albion schreef:Marnix schreef:albion schreef:Marnix schreef:
Die boeken geven zoveel achtergrondinformatie en de hele geschiedenis van voor Lord of the Rings, van de schepping tot aan de tijd vlak voor de ring gevonden wordt, over de rassen, volken, conflicten en banden, de val van Morgoth, zijn werk, de opkomst van Sauron, over hoe de ringen werden gemaakt enzovoorts, dat een hoop dingen opeens veel duidelijker worden omdat je de geschiedenis kent, dat plaatse, culturen, namen enz. veel meer zeggen.
Als ik niet beter wist, dan zou ik bijna denken dat het allemaal geschiedenis is, dus allemaal waar gebeurd zou kunnen zijn. Je kunt er wel heel realistisch over praten vind ik, zo, dat het bijna echt lijkt.

(Er zijn er meerderen die er lyrisch over zijn, vooral de DVD's zijn erg in trek).
Haha. Zit wat in hoor. Maar misschien moet je dat ook wel doen om het leuk te vinden, of is het er een gevolg van. Bij lord of the rings is me opgevallen dat mensen het leuk vinden of niet. De tweedeling is veel groter, sterker dan bij niet-fantasie. Een "ik vond het wel aardig" bestaat nauwelijks. Het is geweldig (fantastisch) of het is niets. En dat heeft volgens mij te maken met mate van inlevingsvermogen. Mensen die het leuk vinden en er over praten, praten er soms over alsof het echt gebeurd is, terwijl ze zelf best weten dat dat niet zo is. Dat komt door dat inlevingsvermogen. Om fantasie te waarderen moet je ook een beetje meegaan met het verhaal je fantasie gebruiken, je inleven. :-)
Ik heb ze nooit gelezen, wel eens een stukje ervan gezien bij nichtlief, en zoonlief is er ook lyrisch van, wilde graag ook de DVD's (die hij bij zijn neven gezien heeft), maar die komen bij mij niet in huis. Sorry. Ik vind ze te 'realistisch'. Het kan een gevaar zijn, die inlevingsvermogen, dat lees je weleens in de krant. Ze leven zich in dat ze Spiderman zijn of zo.

De films zijn wel wat realistisch... de boeken in mijn optiek minder. Maar goed, de kans bestaat dan dat jij dan in het kamp zit wat het niet op fantasie heeft en het helemaal niets leest omdat het allemaal maar onzin, flauwekul is.... (want waarom ben je dat boek, of bijv. Narnia nog nooit gaan lezen?)

Het gevaar van teveel inlevingsvermogen is een zeldzaamheid. Teveel van het goede is altijd verkeerd
@ Zita: Wordt het niet eens tijd om de andere delen ook te gaan lezen?

(waarom ben je gestopt?) Overigens is chronologisch gezien het eerste boek "Het neefje van de tovenaar".
____________________________________________________________________________________
Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.