f. Elia liet alleen zijn mantel achter. Maar Christus? Al wat u ontbreekt, schenk is zo gij 't smeekt.
g. Elisa vroeg om 2 delen van Elia's geest. Christus zendt Zijn Heilige Geest als de 3e persoon in overvloedige mate.
h. Elia ging alleen naar de hemel. Efeze 2: 6 zegt: Hij heeft ons mede gezet in de Hemel. Christus heeft Zijn ganse Kerk meegenomen. Gods volk ervaart in de nadere gang van het leven een thuiskomen te ontvangen bij de Vader.
i. Elia werd opgenomen met vuur en onweer. Christus werd opgenomen in een zachte, witte wolk. Waarom? Christus zal Zijn Kerk als onder een wolk beschutten. De wolk is ook een beeld waaruit milde regen mag druipen. Een milde regen zond G' o HEER', op uw bezwijkend erf'nis neer.
j. Elia heeft de kroon geworpen voor de voeten van het Lam. Christus is temidden van juichende engelen binnengekomen en alle knie zal voor Hem buigen.
Beminlijk Vorst, Uw schoonheid, hoog te loven,
Gaat al het schoon der mensen ver te boven;
Genâ is op Uw lippen uitgestort,
Dies G' eeuwiglijk van God gezegend wordt.
2 Kon. 2:11
Elia's hemelvaart als een voorbeeld van Christus' hemelvaart.
1. de voorbereiding op zijn hemelvaart
2. de wijze van zijn hemelvaart
3. de profetie in zijn hemelvaart.
1. de voorbereiding op zijn hemelvaart
Er zijn in het Oude Testament heenwijzingen naar de hemelvaart van Christus. Ps. 24, 47, 68, de hemelvaart van Henocht en van Elia. Alles wijst heen naar de hemelvaart van Christus. het gebeurde dat zij voortgingen, staat er in vs. 11. Er ligt wat achter. Het gaat over zij, Elia én Elisa. Elisa ging met Elia mee. In deze geschiedenis zien we dat de Heere gezorgd heeft voor een opvolger. Als Elia weggaat, als de Heere met Zijn Woord weggat zorgt de Heere terstond voor een nieuwe dienaar. Is dat een wonder? Ja, het stond er niet zo best voor in het tienstammenrijk. De meesten gingen voort in hun eigenwillige godsdienst. En toch, God zorgde nog voor een profeet. U ziet de lijn met Handelingen 1: Het laatste vers voor vers 9, waarin staat dat Jezus opvoer ten hemel: maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes. Hoe is dat nu? God zendt nog Zijn knechten. Het is vanwege de eeuwige verbondstrouw van de meerdere van Elia. God zorgt voor Zijn kerk, ook als het over de ambten gaat. Elia en Elisa hebben met elkaar gesproken. Elia geeft de laatste bevelen. Weer die lijn met Handelingen 1: Christus heeft in de 40 dagen na Pasen zijn jongeren bevelen gegeven. Waar hebben Elia en Elisa over gesproken? Ze wisten dat Elia weggenomen zou worden. Vergis ik me als ik zeg dat Elia in zijn spreken niet losgemaakt was van de wereld en dat ze spraken over de spoedige ontmoeting met de Heere en over het thuiskomen van de ganse Kerk? Waar zult u over spreken op uw sterfbed? Ik sta bij veel sterfbedden. Ik hoor niet zo vaak: maar blij vooruitzicht dat mij streelt. Het is er wel! Gistermiddag nog, bij een oude weduwe. Ik verlang om heen te gaan, zei ze. Vanmiddag is ze overleden. Is Elia in zijn spreken geen voorbeeld van Christus? Wat zegt Handelingen 1:3? Sprekende van de dingen die het Koninkrijk Gods aangaan. Elia en Elisa lopen heel onderscheiden naast elkaar. Elia is aan het einde van de strijd. Elisa begeert twee delen van Elia's geest. Elia heet stervensgenade nodig en gekregen, Elisa begeert levensgenade en ambtelijke genade. Elisa verstond Elia ten diepste niet. Elisa begreep niet wat Elia beleefde. Losgemaakt worden, een wandel in de hemelen. Er was daar bij Elisa nog geen plaats voor. Waar sprak Christus over op weg naar de Olijfberg? U moet in Jeruzalem blijven, de Heilige Geest zal komen. En de discipelen? Ze vroegen: zult u in deze tijd het koninkrijk wederoprichten? Gods kind moet overal licht over krijgen. Wat kan het hart naar de aarde trekken.
2. de wijze van zijn hemelvaart
Zo was er een vurige wagen en vurige paarden. Er staat niet er kwam een wagen, nee die was er al. De Heere is veel dichterbij dan Elia en Elisa beseften. De Heere is veel dichter bij Zijn kinderen dan ze vaak beseffen. Hij is zelfs nabij de ziel die tot Hem zucht. Zelfs bij de laatste strijd, de laatste vijand was er die vurige weagen. De nabijheid des Heeren in de ure van het sterven. Zie maar bij Jakob. In vs. 17 van Gen. 49 gaat het over de strijd. En in vs. 18? Op Uw zaligheid wacht ik, Heere. Die oude weduwe zei gistermiddag nog: Er is rust maar ik merk dat de vorst der duisternis telkens probeert dichterbij te komen. Ik zei: maar dan kan de duivel er niet meer bij. Haar laatste woorden waren, gisteravond, toen haar kinderen om haar heen stonden: wat is dat meegevallen.
Een nauw leven geeft doorgaans een ruim sterven. De Heere doet zulke dingen nog. Zelfs in 2011.
In één keer zien de twee mannen vurige wagens en paarden en wordt Elia van de aarde opgenomen naar de hemel. Zo is Christus gegaan: waarlijk, zichtbaar en plaatselijk. Wat zien we bij de hemelvaart van Elia? Vuur: teken van Gods oordeel. Was Elia geen Boanerges, een donderprofeet? Hoor hem tegen Achab. Hij heeft de wet, de straf en het oordeel moeten preken! En zo zien we vuur bij zijn verscheiden. Daar ligt een les in. Zo als de mens geleefd heeft, zo is vaak het sterven. Er zijn uitzondereingen: de moordenaar aan het kruis. Hoe is uw leven?
We zien ook paarden en wagens. Paarden waren tekenen van de strijd. Dat is het leven van Elia geweest. Dat is het leven van de Kerk. Nu wordt Elia met die paarden en wagens gebracht naar de plaats van vrede. Door de strijd komt de Kerk thuis.
We zien ook onweer. Gods majesteit, heiligheid, rechtvaardigheid. Elia had in het onweer kunnen verteren. Maar nu is de meerdere van Elia ondergegaan in de toorn Gods. Elia had een hellevaart beleefd en mag nu een hemelvaart ontvangen.
Die wagens en paarden maakte scheiding tussen Elia en Elisa. Er komt geen scheiding tussen de ziel en het lichaam van Elia. In een ogenblik wordt zijn vergankelijk lichaam onvergankelijk. Er was ook geen scheiding tussen God en Elia. De Kerk mag iets ervaren van de gemeenschap Gods. Bij Elia's hemelvaart komt er een scheiding tussen de strijdende en de triomferende kerk. Wat zegt de apostel? Ze zullen tesamen met Hem opgenomen worden in de lucht en zo zullen we altijd met de Heere zijn. Vertroost elkander dan met deze woorden. 't Is maar een scheiding voor even.
3. de profetie in zijn hemelvaart
De overeenkomsten tussen de hemelvaart van Elia en Christus:
a. We zeiden het al. De Heere was dichtbij Elia. Nu is God de Vader altijd nabij Zijn Zoon geweest: Vader, Ik wist dat Gij mij altijd hoort en altijd nabij Mij bent. Op de paasmorgen gaat het graf open en kust de Heilige Vader Zijn Zoon wakker. Hoe ish Hij nabij. Na 40 dagen nam de Vader Hem op in de hemel. NIet alleen Christus is nabij Zijn kerk maar in Christus is de Vader nabij. Dat kan zo bedekt liggen. In Christus is er voor de kleinste van de Kerk de Vaderlijke nabijheid te ervaren.
b. Elia werd opgenomen. Elia is niet in de wagen gestapt, de Heere heeft hem erin gebracht. Christus is opgenomen, een daad des Vaders. Het is niet alleen de hemelse Bruidegon die uitzien naar uw komst. De Vader ziet uit naar de Kerk die thuiskomt. Om hen een plaats te geven in de gewesten van de eeuwige zaligheid.
c. De hemelvaart was er echt. Zie, er waren wagens.. En zo ook bij Christus. De discipelen hebben het gezien met hun eigen ogen. Daar vaart de meerdere van Elia op, als de Leeuw uit Juda's stam. De hitte van Gods gramschap is geblust. Nu komt er een scheiding. De wolk nam hem weg.
De verschillen tussen de hemelvaart van Elia en van Christus:
a. Elisa ziet Elia niet meer. Christus is wel van Zijn Kerk gescheiden, Hij is ook gebleven. Met Zijn Godheid, genade, majesteit en Geest wijkt Hij niet van Zijn Kerk. Terstond staan er twee engelen bij de discipelen. Altijd als de kerk het verzondigt: Dan proeft de Kerk iets van Zijn genade, van de reinigende kracht van Zijn bloed. Christus is een voorspraak bij de Vader. Op Goede Vrijdag ging de Borg weg en leek alles in de dood te eindigen. Bij de Hemelvaart is de Kerk uitziende. Er is nu geen smart. Ze zijn met grote blijdschap teruggegaan naar Jeruzalem.
b. Elia is weggenomen door engelen. Elia is uit genade thuiskomen. Christus is in eigen kracht opgevaren ten hemel. Hij is thuisgekomen op grond van recht, door eigen verdienste.
c. Elia heeft de dood niet gezien. Christus heeft de dood gezien en is de dood ingegaan en daardoor heeft hij de dood, het graf en de hel overwonnen. Dood waar is uw prikkel, hel waar is uw overwinning?
d. Elia is met ziel en lichaam naar de hemel gegaan. Het lichaam van Elia is van sterfelijk onsterfelijk gemaakt. Christus is naar ziel en lichaam naar de hemel gegaan. Hij heeft het lichaam van de mensheid in de hemel gebracht. Kinderen des Heeren: uw lichaam is gekocht met Zijn dierbaar bloed.
e. Elia was bij Zijn hemelvaart klaar met zijn arbeid. Maar Christus is altijd bezig al Profeet, Priester en Koning.
f. Elia liet alleen zijn mantel achter. Maar Christus? Al wat u ontbreekt, schenk is zo gij 't smeekt.
g. Elisa vroeg om 2 delen van Elia's geest. Christus zendt Zijn Heilige Geest als de 3e persoon in overvloedige mate.
h. Elia ging alleen naar de hemel. Efeze 2: 6 zegt: Hij heeft ons mede gezet in de Hemel. Christus heeft Zijn ganse Kerk meegenomen. Gods volk ervaart in de nadere gang van het leven een thuiskomen te ontvangen bij de Vader.
i. Elia werd opgenomen met vuur en onweer. Christus werd opgenomen in een zachte, witte wolk. Waarom? Christus zal Zijn Kerk als onder een wolk beschutten. De wolk is ook een beeld waaruit milde regen mag druipen. Een milde regen zond G' o HEER', op uw bezwijkend erf'nis neer.
j. Elia heeft de kroon geworpen voor de voeten van het Lam. Christus is temidden van juichende engelen binnengekomen en alle knie zal voor Hem buigen.
Beminlijk Vorst, Uw schoonheid, hoog te loven,
Gaat al het schoon der mensen ver te boven;
Genâ is op Uw lippen uitgestort,
Dies G' eeuwiglijk van God gezegend wordt.
Re: Hemelvaartsdag 2011
Vandaag gewerkt, dus helaas geen kerkdienst bij kunnen wonen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Hemelvaartsdag 2011
Johannes 14 : 1-3
1. Jezus' hemelvaart,
2. Jezus' plaatsbereiden
3. Jezus' wederkomst.
1. Jezus' hemelvaart,
2. Jezus' plaatsbereiden
3. Jezus' wederkomst.
Re: Hemelvaartsdag 2011
ik hoorde net dat in Duitsland vaderdag op dezelfde dag als hemelvaartsdag wordt gevierd; de Zoon keert terug naar de Vader.
Best wel een mooie gedachte.
Best wel een mooie gedachte.
Re: Hemelvaartsdag 2011
Terugkeren zou betekenen dat Hij weggeweest is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Neeltje Jans
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29
Re: Hemelvaartsdag 2011
Als je er over nadenkt is dit best vreemd ja... naar Zijn menselijke natuur was Jezus ook nog niet in de Hemel geweest, aangezien Hij zijn menselijke natuur uit Maria had aangenomen.
En naar zijn Godheid was Hij er nooit weggeweest: Ik en de Vader zijn één.
En naar zijn Godheid was Hij er nooit weggeweest: Ik en de Vader zijn één.
Neeltje Jans, moeder van 4
Re: Hemelvaartsdag 2011
Ik denk dat we hier niet op zo'n 'wiskundige' manier mee om moeten gaan. Jezus bidt dat Hij de heerlijkheid mag ontvangen die Hij had, eer de wereld was. En Hij zegt: "Ik vaar op tot Mijn Vader en tot uw Vader." Hij zegt niet: "Naar Mijn menselijke natuur vaar ik op tot Mijn Vader, maar naar Mijn goddelijke natuur ben ik daar al." Niet te veel dogmatiseren, denk ik.Neeltje Jans schreef:Als je er over nadenkt is dit best vreemd ja... naar Zijn menselijke natuur was Jezus ook nog niet in de Hemel geweest, aangezien Hij zijn menselijke natuur uit Maria had aangenomen.
En naar zijn Godheid was Hij er nooit weggeweest: Ik en de Vader zijn één.
- Neeltje Jans
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29
Re: Hemelvaartsdag 2011
wiskundige manier? dogmatiseren?
Ik zat er gewoon even over na te denken en toen viel me dit op.
Ik zat er gewoon even over na te denken en toen viel me dit op.
Neeltje Jans, moeder van 4
Re: Hemelvaartsdag 2011
Ik ben het met je eens Neeltje, vanmorgen zei de Ds. het nog in de preekNeeltje Jans schreef:wiskundige manier? dogmatiseren?
Ik zat er gewoon even over na te denken en toen viel me dit op.
Naar Zijn Goddelijke natuur is de Heere Jezus nooit bij Zijn Vader weggeweest
want Hij is alomtegenwoordig, dus zo wiskundig is dit niet geredeneerd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4