Waarom zingen wij zo?

Hendrikus

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door Hendrikus »

Mariavt schreef:Ik bedoel het ook niet als argument, want idd. lijkt het mij ook niet een goed idee om weer a capella te zingen. Maar er valt zoveel muziek uit het orgel te halen, waarom zou er dan een "orkest" bij moeten, maar ik begrijp bést jullie argumenten en wilde me eigenlijk helemaal niet mengen in deze discussie, dus hou ik het maar gewoon bij, ik ben blij met het orgel, en wat mij betreft hoeven er geen extra instrumenten bij. Maar daar is iedereen vrij in om te denken wat hij/zij wil.
Liever verzorgd en correct orgelspel dan rommelig en onzuiver gedoe met een ensemble.
Marnix schreef:Overigens hadden we in Arnhem een conversatorium-percussionist die ook zeer geregeld de tamboerijnen sloeg, prachtig!
Converseerde hij ook goed? Of was z'n conservatie minder dan z'n tamboerijnspel? ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:die door Huygens werd beschreven met deze prachtige woorden:

De toonen luyden dwars onder een, als gevogelte van verscheiden becken. De maten strijden, als putemmers, d'een dalende soo veel d'ander rijst. Daer wert om't seerste uytgekreten, als of 't een sake van overstemminge waere.
Als je deze woorden zou herzien, gaat het prachtige van dit stukje proza geheel verloren. :hum
(sorry drikus, kon het niet laten)
Klopt, die taal heeft z'n eigen charme.
Ik las vorige week een boekje met ouwe Trijntje Fop-gedichtjes van Kees Stip. Schitterend zoals daar met taal wordt gespeeld. Maar hoewel die gedichtjes nog maar enkele decennia oud zijn, had ik vaak het gevoel dat ze door menig middelbaar scholier van nu nauwelijks mee gesnapt zullen worden. Waarmee maar eens weer duidelijk is geworden dat taal verandert, en dat herzien derhalve broodnodig is. :huhu

Deze zijn nog goed te doen, maar ik zet ze er voor de aardigheid toch maar even bij:

Op drie beren

Drie beren hadden op de Baak
een zelf-gesmeerde-broodjeszaak.
De eerste beer sprak: “Mijne beren,
u moet niet brommen bij het smeren.
ik smeerde juiste een broodje jam
voor een cliënt, doch deze hem.”

Op een bij

Een bij te Lange Ruige Weide
bepeinsde op gezette tijden
gezeten in een honingcel
het hemels en het aards bestel.
Bij deze arbeid droeg die bij
een lange ruige wijde pij.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:
Mara schreef:Waarom moeten er toeters en bellen (letterlijk ;) in de eredienst ?
Het gaat in de eerste plaats om de bediening van Het Woord.
Het orgel is er om iedereen gelijk te laten zingen en op de juiste toonhoogte, dat is toch genoeg ?
Als je daarnaast nog met een groep wil zingen, prima, met een heel orkest desnoods, doe dat dan op een aparte avond, met of zonder meditatie.
Ik vind het een verarming als er steeds iets nieuws verzonnen moet worden.
Het gaat in de kerkdienst niet in de eerste plaats om de bediening van het Woord. Het gaat in de eerste plaats om Gods eer. In Psalm 150 lezen we dat we Hem mogen eren met allerlei instrumenten. Het lijkt me dus ongepast om schamper over "toeters en bellen" te praten als het gaat om zaken die j in de Bijbel terugvindt. Dat is niet iets nieuws wat verzonnen wordt... dat is iets volkomen Bijbels in de tijd van David al gebeurde.
refo schreef:
Marnix schreef:Maar het is praktisch gezien ook best goed te doen. Het klopt dat je dan moet repeteren. Dat is in veel kerken echter geen probleem, er zitten ook altijd wel mensen in de kerk die bepaalde instrumenten kunnen spelen. Zit je alleen nog met kwaliteitsbewaking, wie controleert dat bij een eenmansorkest? Dan moet dat hier toch ook wel kunnen?
In plaats van met een paar lastige organisten heb je dan te maken met 25 dito muzikanten, eh .. musici.
Nou, het mag wel wat minder hoor. Daarnaast moeten ze bij het repeteren het eens kunnen worden over hoe te begeleiden en heb je er dus geen last van :)
Mariavt schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef:Waarom moeten er toeters en bellen (letterlijk ;) in de eredienst ?
Het gaat in de eerste plaats om de bediening van Het Woord.
Het orgel is er om iedereen gelijk te laten zingen en op de juiste toonhoogte, dat is toch genoeg ?
Als je daarnaast nog met een groep wil zingen, prima, met een heel orkest desnoods, doe dat dan op een aparte avond, met of zonder meditatie.
Ik vind het een verarming als er steeds iets nieuws verzonnen moet worden.
Iets nieuws?
Heb je Psalm 150 wel eens gelezen? Die is toch niet van vorige week vrijdag of zo.
Het gaat hier om de muziek in de kerkdienst, vanouds werd er a capelle gezongen, later kwam het orgel, wat er nu nog is, en met "iets nieuws" bedoelt Mara volgens mij dat er nu gepraat wordt over een evt. " orkest" in de kerk.
Wat is "van ouds"? In de eerste gemeenten kwam men vaak aan huis samen, had men geen gebouw ofzo en dus was het ook wat lastig om met orgel of andere instrumenten te begeleiden. Dat wil niet zeggen dat dat verkeerd is als je die mogelijkheden hebt. Kijken we verder terug, dan zien we bij de tempeldienst en op andere plaatsen wel degelijk allerlei instrumenten ingezet worden. Het is dus niet verkeerd en ook niet iets nieuw, maar iets met hele oude papieren. Als we het hebben over muziek in de erediensten hebben we het ook over Psalmen en niet voor niets worden in de Psalmen geregeld allerlei instrumenten genoemd.
Hoezo ongepast :quoi
Toeters is een verzamelnaam voor trompetten, trombones e.d.
Bellen is de tamboerijn. Heb je mn knipoog niet gezien ? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:die door Huygens werd beschreven met deze prachtige woorden:

De toonen luyden dwars onder een, als gevogelte van verscheiden becken. De maten strijden, als putemmers, d'een dalende soo veel d'ander rijst. Daer wert om't seerste uytgekreten, als of 't een sake van overstemminge waere.
Als je deze woorden zou herzien, gaat het prachtige van dit stukje proza geheel verloren. :hum
(sorry drikus, kon het niet laten)
Maar de inhoud zou beter overkomen ;) En dan is de vraag wat belangrijker is ;)

(sorry, kon ik ook niet laten)

@ Hendrikus: Never mind, wat een afgrijselijke taalfout :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Desiree

Bericht door Desiree »

ik weet nog dat ik kwam in een kerk. er was smekend gevraagd om organisten. die waren er niet.

Ds. kroop zelf tussendoor op de orgelbank. Een vrouw, de kosteres, speelde viool. We waren met weinig, buiten liepen andere gelovigen voorbij..

Het was een goede dienst. En die ds. daar kon ik nog wat van leren...

ik weet nog dat ik kwam in een andere kerk. er werd smekend gevraagd, mevrouw, maak niet uit welk instument, maar begeleidt ons alsjeblieft! Grappig.

tja, gelukkig kan ik aardig noten lezen, want dat is wel handig dan.

of zeggen ze, nu je er toch bent, doe toch mee...

ik hou wel van het eenvoudige in het buitenland. zie je eens wat, hoor je weer wat, leer je weer wat.

P.s. volgens mijn man is een orgel een orkest. Tja, hij heeft gelijk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Desiree schreef:P.s. volgens mijn man is een orgel een orkest. Tja, hij heeft gelijk.
Dat is een bekende uitspraak van César Franck: mon orgue, c' est mon orchestre.
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Bericht door helma »

Een rijke erfenis

We gaan slordig om met de geestelijke rijkdom die het voorgeslacht ons heeft nagelaten, stelt emeritus predikant Hans Schouten (1929) in het aprilnummer van De Oogst, het maandblad van stichting Tot Heil des Volks. 'Kijk naar onze liedcultuur. Elk jaar verschijnen er weer ladingen nieuwe liedjes, er is niets meer dat beklijft. Jongeren zingen liedjes die ze – tegen de tijd dat ze die hun kinderen kunnen leren – zelf alweer vergeten zijn.'

‘Oudere christenen kennen vaak Psalmen en liederen van Johannes de Heer uit het hoofd. Dat scheelt een hoop gedoe met beamers en liederenblaadjes. Het is ook niet niets als mensen een lied uit hun hoofd kennen. Het betekent dat zo’n lied door hun hart is gegaan, ze hebben er mee geleefd. Maar welk lied is nu nog ons gemeenschappelijk eigendom? De geestelijke bruggen tussen generaties storten in en dat vind ik vreselijk.’

‘Mijn moeder kreeg aan het eind van haar leven een ernstige beroerte. Ze kon niet meer praten en was half verlamd. Zes weken lang was er geen spoor van verandering. Tot ik bedacht: als ze niet meer kan praten, kan ze misschien nog wel zingen. Dus begon ik voor haar te zingen. Psalm 116: God heb ik lief, want die getrouwe Heer. Hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen. Op dat moment zag ik licht in mijn moeders ogen, heel zacht begon ze mee te zingen. Ze is nooit meer helemaal de oude geworden, maar kreeg wel haar spraak terug en herstelde deels van haar verlammingen. Als ik die oude Psalm niet had gekend, had ik mijn moeder nooit meer kunnen bereiken.’
albion

Bericht door albion »

helma schreef:
Een rijke erfenis

We gaan slordig om met de geestelijke rijkdom die het voorgeslacht ons heeft nagelaten, stelt emeritus predikant Hans Schouten (1929) in het aprilnummer van De Oogst, het maandblad van stichting Tot Heil des Volks. 'Kijk naar onze liedcultuur. Elk jaar verschijnen er weer ladingen nieuwe liedjes, er is niets meer dat beklijft. Jongeren zingen liedjes die ze – tegen de tijd dat ze die hun kinderen kunnen leren – zelf alweer vergeten zijn.'

‘Oudere christenen kennen vaak Psalmen en liederen van Johannes de Heer uit het hoofd. Dat scheelt een hoop gedoe met beamers en liederenblaadjes. Het is ook niet niets als mensen een lied uit hun hoofd kennen. Het betekent dat zo’n lied door hun hart is gegaan, ze hebben er mee geleefd. Maar welk lied is nu nog ons gemeenschappelijk eigendom? De geestelijke bruggen tussen generaties storten in en dat vind ik vreselijk.’

‘Mijn moeder kreeg aan het eind van haar leven een ernstige beroerte. Ze kon niet meer praten en was half verlamd. Zes weken lang was er geen spoor van verandering. Tot ik bedacht: als ze niet meer kan praten, kan ze misschien nog wel zingen. Dus begon ik voor haar te zingen. Psalm 116: God heb ik lief, want die getrouwe Heer. Hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen. Op dat moment zag ik licht in mijn moeders ogen, heel zacht begon ze mee te zingen. Ze is nooit meer helemaal de oude geworden, maar kreeg wel haar spraak terug en herstelde deels van haar verlammingen. Als ik die oude Psalm niet had gekend, had ik mijn moeder nooit meer kunnen bereiken.’

Mooi stukje, en ik kan me er goed in vinden. Mijn zus zingt nog kinderliedjes voor haar kleinkinderen, die ik niet eens kent.

Zo moet ik nu denken aan wat ik in Engeland in een bejaardentehuis eens meegemaakt had.
Samen met de 'nurse' wasten we een bedlegerige vrouw die doofstom was (dachten we), sprak nooit en alles leek langs haar heen te gaan.
De matron en de nurse praten met elkaar vaak in haar aanwezigheid, want ze reageerde toch nergens op.
Op een morgen toen we bezig waren met haar te wassen, vertelde ik de nurse dat wij ook wel Engelse kinderliedjes leerden,
zoals: Humpty Dumpty sat on the wall.... we kwamen niet verder dan de tweede regel en hoe we het ook probeerden het lukte niet, totdat opeens met horten en stoten het vrouwtje het hele kinderliedje opzei.
We waren stomverbaasd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mara

Bericht door Mara »

albion schreef:
helma schreef:
Een rijke erfenis

Mooi stukje, en ik kan me er goed in vinden. Mijn zus zingt nog kinderliedjes voor haar kleinkinderen, die ik niet eens kent.

Zo moet ik nu denken aan wat ik in Engeland in een bejaardentehuis eens meegemaakt had.
Samen met de 'nurse' wasten we een bedlegerige vrouw die doofstom was (dachten we), sprak nooit en alles leek langs haar heen te gaan.
De matron en de nurse praten met elkaar vaak in haar aanwezigheid, want ze reageerde toch nergens op.
Op een morgen toen we bezig waren met haar te wassen, vertelde ik de nurse dat wij ook wel Engelse kinderliedjes leerden,
zoals: Humpty Dumpty sat on the wall.... we kwamen niet verder dan de tweede regel en hoe we het ook probeerden het lukte niet, totdat opeens met horten en stoten het vrouwtje het hele kinderliedje opzei.
We waren stomverbaasd.
Het is een merkwaardig, toch nog redelijk onbekend fenomeen, dat demente ouderen niets weten van het heden en heel veel uit het verleden moeiteloos kunnen. Blijkbaar werkt het inprenten in je jeugd zo goed dat het nimmer echt verdwijnt. Hoe ouder je wordt, des te meer moeite moet je doen om dingen aan te leren.
Ze weten nog zo weinig over de werking van de hersenen.
Het is dus bij deze bewezen dat we onze kinderen maar veel goede liederen moeten leren. ......eer dat de kwade dagen komen en je geen lust meer hebt in dezelve. (of onbekwaam ben om dit te doen)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
caprice

Bericht door caprice »

Het wordt in Gods Woord ook niet voor niets een 'inscherpen' genoemd.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Mijn kinderen moeten ook voor elke zondag een psalmversje leren voor de zondagschool. Maar ze hebben er zo'n moeite mee! Mijn dochter is zwakbegaaft, en kan nog niet eens een hele regel onthouden om na te zeggen. Mijn zoon heeft ADHD en kan er de concentratie niet voor op brengen. Toen ze nog op een ref. school zaten was het makkelijker, daar werd het versje dagelijks met de klas opgezegd en meerdere keren gezongen, zo bleef er wel iets hangen. Ik merk ook aan m'n dochter dat ze die versjes nog wel (een beetje) kent. Maar ik vind het zo moeilijk om het ze nu te leren, ze moeten nu bv ps 48:1 kennen.. zo'n lange!
Heeft iemand daar nog tips voor? (liefst met ervaring met SBO kinderen)
Neeltje Jans, moeder van 4
helma

Bericht door helma »

Neeltje Jans schreef:Mijn kinderen moeten ook voor elke zondag een psalmversje leren voor de zondagschool. Maar ze hebben er zo'n moeite mee! Mijn dochter is zwakbegaaft, en kan nog niet eens een hele regel onthouden om na te zeggen. Mijn zoon heeft ADHD en kan er de concentratie niet voor op brengen. Toen ze nog op een ref. school zaten was het makkelijker, daar werd het versje dagelijks met de klas opgezegd en meerdere keren gezongen, zo bleef er wel iets hangen. Ik merk ook aan m'n dochter dat ze die versjes nog wel (een beetje) kent. Maar ik vind het zo moeilijk om het ze nu te leren, ze moeten nu bv ps 48:1 kennen.. zo'n lange!
Elke dag paar keer zingen
als je het bij 't opstaan; middageten en avondeten doet (en/of naar bed gaan) dan heb je het ook een paar keer per dag.
Ik laat ze ook wel met http://www.psalmboek.nl/psalmen.php meezingen. Je kan het tempo zelf uitkiezen :huhu (of Juichtaarde.nl)
Ze zingen op school tegenwoordig ook (via digibord) met psalmboek.nl de psalm.
Herhalen is de enige oplossing en zingen werkt beter dan opzeggen.
(verschillende van mijn kinderen hebben ook concentratieproblemen i.v.m. ADHD)
DirkM

Bericht door DirkM »

helma schreef:
Neeltje Jans schreef:Mijn kinderen moeten ook voor elke zondag een psalmversje leren voor de zondagschool. Maar ze hebben er zo'n moeite mee! Mijn dochter is zwakbegaaft, en kan nog niet eens een hele regel onthouden om na te zeggen. Mijn zoon heeft ADHD en kan er de concentratie niet voor op brengen. Toen ze nog op een ref. school zaten was het makkelijker, daar werd het versje dagelijks met de klas opgezegd en meerdere keren gezongen, zo bleef er wel iets hangen. Ik merk ook aan m'n dochter dat ze die versjes nog wel (een beetje) kent. Maar ik vind het zo moeilijk om het ze nu te leren, ze moeten nu bv ps 48:1 kennen.. zo'n lange!
als je het bij 't opstaan; middageten en avondeten doet (en/of naar bed gaan) dan heb je het ook een paar keer per dag.
Ik laat ze ook wel met http://www.psalmboek.nl/psalmen.php meezingen. Je kan het tempo zelf uitkiezen :huhu (of Juichtaarde.nl)
Kinderen met ADHD zijn vaak op jongere leeftijd erg aanspreekbaar door karaoke.
Zorg dat er goede muziek op staat, met tekst er onder.
Geef die kids een microfoon en laat ze helemaal uit hun dak gaan met die muziek.
Op youtube is zat te vinden en jij maakt gewoon een selectie van wat wel en wat niet, dus jij bepaald wat ze zingen.

Ik heb er meerdere mensen over gehoord en die zeggen dat de kids daarna echt helemaal op zijn omdat het ze behoorlijk energie kost.
Een kind met ADHD doet namelijk alles wat hij wel doet heel gefocust, dat is ook een kenmerk van ADHD.
jvdg

Bericht door jvdg »

DirkM schreef:
helma schreef:
Geef die kids een microfoon en laat ze helemaal uit hun dak gaan met die muziek.
Op youtube is zat te vinden en jij maakt gewoon een selectie van wat wel en wat niet, dus jij bepaald wat ze zingen.

Ik heb er meerdere mensen over gehoord en die zeggen dat de kids daarna echt helemaal op zijn omdat het ze behoorlijk energie kost.
Een kind met ADHD doet namelijk alles wat hij wel doet heel gefocust, dat is ook een kenmerk van ADHD.
Uhm... kweet het niet, maar ik acht de Helma methode "zuiverder", omdat ze dan meer inspanning moeten verrichten, waardoor het dieper "landt".
Maar ik schrijf als leek.
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

DirkM schreef:

Haha geweldig! Ik denk alleen niet dat er psalmen in de 1773 berijming op youtube in karaoke versie te vinden zijn. Maar het idee is leuk, misschien kan ik er zelf wel wat bij knutselen.
(ehm...nu nog een karaokeset, hadden ze pas bij de Aldi geloof ik)
@Helma, aan jouw tips heb ik ook zeker wat, ik ga die sites morgen opzoeken (wordt nu wel erg laat!) Praktisch zie ik het zingen aan tafel alleen bij het avondeten zitten, 's morgens is het nogal ahem chaotisch, en 's middags eten ze op school. Bij de jongste doe ik het (maar dan opzeggen) bij het naar bed brengen, maar hij is zo slim, hij weet het na 3, 4 keer wel. Ik ga het echt proberen, dat zingen, in de ene of de andere vorm. Bedankt allebei!
Neeltje Jans, moeder van 4
Plaats reactie