Kabinet Rutte/Verhagen

Hoe lang denk je dat het kabinet Rutte-Verhagen zit?

Peiling eindigde op 25 nov 2010, 17:56

Bij de regeringsverklaring valt het kabinet al.
1
2%
Tot de verkiezingen van de Provinciale Staten (maart 2011).
7
16%
Een jaar.
3
7%
Twee jaar.
12
27%
Drie jaar.
1
2%
Het kabinet zit gewoon de rit uit.
20
45%

Totaal aantal stemmen: 44

Rambam

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Rambam »

huisman schreef:
En dat maakt alle verschil...hebben wij deze positie als SGP van God gekregen of was het door onze eigen wijsheid ?
Wie kan dat zeggen, behalve God zelf? Mogen we gezien de inhoudelijke resultaten die dit oplevert er niet gewoon van uitgaan dat dit van God is?
Auto

Bericht door Auto »

Rambam schreef:
Auto schreef:
Dan heb je ook geen boodschap aan Gods voorzienigheid, verdrietig om te moeten constateren.
Een nogal misplaatste wijze om de voorzienigheid hierbij te betrekken. Het is Gods voorzienigheid dat wij als christenen in de politiek vertegenwoordigd zijn, en niet Gods voorzienigheid dat een resultaat op basis van een nog niet volledige telling anders is dan het resultaat op basis het tellen van iedere stem.
Ach ja, en dat de stemmen al eerder op de dag waren uitgebracht en dat het tellen door allerlei oorzaken vertraagd was op die plekken die uiteindelijk voor de kentering in het stemmen aantal zorgden. Heeft er allemaal niks mee te maken volgens jou.

Misplaatst is om dit mistplaatst te noemen. Het draait hier helemaal om de voorzienigheid. Dat is een enorme afweging, wanneer ga je zelf ingrijpen om te zorgen dat je stemmen op de juiste plek vallen, of laat je het biddend zo. Daar moet iedere politicus iedere dag rekenschap voor afleggen. En om te zorgen dat je een meerderheid haalt om op het CDA te stemmen en vervolgens de CDA'er op VVD'er en de VVD'er op de PVV'er ....... PVV kan niet, omdat die partij niet in overeenstemming is met de beginselen van de partij en het CDA lijkt er nog op dus dat kan dan nog wel. Een stem door een SGP'er die gekozen is door SGP'ers waarvan grosso modo het vertrouwen had dat die stem van die SGP'er ook op een SGP'er terecht zou komen. En nu zit die stem bij het CDA .......... vanwege een kabinet in de lucht te houden.

Even voor de verduidelijking dit wordt beleden tav de voorzienigheid in de HC
Zondag 10
27. Vr. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods (a), door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert (b), dat loof en gras, regen en droogte (c), vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid (d), rijkdom en armoede (e), en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen (f).

Zondag 10
28. Vr. Waartoe dient ons dat wij weten dat God alles geschapen heeft en nog door Zijn voorzienigheid onderhoudt?
Antw. Dat wij in allen tegenspoed geduldig (a), in voorspoed dankbaar zijn mogen (b), en in alles dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader (c), dat ons geen schepsel van Zijn liefde scheiden zal (d), aangezien alle schepselen alzo in Zijn hand zijn, dat zij tegen Zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen (e).
Rambam

Bericht door Rambam »

Auto schreef:
Ach ja, en dat de stemmen al eerder op de dag waren uitgebracht en dat het tellen door allerlei oorzaken vertraagd was op die plekken die uiteindelijk voor de kentering in het stemmen aantal zorgden. Heeft er allemaal niks mee te maken volgens jou.
Nee, dat heeft er niets mee te maken. Met eerbied gesproken, maar wil God het extra spannend maken? Dat lijkt me niet Zijn manier van werken.
Het draait hier helemaal om de voorzienigheid. Dat is een enorme afweging, wanneer ga je zelf ingrijpen om te zorgen dat je stemmen op de juiste plek vallen, of laat je het biddend zo. Daar moet iedere politicus iedere dag rekenschap voor afleggen. En om te zorgen dat je een meerderheid haalt om op het CDA te stemmen en vervolgens de CDA'er op VVD'er en de VVD'er op de PVV'er ....... PVV kan niet, omdat die partij niet in overeenstemming is met de beginselen van de partij en het CDA lijkt er nog op dus dat kan dan nog wel. Een stem door een SGP'er die gekozen is door SGP'ers waarvan grosso modo het vertrouwen had dat die stem van die SGP'er ook op een SGP'er terecht zou komen. En nu zit die stem bij het CDA .......... vanwege een kabinet in de lucht te houden.
De SGP heeft anders in programmatisch opzicht veel overeenkomsten met dit kabinet. Bovendien kan de SGP hierdoor enkele punten binnenhalen die voor haar achterban van groot belang zijn, zoals ik al eerder heb aangegeven.
Even voor de verduidelijking dit wordt beleden tav de voorzienigheid in de HC
Zondag 10
27. Vr. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods (a), door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert (b), dat loof en gras, regen en droogte (c), vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid (d), rijkdom en armoede (e), en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen (f).

Zondag 10
28. Vr. Waartoe dient ons dat wij weten dat God alles geschapen heeft en nog door Zijn voorzienigheid onderhoudt?
Antw. Dat wij in allen tegenspoed geduldig (a), in voorspoed dankbaar zijn mogen (b), en in alles dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader (c), dat ons geen schepsel van Zijn liefde scheiden zal (d), aangezien alle schepselen alzo in Zijn hand zijn, dat zij tegen Zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen (e).
Ik ken het, maar dit heeft niets te maken met verkiezingsresultaten op basis van onvolledige telling.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Luther je moet de feiten laten spreken, er is een opzet gemaakt die alles met machtspolitiek te maken heeft. Een SGP'er stemde CDA zodat een CDA'er VVD kon stemmen zodat een VVD'er PVV kon stemmen en zo de laatste zetel van de PVV kon behouden. Dat was de opzet. Waarom door de SGP'er niet direct op de PVV gestemd ? Nee dat kon natuurlijk niet omdat de PVV geen "christelijke" partij is. Het CDA wel? Een partij die het hindoeïsme en de Islam net zo waardevol vindt als het christendom? Een partij die voor abortus,homohuwelijk enz is. En op zo'n partij stemt een SGP gedeputeerde terwille van de door hem berekende machtsverhouding. Wat is in deze stap de afhankelijkheid van de HEERE geweest?
Het antwoord vind je hier: http://bit.ly/lxsVFC

Het gaat mij met name om dit stukje, en het door mij onderstreepte verklaar van toepassing op @huisman, @jvdg, @Wilhelm en @Auto:

"Als de CU van meet af aan voor de lijn van de SGP had gekozen, zou het nu een vergelijkbare positie als de staatkundig gereformeerden hebben ingenomen. Dan had de partij nu ook aan wat knoppen kunnen draaien en dat is toch wat ook de CU graag wil. Anders zou ze niet hebben deelgenomen aan het vorige kabinet. De SGP heeft die lijn wel op tijd ingezet en zit nu op rozen. „De SGP verloor gisteren een van de twee zetels in de Senaat, maar de machtspositie van de partij is de komende jaren vele malen groter dan ze ooit is geweest”, analyseerde Trouw van dinsdag. Daar lijkt mij weinig op af te dingen.

Doe er iets moois mee, zou ik zeggen. Het gehakketak van de laatste dagen tussen CU en SGP betreft vooral het spel, maar in de politiek gaat het om de knikkers. Dat zit bij ons (laat ik het maar even breed houden) op de een of andere manier nog niet helemaal tussen de oren.

Overigens wel van harte eens met deze woorden van Wilhelm:
Anderzijds biedt deze opstelling ook verwacting voor standpunten die tot nu toe gevoelig lagen bij de achterban maar veel minder inhoudelijk van aard zijn.
Neem bv de discussie over het vrouwenstandpunt, dat mag nu voor de achterban helemaal geen item meer zijn. Als we de pragmatisch opstelling van afgelopen week accepteren, dan vind ik dat we zeker de discussie over vrouwen niet meer aan moeten en mogen gaan. Het gaat uiteindelijk om politiek bedrijven. Dan is zeker het vrouwenstandpunt een futiliteit . Een zaak die op de volgende ledenvergadering met een hamerstuk afgerond kan worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Nog even een reactie op enkele postings:
huisman schreef:En er zullen nog wel meer zaken volgen waar ik dankbaar voor kan zijn maar de reden dat de SGP deze coalitie steunt is een andere...het gaat om onze economie, onze centen...en dan mogen onze principes best even wijken.
Dit vind ik een ontoelaatbare beschuldiging aan het adres van de SGP. Kun jij me aanwijzen waar de SGP haar principes aan de kant heeft gezet? Verder: goede beheersing van overheidsfinanciën behoort tot bijbels rentmeesterschap, iets wat van de linkse partijen doorgaans minder gezegd kan worden.
Ik hoop dat je deze niet-onderbouwde insinuatie terugneemt.
huisman schreef:Want één ding is zeker door het stemgedrag van dhr Stoop kan de PVV een groot deel van zijn rechts-nationalistisch gedachtengoed verwezenlijken. Wat een verantwoordelijkheid heeft zo iemand op zich genomen. Misschien komt er met steun van de SGP nu eindelijk die belangrijke kopvoddentax.
Wat een onzin! Je weet best dat die kopvoddentax er helemaal niet komt, want dat is geen kabinetsbeleid en daarvoor is al helemaal geen meederheid. Je bent nu oneigenlijk aan het argumenteren.
Voor het overige is het zo dat een deel van de standpunten van de PVV (conservatief, gericht op het Nederlands belang, islamkritisch) rechtstreeks uit het SGP-program had kunnen komen.
Auto schreef:En nu zit die stem bij het CDA .......... vanwege een kabinet in de lucht te houden.
Reden: Hoe langer dit kabinet er zit, hoe langer het duurt voordat de paarse meerderheid het weer voor het zeggen krijgt. Me dunkt dat het de roeping van de SGP is om daar zoveel mogelijk tegen in het werk te stellen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:Nog even een reactie op enkele postings:
huisman schreef:En er zullen nog wel meer zaken volgen waar ik dankbaar voor kan zijn maar de reden dat de SGP deze coalitie steunt is een andere...het gaat om onze economie, onze centen...en dan mogen onze principes best even wijken.
Dit vind ik een ontoelaatbare beschuldiging aan het adres van de SGP. Kun jij me aanwijzen waar de SGP haar principes aan de kant heeft gezet? Verder: goede beheersing van overheidsfinanciën behoort tot bijbels rentmeesterschap, iets wat van de linkse partijen doorgaans minder gezegd kan worden.
Ik hoop dat je deze niet-onderbouwde insinuatie terugneemt.
huisman schreef:Want één ding is zeker door het stemgedrag van dhr Stoop kan de PVV een groot deel van zijn rechts-nationalistisch gedachtengoed verwezenlijken. Wat een verantwoordelijkheid heeft zo iemand op zich genomen. Misschien komt er met steun van de SGP nu eindelijk die belangrijke kopvoddentax.
Wat een onzin! Je weet best dat die kopvoddentax er helemaal niet komt, want dat is geen kabinetsbeleid en daarvoor is al helemaal geen meederheid. Je bent nu oneigenlijk aan het argumenteren.
Voor het overige is het zo dat een deel van de standpunten van de PVV (conservatief, gericht op het Nederlands belang, islamkritisch) rechtstreeks uit het SGP-program had kunnen komen.
Auto schreef:En nu zit die stem bij het CDA .......... vanwege een kabinet in de lucht te houden.
Reden: Hoe langer dit kabinet er zit, hoe langer het duurt voordat de paarse meerderheid het weer voor het zeggen krijgt. Me dunkt dat het de roeping van de SGP is om daar zoveel mogelijk tegen in het werk te stellen.
@Luther ik kan mij nog herinneren dat wij gezamelijk op dit forum het gedachtengoed van Wilders bestreden. Wat is er sindsdien gebeurd ? Ik neem niets terug van wat ik heb geschreven, de SGP steunt deze coalitie die gedoogd wordt door een partij met zeer bedenkelijke standpunten. Dat was ze zelfs een stem op de CDA waard. Dat noem ik het verkwanselen van beginselen en het buigen voor de macht. Ik hoop dat de SGP terugkeerd anders vervreemden ze zich van een deel van hun achterban. Ik spreek deze week veel zeer verontruste SGP'ers en ook veel zeer verheugde SGP'ers. De polarisatie in onze partij is groot sinds het stemgedrag van dhr Stoop.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tot slot nog een vraag aan @huisman, in een poging om het nog één keer uit te leggen.

Er zijn 566 leden van Provinciale Staten. De leden van de Eerste Kamer worden indirect gekozen door de leden van Provinciale Staten. Niet elk Statenlid heeft een even zware stem. Door 'weging' wordt een relatie gelegd met het inwoneraantal van de provincie. Zo vertegenwoordigt een Statenlid in een dunner bevolkte provincie aanzienlijk minder inwoners dan een Statenlid in dichtbevolkte provincies. In 2011 waren door de kiesraad de volgende stemwaarden toegekend:
135 Groningen
151 Fryslân
120 Drenthe
241 Overijssel
101 Flevoland
365 Gelderland
261 Utrecht
489 Noord-Holland
641 Zuid-Holland
98 Zeeland
446 Noord-Brabant
239 Limburg

Als alle SGP'ers op de SGP-lijst zouden stemmen, zouden de volgende stemwaarden op die lijst zijn uitgebracht: (LET OP: dit was gewoon van tevoren te berekenen!)
0 x 135 = 0 (Groningen)
0 x 151 = 0 (Fryslân)
0 x 120 = 0 (Drenthe)
2 x 241 = 482 (Overijssel)
1 x 101 = 101 (Flevoland)
2 x 365 = 730 (Gelderland)
1 x 261 = 261 (Utrecht)
0 x 489 = 0 (Noord-Holland)
2 x 641 = 1282 (Zuid-Holland)
4 x 98 = 392 (Zeeland)
0 x 446 = 0 (Noord-Brabant)
0 x 239 = 0 (Limburg)
TOTAAL: 3248 aan stemwaarden

Het totaal van de uitgebrachte stemwaarden door alle leden van de Provinciale Staten zou zijn: 166.561. Aangezien 75 zetels te verdelen zijn, bedraagt dan de kiesdeler: 166.561 : 75 = 2220 61/75. Van tevoren was dus helder dat voor 1 zetel in de Eerste Kamer 2221 aan stemwaarden nodig zou zijn!

De SGP had 3248 aan stemwaarden, d.w.z. de SGP had 1027 stemwaarden over, en een tweede restzetel zat er niet in, omdat er geen lijstverbindingen meer werden toegelaten.

Vraag aan @huisman:
Wat moest de SGP met deze 1027 stemmen doen volgens jou?
a. Weggooien door ze alsnog gewoon op de SGP-lijst uit te brengen.
b. Er iets nuttigs mee doen.

Bovenstaande is heel de kwestie, niks meer en niks minder.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:@Luther ik kan mij nog herinneren dat wij gezamelijk op dit forum het gedachtengoed van Wilders bestreden. Wat is er sindsdien gebeurd? Ik neem niets terug van wat ik heb geschreven, de SGP steunt deze coalitie die gedoogd wordt door een partij met zeer bedenkelijke standpunten. Dat was ze zelfs een stem op de CDA waard. Dat noem ik het verkwanselen van beginselen en het buigen voor de macht. Ik hoop dat de SGP terugkeerd anders vervreemden ze zich van een deel van hun achterban. Ik spreek deze week veel zeer verontruste SGP'ers en ook veel zeer verheugde SGP'ers. De polarisatie in onze partij is groot sinds het stemgedrag van dhr Stoop.
Wat er sindsdien is gebeurd, is dat er een verkiezingsuitslag is geweest op 9 juni 2010 met een werkelijkheid. Ik neem (op 1 zin na) niets terug van mijn opvattingen over de PVV. Ik vind dat een onfrisse partij, met deels verwerpelijke standpunten. Die ene zin was, meen ik, dat ik bij de keuze tussen D66 en PVV liever met D66 zaken zou doen. Die zin neem ik terug.

Maar er is wel een verkiezingsuitslag, waarin er twee mogelijke kabinetten te vormen waren:
1. VVD-PvdA-D66-GL
2. VVD-CDA-PVV

En in dat geval kies ik 100x liever voor het laatste, omdat er nu verschillende mogelijkheden zijn om SGP-punten te verwezenlijken. En dat is iets om dankbaar voor te zijn. En dat door een fout van een D66'er deze partij een zetel minder kreeg, is ook iets om de Heere voor te danken!

Maar ik begrijp intussen twee dingen:
1. Jij hebt niks met dit kabinet.
2. Het CDA zie je niet als een bondgenoot.

Dat mag, maar op beide stellingen reageer ik anders.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:@Luther ik kan mij nog herinneren dat wij gezamelijk op dit forum het gedachtengoed van Wilders bestreden. Wat is er sindsdien gebeurd? Ik neem niets terug van wat ik heb geschreven, de SGP steunt deze coalitie die gedoogd wordt door een partij met zeer bedenkelijke standpunten. Dat was ze zelfs een stem op de CDA waard. Dat noem ik het verkwanselen van beginselen en het buigen voor de macht. Ik hoop dat de SGP terugkeerd anders vervreemden ze zich van een deel van hun achterban. Ik spreek deze week veel zeer verontruste SGP'ers en ook veel zeer verheugde SGP'ers. De polarisatie in onze partij is groot sinds het stemgedrag van dhr Stoop.
Wat er sindsdien is gebeurd, is dat er een verkiezingsuitslag is geweest op 9 juni 2010 met een werkelijkheid. Ik neem (op 1 zin na) niets terug van mijn opvattingen over de PVV. Ik vind dat een onfrisse partij, met deels verwerpelijke standpunten. Die ene zin was, meen ik, dat ik bij de keuze tussen D66 en PVV liever met D66 zaken zou doen. Die zin neem ik terug.

Maar er is wel een verkiezingsuitslag, waarin er twee mogelijke kabinetten te vormen waren:
1. VVD-PvdA-D66-GL
2. VVD-CDA-PVV

En in dat geval kies ik 100x liever voor het laatste, omdat er nu verschillende mogelijkheden zijn om SGP-punten te verwezenlijken. En dat is iets om dankbaar voor te zijn. En dat door een fout van een D66'er deze partij een zetel minder kreeg, is ook iets om de Heere voor te danken!

Maar ik begrijp intussen twee dingen:
1. Jij hebt niks met dit kabinet.
2. Het CDA zie je niet als een bondgenoot.

Dat mag, maar op beide stellingen reageer ik anders.

Je posting met je rekensommen laat ik liggen het gaat hier immers over principes die sommetjes overstijgen. Jij komt nu met twee stellingen waarmee je laat zien dat je mij idd niet begrijpt. Het gaat mij alleen om de SGP en de wijze hoe zij in de politiek moeten staan. En dat is getuigend en niet om het maximaal haalbare te bereiken en dat dan ook nog zien als winst.
B.v. abortus is een gruwelijke zonde, bij 16 weken is de zonde niet minder erg dan bij 22 weken. In jouw optiek moet de SGP zorgen voor terugdringen van de abortustermijn en in mijn optiek moet de SGP de zonde van deze daad in het licht van Gods Woord en oordelen laten horen.

Nog even jouw stellingen.
1. Ik heb met dit kabinet niet meer of minder dan met welk ander niet-christelijk kabinet .
2. Ik zie het CDA al sinds jaren niet als een christelijke partij en dus ook niet als bondgenoot.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Je posting met je rekensommen laat ik liggen het gaat hier immers over principes die sommetjes overstijgen.
Dat klinkt heel principieel en degelijk, maar feitelijk kies je dan voor variant A. Want hoe je het ook wendt of keert, de SGP'ers moesten wel hun stem uitbrengen. Jij kiest ervoor om daar niets nuttigs mee te doen, waarmee je feitelijk zegt: SGP'ers, ook al zie je mogelijkheden om het verbod op godslastering te handhaven, gebruik die niet; ook al zie je mogelijkheden om het aantal koopzondagen niet uit te breiden, benut die mogelijkheden niet.
Ik zou je toch nog willen uitdagen om een antwoord te geven op de vraag die ik stelde. Wat zou in jouw visie de SGP met het overschot aan 1027 stemmen moeten doen?
huisman schreef:Jij komt nu met twee stellingen waarmee je laat zien dat je mij idd niet begrijpt. Het gaat mij alleen om de SGP en de wijze hoe zij in de politiek moeten staan. En dat is getuigend en niet om het maximaal haalbare te bereiken en dat dan ook nog zien als winst.
Nogmaals: die visie is legitiem, maar dan doe je feitelijk niet aan politiek, en trek je je feitelijk geheel terug uit het bestuur van ons land. Dat is dopers!
Voorts zeg je hiermee dat je tegen elke vormm van het sluiten van een compromis bent. Daar kan ik alleen in mee, voor zover het nieuwe wetgeving betreft die bijbelse kernwaarden raken.
Zodra er bestaande wetgeving, hoe verdrietig ook, is, dan is het de taak van een christenpolticus om al getuigend de gevolgen van die wetgeving zoveel mogelijk in te dammen, of waar mogelijk stukje voor stukje terug te draaien. In dat stadium is een compromis alleen mogelijk als het zich beweegt in de richting van het einddoel.

Overigens: de wijze van politiek bedrijven die jij voorstaat, is er al decennia lang niet meer. Zelfs de predikanten Kersten en Zandt hebben diverse keren met praktische compromissen een deel van hun doelen willen halen.
Maar als mijn taxatie juist is, dan ben jij feitelijk nooit voorstander geweest van de wijze waarop de SGP al decennia lang haar werk doet. Ook dat is legitiem, maar dan moet je niet gek opkijken dat de SGp een heel andere benadering kiest.
B.v. abortus is een gruwelijke zonde, bij 16 weken is de zonde niet minder erg dan bij 22 weken. In jouw optiek moet de SGP zorgen voor terugdringen van de abortustermijn en in mijn optiek moet de SGP de zonde van deze daad in het licht van Gods Woord en oordelen laten horen.
Ja, de SGP zou moeten streven naar indamming van dit kwaad. Deze gruwelijke wetgeving is tot stand gekomen ondanks de tegenstem van SGP'ers. Daarna is er een politieke werkelijkheid. En wat mij betreft moet menn dan het ene doen, en het andere niet nalaten.
Stel dat dit kabinet zou komen met een voorstel om de abortustermijn van 24 weken terug te brengen naar 20 weken. Dan zou de SGP moeten zeggen dat het geen goed voorstel is, omdat alle leven van God gegegven is, men zou inderdaad moeten wijzen op het houden van Gods geboden, omdat alleen daarin groot loon te verkrijgen is. En tegelijk zou men vóór dit voorstel moeten stemmen, omdat een tegenstem betekent dat men ook actief verantwoordelijk wordt voor het bestaan van een 24-wekengrens.
huisman schreef:Nog even jouw stellingen.
1. Ik heb met dit kabinet niet meer of minder dan met welk ander niet-christelijk kabinet .
2. Ik zie het CDA al sinds jaren niet als een christelijke partij en dus ook niet als bondgenoot.
1. Ik wel, omdat het CDA in dit kabinet is vertegenwoordigd, heb ik sowieso meer met dit kabinet dan met een Paars-kabinet. Verder is er geen enkele linkse partij in vertegenwoordigd en dat is ook winst, sociaal-economisch gezien.
2. Sja, dan worden we het niet eens. Het CDA is inderdaad een andere partij dan de SGP, maar het CDA mag onder Gods toelating nog steeds in ons land functioneren als een weerhouder van het anti-christelijke denken in onze samenleving. Voor mij is het wel een christelijke partij, waar ik zelfs meer mee heb dan met de CU onder Rouvoet en Schuurman. (Hopelijk word dat anders onder Slob en Kuiper.)

Lees ter oriëntatie ook nog even dit:
http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 00&docid=3
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:Dat klinkt heel principieel en degelijk, maar feitelijk kies je dan voor variant A. Want hoe je het ook wendt of keert, de SGP'ers moesten wel hun stem uitbrengen. Jij kiest ervoor om daar niets nuttigs mee te doen, waarmee je feitelijk zegt: SGP'ers, ook al zie je mogelijkheden om het verbod op godslastering te handhaven, gebruik die niet; ook al zie je mogelijkheden om het aantal koopzondagen niet uit te breiden, benut die mogelijkheden niet.
Ik zou je toch nog willen uitdagen om een antwoord te geven op de vraag die ik stelde. Wat zou in jouw visie de SGP met het overschot aan 1027 stemmen moeten doen?
SGP gedeputeerde stemt SGP dat zou toch vanzelfsprekend moeten zijn. Ik heb als kiezer niet gezegd : Als mijn stem over is geef hem dan maar aan de CDA. Dit is toch geen eerlijke transparante zaak?

Over de CDA heb ik al eerder gesproken, ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat jij een partij die alle godsdiensten even waardevol vind een christelijke partij kunt noemen. Verder zou ik je verdediging willen horen over de gehele opzet in ZH
zoals ik hier beneden heb beschreven. De stem van SGP op het CDA was om PVV te steunen .
huisman schreef:Een SGP'er stemde CDA zodat een CDA'er VVD kon stemmen zodat een VVD'er PVV kon stemmen en zo de laatste zetel van de PVV kon behouden. Dat was de opzet. Waarom door de SGP'er niet direct op de PVV gestemd ? Nee dat kon natuurlijk niet omdat de PVV geen "christelijke" partij is. Het CDA wel? Een partij die het hindoeïsme en de Islam net zo waardevol vindt als het christendom? Een partij die voor abortus,homohuwelijk enz is. En op zo'n partij stemt een SGP gedeputeerde terwille van de door hem berekende machtsverhouding.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik hoop overigens dat de feiten er ook nog toe mogen doen.
Er wordt hier en daar gesteld dat de SGP feitelijk op de PVV heeft gestemd.
Afgezien van het feit dat dat niet juist is (Stoop heeft op het CDA gestemd; wat het CDA stemt, is niet de verantwoordelijkheid van Stoop), de doorvertaling richting de PVV klopt ook niet.

Even de feiten op een rijtje:
- Er zijn 566 leden van de Provinciale Staten, die een stem hebben uitgebracht.
- Qua stemwaarden zijn er 166.072 geldige stemwaarden uitgebracht.
- 565 leden hebben een geldige stem uitgebracht.
- 550 statenleden hebben op de partij gestemd die zij ook vertegenwoordigen in de PS.
- 15 statenleden hebben op een andere partij gestemd, dan die zij vertegenwoordigen in de PS.
- 1 statenlid heeft een ongeldige stem uitgebracht.

Wat deden de 15 statenleden die op een andere partij stemden?
1. In Flevoland heeft 1 VVD'er op de PVV gestemd. (Stemwaarde 101)
2. In Flevoland heeft 1 PvdA'er op de SP gestemd. (Stemwaarde 101)
3. In Flevoland heeft 1 andere PvdA'er op GL gestemd. (Stemwaarde 101)
4. In Flevoland heeft 1 50PLUS'er op de OSF gestemd. (Stemwaarde 101)
5. In Utrecht heeft 1 VVD'er op het CDA gestemd. (Stemwaarde 261)
6. In Utrecht heeft een PvdD'er op de SP gestemd. (Stemwaarde 261)
7. In Noord-Holland heeft 1 50PLUS'er op de OSF gestemd. (Stemwaarde 489)
8. In Zuid-Holland heeft 1 D66'er op de PvdA gestemd. (Stemwaarde 641)
9. In Zuid-Holland heeft 1 CDA'er op de VVD gestemd. (Stemwaarde 641)
10. In Zuid-Holland heeft 1 SGP'er op het CDA gestemd. (Stemwaarde 641)
11. In Zeeland heeft 1 PvZ'er op de VVD gestemd. (Stemwaarde 98)
12. In Zeeland heeft 1'VVD'er op de PVV gestemd. (Stemwaarde 98)
13. In Noord-Brabant heeft 1 VVD'er op de PVV gestemd. (Stemwaarde 446)
14. In Limburg heeft 1 CDA'er op de VVD gestemd. (Stemwaarde 239)
15. In Limburg heeft 1 50PLUS'er op de OSF gestemd. (Stemwaarde 239)

Samengevat:
VVD: +978 / -906
PvdA: +641 / -202
PVV: + 645
CDA: +902 / -880
SP: +362
GL: +101
D66: -641
PvdD: -261
SGP: -641
OSF: +829
50PLUS: -849

Dus om zomaar simpel te stellen dat de SGP feitelijk op de PVV heeft gestemd, gaat veel te ver, gezien de vele bewegingen die uiteindelijk aan de totale verkiezing van de Eerste Kamer ten grondslag lagen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:SGP gedeputeerde stemt SGP dat zou toch vanzelfsprekend moeten zijn. Ik heb als kiezer niet gezegd : Als mijn stem over is geef hem dan maar aan de CDA. Dit is toch geen eerlijke transparante zaak?
Jawel, want in december is het SGP-HB-bestuur al verkennende gesprekken gaan voeren met zowel het CDA als de CU. Dat was ook al bekend.
Verder kun jij tevreden zijn, want jouw SGP-stem is gewoon naar de SGP-lijst gegaan. De mijne niet, want ik heb Stoop gestemd. Dus als er al iemand recht van spreken heeft, dan ben ik het. En ik vind het prima, dat Stoop dit gedaan heeft, anders was mijn stem namelijk in de electorale prullenbak beland.

Ik zeg niet dat ik alle CDA-standpunten deel, maar vele wel. En de CU is op het door jouw genoemde punt, niet veel beter. (En dat is toch de partij waar je eerder op gestemd hebt, of op haar voorgangers?)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:SGP gedeputeerde stemt SGP dat zou toch vanzelfsprekend moeten zijn. Ik heb als kiezer niet gezegd : Als mijn stem over is geef hem dan maar aan de CDA. Dit is toch geen eerlijke transparante zaak?
Jawel, want in december is het SGP-HB-bestuur al verkennende gesprekken gaan voeren met zowel het CDA als de CU. Dat was ook al bekend.
Verder kun jij tevreden zijn, want jouw SGP-stem is gewoon naar de SGP-lijst gegaan. De mijne niet, want ik heb Stoop gestemd. Dus als er al iemand recht van spreken heeft, dan ben ik het. En ik vind het prima, dat Stoop dit gedaan heeft, anders was mijn stem namelijk in de electorale prullenbak beland.

Ik zeg niet dat ik alle CDA-standpunten deel, maar vele wel. En de CU is op het door jouw genoemde punt, niet veel beter. (En dat is toch de partij waar je eerder op gestemd hebt, of op haar voorgangers?)
Ik heb altijd SGP gestemd. Ik heb vroeger(voor 1988) wel in een plaats gewoond waar de SGP niet mee deed en dan adviseerde om RPF te stemmen. Het gaat er niet om of jij alle standpunten van het CDA deelt maar ik vroeg of jij het CDA een christelijke partij vind. Dat is het feitenlijk namelijk niet. Ik ken ook mensen (familie) in ZH die het volkomen met deze SGP lijn oneens zijn en zich bedrogen voelen.
Ontken jij dat dhr Stoop op de hoogte was van het treintje (SGP stemt CDA die stemt VVD die stemt PVV) om zo de PVV een extra stem te bezorgen ?

Zou de SGP met haar "machtige" positie nu ook de defensieparagraaf uit haar verkiezingsprogramma gerealiseerd krijgen :huhu
Defensie
Nederland moet beschikken over een doeltreffende en geavanceerde krijgsmacht. Hier liggen grote zorgen. In de afgelopen jaren is er gesneden in de operationele capaciteiten. Onmisbare investeringen worden gefinancierd door de verkoop van defensiematerieel. Er wordt afgezien van broodnodige versterkingen, bijvoorbeeld op het gebied van de luchtgrondwaarneming en onbemande waarnemingstoestellen. Daarnaast worden vele projecten ‘gefaseerd’. Haags jargon voor uitstel. De SGP vindt het schrijnend, dat het Defensiebudget in de afgelopen periode niet serieus is verhoogd. Ondanks de financiële gaten. Ondanks de snelle slijtage van materieel in Uruzgan. Ondanks de kosten van goede arbeidsvoorwaarden. Deze kaalslag moet stoppen. De voortdurende bezuinigingen krijgen op termijn consequenties voor de uitzendcapaciteit. Op basis van de uitkomsten van de Verkenningen (naar defensie- en veiligheidsbeleid op de langere termijn) zal Nederland heldere ambities moeten vaststellen met een daaraan gekoppeld budget. Dat kan het beste in de vorm van een herijkte Nationale Veiligheidsstrategie die een goede balans kent tussen binnenlandse en internationale veiligheid. Het Defensiebudget moet op termijn fors worden verhoogd.

Er moet een opvolger voor het F-16 gevechtsvliegtuig komen om hoog in het geweldsspectrum te kunnen blijven acteren. Met scherpe controle op de voortgang van het aanschaftraject heeft de JSF technisch gezien de beste papieren om de F-16 te vervangen.
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:
Juist Auto!
De afhankelijkheid die er absoluut nog is, dat geloof ik zeker, (Ik heb de SGP hoe dan ook hoog staan) komt niet openbaar. Er wordt politiek bedreven op een wijze die we gewend zijn van anderen maar waar de SGP zich altijd afzijdig van heeft gehouden.

Anderzijds biedt deze opstelling ook verwacting voor standpunten die tot nu toe gevoelig lagen bij de achterban maar veel minder inhoudelijk van aard zijn.
Neem bv de discussie over het vrouwenstandpunt, dat mag nu voor de achterban helemaal geen item meer zijn. Als we de pragmatisch opstelling van afgelopen week accepteren, dan vind ik dat we zeker de discussie over vrouwen niet meer aan moeten en mogen gaan. Het gaat uiteindelijk om politiek bedrijven. Dan is zeker het vrouwenstandpunt een futiliteit . Een zaak die op de volgende ledenvergadering met een hamerstuk afgerond kan worden. Naast het CDA zijn dan ook de Clara's weer blij. Door de seculiere politiek worden we weer een stuk serieuzer genomen en, last but not least, het scheelt ook een hoop extra procedurele kosten.
Inderdaad mooie artikelen in de krant, met een nuchtere blik, zowel van Addy de Jong als van Jan van Klinken. Helemaal mee eens.
Alleen wat hierboven staat is tenenkrommend: Er is in de afgelopen week naar eer en geweten gehandeld m.b.t. de verdeling van de zetels in de eerste kamer. Dat heeft niets met het vrouwenstandpunt te maken. In het program van beginselen staat bijbels gefundeerd beschreven hoe we het vrouwenstandpunt moeten zien. Daar gaat geen letter van af en dat mag ook niet. Het is overigens ook een afgesloten hoofdstuk.

Ook helemaal eens met de ingezonden stukken over het stemgedrag van de Flevolandse gedeputeerde. Die man heeft vanuit zijn beginselen niet op een vrouwelijke gedeputeerde gestemd en dan is de reactie van bijv. Nijsse natuurlijk een beetje schandalig. Dat vind ik vele malen erger dan het stemgedrag van Stoop.
Plaats reactie