Wie is Christus

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Wie is Christus

Bericht door memento »

Er wordt in onze kringen veel gepraat over de zaken van het geloof. De één praat over HSV of SV, de ander maakt zich druk om broeken en legging, en derde over dominee die en die, een vierde over het verbond, etc. We doen er allemaal aan mee. Maar waar zo weinig over gepraat wordt - en ik sluit mezelf erbij in - is Christus.

Misschien is dit niet echt een onderwerp om over te discussiëren of om op te reageren. Maar wel een zaak van levensbelang. Ik wil iedereen - mezelf ingesloten - daarom de vraag stellen: Wie is Christus voor jou? Mag je Hem bevindelijk kennen? Hem de jouwe noemen? Weten dat Hij voor jou gestorven is, daar wij anders de eeuwige dood hadden moeten sterven?

Met vrome woorden, veel kennis, een rechtzinnig leven, etc worden wij niet zalig. Slechts als wij in Hem zijn, die kwam om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. In Hem is alles te vinden. Om niet.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Wie is Christus

Bericht door Schemerlichtje »

Helemaal mee eens Memento. Alleen, weet je wat ik persoonlijk het lastige vind? Als je iets over het geloof zegt, over Wie de Heere voor je is, ben je hier al snel 'vroom' en leef je 'alleen op de toppen van het geloof' en voldoe je niet aan 'ieders straatje'. En het is niet goed om de Heere als een steen des aanstoots hier op te richten. Aan de andere kant is het ook fijn om dit te delen (gemeenschap der heiligen? of kan dat niet op deze manier (tot stand komen)?)
Kortom: ik denk dat dit het grote spanningsveld is van een forum(als deze). Hoe laten we de 'christelijkheid' naar voren komen? Wat betekent dat voor ons -sluit ik mezelf bij in-?

Met vrgr Schemerlichtje
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie is Christus

Bericht door refo »

Je hebt gelijk dat er weinig over Hem gepraat wordt.

Je begint eigenlijk al meteen met bepaalde vereisten aanzetten.
Ik denk dat je beter op de bodem kunt beginnen.

Wie is Hij?
Wat is Hij?
Waar is Hij?
Waarom is Hij?
Hoe is Hij?

Dit zijn allemaal vragen die uit de bijbel opkomen en beantwoord kunnen worden.
Het heeft als voordeel dat je niet 'vroom' hoeft over te komen. En hoef je niet de bezweringsformule uit te spreken: ik sluit mezelf in.

Pas daarna komen we aan de vraag toe hie hij dan te kennen is door een mens.

Het kan dan uiteindelijk blijken dat je vooraf gestelde vereisten juist waren.
Maar misschien ook niet.
En dan wordt misschien ook duidelijk waarom er zo weinig over Hem gepraat wordt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie is Christus

Bericht door -DIA- »

Ik geloof niet dat internet het medium is om hier teveel over te zeggen

Wie is Hij, opdat ik in Hem moge geloven.
Ik denk dat dit gedeelte wel iets te zeggen heeft.

1 En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af.
2 En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden?
3 Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar dit is geschied, opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden.
4 Ik moet werken de werken Desgenen, Die Mij gezonden heeft, zolang het dag is; de nacht komt, wanneer niemand werken kan.
5 Zolang Ik in de wereld ben, zo ben Ik het Licht der wereld.
6 Dit gezegd hebbende, spoog Hij op de aarde, en maakte slijk uit dat speeksel, en streek dat slijk op de ogen des blinden;
7 En zeide tot hem: Ga heen, was u in het badwater Siloam (hetwelk overgezet wordt: uitgezonden). Hij dan ging heen en wies zich, en kwam ziende.
8 De geburen dan, en die hem te voren gezien hadden, dat hij blind was, zeiden: Is deze niet, die zat en bedelde?
9 Anderen zeiden: Hij is het; en anderen: Hij is hem gelijk. Hij zeide: Ik ben het.
10 Zij dan zeiden tot hem: Hoe zijn u de ogen geopend?
11 Hij antwoordde en zeide: De Mens, genaamd Jezus, maakte slijk, en bestreek mijn ogen, en zeide tot mij: Ga heen naar het badwater Siloam, en was u. En ik ging heen, en wies mij, en ik werd ziende.
12 Zij dan zeiden tot hem: Waar is Die? Hij zeide: Ik weet het niet.
13 Zij brachten hem tot de Farizeën, hem namelijk, die te voren blind geweest was.
14 En het was sabbat, als Jezus het slijk maakte, en zijn ogen opende.
15 De Farizeën dan vraagden hem ook wederom, hoe hij ziende geworden was. En hij zeide tot hen: Hij legde slijk op mijn ogen, en ik wies mij, en ik zie.
16 Sommigen dan uit de Farizeën zeiden: Deze Mens is van God niet, want Hij houdt den sabbat niet. Anderen zeiden: Hoe kan een mens, die een zondaar is, zulke tekenen doen? En er was tweedracht onder hen.
17 Zij zeiden wederom tot den blinde: Gij, wat zegt gij van Hem; dewijl Hij uw ogen geopend heeft? En hij zeide: Hij is een Profeet.
18 De Joden dan geloofden van hem niet, dat hij blind geweest was, en ziende was geworden, totdat zij geroepen hadden de ouders desgenen, die ziende geworden was.
19 En zij vraagden hun, zeggende: Is deze uw zoon, welken gij zegt, dat blind geboren is? Hoe ziet hij dan nu?
20 Zijn ouders antwoordden hun en zeiden: Wij weten, dat deze onze zoon is, en dat hij blind geboren is;
21 Maar hoe hij nu ziet, weten wij niet; of wie zijn ogen geopend heeft, weten wij niet; hij heeft zijn ouderdom, vraagt hemzelven; hij zal van zichzelven spreken.
22 Dit zeiden zijn ouders, omdat zij de Joden vreesden; want de Joden hadden alrede te zamen een besluit gemaakt, zo iemand Hem beleed Christus te zijn, dat die uit de synagoge zou geworpen worden.
23 Daarom zeiden zijn ouders: Hij heeft zijn ouderdom, vraagt hemzelven.
24 Zij dan riepen voor de tweede maal den mens, die blind geweest was, en zeiden tot hem: Geef God de eer; wij weten, dat deze Mens een zondaar is.
25 Hij dan antwoordde en zeide: Of Hij een zondaar is, weet ik niet; een ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie.
26 En zij zeiden wederom tot hem: Wat heeft Hij u gedaan? Hoe heeft Hij uw ogen geopend?
27 Hij antwoordde hun: Ik heb het u alrede gezegd, en gij hebt het niet gehoord; wat wilt gij het wederom horen? Wilt gijlieden ook Zijn discipelen worden?
28 Zij gaven hem dan scheldwoorden, en zeiden: Gij zijt Zijn discipel; maar wij zijn discipelen van Mozes.
29 Wij weten, dat God tot Mozes gesproken heeft; maar Dezen weten wij niet, van waar Hij is.
30 De mens antwoordde, en zeide tot hen: Hierin is immers wat wonders, dat gij niet weet, van waar Hij is, en nochtans heeft Hij mijn ogen geopend.
31 En wij weten, dat God de zondaars niet hoort; maar zo iemand godvruchtig is, en Zijn wil doet, dien hoort Hij.
32 Van alle eeuw is het niet gehoord, dat iemand eens blindgeborenen ogen geopend heeft.
33 Indien Deze van God niet ware, Hij zou niets kunnen doen.
34 Zij antwoordden, en zeiden tot hem: Gij zijt geheel in zonden geboren, en leert gij ons? En zij wierpen hem uit.
35 Jezus hoorde, dat zij hem uitgeworpen hadden, en hem vindende, zeide Hij tot hem: Gelooft gij in den Zoon van God?
36 Hij antwoordde en zeide: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wie is Christus

Bericht door jvdg »

Dit lijkt mij een zeer nuttig topic.
Maar direct rezen er al twee vragen:

- Het onderwerp raakt zeer nauw aan de steeds opkomende vraag (voor velen) over de (ver-)zeker(d)heid van het geloof in Christus

- En is het de bedoeling dat we in dit topic ons persoonlijk uitspreken over het al dan niet zijn in en van Christus., met name qua beleving/bevinding/ervaring
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Wie is Christus

Bericht door PvS »

-DIA- schreef:Ik geloof niet dat internet het medium is om hier teveel over te zeggen

Wie is Hij, opdat ik in Hem moge geloven.
Ik denk dat dit gedeelte wel iets te zeggen heeft.
Mij geeft dit gedeelte te zeggen, dat de vraag van de blindgeborene een vraag uit ongeloof was.
Immers zegt Jezus er direkt op volgende: "En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het."
Hij bezat alles.
Alleen moest het nog aan de ziel verklaard worden.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie is Christus

Bericht door J.C. Philpot »

memento schreef:Misschien is dit niet echt een onderwerp om over te discussiëren of om op te reageren. Maar wel een zaak van levensbelang. Ik wil iedereen - mezelf ingesloten - daarom de vraag stellen: Wie is Christus voor jou? Mag je Hem bevindelijk kennen? Hem de jouwe noemen? Weten dat Hij voor jou gestorven is, daar wij anders de eeuwige dood hadden moeten sterven?
Dat is inderdaad waar het over zou moeten gaan. Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Dat kan niet anders.

En toch. Als ik bedenk dat het nu bijna 9 jaar geleden is dat Hij mij te sterk werd, en ik naar mijn leven kijk, dan schaam ik me diep. Dan kan ik net als de discipelen in de hof nog geeneens een uurtje met Hem waken. En ondanks dat wij sliepen, ging Hij door, en heeft alles volbracht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wie is Christus

Bericht door helma »

van de week hoorde ik nog een treffend voorbeeld (Ds Breure)
Het ging over Christus' lijden in de hof.
Dat Hij versterkt werd door een engel uit de hemel.
Dat moet wel een troost voor Hem geweest zijn!

Toen zei Ds Breure: stel je nu eens een bedrijf voor waar vader en zoon werken.
De zoon krijgt op de werkvloer een ongeval en ligt op de grond met vreselijke pijn.
De vader hoort ervan en ziet vanuit de verte zijn zoon liggen.
Hij stuurt een van zijn werknemers en zegt: ga eens kijken of je wat kan doen.....
Zelf blijft hij doorgaan met waar hij mee bezig was.

-------

Toen was de Vader Zich al aan het terugtrekken van Zijn Zoon.
Dit heeft het lijden van Christus verzwaard
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Wie is Christus

Bericht door Mariavt »

Een tijdje geleden mocht ik getuigen Wie de Heere in Christus voor mij geworden is, toen werd het afgeketst als zijnde een getuigenis, en het is hier een discussieforum en geen dagboek. Dus vind ik het ook een beetje vreemd dat nu gevraagd wordt Wie Christus voor jou mag zijn.
Gisteren nog heeft de Heere mij willen vertroosten met Jesaja 54, als je dat leest mag je weten Wie Hij voor mij is.... Ik vind het een te teer onderwerp om daarover te schrijven op een forum, waar zo makkelijk een discussie uit voortvloeit, Het is geen item om over te discuseren, maak dan een topic aan met bijv.
"Getuigenis, Wie Christus voor mij mag zijn" En zet er dan bij dat het geen discussie topic is....Dan kan een ieder die daar behoefte aan heeft getuigen Wie Christus voor hem/haar mag zijn.

NB. Een poosje geleden werd nog gezegd dat als je je innerlijke leven met de Heere op een forum zet dan mankeer je psychisch wat, en nu zou je dan wél je innerlijk leven bloot moeten leggen? Van mij mogen jullie maar ik doe er verder niet aan mee, het is een zaak tussen de Heere en mijn ziel. Ik heb nu één ding blootgelegd hierboven nl. Jesaja 54 mn.vers 5 maar daar blijft het bij......
Laatst gewijzigd door Mariavt op 14 apr 2011, 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wie is Christus

Bericht door memento »

jvdg schreef:En is het de bedoeling dat we in dit topic ons persoonlijk uitspreken over het al dan niet zijn in en van Christus., met name qua beleving/bevinding/ervaring
Ik bedoelde dit niet als getuigenis-topic ofzo. Ik denk dat je hart openleggen op een publiek internetforum niet echt handig is.

Maar wel wilde ik de vraag stellen, tot persoonlijke bezinning: Wie is Christus nu voor mij? Het grijpt me aan, als je ziet hoe vele nette kerkmensen - altijd trouw naar de kerk, altijd serieus meegedaan, zich heel ernstig aan alle regels gehouden, soms zelfs vele goede boeken verslinden - uiteindelijk sterven zonder Christus te kennen.

Misschien zijn de vragen die refo stelt, een goede manier om over dit onderwerp door te spreken:
Wie is Hij?
Wat is Hij?
Waar is Hij?
Waarom is Hij?
Hoe is Hij?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie is Christus

Bericht door J.C. Philpot »

memento schreef: Wie is Hij?
Wat is Hij?
Waar is Hij?
Waarom is Hij?
Hoe is Hij?
Ik ben er van overtuigd dat als een kerkmens Hem met deze vragen in het hoofd biddend in de schriften zoekt, Hij zich ook zal openbaren. Hij laat Zich vinden!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wie is Christus

Bericht door Desiree »

memento schreef:Er wordt in onze kringen veel gepraat over de zaken van het geloof. De één praat over HSV of SV, de ander maakt zich druk om broeken en legging, en derde over dominee die en die, een vierde over het verbond, etc. We doen er allemaal aan mee. Maar waar zo weinig over gepraat wordt - en ik sluit mezelf erbij in - is Christus.

Misschien is dit niet echt een onderwerp om over te discussiëren of om op te reageren. Maar wel een zaak van levensbelang. Ik wil iedereen - mezelf ingesloten - daarom de vraag stellen: Wie is Christus voor jou? Mag je Hem bevindelijk kennen? Hem de jouwe noemen? Weten dat Hij voor jou gestorven is, daar wij anders de eeuwige dood hadden moeten sterven?

Met vrome woorden, veel kennis, een rechtzinnig leven, etc worden wij niet zalig. Slechts als wij in Hem zijn, die kwam om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. In Hem is alles te vinden. Om niet.

Nou, dat is niet zo'n moeilijke vraag of toch wel?

De Heere Jezus, God de Vader, De Heilge Geest, die hebben mij lief. En ik heb hen lief.

Telkens word ik verdrietig als ik zie, wie God de Vader wil zijn voor mij.. Hij leidt mijn leven, op de achtergrond is Hij er.... ik houd van Hem maar ik ben zo slecht in relatie onderhouden. Mijn Vader in de Hemel krijgt zo weinig liefde van mij. Moelijk is dat.

De Heere Jezus in mijn Vriend, zo heeft Hij zich aan mij geopenbaard. Ik vind de lijdenstijd mooi maar ook moeilijk... Dat de Heere dat voor mij heeft willen doen, onbegrijpelijk.. Je wordt er stil van.. Die verlatenheid.. dat gemor van de mensen... en dan te merken dat ik die mensen ben... Ik heb hem gekruisigd en dat doe ik telkens nog..
En dan toch weer een lied, dat Hij mijn Vriend wil zijn.. ongelooflijk.

De Heilige Geest ben ik heel erg dankbaar.. Dat de Heilige Geest het werkt. Het leven.
De ervaring en bevinding. Zonder de Heilige Geest zou ik de Vader en de Zoon niet kennen. De Heilge Geest hebben we zo nodig. Elke dag opnieuw. In elke preek.. het vertrouwen dat Hij ervoor zorgt dat het goede wordt gezegd.

Hartelijke groet,
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Re: Wie is Christus

Bericht door Miepie »

memento schreef:
jvdg schreef:En is het de bedoeling dat we in dit topic ons persoonlijk uitspreken over het al dan niet zijn in en van Christus., met name qua beleving/bevinding/ervaring
Ik bedoelde dit niet als getuigenis-topic ofzo. Ik denk dat je hart openleggen op een publiek internetforum niet echt handig is.

Maar wel wilde ik de vraag stellen, tot persoonlijke bezinning: Wie is Christus nu voor mij? Het grijpt me aan, als je ziet hoe vele nette kerkmensen - altijd trouw naar de kerk, altijd serieus meegedaan, zich heel ernstig aan alle regels gehouden, soms zelfs vele goede boeken verslinden - uiteindelijk sterven zonder Christus te kennen.
Hoe bedoel je dat? Kunnen we echt weten van een ander dat ze zonder Christus sterven?
Kijk dat mensen zich ernstig aan veel regels houden zie ik ook wel, overigens kan dat volgens mij ook geen kwaad. Maar hoe kunnen deze mensen dan altjid serieus meedoen, vele boeken verslinden etc. ? Ten diepste heeft toch niemand zin om zich met dingen van God bezig te houden?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wie is Christus

Bericht door Fjodor »

helma schreef:van de week hoorde ik nog een treffend voorbeeld (Ds Breure)
Het ging over Christus' lijden in de hof.
Dat Hij versterkt werd door een engel uit de hemel.
Dat moet wel een troost voor Hem geweest zijn!

Toen zei Ds Breure: stel je nu eens een bedrijf voor waar vader en zoon werken.
De zoon krijgt op de werkvloer een ongeval en ligt op de grond met vreselijke pijn.
De vader hoort ervan en ziet vanuit de verte zijn zoon liggen.
Hij stuurt een van zijn werknemers en zegt: ga eens kijken of je wat kan doen.....
Zelf blijft hij doorgaan met waar hij mee bezig was.

-------

Toen was de Vader Zich al aan het terugtrekken van Zijn Zoon.
Dit heeft het lijden van Christus verzwaard
Over die engel heb ik ook eens bij dr. Schilder gelezen. Hij zei dat het versterken dat de engel deed een gave van de Vader was. Hij stelde verder dat het niet zomaar een versterken was, maar dat de engel Hem versterkte, om Hem nog veel erger lijden te laten dragen...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie is Christus

Bericht door refo »

Kan dat eigenlijk wel? God trekt Zich terug van God?
Ze zijn één en je kunt niet zeggen dat God de Vader afstand neemt van de Zoon van God. Het zijn geen twee Wezens, het is één God.

In Joh 16 zegt Jezus Zelf: 32 Zie, de tijd komt en is nu gekomen, dat u uiteengedreven zult worden, ieder naar het zijne, en u Mij alleen zult laten; en toch ben Ik niet alleen, omdat de Vader bij Mij is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie