Hel en hemel

accoord

Hel en hemel

Bericht door accoord »

Ik las op dit forum de uitspraak: "hoe weinig geestelijk leven wordt er gevonden". De betreffende predikant die dit in zijn eigen kerkelijk leven moest waarnemen, gaat voor in gemeenten waar er slechts weinigen aan het Heilig Avondmaal deelnemen. Om een schatting te geven; waarschijnlijk niet meer dan 3 of 4 per 100 belijdende leden. Hiervan wordt doorgaans door veel mensen nog een gedeelte betwist: "Heeft deze of gene wel een goddelijk recht om aan te gaan? Ik betwijfel het!" Dan blijven er niet veel mensen over voor wie wel het eeuwig zalig leven te wachten staat. De rest is dus allemaal bestemd voor de eeuwige rampzaligheid. Die rampzaligheid wordt als vreselijk en angstaanjagend bestempeld. Een vraag die bij mij leeft is: wie neemt deze waarschuwing serieus. Wie gelooft het? Sterfbedden in deze bevindelijke kringen getuigen soms wel van angst voor de dood, maar niet direct voor het eeuwige vuur wat nooit uitgeblust wordt en waar wening zal zijn en knersing der tanden. Het rijk des satans! Huiveringwekkend. En dat eeuwig! Soms is men er van bewust maar een schrede van de dood te zijn verwijderd, maar van angst voor de eeuwige pijn merk is niet direct sprake. Zelfs van zeer serieuze, geleerde mensen die zich hun leven lang hebben ingezet voor goede, kerkelijke doelen, artikelen hebben geschreven voor kerkelijke bladen e.d. waarin zij met grote ernst over de eindigheid van dit leven spraken, maar toch moesten getuigen zelf geen deel te hebben aan het leven met Christus, hebben een sterfbed waarop niet veel gemerkt wordt van het vreselijk oordeel wat hen straks te wachten zal staan. Zeker ben ik me bewust dat ik het wat zwart-wit voorstel, het zal niet bij iedereen zo zijn. Toch zou ik een stelling in het midden willen brengen, dat niemand beseft en gelooft wat de hel werkelijk zal zijn, en dat iedereen denkt en hoopt dat het wel mee zal vallen. Kijk eens diep in je hart. Ik geloof het zelf eigenlijk ook niet; een eerlijke bekentenis.

Het gedachtengoed van deze stroming bevindelijk gereformeerde heeft niet veel aanhang. Hier in Nederland enkele tienduizenden, in Canada nog enkele duizenden misschien en wereldwijd is het percentage te verwaarlozen. Dat houdt in dat van de 6 miljard mensen op aarde er 5999999500 de eeuwige rampzaligheid te wachten staat. Heel menselijk gesproken volgens een menselijke berekening van de rechterflank van de gereformeerde gezindte. En dan zijn er ook nog predikanten onder die beweren dat ze degenen die de eeuwige gelukzaligheid staat te wachten op één hand kunnen tellen.
-DIA-

Re: Hel en hemel

Bericht door -DIA- »

accoord schreef:Ik las op dit forum de uitspraak: "hoe weinig geestelijk leven wordt er gevonden". De betreffende predikant die dit in zijn eigen kerkelijk leven moest waarnemen, gaat voor in gemeenten waar er slechts weinigen aan het Heilig Avondmaal deelnemen. Om een schatting te geven; waarschijnlijk niet meer dan 3 of 4 per 100 belijdende leden. Hiervan wordt doorgaans door veel mensen nog een gedeelte betwist: "Heeft deze of gene wel een goddelijk recht om aan te gaan? Ik betwijfel het!" Dan blijven er niet veel mensen over voor wie wel het eeuwig zalig leven te wachten staat. De rest is dus allemaal bestemd voor de eeuwige rampzaligheid. Die rampzaligheid wordt als vreselijk en angstaanjagend bestempeld. Een vraag die bij mij leeft is: wie neemt deze waarschuwing serieus. Wie gelooft het? Sterfbedden in deze bevindelijke kringen getuigen soms wel van angst voor de dood, maar niet direct voor het eeuwige vuur wat nooit uitgeblust wordt en waar wening zal zijn en knersing der tanden. Het rijk des satans! Huiveringwekkend. En dat eeuwig! Soms is men er van bewust maar een schrede van de dood te zijn verwijderd, maar van angst voor de eeuwige pijn merk is niet direct sprake. Zelfs van zeer serieuze, geleerde mensen die zich hun leven lang hebben ingezet voor goede, kerkelijke doelen, artikelen hebben geschreven voor kerkelijke bladen e.d. waarin zij met grote ernst over de eindigheid van dit leven spraken, maar toch moesten getuigen zelf geen deel te hebben aan het leven met Christus, hebben een sterfbed waarop niet veel gemerkt wordt van het vreselijk oordeel wat hen straks te wachten zal staan. Zeker ben ik me bewust dat ik het wat zwart-wit voorstel, het zal niet bij iedereen zo zijn. Toch zou ik een stelling in het midden willen brengen, dat niemand beseft en gelooft wat de hel werkelijk zal zijn, en dat iedereen denkt en hoopt dat het wel mee zal vallen. Kijk eens diep in je hart. Ik geloof het zelf eigenlijk ook niet; een eerlijke bekentenis.

Het gedachtengoed van deze stroming bevindelijk gereformeerde heeft niet veel aanhang. Hier in Nederland enkele tienduizenden, in Canada nog enkele duizenden misschien en wereldwijd is het percentage te verwaarlozen. Dat houdt in dat van de 6 miljard mensen op aarde er 5999999500 de eeuwige rampzaligheid te wachten staat. Heel menselijk gesproken volgens een menselijke berekening van de rechterflank van de gereformeerde gezindte. En dan zijn er ook nog predikanten onder die beweren dat ze degenen die de eeuwige gelukzaligheid staat te wachten op één hand kunnen tellen.
Ik geloof als dit een ogenblik tot je zou doordringen... Dat heel internet aan de kant werd geschoven, en
ook de leegheid (ijdelheid) van een 'reformatorisch forum" geen enkele troost meer zou geven.
De dominee drukt het wel eens zo uit: Leg de eeuwigheid er eens naast. Waar zijn we mee bezig? Wat
zal alles baten als de dood ons in het aangezicht grijnst.
Denk aan Psalm 116: Ik lag gekneld in banden van de dood. Daar de angst der hel mij alle troost deed missen.
Ik vond benauwdheid en droefenis staat er in de Bijbel. Als er alleen maar benauwdheid is en geen droefenis,
zou dat dan geen voorsmaak van de eeuwige pijn zijn? Als de hel op je afkomt, wie zou dat kunnen omschrijven?
Toch... ik geloof dat elk kind van God hier in meer of mindere mate kennis aan krijgt.
Sion zal immers door recht verlost worden. Dan moet er voldaan worden, óf door mijzelf, óf door een Ander.

Hieruit kunnen we dus ook goed begrijpen hoe en waarom een medium als internet wordt afgewezen.
Het neemt immers je genadetijd in beslag. Daarom is het beter als we samen dit forum eens zouden sluiten en tot bezinning mochten komen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb nog nooit gedacht dat het wel mee zal vallen ! Het kan mij wel eens zo angstig maken. Ik ben een paar keer heel erg ziek geweest en dacht dat ik zou moeten sterven. Ik kon het niet !
Als je met mensen wel eens praat over stervensgenade, weten velen niet eens wat je bedoelt :nonnon
Als je gelooft dat de Heere Jezus voor al onze zonden heeft betaald, kun je toch gerust leven en sterven ?
En dat is echt niet zo in de linkse gemeentes, ook bij rechts-kerkleden vind ik dergelijke uitspraken.
Veel mensen leven een gerust leven, menen dat het wel goed zit. Als jij wat anders zegt, vinden ze jou maar een zwartkijker, een ongelovige.
Ik heb bij verschillende sterfbedden gestaan, van mensen die een leesbare brief waren tijdens hun leven, maar soms zo die aanvechtingen van satan nog moesten doorstaan.
God haalt Zijn kinderen thuis, maar tot het laatste doet de duivel mee om dit te verhinderen.
Stervensgenade krijg je pas als het nodig is, denk ik.
Ook over de Hemel wordt zo "makkelijk" gedacht. Een gouden stad met paarlen poorten, zo wordt het voorgesteld.
Maar als je zo geniet van de wereld en al haar genoegens, wat moet je dan in de Hemel ? Ik las wel eens van iemand, dat hij zich daar enorm zou vervelen :oO
Ik meen dat er soms heel makkelijk over hemel en hel gesproken wordt.
De balans is wel eens zoek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere

Bericht door Jongere »

Mara schreef:Als je gelooft dat de Heere Jezus voor al onze zonden heeft betaald, kun je toch gerust leven en sterven ?
En dat is echt niet zo in de linkse gemeentes, ook bij rechts-kerkleden vind ik dergelijke uitspraken.
Dat is niet zo gek, want dit is dan ook de kern van het geloof. Het spreekt eigenlijk helemaal zondag 1 na van de Catechismus.

Het is inderdaad wel een andere vraag of dat makkelijk is, dat geloof ik niet.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dat is niet zo gevaarlijk. Als de duivel op klompen komt zal hij wel eerder te onderkennen zijn. Maar het gevaarlijkst is als hij zich veranderd in een engel des lichts.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vlinder

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:
accoord schreef:Ik las op dit forum de uitspraak: "hoe weinig geestelijk leven wordt er gevonden". De betreffende predikant die dit in zijn eigen kerkelijk leven moest waarnemen, gaat voor in gemeenten waar er slechts weinigen aan het Heilig Avondmaal deelnemen. Om een schatting te geven; waarschijnlijk niet meer dan 3 of 4 per 100 belijdende leden. Hiervan wordt doorgaans door veel mensen nog een gedeelte betwist: "Heeft deze of gene wel een goddelijk recht om aan te gaan? Ik betwijfel het!" Dan blijven er niet veel mensen over voor wie wel het eeuwig zalig leven te wachten staat. De rest is dus allemaal bestemd voor de eeuwige rampzaligheid. Die rampzaligheid wordt als vreselijk en angstaanjagend bestempeld. Een vraag die bij mij leeft is: wie neemt deze waarschuwing serieus. Wie gelooft het? Sterfbedden in deze bevindelijke kringen getuigen soms wel van angst voor de dood, maar niet direct voor het eeuwige vuur wat nooit uitgeblust wordt en waar wening zal zijn en knersing der tanden. Het rijk des satans! Huiveringwekkend. En dat eeuwig! Soms is men er van bewust maar een schrede van de dood te zijn verwijderd, maar van angst voor de eeuwige pijn merk is niet direct sprake. Zelfs van zeer serieuze, geleerde mensen die zich hun leven lang hebben ingezet voor goede, kerkelijke doelen, artikelen hebben geschreven voor kerkelijke bladen e.d. waarin zij met grote ernst over de eindigheid van dit leven spraken, maar toch moesten getuigen zelf geen deel te hebben aan het leven met Christus, hebben een sterfbed waarop niet veel gemerkt wordt van het vreselijk oordeel wat hen straks te wachten zal staan. Zeker ben ik me bewust dat ik het wat zwart-wit voorstel, het zal niet bij iedereen zo zijn. Toch zou ik een stelling in het midden willen brengen, dat niemand beseft en gelooft wat de hel werkelijk zal zijn, en dat iedereen denkt en hoopt dat het wel mee zal vallen. Kijk eens diep in je hart. Ik geloof het zelf eigenlijk ook niet; een eerlijke bekentenis.

Ik geloof als dit een ogenblik tot je zou doordringen... Dat heel internet aan de kant werd geschoven, en
ook de leegheid (ijdelheid) van een 'reformatorisch forum" geen enkele troost meer zou geven.
De dominee drukt het wel eens zo uit: Leg de eeuwigheid er eens naast. Waar zijn we mee bezig? Wat
zal alles baten als de dood ons in het aangezicht grijnst.
Denk aan Psalm 116: Ik lag gekneld in banden van de dood. Daar de angst der hel mij alle troost deed missen.
Ik vond benauwdheid en droefenis staat er in de Bijbel. Als er alleen maar benauwdheid is en geen droefenis,
zou dat dan geen voorsmaak van de eeuwige pijn zijn? Als de hel op je afkomt, wie zou dat kunnen omschrijven?
Toch... ik geloof dat elk kind van God hier in meer of mindere mate kennis aan krijgt.
Sion zal immers door recht verlost worden. Dan moet er voldaan worden, óf door mijzelf, óf door een Ander.

Hieruit kunnen we dus ook goed begrijpen hoe en waarom een medium als internet wordt afgewezen.
Het neemt immers je genadetijd in beslag. Daarom is het beter als we samen dit forum eens zouden sluiten en tot bezinning mochten komen.
Luther zou vandaag nog een boom planten, als hij wist dat morgen de wederkomst was. Wat is een boom in het licht van de wederkomst? Paulus vermaant mensen gewoon te blijven werken die gestopt waren om op de wederkomst te wachten. Wat is werk in het licht van de eeuwigheid? Moeten we dan ook zo min mogelijk eten en drinken om zo meer tijd over te houden? Dat is niet wat ik lees in de Bijbel. Koningin van Scheba prees de dienaren van Salomo. Dat hoefde ze niet te doen als hij zelf een bammetje uit zijn broodzak had gehaald en in 5 minuten 2 dubbelgeklapte boterhammen had opgegeten. Kortom: je bent mens hier op aarde en je hebt je te bekeren voor je sterft, maar daarbij mag je gebruik maken van de middelen op deze aarde met zijn ontspannende dingen daarbij.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

En dat doet DIA ook wel ;-). Maar ik geloof dat DIA ook wel eens voelt dat al die tijd aan forums en dergelijke besteed eigenlijk verloren tijd is, als het tegenover de eeuwigheid wordt gesteld. En dat kan ik ook goed begrijpen. Begreep inderdaad iedereen dat eens.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

vlinder schreef:Luther zou vandaag nog een boom planten, als hij wist dat morgen de wederkomst was.
Inderdaad!
Vandaag heb ik een zonnebloem gepoot overigens............
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem

Bericht door Willem »

Luther schreef:
vlinder schreef:Luther zou vandaag nog een boom planten, als hij wist dat morgen de wederkomst was.
Inderdaad!
Wordt dit niet al te makkelijk gezegd? Stel dat iemand in het ziekenhuis te horen krijgt, nog 1 dag, morgen zal je sterven. Zou die persoon naar huis gaan en een boom gaan poten?
Als je jezelf nu verplaatst in deze persoon - die zoiets te horen krijgt - zegt men dan nu echt zo makkelijk: "inderdaad! Ik zou vandaag nog een boom planten als ik wist dat morgen de wederkomst was."

Ik niet in iig.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Hieruit kunnen we dus ook goed begrijpen hoe en waarom een medium als internet wordt afgewezen.
En toch is dat de oplossing niet, DIA. Ook al zouden we alle genadetijd omzetten in bezinning, dan helpt ons dat niet. Er is maar één ding waar het om gaat. Als dat in orde is, dan volgen de andere dingen vanzelf. En dan weten we ook hoe we met media als internet etc. om moeten gaan.
Mara

Bericht door Mara »

Willem schreef:
Luther schreef:
Inderdaad!
Wordt dit niet al te makkelijk gezegd? Stel dat iemand in het ziekenhuis te horen krijgt, nog 1 dag, morgen zal je sterven. Zou die persoon naar huis gaan en een boom gaan poten?
Als je jezelf nu verplaatst in deze persoon - die zoiets te horen krijgt - zegt men dan nu echt zo makkelijk: "inderdaad! Ik zou vandaag nog een boom planten als ik wist dat morgen de wederkomst was."

Ik niet in iig.
Geef bevel aan uw huis; want gij zult sterven, en niet leven.
Toen keerde Hizkia zijn aangezicht naar den wand, en hij bad tot den Heere.
En Hizkia weende gans zeer.

Hij plantte geen boom !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:Geef bevel aan uw huis; want gij zult sterven, en niet leven.
Toen keerde Hizkia zijn aangezicht naar den wand, en hij bad tot den Heere.
En Hizkia weende gans zeer.

Hij plantte geen boom !
En waarom deet Hizkia dat?

Omdat hij geen Erfgenaam had. Als hij moest sterven, zou de Zaligmaker nooit geboren worden!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
helma

Bericht door helma »

als je dit leest dan moet je toch wel denken aan de paarlen pooorten en de gouden straten....

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/ni ... 620308.htm
caprice

Bericht door caprice »

Zojuist geconcludeerd: die man is een grote ketter.
Willem schreef:
Luther schreef:
Inderdaad!

Ik niet in iig.
Nee, ik ook niet. Maar het werk der bekering is dan evengoed een bijna onwaarschijnlijke en onmogelijke zaak geworden, als men het op het sterfbed aan laat komen. Want wie sterven leer in 't stervensuur, die valt het sterven o zo zuur.

Verder kan ik het stukje wat accoord schrijft wel begrijpen, maar niet delen, omdat de werkelijkheid toch anders is, dan zoals het voorgesteld wordt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie