Openbare geloofsbelijdenis

albion

Re: Openbare geloofsbelijdenis

Bericht door albion »

eenvoudige schreef:
PvS schreef:
vlinder schreef:
PvS schreef: of trouwen in de kerk, een openbare geloofsbelijdenis wordt vereist?
Is dat zo? Volgens mij is dat niet zo hoor. In de GG waar ik kerkte zat ik op belijdenis met stelletjes die al een tijdje getrouwd waren, nu zwanger waren en belijdenis deden om hun kindje te kunnen dopen. Voor trouwen hoeft dat niet hoor. Staat dat ergens? Ook in mijn huidige kerkverband gaan stelletjes trouwen die nog geen belijdenis hebben gedaan.
Die stelletjes zullen vantevoren wel even met de kerkenraad 'onder vier ogen' geweest zijn.
Ze zullen wel aan allerlei beloftes moeten voldoen.
Of zeg ik nu te veel?
Jammer genoeg moesten familieleden en vrienden beloven om naar belijdeniscatechisatie te komen en belijdenis te doen, anders konden ze niet trouwen in de GG.
Hadden ze al ergens anders belijdenis gedaan dan?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
eenvoudige

Bericht door eenvoudige »

Luther schreef:
eenvoudige schreef:Helaas moesten familieleden en vrienden beloven om naar belijdeniscatechisatie te komen en belijdenis te doen, anders konden ze niet trouwen in de GG.
Ik snap het woordje 'helaas' niet.
Als je ziet op welke vragen je 'ja' moet zeggen bij een huwelijksbevestiging, dan kan ik me voorstellen dat een kerkenraad zegt: Waarom kun je dan niet de belijdenisvragen beantwoorden?
Belijdenis doen behoort van het ware geloof te zijn.
Dan zijn de vragen van het huwelijksformulier nogal verschillend met de vragen om belijdenis te doen.
eenvoudige

albion schreef:
eenvoudige schreef: Jammer genoeg moesten familieleden en vrienden beloven om naar belijdeniscatechisatie te komen en belijdenis te doen, anders konden ze niet trouwen in de GG.
Nee, belijdenis doen behoort van het ware geloof te zijn. Dan kan getuigd worden van het eigendom van Christus te zijn, om dan de dood des Heeren te kunnen gedenken aan het H. Avondmaal.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eenvoudige schreef:
Luther schreef:
eenvoudige schreef:Helaas moesten familieleden en vrienden beloven om naar belijdeniscatechisatie te komen en belijdenis te doen, anders konden ze niet trouwen in de GG.
Ik snap het woordje 'helaas' niet.
Als je ziet op welke vragen je 'ja' moet zeggen bij een huwelijksbevestiging, dan kan ik me voorstellen dat een kerkenraad zegt: Waarom kun je dan niet de belijdenisvragen beantwoorden?
Dan zijn de vragen van het huwelijksformulier nogal verschillend met de vragen om belijdenis te doen.
Dat is nog maar de vraag.
Kijk eens naar de onderstrepingen:
"Naam"......, belijdt u hier voor God en Zijn heilige gemeente dat u genomen hebt en neemt tot uw vrouw "naam" ..… ? Belooft u dat u haar nooit zult verlaten, in goede noch kwade dagen, in rijkdom noch armoede, in ziekte noch gezondheid, tot de dood u zal scheiden? Belooft u dat u haar in liefde zult leiden en beschermen, zoals een godvrezend man aan zijn vrouw verschuldigd is? Belooft u ook dat u heilig met haar zult leven, haar trouw te zijn in alle omstandigheden overeenkomstig het heilig Evangelie?
Wie kan daar 'ja' op zeggen zonder waar geloof?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eenvoudige

Luther schreef:
eenvoudige schreef:
Luther schreef:Als je ziet op welke vragen je 'ja' moet zeggen bij een huwelijksbevestiging, dan kan ik me voorstellen dat een kerkenraad zegt: Waarom kun je dan niet de belijdenisvragen beantwoorden?
"Naam"......, belijdt u hier voor God en Zijn heilige gemeente dat u genomen hebt en neemt tot uw vrouw "naam" ..… ? Belooft u dat u haar nooit zult verlaten, in goede noch kwade dagen, in rijkdom noch armoede, in ziekte noch gezondheid, tot de dood u zal scheiden? Belooft u dat u haar in liefde zult leiden en beschermen, zoals een godvrezend man aan zijn vrouw verschuldigd is? Belooft u ook dat u heilig met haar zult leven, haar trouw te zijn in alle omstandigheden overeenkomstig het heilig Evangelie?
Vr. 2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
Vr. 3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
Dan spreken deze vragen van meer.
Onbekeerd trouwen kan eigenlijk ook niet en één dag onbekeerd leven ook niet.
Daarom zegt Gods Woord: "Heden (niet morgen) zo gij Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet."
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

refo schreef:
Ander schreef:
Tiberius schreef:
PvS schreef:Mijn vraag: Waar komt het (in veel kerkgenootschappen) vandaan dat aan het dopen van kleine kinderen of trouwen in de kerk, een openbare geloofsbelijdenis wordt vereist?
Omdat de sacramenten en kerkelijke huwelijkssluiting bedoeld zijn voor leden, niet voor buitenstaanders.
PvS schreef:Volgende vraag: Als bij velen, die openbare geloofsbelijdenis hebben afgelegd, vervolgens het ware geloof gemist wordt, wat is dan de waarde van deze openbare geloofsbelijdenis?
Dan pleegt men meineed.
En waarom laat men dan toe, met name ook in de kerk waar jij (Tib) lid bent, dat velen meineed plegen, zonder dat de tucht geoefend wordt?
Omdat er dan in die kerk niemand meer zou overblijven.
En zo zitten wij dan nu met kerken vol onbekeerde 'belijdende leden', de enkele oprechte daargelaten.
Zo werd er eertijds gesproken over kaf onder het koren.
Nu kan gezegd worden dat het koren onder het kaf verkeerd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ja dat is de praktijk. Het sacrament van de doop is voor alle kinderen die binnen het verbond geboren worden. Het sacrament van het Heilig Avondmaal is (zoals Guido de Brès zo mooi zegt) voor Gods huisgezin.
NGB schreef:Wij geloven en belijden dat onze Zaligmaker Jezus Christus het sacrament des Heiligen Avondmaals verordend en ingesteld heeft, om te voeden en te onderhouden degenen die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft
Worden kinderen van ongelovige ouders binnen het verbond geboren? Mogelijk zijn deze ouders zelf binnen het verbond geboren, maar hebben zij dit door ongeloof gebroken. Kun je dan vervolgens zeggen dat hun kinderen wél weer binnen het verbond geboren worden, louter op grond van het feit dat de ouders uitwendig tot de kerk behoren?
Stel dat de 'ongelovige ouders', niet gebroken hebben met de kerk, maar geen ware geloofsbelijdenis kunnen doen. Mogen hun kinderen dan van de Heilige Doop uitgesloten worden?
eenvoudige

PvS schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ja dat is de praktijk. Het sacrament van de doop is voor alle kinderen die binnen het verbond geboren worden. Het sacrament van het Heilig Avondmaal is (zoals Guido de Brès zo mooi zegt) voor Gods huisgezin.
NGB schreef:Wij geloven en belijden dat onze Zaligmaker Jezus Christus het sacrament des Heiligen Avondmaals verordend en ingesteld heeft, om te voeden en te onderhouden degenen die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft
Worden kinderen van ongelovige ouders binnen het verbond geboren? Mogelijk zijn deze ouders zelf binnen het verbond geboren, maar hebben zij dit door ongeloof gebroken. Kun je dan vervolgens zeggen dat hun kinderen wél weer binnen het verbond geboren worden, louter op grond van het feit dat de ouders uitwendig tot de kerk behoren?
Stel dat de 'ongelovige ouders', niet gebroken hebben met de kerk, maar geen ware geloofsbelijdenis kunnen doen. Mogen hun kinderen dan van de Heilige Doop uitgesloten worden?
Absoluut niet, want God wil niet dat de kinderen dan buitengesloten worden. De Heere Jezus heeft gezegd: "Laat de kinderkens tot Mij komen en verhindert hen niet." "Want u komt de belofte toe en uw kinderen en allen die daar verre zijn, zovelen als de Heere, onze God, toe roepen zal."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Inderdaad had ik te weinig geciteerd. Nog een keer:
eenvoudige schreef:Belijdenis doen behoort van het ware geloof te zijn.
Vr. 2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
Vr. 3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eenvoudige

PvS schreef:
refo schreef:
Ander schreef: En waarom laat men dan toe, met name ook in de kerk waar jij (Tib) lid bent, dat velen meineed plegen, zonder dat de tucht geoefend wordt?
En zo zitten wij dan nu met kerken vol onbekeerde 'belijdende leden', de enkele oprechte daargelaten.
Dit is de nood van de kerken, of ziet men het niet meer?
Het ware beter geweest als men in nood tot God geroepen had om bekeerde 'belijdende leden', dan de bakens te gaan verzetten.
"Wij hebben God op het hoogst misdaan, wij zijn van het heilspoor afgegaan, ja, wij en onze vaad'ren tevens."
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

eenvoudige schreef:
PvS schreef:
refo schreef:
Ander schreef: En waarom laat men dan toe, met name ook in de kerk waar jij (Tib) lid bent, dat velen meineed plegen, zonder dat de tucht geoefend wordt?
Het ware beter geweest als men in nood tot God geroepen had om bekeerde 'belijdende leden', dan de bakens te gaan verzetten.
"Wij hebben God op het hoogst misdaan, wij zijn van het heilspoor afgegaan, ja, wij en onze vaad'ren tevens."
Het wordt niet alleen niet meer gezien, maar in het geheel niet gezien.
M.i. is het doen van openbare geloofsbelijdenis zoals in de kerken gedaan wordt, een ernstige misrekening geworden.
Dit heeft onze 'kerken' verwoest.
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

PvS schreef:
eenvoudige schreef:
Het wordt niet alleen niet meer gezien, maar in het geheel niet gezien.
M.i. is het doen van openbare geloofsbelijdenis zoals in de kerken gedaan wordt, een ernstige misrekening geworden.
Dit heeft onze 'kerken' verwoest.
Hoe bedoel je dit nou precies, PvS?
Neeltje Jans, moeder van 4
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eenvoudige schreef:
albion schreef:
eenvoudige schreef: Jammer genoeg moesten familieleden en vrienden beloven om naar belijdeniscatechisatie te komen en belijdenis te doen, anders konden ze niet trouwen in de GG.
Nee, belijdenis doen behoort van het ware geloof te zijn. Dan kan getuigd worden van het eigendom van Christus te zijn, om dan de dood des Heeren te kunnen gedenken aan het H. Avondmaal.
Dan hadden ze dat moeten zeggen tegen de kerkenraad.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

PvS schreef:En ik weet uit ondervinding dat ik niet teveel zeg!
En ik uit ondervinding dat je wel teveel zegt. :)
PvS schreef:Ik stel toch nog maar een vraag.
Ja sorry Tib, ik heb geen tijd om lange antwoorden te geven.
Maar je ziet een dooplid dus niet als een volwaardig lid van de gemeente?
Wel volwaardig, niet volmondig.
Als iemand zover is om maatschappelijk volwassen te zijn, zal hij/zij dat ook in het geloofsleven moeten zijn.
Dus als iemand gereed is om in het huwelijk te treden, zal hij/zij ook wat zijn geloof betreft een keuze moeten maken.
refo

Bericht door refo »

PvS schreef:
refo schreef:Omdat er dan in die kerk niemand meer zou overblijven.
Het probleem ligt ergens anders. Men is de definitie van 'gelovige' steeds verder gaan preciseren, zodat men die nu zelf kan herkennen. Dit zichtbaar maken van wat alleen God kan weten is het probleem.

Let maar op je eigen woorden: het koren verkeert (met een T) onder het kaf. Daarmee heb je een oordeel geveld: dít is koren en dát is kaf.

Maar niet de mensen bepalen wat koren en kaf is, dat doet Jezus. En dan kan wat jij koren noemt wel eens kaf zijn. En dan niet in bevindelijke zin: och, mocht ik mezelf nog eens als kaf leren kennen! Nee, de mensen die nu als 'onbekeerden' worden afgeserveerd in deze discussie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie