Rararaadseltje's

refo

Bericht door refo »

Je moet 'liegen' dan definiëren als:
de vraag wordt in stilte juist geïnterpreteerd, het juiste antwoord erbij gezocht, maar het gesproken antwoord is daaraan precies tegengesteld.

Ik vind 'liegen' ook: ik neem niet m'n echte tegenpool, maar de andere broer, die ook wel eens liegt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik vraag me af of jullie redenering stand kan houden. Wel omdat je bij iedere vraag al allerlei stappen kunt nemen. Hij vraagt naar een van mijn broers? Dus ik geef antwoord over mijn neven. Hij vraagt de weg naar Rome, dus ik stuur hem naar Helsinki, maar daar lieg ik over. enz.

Als ik zeg dat hij nooit de waarheid spreekt is het probleem weg, trouwens. Die denkstappen spreekt hij niet uit, dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.

Het probleem van de 12 munten is trouwens wel oplosbaar zonder dit soort problemen.
RacecaR

Bericht door RacecaR »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Het probleem van de 12 munten is trouwens wel oplosbaar zonder dit soort problemen.
Ik ben bezig, maar het lukt nog niet zo...
RacecaR

Bericht door RacecaR »

Oorspronkelijk gepost door RacecaR
Oorspronkelijk gepost door parsifal
Ik ben bezig, maar het lukt nog niet zo...
Ja, ik heb 'm volgens mij. Het is beetje lastig opschrijven, maar hier is dan een poging:

Groepeer de 12 munten in 3 groepen van 4:
*1, *2, *3, *4, #1, #2, #3, #4, o1, o2, o3, o4
Meet de balans tussen #1, #2, #3, #4 en o1, o2, o3, o4. Als de balans gelijk is, is een van de * munten vals. Dit is verder relatief makkelijk: Een tweede balansmeting ziet er bijv zo uit: #1, #2 en *1,*2. Indien gelijk: *3 of *4 is vals, indien ongelijk: *1 of *2 is vals. De derde balansmeting ziet er bijv zo uit: #1, *3. etc.

Lastiger wordt het wanneer de eerste balansmeting een onbalans aangeeft. Stel dat #1, #2, #3, #4 lichter is. Een van de # munten is dan vals (lichter) of een van de o munten (zwaarder). Volgens mij moet het tweede experiment er dan zo uitzien: o1, o2, #1 (groep 1) en o3, o4, #2 (groep 2). Hiervoor zijn 3 verschillende uitslagen mogelijk:
Als groep 1 lichter is, is #1, o3 of o4 vals. De derde meting is bijv tussen o3 en o4: gelijk -> #1 vals. Ongelijk -> de zwaarste is vals.
Als groep 1 en groep 2 gelijk zijn, is ofwel #3 ofwel #4 vals. De derde balansmeting is dan gewoon tussen #3 en #4. De lichtste is dan de valse.
Als groep 2 lichter is, is #2, o1 of o2 vals. De derde meting is bijv tussen o1 en o2: gelijk -> #2 vals. Ongelijk -> de zwaarste is vals.

Ik weet op dit moment geen nieuwe. Ik geef iemand anders de gelegenheid om een nieuw raadsel op te geven.

[Aangepast op 17/3/05 door RacecaR]
refo

Bericht door refo »

Een fabriek heeft een eivormige huls geproduceerd die 'onbreekbaar' is. Daarom noemt ze het zelf olifansteieren.

Nu is uiteindelijk alles breekbaar, ook de eieren. Maar men wil precies weten van hoe hoog de dingen gegooid kunnen worden, voor ze breken.

Daarom kiest men een flat van 36 verdiepingen. Er zijn 2 olifantseieren beschikbaar.

De opdracht is: gooi de eieren van een of meer verdiepingen en geef aan vanaf welke hoogte ze de val niet meer overleven.

Hoeveel worpen zijn maximaal nodig om daar achter te komen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door refo
Een fabriek heeft een eivormige huls geproduceerd die 'onbreekbaar' is. Daarom noemt ze het zelf olifansteieren.

Nu is uiteindelijk alles breekbaar, ook de eieren. Maar men wil precies weten van hoe hoog de dingen gegooid kunnen worden, voor ze breken.

Daarom kiest men een flat van 36 verdiepingen. Er zijn 2 olifantseieren beschikbaar.

De opdracht is: gooi de eieren van een of meer verdiepingen en geef aan vanaf welke hoogte ze de val niet meer overleven.

Hoeveel worpen zijn maximaal nodig om daar achter te komen.
2x de verdieping waarbij het ei breekt (eventueel -1)

Dus stel dat het ei breekt op de 18e verdieping, dan gooien ze 2 x 18 maal. Tenzij het eerste ei al breekt vanaf de 18e. Dan hoeven ze het tweede niet meer te gooien.
Dus 35 of 36 x in dat geval
refo

Bericht door refo »

De vraag was: maximaal nodig. Het is helemaal niet nodig om 35 of 36 keer te gooien om de verdieping te bepalen. Stel je gooit van de 18e verdieping. Het ie breekt. Dan is er nog maar één ei over. End aar moet je zuinig mee zijn.

Dat gooi je vervolgens van de 1e verdieping af, avn de 2e enz, net zo lang tot het breekt. Breekt het niet dan is het de 18e waarop het voor het eerst breekt.

Breekt het niet, dan gooi je het van de 36e. En herhaalt hetzelfde ritueel zich. Het maximum nodige worpen is dan 1x 18 en 1x 36 en dan steeds van de 19e tot de 35e. Als de 35e de juiste blijkt te zijn zijn = 19 maal. Maar het kan in nog minder.
--------------
refo

Bericht door refo »

kom op mensen......
--------------
Gian

Bericht door Gian »

Ei 1 18e verd.
Ei 2 9e of 27e verd.
Ei 3 5e of 13e of 23e of 32e
Ei 4 daar weer tussen...
En met 5 eieren moet je het zo'n beetje wel weten....
refo

Bericht door refo »

fout
--------------
Gian

Bericht door Gian »

6
refo

Bericht door refo »

Die methode werkt niet.
Stel het is verdieping 1.
Je gooit van de 18e: 1e ei stuk
Je gooit van de 9e: 2e ei stuk

Eieren op en je weet nog niet welke verdieping het is.
--------------
RacecaR

Bericht door RacecaR »

Oorspronkelijk gepost door refo
Die methode werkt niet.
Stel het is verdieping 1.
Je gooit van de 18e: 1e ei stuk
Je gooit van de 9e: 2e ei stuk

Eieren op en je weet nog niet welke verdieping het is.
OK, van mijn kant een poging (dit is niet het minimale aantal, maar in elk geval het minimum van de tot nu toe gegeven oplossingen):
- Gooi het eerste ei (e1) vanaf verdieping 12 (v12). Gebroken? Gooi e2 vanaf V1-v11. Als e2 breekt (in het nadeligste geval op v11) is er maximaal 12 keer gegooid. Als e1 bij v12 niet breekt: gooi e1 vanaf v24. Als e1 breekt: maximaal 13 worpen. Als e1 niet breekt: gooi e1 vanaf v30 etc. Het maximum is in ieder geval 13 worpen, de beste score tot nu toe, maar volgens mij niet het minimale aantal. Ik heb nu geen tijd. Als binnenkort niemand met een kleiner getal komt zal ik nog eens verder puzzelen.
refo

Bericht door refo »

Dit is een goed begin van een oplossing.
Je zou ook vanaf de 6e kunnen gooien. Als het heel blijft de 12e enz tot de 36e indien nodig. Dat zou zes keer zijn. Vervolgens als het ergens breekt, begin je één verdieping boven de laatste waarop het heel bleef. Maximum is als het op verdieping 34 of 35 breekt.
Dan gooi je vanaf 6-12-18-24-30-36 en vervolgens 31-32-33-34. heel is 35 en kapot is 34.

Dat is 10 keer, maar het kan nog minder.
--------------
parsifal

Bericht door parsifal »

deze reeks levert 8 worpen op:

8-15-21-26-30-33-35-36
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie