De maatstaf;
Niemand wordt geoordeel onder wetteloosheid! Dus ook het oordeel voor de Christenen vindt plaats, onder een wet! Of ze nu willen of niet!
Vreest God en onderhoud Zijn geboden, want dit geldt voor ALLE mensen. Want God zal ELKE daad doen komen in het gericht, over het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad (prediker 12:12-15).
Vrij van de Wet?
Vrijgemaakt...én dagelijks brood ?!
Er zijn Christenen die beweren 'dat we vrijgemaakt zijn van de Wet' en dat daarom de Wet niet meer geldig is… Is dit echt zo? Wat zegt de Bijbel hierover? Nog belangrijker: wat zegt Jezus daarover?
Wat Jezus zegt:
Mattheus 5:19 - Blijf de Geboden houden én onderwijzen!
'Wie dus een van deze geboden afschaft, al is het nog zo klein, en anderen leert hetzelfde te doen, zal de kleinste genoemd worden in het hemelse koninkrijk. Maar wie zich aan de geboden houdt en anderen leert hetzelfde te doen, die zal een grote naam hebben in het hemelse koninkrijk.'
Mattheüs 24:11-12 - Blijf de Wet respekteren [=houden!]
'Er zullen vele valse profeten komen en zij zullen velen op een dwaalspoor brengen. En omdat de verachting voor de wet toeneemt, zal de liefde bij de meesten verkoelen.'
Wat de Apostelen ons zeggen en leren
Romeinen 8:4 - Volbrengen van de Wet mét Gods Geest
'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'
1 Johannes 3:4 - Zondigen is ingaan tegen Gods Wet
'Wie zondigt, gaat in tegen de wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'
Jakobus 2:10 - Met 'de Wet' worden Gods (10-) Geboden bedoeld
'Want wie de gehele Wet houdt maar in één Gebod faalt heeft alle Geboden overtreden.'
Openbaringen 12:17 - De Geboden bewaren én getuigenis Jezus
'En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om strijd te voeren tegen de overigen van haar kroost, die de geboden Gods bewaren en de getuigenis omtrent Jezus bezitten'
Openbaringen 14:12 - Geboden houden én geloof in Jezus hebben
'Hier komt den heiligen volharding te stade, hun die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.'
Overduidelijk blijkt dus, dat de Wet geldig is voor iedereen, maar als we deel uitmaken van het Lichaam van Jezus (door de doop door onderdompeling) en van de Geest (door handoplegging/zalving/doop in de Geest), dan kunnen wij voldoen aan wat de Wet van ons eist.
Johannes 16:8
De Geest wijst op Gerechtigheid, zonde & Oordeel [=Waarheid = Jezus; zie Joh.5:22]
De Wet waardoor wij weten wat Gods Wil is [zie Psalm 119:150-172]
De zonde, tegen Gods Wet aanwijsbaar
Jezus, bij wie wij ons 'dagelijks brood' kunnen krijgen [=vergeving van zonde]; Jezus heeft óók het Oordeel in handen gekregen van God; zie Joh. 5:22
Johannes 15:9-10 - Blijf in mijn Liefde en houdt mijn Geboden!
'Ik heb jullie lief zoals de Vader mij liefheeft. Zorg dat jullie in mijn liefde blijven. Als jullie je aan mijn geboden houden, blijven jullie in mijn liefde, zoals ik mij aan de geboden van mijn Vader houd en blijf in zijn liefde.'
Jezus heeft de Geboden van de Vader lief (de Wet) en Jezus vraagt ons om zijn Geboden lief te hebben; en de Geboden van Jezus zijn:
a) heb God lief boven alles en
b) heb je naaste lief als jezelf.
Hoe je de Geboden van Jezus houdt zoals de Vader dat verlangt? Door net als Jezus de Geboden van de Vader te houden;
Immers: [lees Exodus 20]
Hoe je God de Vader liefhebt: Gebod 1 t/m 4 gaat daarover
In één God geloven [de Vader], géén gesneden beelden maken/aanbidden, Gods naam niet misbruiken, de Sabbat [=vrijdag-zonsondergang tot zaterdag zonsondergang] houden.
Hoe je je naaste liefhebt: Gebod 5 t/m 10 gaat daarover
Je ouders eren, niet doden, niet overspel plegen, niet stelen, geen valse getuigenissen afleggen, niet iets van een ander begeren
De Wet: nog steeds geldig en van kracht
Jezus zegt zelf in Mattheüs 5:18
'Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.'
Conclusie
De Hemel en Aarde zijn nog zeker niet voorbijgegegaan. Jezus is nog niet teruggekomen en het eindoordeel heeft nog niet plaatsgevonden.
De Wet is nog steeds geldig en van kracht, maar ieder die gedoopt is in de Naam van Jezus én deelheeft aan de Geest, dagelijks de zonden bij Jezus belijdt -het dagelijks brood vraagt- zal vergeven zijn en de Genade van God ontvangen!
Er zijn Christenen die beweren 'dat we vrijgemaakt zijn van de Wet' en dat daarom de Wet niet meer geldig is… Is dit echt zo? Wat zegt de Bijbel hierover? Nog belangrijker: wat zegt Jezus daarover?
Wat Jezus zegt:
Mattheus 5:19 - Blijf de Geboden houden én onderwijzen!
'Wie dus een van deze geboden afschaft, al is het nog zo klein, en anderen leert hetzelfde te doen, zal de kleinste genoemd worden in het hemelse koninkrijk. Maar wie zich aan de geboden houdt en anderen leert hetzelfde te doen, die zal een grote naam hebben in het hemelse koninkrijk.'
Mattheüs 24:11-12 - Blijf de Wet respekteren [=houden!]
'Er zullen vele valse profeten komen en zij zullen velen op een dwaalspoor brengen. En omdat de verachting voor de wet toeneemt, zal de liefde bij de meesten verkoelen.'
Wat de Apostelen ons zeggen en leren
Romeinen 8:4 - Volbrengen van de Wet mét Gods Geest
'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'
1 Johannes 3:4 - Zondigen is ingaan tegen Gods Wet
'Wie zondigt, gaat in tegen de wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'
Jakobus 2:10 - Met 'de Wet' worden Gods (10-) Geboden bedoeld
'Want wie de gehele Wet houdt maar in één Gebod faalt heeft alle Geboden overtreden.'
Openbaringen 12:17 - De Geboden bewaren én getuigenis Jezus
'En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om strijd te voeren tegen de overigen van haar kroost, die de geboden Gods bewaren en de getuigenis omtrent Jezus bezitten'
Openbaringen 14:12 - Geboden houden én geloof in Jezus hebben
'Hier komt den heiligen volharding te stade, hun die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.'
Overduidelijk blijkt dus, dat de Wet geldig is voor iedereen, maar als we deel uitmaken van het Lichaam van Jezus (door de doop door onderdompeling) en van de Geest (door handoplegging/zalving/doop in de Geest), dan kunnen wij voldoen aan wat de Wet van ons eist.
Johannes 16:8
De Geest wijst op Gerechtigheid, zonde & Oordeel [=Waarheid = Jezus; zie Joh.5:22]
De Wet waardoor wij weten wat Gods Wil is [zie Psalm 119:150-172]
De zonde, tegen Gods Wet aanwijsbaar
Jezus, bij wie wij ons 'dagelijks brood' kunnen krijgen [=vergeving van zonde]; Jezus heeft óók het Oordeel in handen gekregen van God; zie Joh. 5:22
Johannes 15:9-10 - Blijf in mijn Liefde en houdt mijn Geboden!
'Ik heb jullie lief zoals de Vader mij liefheeft. Zorg dat jullie in mijn liefde blijven. Als jullie je aan mijn geboden houden, blijven jullie in mijn liefde, zoals ik mij aan de geboden van mijn Vader houd en blijf in zijn liefde.'
Jezus heeft de Geboden van de Vader lief (de Wet) en Jezus vraagt ons om zijn Geboden lief te hebben; en de Geboden van Jezus zijn:
a) heb God lief boven alles en
b) heb je naaste lief als jezelf.
Hoe je de Geboden van Jezus houdt zoals de Vader dat verlangt? Door net als Jezus de Geboden van de Vader te houden;
Immers: [lees Exodus 20]
Hoe je God de Vader liefhebt: Gebod 1 t/m 4 gaat daarover
In één God geloven [de Vader], géén gesneden beelden maken/aanbidden, Gods naam niet misbruiken, de Sabbat [=vrijdag-zonsondergang tot zaterdag zonsondergang] houden.
Hoe je je naaste liefhebt: Gebod 5 t/m 10 gaat daarover
Je ouders eren, niet doden, niet overspel plegen, niet stelen, geen valse getuigenissen afleggen, niet iets van een ander begeren
De Wet: nog steeds geldig en van kracht
Jezus zegt zelf in Mattheüs 5:18
'Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.'
Conclusie
De Hemel en Aarde zijn nog zeker niet voorbijgegegaan. Jezus is nog niet teruggekomen en het eindoordeel heeft nog niet plaatsgevonden.
De Wet is nog steeds geldig en van kracht, maar ieder die gedoopt is in de Naam van Jezus én deelheeft aan de Geest, dagelijks de zonden bij Jezus belijdt -het dagelijks brood vraagt- zal vergeven zijn en de Genade van God ontvangen!
Nou Boudewijn,
niemand zal hier zeggen dat de 10 geboden zijn afgeschaft. Wel heeft men andere opvatting over hoe een mens gerechtvaardigd en geheiligd wordt dan jij het hier voorstelt. Zeker over het 4e gebod zal er verschil van mening met jou zijn.
Je bent van mening dat als je de rustdag niet van vrijdagavond tot zaterdagavond houdt, je dan verloren gaat. Dat lijkt me vanuit reformatorisch oogpunt bezien een aanvechtbare zaak.
De wet heeft immers in het NT een andere plaats gekregen dan in het OT?
Elbert
[Aangepast op 29/9/04 door elbert]
niemand zal hier zeggen dat de 10 geboden zijn afgeschaft. Wel heeft men andere opvatting over hoe een mens gerechtvaardigd en geheiligd wordt dan jij het hier voorstelt. Zeker over het 4e gebod zal er verschil van mening met jou zijn.
Je bent van mening dat als je de rustdag niet van vrijdagavond tot zaterdagavond houdt, je dan verloren gaat. Dat lijkt me vanuit reformatorisch oogpunt bezien een aanvechtbare zaak.
De wet heeft immers in het NT een andere plaats gekregen dan in het OT?
Elbert
[Aangepast op 29/9/04 door elbert]
Volgens mij klopt je vertaling van het woordje tot niet. Het Griekse woord eis betekent namelijk het volgende (zie bron):oorspronkelijk gepost door RobertDat is een veel gehoorde 'refo' uitspraak, die niet Bijbels te funderen is.
En om jullie voor te zijn, in Galaten staat:
"De wet was onze tuchtmeester tot Christus" Dat 'tot' is geen 'richtingaanwijzer' maar een 'tijdsaanduiding'
Tot Christus kwam opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
verderop staat: .... Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
De wet drijft niet uit naar Christus. De schriftgeleerden kenden de wet beter dan wie dan ook, maar zij werden niet tot Christus gedreven. De Geest drijft tot Christus. Of het nu de eerste bekering is, of de dagelijkse bekering.
Het woordje tot betekent in dit geval dus niet totdat, maar echt zoals jij dat noemt de standaard refo-term tot: je zou het dus ook met naar kunnen vertalen. Overigens ben ik het wel met je eens dat de Heilige Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel, maar dan wel aan de hand van de wet. Waar dit niet gebeurt, zoals bij de meeste Farizeeen, blijft een eng wetticisme over.1) into, unto, to, towards, for, among
++++
"For" (as used in Acts 2:38 "for the forgiveness...") could have two meanings. If you saw a poster saying "Jesse James wanted for robbery", "for" could mean Jesse is wanted so he can commit a robbery, or is wanted because he has committed a robbery. The later sense is the correct one. So too in this passage, the word "for" signifies an action in the past. Otherwise, it would violate the entire tenor of the NT teaching on salvation by grace and not by works.
Dat van de christelijke slaven valt onder het vijfde gebod. Dat van het hoofddeksel van de vrouw kun je plaatsen ook plaatsen in de man-vrouw relatie. Het vijfde gebod strekt zich uit tot alle vormen van gezag (zie uitleg van de Heidelberger hierin bijv.). Het zijn nadere uitwerkingen van het vijfde gebod, vandaar dat het apart in de Bijbel staat. Het doet in elk geval helemaal niets af aan de blijvende geldigheid van de TG.Dat heb ik niet willen zeggen. Jij zei dat wij Zijn wet niet meer hoeven te houden, omdat Hij ons Zijn diepere en volledige wil wil tonen. Maar waar haal je vandaan dat de Heere Zijn wil niet volledig heeft gegeven in de Tien Geboden die zeer wijd zijn (Ps. 119)?
Alleen al uit het feit dat de woorden van Jezus verder gaan dan de thora, in de bergrede.
Maar neem bv. Paulus' woorden over het hoofddeksel van de vrouw, over christelijke slaven, etc.
Als de Thora het allemaal had bevat, dan was de rest van de Bijbel niet meer nodig geweest.
Dus in de Bijbel gaat God's wil al verder dan de Thora.
En dan is er nog een hoop waar wij christenen een mening over hebben, maar die niet direct uit de Bijbel op te maken zijn. Drugs, bungee jumpen, hoe rij ik in mijn auto, hoe ga je met drugsverslaafden om, hoe ga je met de tv om, etc. etc.
Akkoord, er zijn veel Bijbelgedeelten die hier wel iets over zeggen, maar niet in detail. Je moet er zelf mee aan de slag gaan.
maar dat wij de Wet alleen maar door Gods Geest kunnen houden.
God Wil idd.
Dat is niet per sé de wet van Mozes.
Jij houdt de sabbath niet, dus jij houdt de wet van Mozes ook niet.
Maar alleen de Geest kans ons helpen om de volledige wil van God te doen. Iets dat dieper ligt dan het ceremonieel, of de wet voor 'onvolwassenen in het geloof'. (de wet is de tuchtmeester (=gouvernante), de opvoeder)
Het is OOK de Wet des HEEREN. Ik hou de sabbat wel. Sabbat betekent namelijk niet zevende dag of zaterdag, maar rustdag en je kunt niet vertellen dat ik de rustdag niet houdt. Ik hou het alleen op de eerste dag omdat daar voldoende wezenlijke aanwijzingen zijn in het NT dat de sabbat langzamerhand verschoven is naar de zondag (in elk geval de typische invulling is verschoven naar de zondag). Dit blijkt ook uit de praktijk van de eerste christenen en de christenheid tot vandaag aan de dag toe. En ook dat geen enkele grote kerkvader hier ooit bezwaar tegenin heeft gebracht. Zelfs niet Calvijn die Rome de antichrist noemde.
De volledige wil van God gaat inderdaad verder dan de ceremoniele wet met zijn offers, wassingen, feestdagen en onthouding van spijzen en reinigingen. Deze zijn met de komst van Christus afgeschaft (zie Hebreeen). De blijvende wil van God vinden we uitgedrukt in de TG die volmaakt zijn en daarvan vinden we een en ander nader uitgewerkt in het NT.
O, waarvoor is ons dan de wet gegeven? Dat is toch om God op de juiste wijze, naar Zijn wil te dienen. Zijn niet alle geboden gericht op de liefde tot God en de naasten? Hoe leg je dan uit wat "Aan deze twee geboden hangt..." betekent. Wat betekent dan "hangt", dat is toch van: Dit vat de wet samen!?Mattheus 22 haalt weldegelijk het doel van de wet aan (vers 40), namelijk: "Aan deze twee geboden hangt de ganse wet".
Mattheus 22 geeft dat het liefdesgebod de wet en de profeten (dus meer dan de wet!!) in zich heeft.
Het liefdesgebod is niet het doel van de wet, dat staat er niet in mat 22.
Hiermee erken je de blijvende waarde en geldigheid van de TG voor christenen?In het N.T. waar alle christenen door de Geest worden geleid, geeft Paulus talloze adviezen en wijst nog op het belang van sommige geboden (niet begeren, geen overspel doen, vader en moeder vrezen etc.). Hadden die christenen dat nodig? Jazeker, blijkbaar.
Het feit dat Paulus dit doet zegt al genoeg, zeker ook dat Hij adviezen en dingen leert die niet in de wet staan.
Wij moeten elkaar ook op fouten wijzen. Het is zeker niet zo dat wij zonder zonden leven. Het is net als in de tijd van Paulus.
Waarom wijst Paulus dan telkens op wetten (zoals in Efeze 6:2) als men zich toch niet door de wet moet laten leiden? Waarom wijst Paulus zo vaak op de praktische levensheiliging en de daarbijbehorende regels als ze zich toch niet daardoor moeten laten leiden?"Inwendig wordt Gods kind door Gods Geest geleid, uitwendig door Gods Woord. We hebben het na ontvangen genade toch nodig dat de Schrift het ons zegt, dat Gods knechten er bij ons op aandringen."
Maar wij moeten ons in het dagelijks leven laten leiden door de Geest en niet door de wet. En zelfs als dat onverhoopt 1 op 1 met de wet zou lopen zouden we ons nog steeds door de Geest moeten laten leiden en niet door de wet.
Een nederlandse aanklager haalt ook de duitse wet niet aan, al zou de duitse wet voor 100% hetzelfde zijn als de nederlandse.
Is er een reden uit de Bijbel te halen waarmee je zou kunnen staven dat de wet alleen geldt inzoverre zij wordt herhaald in het NT? Is er een reden uit de Bijbel waaruit je zou kunnen opmaken dat de wetten op de twee stenen tafelen een verschillende geldigheid of waarde hebben? Het lijkt mij dat als het ene gebod uit de Tien Geboden geldt, het andere ook geldt. De Tien Geboden gelden als geheel of ze gelden in het geheel niet, je kunt de geboden niet zomaar lospeuteren.Op grond van deze twee teksten zeg je dat de wet enkel maar ons oude leven bereikt en alleen maar als doel heeft om de zonde te ontdekken. Waarom dringt Paulus er bijvoorbeeld in Efeze 6 op aan om het vijfde gebod te houden? Hij schrijft dat nota bene aan christenen!
Aan kinderen, die nog onder de tuchtmeester vallen.
Maar buiten dat, Paulus past hier een les van het oude testament toe, de belofte bij het 5e gebod. Het 5e gebod is meer dan gebod, het is kennelijk iets dat meegaat naar het nieuwe leven.
Zoals vele (de meeste) (bijna alle) zaken van het oude verbond meegaan naar het nieuwe. Niet stelen, niet doden, God eren, etc. etc.
Hij past dit profetisch toe.
Hij zou hetzelfde niet van het 4e gebod kunnen zeggen.
Romeinen 8:7 wijst op de oude mens die zich niet wil onderwerpen aan Gods wet. Romeinen 7:22 wijst op de bekeerde mens die WEL een vermaak heeft in de wet Gods en zich daar wel aan wil onderwerpen, maar dat hij het niet kan. Hier spreekt de wederom geboren Paulus.welke niet gelijk staat aan de "wet Gods" want daarin heeft Paulus een vermaak en niet bepaald een afkeer. Of wilde je zeggen dat hij een vermaak in de wet van God heeft, maar er ondertussen niet naar leeft of er zich niks van aantrekt of er zich zelfs boven verheft door te zeggen: Ik moet niks met die wet ik heb de Geest?
Jij past Romeinen 7 het 2e deel toe op de 'nieuwe Paulus', volgens mij is dit van toepassing op 'de oude mens' die wel van wil is God te dienen in zijn wet, maar dit niet kan.
Wie zal mij verlossen..... is de laatste uitroep van 'de oude mens' en dan kan Paulus antwoorden: 'Jezus Christus!'
Dat is al gebeurd! Of wil je zeggen dat die verlossing nog moet gebeuren? Ook bij bekeerde christenen?
Goed lezen: Ik zei: Zolang wij in het vlees zijn. Maar als wij in de Geest zijn (Rom. 8:9), dan kunnen wij door de wet te houden God behagen (Rom. 8:7). Als wij in het vlees zijn, kunnen wij ons niet aan de wet Gods onderwerpen en DUS God niet behagen. Als wij in de Geest zijn, doen we dat wel en behagen wij God wel. Dus: Geest - wet - God behagen wordt hier als een onmisbare schakel gezien.Nee, hij heeft de wet liefgekregen omdat hij oog gekregen had voor het feit dat de wet zelf goed en heilig en geestelijk blijft, maar zolang wij in het vlees zijn werkt ze alleen maar op onze dood aan.
Dus welk nut heeft het haar te volgen als ze alleen onze dood aan werkt?
En Romeinen en Efeze dan, waar al die geboden worden aangehaald (Rom. 13:8; Ef. 6:2) en aangeprezen aan de heidenen? God dienen in nieuwheid van de Geest en niet in de oudheid van de letter. Waarom geeft Paulus dan zoveel geboden en voorschriften en inzettingen die hij allemaal op papier zet en overneemt van het OT? Dan komt hij toch zelf in de knoop met Rom. 7:6? Dus moet het anders uitgelegd worden, namelijk: Niet door in het vlees te leven naar de uiterlijke vorm van de wet (letter), maar in de Geest te leven door werkelijk hartelijk de wet na te leven. Er wordt hier scheiding gemaakt tussen uiterlijk God dienen en innerlijk/geestelijk God dienen.De wet is goed als leefregel, daarom wordt het ook zoveel aangehaald in het Nieuwe Testament.
Het grootste deel van het NT is aan joden geschreven. Het is logisch dat de wet dan veel aangehaald wordt. Het NT wordt aan de Joden vanuit het OT uitgelegd.
En de wet goed als leefregel.....
"God dienen in de nieuwheid van de Geest, niet in de oudheid van de letter"
Het slaat nergens op om te zeggen dat als je leeft uit liefde, dat je dan automatisch de wet vervult. De liefde is enkel de voorwaarde OM de wet te vervullen. Het doel van de wet (nogmaals Matth. 22) is om de liefde tot God en de naasten te betonen.
RJ: De wet is er echt niet alleen maar met het doel om onze zonden te openbaren hoor.
Rbrt: En dan is mijn vraag, waar haal je dat vandaan?
quote: Verder: Mattheus 7:12: "Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo, want dat is de wet en de profeten.
Ook dit werkt andersom, je leeft uit liefde, en vervult daarmee de geestelijke bedoeling van de wet en de profeten.
Je moet het niet andersom gaan doen.
Ik zou niet weten waaruit je zou kunnen halen dat de wet van het nieuwe verbond een andere is als die van het oude verbond. Uit 2 Kor. 3:3 blijkt dat het verschil is dat in het nieuwe verbond de wet (dezelfde wet) niet in stenen tafelen maar in onze vlezen harten geschreven wordt door de Heilige Geest.Wat wordt in de Bijbel zonde genoemd? Alles wat wetteloosheid is. Dus zolang christenen vergeving moeten vragen voor hun zonden, blijkt daaruit dat er een maatstaf is en dat is de wet.
Als je de wil van de God kent, door de Geest in je hart geschreven, dan kan je daar toch tegen zondigen?
Er moet een wet zijn, daarin heb je gelijk.
En die wet is er! De wet van het nieuwe verbond! Hebreen 8. Jij wilt dat die wet van het nieuwe verbond gelijk is aan de wet van het oude verbond.
Dat staat nergens in de Bijbel. Dat denk je dan vervolgens te bewijzen door een aantal maal aan te halen dat de wet van het oude verbond wordt aangehaald.
Maar ook al wordt de wet van het OV een aantal keer aangehaald, dan betekend dat nog steeds niet dat deze 1op1 staat met de wet van het NV.
Neem bij wijze van overbekend voorbeeld het 4e gebod. [iets uit de wet van het OV dat anders is in de wet van het NV]
de hoofddeksels van Paulus [iets uit de wet van het NV dat niet in de wet van het OV voorkomt]
Uw wet is de waarheid (Ps. 119). Dus er is geen tegenstelling tussen waarheid en wet. Verder acht Johannes het ondanks de zalving van de Heilige Geest nodig om nog eens op de wet te wijzen, evenals Paulus met het oog op al zijn gemeenten.en wandelen naar de Geest. En Die laat ons het goede gebruik van de Wet zien. Want die blijft heilig en goed.
Er staat nergens dat de Geest ons zal leiden in het goede gebruik van de wet.
Er staat dat de Geest ons zal leiden in de waarheid. Als Hij ons al direct leidt in de waarheid is er toch geen tussenkomst van de wet nodig.
Zelfs al zou het 1op1 zijn, waarom naar het papier kijken als het al in het hart staat?
Dat is hetzelfde als een telefoonnummer dat ik uit m'n hoofd ken in het telefoonboek opzoeken.
De Geest leert ook de zonden aan de wereld (Joh. 16:8). Deze zonden van de wereld zijn niet anders dan de zonden van Gods kinderen, dus de wijze van overtuiging zal niet anders gaan dan door de wet.Maar Rom 7 (wet leert zonden aan ongelovigen) en 1cor12 (wij leren zonden van de Geest) zijn toch heel duidelijk.
Anders moet je me maar eens uitleggen hoe jij die teksten dan uitlegt.
Liefde tot Zijn volk (de naasten) en tot Hem (Jezus Christus) en Zijn geboden (liefde tot Hem en de naasten?) zou Christus dan dubbelop gesproken hebben?Over vers 23...Hoe verklaar je dan 1 Joh. 5:2.....Hier wordt duidelijk gesproken over liefde tot Zijn volk, Hem Zelf en Zijn Geboden...
En vers 23 verklaart wat die geboden zijn. Er wordt dus niet de wet van mozes mee bedoeld.
"23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft."
De besnijdenis is afgeschaft...dat staat expliciet in de Bijbel. dat de sabbat is afgeschaft staat niet in de Bijbel.Over Jakobus, hij roept juist wel op om de wet te houden. Vers 12: Spreekt alzo en doet alzo!
De context gaat over het feit dat de wet van Mozes of helemaal wel of helemaal niet wordt gehouden.
Als je zegt hem te houden moet je hem helemaal houden, en niet gedeeltelijk.
"Spreekt alzo en doet alzo", oftewel: geen woorden maar daden.
Tegen jou zoiets als: "Als je dan de wet wilt houden, dan ook de besnijdenis en de sabbath houden ipv de zondag"
En hoe leidt de Heilige Geest je dan wel? Welk middel gebruikt Hij daarvoor? Hoe laat je je leiden door de Heilige Geest? Hoe bedroef je de Heilige Geest?Er staat: "De Geest zal u leiden in hetgeen oorbaar is", er staat niet "De Bijbel zal u leiden....."
Behalve dan het vierde gebod...waar staat dat dit eeuwigdurend gebod afgeschaft is?En de Heilige Geest laat ons een heilig leven leiden, welnu, dat moet vanzelfsprekend dan gelijken op dat wat God van ons vraagt in Zijn Tien Geboden die tijdloos zijn.
De Tien Geboden tijdsloos? Behalve dan het 4e gebod. Het lijkt flauw, maar het is zo raak als een 180 bij darts.
Toch verandert Paulus wel een tittel en een jota als hij het vijfde gebod in gewijzigde vorm aanhaalt in Efeze 6.Ik zie niet waar dat zo staat hoor. Alleen omdat het niet expliciet in het N.T. wordt genoemd, geldt de sabbat niet meer? Ik zie dat Paulus de sabbat nog wel houdt. En nu is inderdaad de joodse sabbat vervangen door de christelijke sabbat, namelijk het ceremoniele (de omstandigheid) van de wet (de zevende dag) is vervangen door de opstandingsdag. Het scheppingsgebod om te rusten is zeker niet vervallen en wijst ook zeker niet op Christus.
Geen tittel en geen jota RJ.
Geen tittel en geen jota.
En wat heeft God dan in je hart geschreven. En wat is de definitie van het goede?Zo ook met mij, mijn hart is vernieuwd, God heeft het goede erop geschreven.
Ik zondig doordat ik niet doe wat God in mijn hart geschreven heeft.
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewarenRobert: Waar in de Bijbel staat dat wij onder het nieuwe verbond de schriften moeten onderzoeken om erachter te komen wat wij moeten doen? Al de teksten die ik hierboven heb geplaatst leren ons dat de Geest ons leert hoe wij moeten leven.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.
Dat laatste is niet waar. "Er is gezegd" duidt altijd op een verzinsel van de Farizeeen en geen buitenbijbelse openbaring van de Heilige Geest. Zie Matth. 5:21 In vers 27 staat gewoon een gebod uit de Bijbel. Dus "er is gezegd" kan ook duiden op een Bijbels gebod. Dit geldt ook van vers 31, 33 en 38. Vers 43 duidt weer op een verzinsel van de Farizeeen. In elk geval geen reden om te zeggen dat de Geest het Woord overstijgt.RJ: Graag onderbouwing dat de Geest het Woord overstijgt. Dat lijkt op Geestdrijverij zoals de dopers in de tijd van de Reformatie.
quote: De Bijbel leert dat de Bijbel geinspireerd is door de Heilige Geest. Maar de Bijbel leert ook dat de Heilige Geest zaken heeft geinspireerd die niet in de Bijbel vermeld staan. ("Er staat geschreven" tegenover "Er is gezegd", dat eerste als een profetie wordt aangehaald die wij in de Bijbel kunnen vinden, dat tweede als er een profetie wordt aangehaald die niet in de Bijbel te vinden is.
Maar zelfs buiten dat is het altijd zo dat de inspirator altijd groter is dan het geinspireerde.
De moslims geloven dat de koran de goddelijke instantie is van Allah.
Wij geloven niet dat de Bijbel een soort boek-geworden-god is. De Geest is God. De Geest overstijgt dus altijd de Bijbel.
Natuurlijk overstijgt de Geest de Bijbel, maar nergens kun je aantonen dat de Geest dingen zegt die niet in de Bijbel staan, dat Hij buiten het Woord om in mensenharten werkt. De Heilige Geest leidt de mens in alle waarheid. "Uw Woord is de waarheid". Ofwel: Het kan niet bestaan dat de Heilige Geest wegen gaat die tegen-bijbels zijn.
Johannes 16:13: "13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen."
Met groet,
Refojongere