Andre Rouvoet kondigt vertrek aan

refo

Andre Rouvoet kondigt vertrek aan

Bericht door refo »

via Twitter. Persconferentie om 10:30 uur

Arie Slob wordt fractievoorzitter en Carola Schouten komt in de fractie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lassie

Re: Andre Rouvoet kondigt vertrek aan

Bericht door Lassie »

Jammer dat hij vertrekt.
Auto

Bericht door Auto »

Lassie schreef:Jammer dat hij vertrekt.
Nee hoor, is goed voor de discussies in de 2e kamer .......... nu alleen Cohen nog.

(legt vlag alvast klaar)
BJD

Bericht door BJD »

Auto schreef:
Nee hoor, is goed voor de discussies in de 2e kamer .......... nu alleen Cohen nog.

(legt vlag alvast klaar)
dan vlag ik met je mee :haha Die beste man moet de eer aan zichzelf houden.. slecht optreden in Pauw & Witteman afgelopen week.
Lassie

Bericht door Lassie »

Auto schreef:

(legt vlag alvast klaar)
ttsss.

@BJD, foeih kijk jij naar P&W?
Auto

Bericht door Auto »

BJD schreef:
Auto schreef:

(legt vlag alvast klaar)
dan vlag ik met je mee :haha Die beste man moet de eer aan zichzelf houden.. slecht optreden in Pauw & Witteman afgelopen week.
Ik werd er op geattendeerd. Maar wat een drama uitspreken deed hij. Als je de Rutte zijn optreden in Alphen ad Rijn gaat betrekken op partij politiek, dan moet hij inmiddels wel de gedachten hebben dat hij graag de politiek wil verlaten maar nog niet weet wat hij moet gaan doen.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Zou de CU dan ook wat minder links worden dan? Of lag dat niet primair aan Rouvoet?
Ik hoop dat CU weer een meer uitgesproken christelijk profiel krijgt want dat waren ze toch kwijt sinds de kabinetsdeelname.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem

Bericht door Willem »

Ik heb weinig hoop voor de CU.

1. De ruzie m.b.t. tot de verdeling van de 1e kamer (rest) zetel tussen SGP en CU getuigd ook van een negatieve grondhouding. De CU is een actief bestrijder van dit kabinet, terwijl ook zij - kunnen - weten dat menselijkerwijs gesproken dit nu de beste regering is als het aankomt op etische kwestie's. Blijkbaar hebben ze andere prioriteiten.
2. Overigens is dit ook wel logisch, een groot deel van hun achterban bevind zich in de linkerkant van de PKN en andere - niet reformatorische - kerken. Van die achterban stemt een groot deel Groen Links, PvdA enz. enz. Daar moet de CU dus - een deel - van hun electorale winst halen. Die achterban heeft - gelet op hun huidige stemgedrag - niet zoveel op met christelijk genormeerde politiek. De CU dus ook niet want het is, zoals zovele partijen, verworden tot een schip wat enkel kiezers volgt.

3. Tijdens de kabinetsdeelname van de CU heeft - met name het "department" van dhr. Rouvoet in de uitvoering eerder de algemene opinie rijp gemaakt voor de introductie van de verplichte eenheidsworst als het gaat om school en opvoeding dan dat de christelijke normen en de christelijke vrijheid is gepromoot. Het beleid m.b.t: "Kijken achter de voordeur, etc. etc" past eerder bij de indoctrinatie van de PvdA dan bij bijbels genormeerde politiek.

Mijn conclusie is dan ook dat dhr. Rouvoet een zeer hoge prijs heeft betaalt voor het meedoen met de "macht"
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Verrassend het vertrek van Rouvoet.
Hopelijk komt het fractievoorzitterschap van Slob de samenwerking tussen CU en SGP ten goede!
We mogen als christelijke partijen niet meer gescheiden optrekken.
parsifal

Bericht door parsifal »

Willem schreef:Ik heb weinig hoop voor de CU.

1. De ruzie m.b.t. tot de verdeling van de 1e kamer (rest) zetel tussen SGP en CU getuigd ook van een negatieve grondhouding. De CU is een actief bestrijder van dit kabinet, terwijl ook zij - kunnen - weten dat menselijkerwijs gesproken dit nu de beste regering is als het aankomt op etische kwestie's. Blijkbaar hebben ze andere prioriteiten.
2. Overigens is dit ook wel logisch, een groot deel van hun achterban bevind zich in de linkerkant van de PKN en andere - niet reformatorische - kerken. Van die achterban stemt een groot deel Groen Links, PvdA enz. enz. Daar moet de CU dus - een deel - van hun electorale winst halen. Die achterban heeft - gelet op hun huidige stemgedrag - niet zoveel op met christelijk genormeerde politiek. De CU dus ook niet want het is, zoals zovele partijen, verworden tot een schip wat enkel kiezers volgt.

3. Tijdens de kabinetsdeelname van de CU heeft - met name het "department" van dhr. Rouvoet in de uitvoering eerder de algemene opinie rijp gemaakt voor de introductie van de verplichte eenheidsworst als het gaat om school en opvoeding dan dat de christelijke normen en de christelijke vrijheid is gepromoot. Het beleid m.b.t: "Kijken achter de voordeur, etc. etc" past eerder bij de indoctrinatie van de PvdA dan bij bijbels genormeerde politiek.

Mijn conclusie is dan ook dat dhr. Rouvoet een zeer hoge prijs heeft betaalt voor het meedoen met de "macht"
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Wat betreft punt 1, we kunnen natuurlijk ethische kwesties reduceren tot abortus, euthenasie, stamcelonderzoek, homohuwelijk (waar ook van dit kabinet weinig goeds te verwachten valt) en koopzondagen, maar ik denk dat bijvoorbeeld de zorg voor de vreemdeling en de zwaksten in de samenleving ook meespeelt in ethische overwegingen. Op dit laatste punt zouden andere kabinetten wel eens wat beter kunnen zijn.

2) De CU is een Christelijke partij die links in het economische spectrum zit en ook een grote taak voor de overheid ziet. Ik krijg het idee dat veel mensen hier het liefst zien dat de CU zo veel mogelijk op de SGP gaat lijken. Dat is denk ik sowieso niet wenselijk, want dan kun je als kiezer net zo goed SGP stemmen. Verder liggen PvdA en CU nog ver uit elkaar en de afstand tot GL en SP is nog stukken groter. Economisch en wat betreft milieu zijn de afstanden te overbruggen, maar het keiharde secularisme wat je bij GL en D66 ziet staat wel heel ver weg van de CU (en op dat punt staat de VVD en vermoedelijk ook het CDA dichter bij GL).

3) Dat kijken achter de voordeur is niet iets wat er bij de CU pas ingekomen is toen ze macht kregen. Men wil het kind kunnen beschermen. Men wil blijkbaar kunnen ingrijpen voordat er een gezinsdrama plaats vindt, voordat Utrechtse wijken door jeugd geterroriseerd worden of voordat een 12 jarige een kind krijgt met dezelfde vader als opa. Dit lukt vaak niet, en de vraag is of het middel niet ook fout is, maar dat de situatie zonder het kijken achter de voordeur ook zijn nadelen heeft is duidelijk.

Verder denk ik dat Rouvoet een kundig en net politicus is. Iemand die met kennis van zaken spreekt en zijn kiezers redelijk goed vertegenwoordigt. In die zin vind ik het een verlies (zo vond ik het ook een verlies toen Bolkenstein, Rosenmuller of Pronk de politiek verlieten, ondanks dat ik het met hen minder eens was dan met Rouvoet).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Auto

Bericht door Auto »

parsifal schreef: Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Wat betreft punt 1, we kunnen natuurlijk ethische kwesties reduceren tot abortus, euthenasie, stamcelonderzoek, homohuwelijk (waar ook van dit kabinet weinig goeds te verwachten valt) en koopzondagen, maar ik denk dat bijvoorbeeld de zorg voor de vreemdeling en de zwaksten in de samenleving ook meespeelt in ethische overwegingen. Op dit laatste punt zouden andere kabinetten wel eens wat beter kunnen zijn.

2) De CU is een Christelijke partij die links in het economische spectrum zit en ook een grote taak voor de overheid ziet. Ik krijg het idee dat veel mensen hier het liefst zien dat de CU zo veel mogelijk op de SGP gaat lijken. Dat is denk ik sowieso niet wenselijk, want dan kun je als kiezer net zo goed SGP stemmen. Verder liggen PvdA en CU nog ver uit elkaar en de afstand tot GL en SP is nog stukken groter. Economisch en wat betreft milieu zijn de afstanden te overbruggen, maar het keiharde secularisme wat je bij GL en D66 ziet staat wel heel ver weg van de CU (en op dat punt staat de VVD en vermoedelijk ook het CDA dichter bij GL).

3) Dat kijken achter de voordeur is niet iets wat er bij de CU pas ingekomen is toen ze macht kregen. Men wil het kind kunnen beschermen. Men wil blijkbaar kunnen ingrijpen voordat er een gezinsdrama plaats vindt, voordat Utrechtse wijken door jeugd geterroriseerd worden of voordat een 12 jarige een kind krijgt met dezelfde vader als opa. Dit lukt vaak niet, en de vraag is of het middel niet ook fout is, maar dat de situatie zonder het kijken achter de voordeur ook zijn nadelen heeft is duidelijk.

Verder denk ik dat Rouvoet een kundig en net politicus is. Iemand die met kennis van zaken spreekt en zijn kiezers redelijk goed vertegenwoordigt. In die zin vind ik het een verlies (zo vond ik het ook een verlies toen Bolkenstein, Rosenmuller of Pronk de politiek verlieten, ondanks dat ik het met hen minder eens was dan met Rouvoet).
Het gaat er niet om of ze op de SGP moet gaan lijken, maar dat ze hun oorsprong niet zouden verraden. Laten ze alsjeblieft hun RPF en GPV standpunten weer terugkrijgen. CU is uit deze 2 partijen ontstaan, maar lijkt in de verste verte niet meer op deze 2 partijen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Auto schreef:Het gaat er niet om of ze op de SGP moet gaan lijken, maar dat ze hun oorsprong niet zouden verraden. Laten ze alsjeblieft hun RPF en GPV standpunten weer terugkrijgen. CU is uit deze 2 partijen ontstaan, maar lijkt in de verste verte niet meer op deze 2 partijen.
1) De tijden zijn anders.
2) Graag het vetgedrukte gedeelte onderbouwen.

Overigens denk ik dat het goed is dat er meerdere christelijke partijen in Nederland zijn. Zo houden we elkaar scherp en vangen we zoveel mogelijk christelijke zetels.
Auto

Bericht door Auto »

rekcor schreef:
Auto schreef:Het gaat er niet om of ze op de SGP moet gaan lijken, maar dat ze hun oorsprong niet zouden verraden. Laten ze alsjeblieft hun RPF en GPV standpunten weer terugkrijgen. CU is uit deze 2 partijen ontstaan, maar lijkt in de verste verte niet meer op deze 2 partijen.
2) Graag het vetgedrukte gedeelte onderbouwen.
RPF en GPV hadden vroeger een economische paragraaf die veel punten gelijk was aan CDA/SGP/VVD Ze steunden ook vaak die moties die ingebracht werden tav de bezuinigingen die Lubbers in de tijd moest uitvoeren na de periode dat de PvdA er een chaos van had gemaakt. Nu zien we dat de CU vaker de moties van de linkse oppositie steunt dan dat ze in de lijn gaan die vroeger voor een gezonde Christelijke politiek stond. Er zijn meer paragrafen uit het verkiezingsprogram aan te wijzen waar je kan zien dat ze verder afstaan van de bron waaruit ze komen.

Daarnaast hoef je alleen maar de reacties van Leerling en Schutte te lezen die toch aangeven dat ze moeite met de lijn van de CU hebben. En voeg daarbij ook de diverse reacties van Van Middelkoop dan zie je dat de oud GPV'ers en RPF'ers moeite met de huidige lijn hebben.
parsifal

Bericht door parsifal »

zijn gevoel voor humor mag ik wel.

Nu.nl:
In de persconferentie liet Rouvoet vrijdag weten zich te verbazen over de internationale ophef die zijn aankondiging veroorzaakte. "In Engeland zijn mensen massaal de straat op gegaan."
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:zijn gevoel voor humor mag ik wel.

Nu.nl:
In de persconferentie liet Rouvoet vrijdag weten zich te verbazen over de internationale ophef die zijn aankondiging veroorzaakte. "In Engeland zijn mensen massaal de straat op gegaan."
Hmm, smaken verschillen, zullen we dan maar zeggen. Beetje erg flauw.
Plaats reactie