Afgoden in de 21e eeuw?

Plaats reactie
Marjan

Afgoden in de 21e eeuw?

Bericht door Marjan »

In een andere discussie kwam het ook al naar voren: in het Archeon kun je aan de afgoden offeren. Een priesteres doet een heel ritueel. Zelf heb ik het nooit gezien maar het zal wel tot in de puntjes verzorgd zijn, net als de andere voorstellingen. Sommigen op dit forum lieten al merken dat dit voor hen een brug te ver was, anderen vonden het niet zo'n bezwaar.
Nu las ik vanmorgen in de krant over een nieuw wildpark bij Kerkrade.
Een stukje uit de site:
Niet zomaar een dierentuin!?
GaiaPark Kerkrade is het eerste dierenpark dat volledig in de 21e eeuw ontworpen én gebouwd is. Een moderne dierentuin dus, waar de dieren in ruime, natuurlijke verblijven leven. GaiaPark Kerkrade is bovendien het eerste dierenpark met één centraal thema: de Gaia-gedachte. De naam van het park verwijst dan ook naar Gaia, de Griekse godin van de aarde, het “moeder aarde symbool” uit de oudheid. Maar “Gaia” staat ook voor een nieuwe kijk op de aarde als een levende planeet. GaiaPark is dus een spannend, modern themapark.
Wat vinden jullie? Zeggen jullie: ach, het is maar een jasje om een mooi natuurpark met eductieve waarde te kunnen maken? Zeggen jullie: het is je reinste afgoderij en daar blijf ik verre van?

En als we deze dingen afkeuren, waarom zijn de Griekse godenverhalen dan wel geaccepteerd? Daar ligt niemand wakker van. We gebruiken de uitdrukkingen uit de mythologie dagelijks.
Be yourself, there are plenty of others.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Uitdrukking gebruiken is onvermijdelijk Marjan. Paulus sprak in Handelingen 'wij zijn ook van Gods geslacht' Hij gebruikte hier een uitdrukking van de dichter Aratus die leefde rond 270 v. Chr.

Is ook niet vreemd dat dit gebeurt, ook wij leven en ademen in onze traditie en cultuur. Dat is ook helemaal niet erg, zolang we de kern van het Evangelie maar niet raken. Wat dit dierenpark doet vind ik aanvechtbaar. Je geeft daarmee, toch een zeker gedachtengoed door.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie