Nu doe je alsof geleerde dominees bij voorkeur maar 1 preek maken en die overal houden. Onzin.PvS schreef:Wij hebben het eens meegemaakt dat er 's zaterdagsavonds een preekbeurt vervuld zou worden door ds. X, hier in de buurt.Hendrikus schreef:Als dat door omstandigheden eens moet, dan moet het. Maar je kunt dat moeilijk als een wenselijke situatie beschouwen.PvS schreef:Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat ik niet bedoel wat jij suggereert!?
Lees eens van Warburton, hoe hij zonder tekst de kansel moest beklimmen.
En jij sprak die wens wel uit: Geef mij maar een oefenaar die pas een tekst krijgt als hij het trapje wil betreden...
Zondags zou ds. X een beurt vervullen bij ons. Maar op de zaterdagavond kwamen er veel mensen uit de gemeente waar ds. X zondags voor zou gaan!
De ds. herkend de gemeenteleden en roept verontwaardigd: Waar moet ik nu morgen bij jullie over preken?
Hoe geleerd wil je wezen?
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Onzin is het niet.Mister schreef:Nu doe je alsof geleerde dominees bij voorkeur maar 1 preek maken en die overal houden. Onzin.PvS schreef:Wij hebben het eens meegemaakt dat er 's zaterdagsavonds een preekbeurt vervuld zou worden door ds. X, hier in de buurt.Hendrikus schreef:Als dat door omstandigheden eens moet, dan moet het. Maar je kunt dat moeilijk als een wenselijke situatie beschouwen.PvS schreef:Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat ik niet bedoel wat jij suggereert!?
Lees eens van Warburton, hoe hij zonder tekst de kansel moest beklimmen.
En jij sprak die wens wel uit: Geef mij maar een oefenaar die pas een tekst krijgt als hij het trapje wil betreden...
Zondags zou ds. X een beurt vervullen bij ons. Maar op de zaterdagavond kwamen er veel mensen uit de gemeente waar ds. X zondags voor zou gaan!
De ds. herkend de gemeenteleden en roept verontwaardigd: Waar moet ik nu morgen bij jullie over preken?
Hoe geleerd wil je wezen?
Ik zeg ook niet dat het niet mag.
Maar als ik het voor het kiezen had, dan wens ik liever naar een kolendrager of een ketellapper te luisteren.
Of naar een bekeerde bakker, een groenteboer of een goudinkoper...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
- Neeltje Jans
wordt dit niet een beejte
?

Neeltje Jans, moeder van 4
- Bert Mulder
- Contacteer:
En waarom heeft God dan het predikambt ingesteld? En een kolendrager zal zich ook op het kolendragen voorbereiden. Zo ook een ketellapper, of een bakker, een groenteboer, enz.PvS schreef:Onzin is het niet.
Maar als ik het voor het kiezen had, dan wens ik liever naar een kolendrager of een ketellapper te luisteren.
Mag een predikant dan lui zijn, en zich niet op zijn taak voorbereiden?
Hos. 4:6 Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert weet ook wie hier aangesproken wordt met 'gij', in de aangehaalde tekst?Bert Mulder schreef:En waarom heeft God dan het predikambt ingesteld? En een kolendrager zal zich ook op het kolendragen voorbereiden. Zo ook een ketellapper, of een bakker, een groenteboer, enz.PvS schreef:Onzin is het niet.
Mag een predikant dan lui zijn, en zich niet op zijn taak voorbereiden?
Hos. 4:6 Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.
Of die man lui is weet ik niet.Zita schreef:De dominee meldde dat hij geen tijd had gehad om een preek te maken, en dat hij daarom de preek die hij 's ochtends in de andere wijkgemeente had gehouden nog maar een keertje hield. Mag van mij best, maar zo'n opmerking geeft mij wel irritatie. Vooral als hij het dan ook nog heeft over de fietstocht die hij gemaakt had in de achterliggende week, en nog wat van die gezellige dingen.
Maar de preek ging over 1 Thessalonicenzen 2: ik ben u als een voedster geweest, ik ben u als een vader geweest. Het geloof heeft voeding en opvoeding nodig.
Zich voorbereiden heeft hij i.i.g. nagelaten.
Waarvoor was het predikambt ook alweer ingesteld?
- Bert Mulder
- Contacteer:
PvS schreef:Bert weet ook wie hier aangesproken wordt met 'gij', in de aangehaalde tekst?
Of die man lui is weet ik niet.
Hoort des HEEREN woord, gij kinderen Israels! want de HEERE heeft een twist met de inwoners des lands, omdat er geen trouw, en geen weldadigheid, en geen kennis van God in het land is;
Het volk Israel dus. Toepassing, het volk Gods, de kerk.
Een predikant mag heus wel een preek meerdere keren gebruiken. Dat wordt nota bene heel veel gedaan in de vorm van een leespreek. Ook mag het heus dat een predikant een wandeling maakt, leuke dingen doet met zijn gezin. Niet alleen mag dat, het MOET. We moeten niet van ze verwachten, dat ze zich doodwerken. Ze zijn ook mensen, en hebben ook afleiding nodig. Maar de preken dien ze doen, op die moeten ze zich voorbereiden, alsook al hun andere werk. Het getuigd van luiheid als ze zeggen, dat ze zich niet hoeven te voorbereiden, opdat 'de Heere het wel zal ingeven'. Klinkt heel vroom, maar ondertussen....
Anders is er ook geen predikantstudie nodig. Gelijk van het curatorium op de preekstoel met ze!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik vroeg je naar de aangehaalde tekst uit je vorige post, Bert.Bert Mulder schreef:PvS schreef:Bert weet ook wie hier aangesproken wordt met 'gij', in de aangehaalde tekst?
Of die man lui is weet ik niet.
Hoort des HEEREN woord, gij kinderen Israels! want de HEERE heeft een twist met de inwoners des lands, omdat er geen trouw, en geen weldadigheid, en geen kennis van God in het land is;
Het volk Israel dus. Toepassing, het volk Gods, de kerk.
Een predikant mag heus wel een preek meerdere keren gebruiken. Dat wordt nota bene heel veel gedaan in de vorm van een leespreek. Ook mag het heus dat een predikant een wandeling maakt, leuke dingen doet met zijn gezin. Niet alleen mag dat, het MOET. We moeten niet van ze verwachten, dat ze zich doodwerken. Ze zijn ook mensen, en hebben ook afleiding nodig. Maar de preken dien ze doen, op die moeten ze zich voorbereiden, alsook al hun andere werk. Het getuigd van luiheid als ze zeggen, dat ze zich niet hoeven te voorbereiden, opdat 'de Heere het wel zal ingeven'. Klinkt heel vroom, maar ondertussen....
Anders is er ook geen predikantstudie nodig. Gelijk van het curatorium op de preekstoel met ze!
Bert Mulder schreef:Hos. 4:6 Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Jaja, en dat allemaal naar aanleiding van de preek van afgelopen zondag...
Ontopic maar weer...
Ontopic maar weer...
Ontopic ok, maar Bert moet bij de tekst blijven!Jean le Fontain schreef:Jaja, en dat allemaal naar aanleiding van de preek van afgelopen zondag...
Ontopic maar weer...
- Bert Mulder
- Contacteer:
En dat deed ik dan ook. In het verband, hoofdstuk 4 van Hosea.... Is het natuurlijk zo, dat specifiek de priesters hier uitgezonderd worden.PvS schreef:Ontopic ok, maar Bert moet bij de tekst blijven!Jean le Fontain schreef:Jaja, en dat allemaal naar aanleiding van de preek van afgelopen zondag...
Ontopic maar weer...
Sorry, Jean.
Niet zo aangebrand, PvS.
Nee Bert, jij bleef niet bij de tekst.Bert Mulder schreef:En dat deed ik dan ook. In het verband, hoofdstuk 4 van Hosea.... Is het natuurlijk zo, dat specifiek de priesters hier uitgezonderd worden.PvS schreef:Ontopic ok, maar Bert moet bij de tekst blijven!Jean le Fontain schreef:Jaja, en dat allemaal naar aanleiding van de preek van afgelopen zondag...
Ontopic maar weer...
Sorry, Jean.
Niet zo aangebrand, PvS.
De priesters werden juist aangesproken in Hosea 4:6; Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl 18)gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.
Kantt.18: Aanspraak aan de afgodische priesters en andere kerkelijke personen, die Gods Woord het volk behoorden rein en zuiver te leren. Zie Deut. 33:10. Mal. 2:7.
Aangebrand ben ik niet.

- Bert Mulder
- Contacteer:
Mijn volk refereert vers 1...PvS schreef:Nee Bert, jij bleef niet bij de tekst.
De priesters werden juist aangesproken in Hosea 4:6; Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl 18)gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.
Kantt.18: Aanspraak aan de afgodische priesters en andere kerkelijke personen, die Gods Woord het volk behoorden rein en zuiver te leren. Zie Deut. 33:10. Mal. 2:7.
Aangebrand ben ik niet.
Mijn punt des te meer. Gods volk wordt vernield, omdat de priesters geen kennis hadden, terwijl ze ondermeer tot taak hadden om dat volk in Gods wetten te onderwijzen. Toepassing, de schoenenlapper, die niet bij zijn leest blijft, maar meent om zonder voorbereiding Gods volk te onderwijzen, zit knap fout. Als hij zelf niet grondig de Schriften kent, hoe kan hij Gods volk onderwijzen? Dus studie, voorbereiding, etc.
Wie suggereert hier dan dat een voorganger de Schriften niet moet kennen?Bert Mulder schreef:Mijn volk refereert vers 1...PvS schreef:Nee Bert, jij bleef niet bij de tekst.
Aangebrand ben ik niet.
Mijn punt des te meer. Gods volk wordt vernield, omdat de priesters geen kennis hadden, terwijl ze ondermeer tot taak hadden om dat volk in Gods wetten te onderwijzen. Toepassing, de schoenenlapper, die niet bij zijn leest blijft, maar meent om zonder voorbereiding Gods volk te onderwijzen, zit knap fout. Als hij zelf niet grondig de Schriften kent, hoe kan hij Gods volk onderwijzen? Dus studie, voorbereiding, etc.
- Bert Mulder
- Contacteer:
gij:PvS schreef:Wie suggereert hier dan dat een voorganger de Schriften niet moet kennen?
PvS schreef:Onzin is het niet.
Zijn dat geen voorgangers dan?Bert Mulder schreef:gij:PvS schreef:Wie suggereert hier dan dat een voorganger de Schriften niet moet kennen?
PvS schreef:Onzin is het niet.