Je vroeg erom, niet dan?Oorspronkelijk gepost door refoNiet schelden wijsneus,Oorspronkelijk gepost door David JGe hebt geheel gelijk, o grote wijsneus. :stuOorspronkelijk gepost door refo
Niet de knikkers vormen tatraeders met zijde 1, maar de middelpunten van die knikkers.
En ja, het klopt dat je 56 knikkers kwijt kunt op de tweede laag. In de L-richting heb je immers 8 rijtjes, en in de B-richting 9. Dus 7 en 8 'tussenposities'. Teken het anders maar.
op jouw bodemlaag liggen rijtjes van 8 en 7 om en om. Volgens mij heb je dan geen 'kuiltjes' waarin 8x7 knikkers passen. Ze komen dan immers steeds klem te zitten tegen de rijtjes van 8 op de onderste laag. Wiskundig gezegd: ze kunnen helemaal geen tetraeders vormen met de onderlaag.

Ik begrijp je probleem niet. Op de onderste laag vormen de middelpunten van de knikkers een driehoekig patroon. Boven de middelpunten van die driehoeken komen de middelpunten van de knikkers in de laag erboven. Dan krijg je dus tetraeders.
Overigens bedenk ik nu dat als je met een vierkant rooster begint op de onderste laag, de afstand tussen de lagen ws. nog kleiner is. Ik heb nu geen tijd om na te rekenen of dat opweegt tegen het feit dat er minder knikkers in een laag zitten, maar hoogstwaarschijnlijk niet.