Waar moet dat heen met de jeugd?

MarthaMartha

Re: Waar moet dat heen met de jeugd?

Bericht door MarthaMartha »

Eppo Gremdaat schreef:Het Alg.Dagblad meldt vandaag dat in Rotterdam-IJsselmonde dat bewoners van een bejaardenflat dat vlakbij een school ligt. de op de speelplaats herriemakende en gillende kinderen van die school spuugzat zijn. De rechter schijnt er aan te pas te moeten komen.
Inderdaad: je zal er maar naast wonen. En - eerlijk gezegd - ook ik erger me aan dat voortdurende gekrijs en geschreeuw in winkelcentra van die kinderen die als ze niet krijgen wat ze willen het op een schreeuwen en krijsen zetten. Een pets om de oren of een klap voor je kont schijnt niet meer te mogen (ook op school niet). Maar vroeger was het heel normaal dat je op je nummer gezet werd door zoiets. Tegenwoordig heet het al gauw kindermishandeling. Kom nou... Mijn ouders zeiden altijd `wie niet horen wil moet voelen`. De bese remedie, lijkt me.
bizar, onze achtertuin grenst aan het schoolplein... gezellige boel in de pauze...
Moet je maar niet bij een school gaan wonen als je daar niet tegen kunt...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Lourens

Bericht door Lourens »

helma schreef: Verder maak ik me meer zorgen over 'ouders van nu' dan over de kinderen van nu (alhoewel...ik ben bang dat er toch blijvende schade is)
Als ik zaterdags in 't dorp ben zie/hoor ik zoveel ouders lelijk doen tegen hun kind. Ik heb het altijd met die kinders te doen en probeer dan even lief naar ze te lachen.
Ouders verwachten zóveel van hun kinderen. De meeste kinderen houden niet van winkelen. Verwacht dus ook niet dat ze uren zoetjes aan je hand meewandelen.
Ben ik helemaal met je eens Helma.
Zoals de ouders zongen, piepen de jongen.
Vanuit mijn werk, maar ook vroeger als jeugdleider, zowel in de kerk als bij de voetbalvereniging, kwam ik vaak tegen dat kinderen weinig sturing meer krijgen.
Bijvoorbeeld: Ze werden bij de voetbalvereniging afgezet met 25 gulden en je zoekt het verder maar uit voor die dag.
En ik weet, gelukkig is het niet overal zo en lang niet bij iedereen.
Maar met de titel van deze topic lijkt het alsof de schuld bij de jeugd ligt. Ik denk zelf dat het veel meer bij de ouders ligt.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mara

Bericht door Mara »

Lourens schreef:
helma schreef: Verder maak ik me meer zorgen over 'ouders van nu' dan over de kinderen van nu (alhoewel...ik ben bang dat er toch blijvende schade is)
Als ik zaterdags in 't dorp ben zie/hoor ik zoveel ouders lelijk doen tegen hun kind. Ik heb het altijd met die kinders te doen en probeer dan even lief naar ze te lachen.
Ouders verwachten zóveel van hun kinderen. De meeste kinderen houden niet van winkelen. Verwacht dus ook niet dat ze uren zoetjes aan je hand meewandelen.
Ben ik helemaal met je eens Helma.
Zoals de ouders zongen, piepen de jongen.
Vanuit mijn werk, maar ook vroeger als jeugdleider, zowel in de kerk als bij de voetbalvereniging, kwam ik vaak tegen dat kinderen weinig sturing meer krijgen.
Bijvoorbeeld: Ze werden bij de voetbalvereniging afgezet met 25 gulden en je zoekt het verder maar uit voor die dag.
En ik weet, gelukkig is het niet overal zo en lang niet bij iedereen.
Maar met de titel van deze topic lijkt het alsof de schuld bij de jeugd ligt. Ik denk zelf dat het veel meer bij de ouders ligt.
In het andere topic zei ik dat de jeugd nu niet slechter is dan wij vroeger waren, alleen alles ligt zo voor het grijpen, doordat ze meer geld en mogelijkheden hebben. ZO kan voorspoed een vloek worden.
Van een zwemlerares hoorde ik dat kinderen met 10 euro de hele dag worden gedropt in het zwembad, ze hebben dan wel een zwemdiploma, maar elke moeder maakt toch mee dat je kind valt, het krijgt onverwachts hoofdpijn/buikpijn, valt knie kapot, krijgt een bloedneus in de glijbaan.
Nu vragen ze tot een bepaalde leeftijd bij de kassa: is er een volwassene bij ? Omdat ze er genoeg van hebben oppas te spelen en terecht !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

albion schreef:
edward schreef:
Mara schreef:Het is toch verschrikkelijk ! Urk onwaardig. Men accepteert geen gezag meer. In Urk altijd al beetje tricky, maar dit ? Waar moet dat heen met de Urker jeugd ?
---knip--- Niet toegestaan op deze wijze te spreken

Ik geloof ook dat Urk het kinderrijkste dorp van Nederland is.
Tja, als vader de hele week op zee rondzwalkt, en de opvoeding aan moeder de vrouw overlaat....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
albion schreef:
edward schreef:
Mara schreef:Het is toch verschrikkelijk ! Urk onwaardig. Men accepteert geen gezag meer. In Urk altijd al beetje tricky, maar dit ? Waar moet dat heen met de Urker jeugd ?

Tja, als vader de hele week op zee rondzwalkt, en de opvoeding aan moeder de vrouw overlaat....
Ja :quoi Wat dan ?
Wil je zeggen dat een moeder alleen dit niet aan zou kunnen ?
Bert Mulder
Contacteer:

Mara schreef:Ja :quoi Wat dan ?
precies.

nu was dit vroeger ietsje anders. zaten de belhamels met vader op zee....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
Bert Mulder schreef: Tja, als vader de hele week op zee rondzwalkt, en de opvoeding aan moeder de vrouw overlaat....
Het lijkt me persoonlijk geen wenselijke situatie, of de moeder het nu aan kan of niet.
Ieder kind heeft een vader en een moeder nodig.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
precies.

Hoe moet dat dan met weduwen, of in de steek gelaten moeders ?
Hebben die volgens jou allemaal mislukte kinderen dan ?
Bovendien is dit niet alleen een Urker "probleem", er zijn zoveel vaders heel lang van huis. Als jouw stelling klopt, gaat er veel mis in de opvoeding.

Ja Vlinder, een vader EN moeder is wenselijk, maar soms is dat niet zo.
Er zijn ook gezinnen met beide ouders die gruwelijk ontsporen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
precies.

Bovendien is dit niet alleen een Urker "probleem", er zijn zoveel vaders heel lang van huis. Als jouw stelling klopt, gaat er veel mis in de opvoeding.

Weduwen en in de steek gelaten moeders moeten roeien met de riemen die ze hebben, en hopen dat er in de omgeving een 'vaderfiguur' voor de kinderen is (opa, oom oid), want een kind heeft absoluut een vader nodig.
Niet altijd ontsporen de kinderen zonder vader. Maar heel vaak gaat er wel eea mis. Bij mijn leerlingen zie ik het vrijwel altijd, vooral in de puberteit.
Vaders die kiezen voor een beroep waarbij ze het grootste deel van de tijd van huis zijn, zijn onverantwoord bezig.
Bert Mulder
Contacteer:

Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
precies.

zucht....

ook hier zal ik niet verder posten.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Zita schreef:
Weduwen en in de steek gelaten moeders moeten roeien met de riemen die ze hebben, en hopen dat er in de omgeving een 'vaderfiguur' voor de kinderen is (opa, oom oid), want een kind heeft absoluut een vader nodig.
Niet altijd ontsporen de kinderen zonder vader. Maar heel vaak gaat er wel eea mis. Bij mijn leerlingen zie ik het vrijwel altijd, vooral in de puberteit.
Vaders die kiezen voor een beroep waarbij ze het grootste deel van de tijd van huis zijn, zijn onverantwoord bezig.
Mijn schoonmoeder werd op haar 40e weduwe en bleef achter met 4 opgroeiende kinderen in de leeftijd van 4 tot 14 jaar, er was echt geen oom/opa of een ander manspersoon, die wat "vaderlijke` taken op zich nam hoor...nou moet ik zeggen dat het met mijn zwagers en schoonzus zeer goed is gekomen :super
Wel m´n petje af voor mijn man z´n moeder hoor!!!...ze is 19 jaar geleden overleden...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
albion

Bericht door albion »

Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
albion schreef:
edward schreef:

In Urk worden de kinderen opgevoed door 'iedereen' als ik dat zo eens aanzag. Als moeder elders was, dan nam buurvrouw het wel over, of de oudste dochter.
In de kerk heb ik het meegemaakt, dat iemand zich ergerde aan de kinderen voor haar (ouders zaten er bij) en ze stapte zo over de bank en ging er tussen zitten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

De varende vaders gaan hier zondagsnachts weg als de kids slapen.
Donderdags als ze uit school komen zijn de meeste vaders al weer thuis.
Ze hebben veel contact met elkaar via skype, enz.
Menige visser heeft intensief contact met zijn gezin, meer dan vaders met een kantoorbaan, kerkeraad, vergaderingen, verenigingen, enz.

Dus ik zie het probleem absoluut niet !
albion

Bericht door albion »

oesterschelpje schreef:De varende vaders gaan hier zondagsnachts weg als de kids slapen.
Menige visser heeft intensief contact met zijn gezin, meer dan vaders met een kantoorbaan, kerkeraad, vergaderingen, verenigingen, enz.

Ik wel. (als er niet gevaren wordt en pa is aan de wal, zijn de kinderen wat 'hanteerbaarder', spreek uit ervaring)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

oesterschelpje schreef:De varende vaders gaan hier zondagsnachts weg als de kids slapen.

Een moeder heeft een wederhelft nodig, om haar te steunen en bij te staan in de opvoeding. En kinderen hebben een identificatiefiguur nodig. Een man die hen het voorbeeld geeft, die hen vermaant enzovoorts. En het gezin heeft een priester nodig.
En die kerkenraadsmannen die geen tijd hebben voor hun gezin, moeten stoppen met kerkenraad en zich allereerst wijden aan hun gezin. Daartoe zijn ze allereerst geroepen.
Plaats reactie