Paulus als prediker
Paulus als prediker
Paulus zegt - maar ik weet niet precies waar - volgens in de Bijbel dat hij geen groot redenaar is. Weet iemand waar dat staat en hoe e.e.a. geduid moet worden?
Re: Paulus als prediker
Misschien bedoel je deze tekst?
2 Kor. 10:10 Want de brieven (zeggen zij) zijn wel gewichtig en krachtig; maar de tegenwoordigheid des lichaams is zwak, en de rede is verachtelijk.
2 Kor. 10:10 Want de brieven (zeggen zij) zijn wel gewichtig en krachtig; maar de tegenwoordigheid des lichaams is zwak, en de rede is verachtelijk.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 16 apr 2011, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedoel je 2Kor 11:6
6 En indien ik ook slecht ben in woorden , nochtans ben ik het niet in wetenschap; maar alleszins zijn wij in alle dingen onder u openbaar geworden.
kanttekening schreef:13) slecht ben in woorden,
Gr. Idiotes. Zie van dit woord 1 Cor. 14:16. Namelijk gelijk deze roemen van hunne welsprekendheid en menselijke wijsheid mij nageven. Want anders, zo gaat de eenvoudige stijl des apostels in kracht en goddelijkheid alle menselijke welsprekendheid en schriften verre teboven. Zie 1 Cor. 1:25, en 1 Cor. 2:4,5.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja, deze teksten bedoelde ik, tnx. Kom er nog wel op terug, binnenkort eens nagaan hoe dit verstaan moet worden. Maar dat zal wel volgende week worden.
De vraag is, of wat Paulus schrijft als ironie opgevat moet worden. Paulus wordt wel vaker ironisch van toon, als hij degenen die zijn ambt aanvallen antwoord, en zichzelf "aanprijst".
Precies, dat is idd een v/d vragen. Hoewel het niet rijmt met een uitlegging in de kanttekening dat het - in mijn weergave - wel duidelijk was dat het resultaat op Paulus prediking niet gezocht moest worden in zijn redenaarstalenten maar in de werking van de Geest. Als dat een correcte uitleg is, dan lijkt het me geen ironie.memento schreef:De vraag is, of wat Paulus schrijft als ironie opgevat moet worden. Paulus wordt wel vaker ironisch van toon, als hij degenen die zijn ambt aanvallen antwoord, en zichzelf "aanprijst".
De tekst die huisman citeert, is in feite een vervolg op de tekst die ik op gaf. En daarom is de reactie van Paulus wel enigszins ironisch bedoeld.Willem schreef:Ja, deze teksten bedoelde ik, tnx. Kom er nog wel op terug, binnenkort eens nagaan hoe dit verstaan moet worden. Maar dat zal wel volgende week worden.
Maar in feite maakt het niet uit - zegt Paulus - "want al ben ik slecht in woorden, ik ben het niet in wetenschap".
Verder moet je hier niet al te veel achter zoeken, denk ik.
Juist in de eeuwen waarin Paulus leefde werd het redenaarstalent van grote waarde geacht. Rome had er zo'n beetje een afgod van gemaakt, je kon in de politiek alleen maar vooruit komen als je geld of redenaarstalent bezat (b.v. Cicero).Willem schreef:Precies, dat is idd een v/d vragen. Hoewel het niet rijmt met een uitlegging in de kanttekening dat het - in mijn weergave - wel duidelijk was dat het resultaat op Paulus prediking niet gezocht moest worden in zijn redenaarstalenten maar in de werking van de Geest. Als dat een correcte uitleg is, dan lijkt het me geen ironie.memento schreef:De vraag is, of wat Paulus schrijft als ironie opgevat moet worden. Paulus wordt wel vaker ironisch van toon, als hij degenen die zijn ambt aanvallen antwoord, en zichzelf "aanprijst".
Juist daarom is het des te wonderlijker dat God zich en in het O.T. (Mozes) en in het N.T. (Paulus) bediende van mensen die dat talent niet hadden. Maar zij spraken met betoning van de Geest en kracht.
En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem, vergeet in je 'onderzoek' niet het boek "Paulus" vaan dr. Jakob van Bruggen te bestuderen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
En vergeet dan weer niet te verdisconteren dat van Bruggen een 'afwijkende' visie heeft op Paulus (zgn. nieuwe perspectief).Luther schreef:Willem, vergeet in je 'onderzoek' niet het boek "Paulus" vaan dr. Jakob van Bruggen te bestuderen.
Prima, lees daarom dr. J. Ridderbos ( De apostel der heidenen) erbij...Jongere schreef:En vergeet dan weer niet te verdisconteren dat van Bruggen een 'afwijkende' visie heeft op Paulus (zgn. nieuwe perspectief).Luther schreef:Willem, vergeet in je 'onderzoek' niet het boek "Paulus" vaan dr. Jakob van Bruggen te bestuderen.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Volgens mij is de vraag van Willem hier wel in essentie beantwoord.
Maar ik wist niet dat Van Bruggen ook de nieuwe Paulusvisie had.
Maar ik wist niet dat Van Bruggen ook de nieuwe Paulusvisie had.
Er zijn verklaarders die denken dat Paulus een spraakgebrek had. Misschien zien zijn woorden ook daarop? Ik weet het niet.
In ieder geval is duidelijk dat hij grote gaven had ontvangen. Denk alleen maar aan zijn redevoering in Athene.
In de griekse wereld werd overigens zeer veel waarde toegekend aan het spreken dat - naar onze begrippen - vaak een stukje theater werd. Cicero is hiervan een goed voorbeeld.
Misschien wil Paulus ook aangeven dat hij zich aan dit soort redenaars niet kan en wil spiegelen.
Zijn boodschap is krachtig en eenvoudig. Jezus Christus en dien gekruisigd.
In ieder geval is duidelijk dat hij grote gaven had ontvangen. Denk alleen maar aan zijn redevoering in Athene.
In de griekse wereld werd overigens zeer veel waarde toegekend aan het spreken dat - naar onze begrippen - vaak een stukje theater werd. Cicero is hiervan een goed voorbeeld.
Misschien wil Paulus ook aangeven dat hij zich aan dit soort redenaars niet kan en wil spiegelen.
Zijn boodschap is krachtig en eenvoudig. Jezus Christus en dien gekruisigd.