Bevindelijke preek is ook onderscheidende preek

memento

Re: Bevindelijke preek is ook onderscheidende preek

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Dat is inderdaad de baptistische visie, die zegt: Het verbond is opgericht met de gelovigen, alle beloften uit het OT worden nu slechts de gelovigen toegezegd.

In het OT zijn alle beloften gegeven aan het verbondsvolk Israël. Wie zegt dat nu het verbond alleen met de ware gelovigen is opgericht, moet dus zeggen: Voor de onbekeerde heb ik geen beloften vanuit het OT. Of je moet de beloften uit het OT loskoppelen van het verbondskader waarin ze gegeven zijn (iets wat in praktijk veel baptisten doen), maar de vraag is of je daarmee de Schrift wel recht doet.
Maar heeft het zin om dit soort strikte onderscheidingen te hanteren? Moeten we precies weten vanuit welk verbondskader iets gezegd wordt? En zoals gezegd, ook jij trekt de lijnen van het OT niet strikt door: pascha --> avondmaal.
Het is wel goed om even duidelijk te zien welke stroming welke visie kiest. Simpelweg omdat een theologische stelling nooit alleen komt, maar doorwerkt in heel de theologie.

De lijn pascha -> avondmaal vindt ik inderdaad problematisch. Ik heb moeite met de avondmaalspraktijk die in sommige kerken van de Reformatie was, waarin in principe iedereen aanging.
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Of het baptistisch is weet ik niet precies. Ik geloof niet dat er met Nieuw-testametische gelovigen een verbond opgericht is. Mi worden er alleen met Israel verbondssluitingen gedaan.
Of het baptistisch is of niet, is ook niet ter zake. Laten we maar eens stoppen met die etikettenplakkerij. De vraag is of het Bijbel is. En dat geloof ik niet:

2 Kor. 6:16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn.
17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.
18 En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige.
7:1 Dewijl wij dan deze beloften hebben, geliefden, laat ons onszelven reinigen van alle besmetting des vleses en des geestes, voleindigende de heiligmaking in de vreze Gods.

Let met name eens op het onderstreepte gedeelte in de tekst: is dat niet dé verbondsbelofte? En gaat het hier niet over de gemeente?
In hoeverre je deze tekst in de discussie kan betrekken vraag ik me af. Paulus citeert hier Leviticus 26vs11 en laat de overeenkomst zien tussen toen en nu als het gaat om Gods woonplaats, de tempel onder het volk Israel van toen, en nu de Gemeente als tempel Gods.
Deze discussie gaat juist om het verschil tussen het oude en het nieuwe. De Israeliet van toen had de belofte door vererving, onder de voorwaarde dat hij zich aan de regels en wetten hield. Nu verkrijgen wij de beloften door geloof. Zonder geloof hebben we niets.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Maar als we gaan twijfelen of Gods beloften wel waar zijn, tja, wat is dan nog als Evangelie aan te merken?
Volgens mij is dat het punt niet.
Het gaat meer over de vraag: zijn Gods beloften ook voor mij waar? Zij ze ook mij gedaan? En is ook voor mij de vervulling dus zeker?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
refo schreef:Maar als we gaan twijfelen of Gods beloften wel waar zijn, tja, wat is dan nog als Evangelie aan te merken?
Het gaat meer over de vraag: zijn Gods beloften ook voor mij waar? Zij ze ook mij gedaan? En is ook voor mij de vervulling dus zeker?
Precies. Daarmee zijn we meteen weer on-topic: een bevindelijke preek is ook een onderscheidende preek. Namelijk of Zijn beloften niet alleen voor anderen maar ook voor mij waar zijn.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Precies. Daarmee zijn we meteen weer on-topic: een bevindelijke preek is ook een onderscheidende preek. Namelijk of Zijn beloften niet alleen voor anderen maar ook voor mij waar zijn.
Ik zou zeggen: Het gaat niet om de vraag: Zijn ze voor mij waar. Voor elke hoorder zijn de beloften waar. Het gaat om de vraag: Heb ik de vervulling ontvangen?

Iedereen mag verzekerd zijn, dat het waar is, als Christus zegt: Wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen. Bidt en u zal gegeven worden. Daaraan twijfelen is Godslasterlijk. Maar de vraag is: Ben ik al tot Christus gekomen, en heeft Hij mij al ontvangen? Heb ik al waarlijk gebeden, en is mij al gegeven?

De vraag is uiteindelijk: Ben ik in Christus, of buiten Hem? Ben ik in Hem, dan heb ik alles. Ben ik buiten Hem, dan leef ik zonder God in de wereld, geen hoop hebbende.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mariavt schreef:Had ik mijn mond maar dichtgehouden, want ik denk niet dat deze discussie tot God's eer kan zijn. En daar gaat het ten diepste om, nu is er geharrewar en ik weet niet of dat wel goed is.
Ik heb alleen vergeten te zeggen(zie dikgedrukt) Mijn kinderen zijn wel gedoopt en daar ben ik blij om maar als ik er nu voor stond zou ik het niet weer doen. Eigenlijk dom, want als je een gelovige ouder mag weten te zijn, staat niets de doop van je kindje in de weg....... Maar ík ben niet degene die bepaalt of iemand gelovig is of niet, dat doet de Heere wel, Hij ziet niet aan wat voor ogen is , maar wat in het hart is. En nu stop ik écht met deze discussie. Bert en afgewezen kunnen het beter beargumenteren dan ik......
Nee, je hoeft je mond niet dicht te houden.. Het is goed om eerlijk over deze zaken na te denken, al is het dan in de discussievorm. Het geharrewar in de discussie laat alleen maar zien dat het in ons hoofd ook een geharrewar moet zijn. Voor mij is het dat namelijk nogal eens.
Het lijkt mij een goede zaak als we door de moeilijkheid van de materie leren om mensen met een andere kijk meer te waarderen. En je hoeft al helemaal niet alles theologisch te kunnen onderbouwen. De Heere ziet het hart aan.
refo schreef:Het gaat bij de doop ook niet over het geloof. Dat is een onzekere grond. Onzeker in die zin dat je bij geloofstwijfel ook aan de grond van doop kunt twijfelen. En dan geeft een sacrament geen zekerheid.

Het gaat in de doop over Gods beloften. Die zijn vast en zeker. De sacramenten zijn er om bij geloofstwijfel naar te kijken. God wil dan zeggen: IK was de Eerste. En als je het niet kunt geloven, dan kun je daarop terugvallen. Maar ik moet toegeven, door de doperse manier waarop tegen de doop wordt aangekeken, kan de doop geen versterking meer zijn. Maar zo is het van de beginne niet geweest. Volgens bv de HC zijn sacramenten tekenen en zegelen van God ingesteld om de belofte van het Evangelie des te beter te verstaan. (Voor de letterlijke tekst zelf even lezen)

Maar als we gaan twijfelen of Gods beloften wel waar zijn, tja, wat is dan nog als Evangelie aan te merken? Je hebt het dan niet dan krijg je ook niets. Dus gaan we zitten navelstaren: voel ik wat of juist niet, ken ik wat of juist niet, weet ik wat of juist niet. En is de conclusie ik heb het wel (of juist weer niet, maar dat is teken dat je het wel hebt), dan heb je het ook en wat wordt er dan nog versterkt? Een prettig gevoel misschien. Maar dan gaat het allang niet meer over de doop, die al redelijk zonder waarde is, maar over het Avondmaal.
Maar die discussie is al eens gevoerd.
Het gaat bij de doop wél om geloof. Jij geeft de doop de plek die het Woord van het Evangelie heeft. Dat moet je niet doen. Het geloof is door het Woord, en niet door de doop. Net als dat het geloof ook niet door het avondmaal is. En de sacramenten geven, ondanks dat ze niet de grond van het geloof zijn (want dat is het Woord), toch versterking voor de gelovige. Zo mag ik het in ieder geval wel ervaren. Deze visie mag jij dopers vinden, toch is de doop voor mij versterking (en ik sta de kinderdoop voor).
Ik heb Calvijn nog niet over de doop gelezen, maar in de hoofdstukken over het geloof aan het begin van Deel III is de doop nergens grond voor het geloof.. En als je denkt dat ik me vergis dan laat je het maar zien.
In je laatste alinea heb je inderdaad gelijk. Maar daar heb je het dan ook over de belofte van het evangelie. En dat is toch iets anders.
Gian schreef: Deze discussie gaat juist om het verschil tussen het oude en het nieuwe. De Israeliet van toen had de belofte door vererving, onder de voorwaarde dat hij zich aan de regels en wetten hield. Nu verkrijgen wij de beloften door geloof. Zonder geloof hebben we niets.
De Israëliet had de belofte niet door vererving. Zie maar Hebreeën 11: 9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte, als in een vreemd land, en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die medeerfgenamen waren derzelfde belofte.
11:32 En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zal mij ontbreken, zou ik verhalen van Gideon, en Barak, en Samson, en Jeftha, en David, en Samuël, en de profeten;
33 Welken door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen, de muilen der leeuwen toegestopt;

Afgewezen schreef:
memento schreef:Dat is inderdaad de baptistische visie, die zegt: Het verbond is opgericht met de gelovigen, alle beloften uit het OT worden nu slechts de gelovigen toegezegd.

In het OT zijn alle beloften gegeven aan het verbondsvolk Israël. Wie zegt dat nu het verbond alleen met de ware gelovigen is opgericht, moet dus zeggen: Voor de onbekeerde heb ik geen beloften vanuit het OT. Of je moet de beloften uit het OT loskoppelen van het verbondskader waarin ze gegeven zijn (iets wat in praktijk veel baptisten doen), maar de vraag is of je daarmee de Schrift wel recht doet.
Maar heeft het zin om dit soort strikte onderscheidingen te hanteren? Moeten we precies weten vanuit welk verbondskader iets gezegd wordt? En zoals gezegd, ook jij trekt de lijnen van het OT niet strikt door: pascha --> avondmaal.
Je maakt hier volgens mij met je vragen goede punten. Hoe dat verbondskader er precies uitziet is misschien wel niet zo belangrijk. Het lijkt er ook op alsof bijna iedereen hier met betrekking tot het verbond in wezen zo ongeveer hetzelfde zegt.* Memento zegt dat iedere gedoopte/hoorder-van-het-evangelie in het verbond is maar dat enkel de gelovige de vervulling van de verbondsbelofte ontvangt.
Tiberius (die hier nu niet echt mee discussieert) zegt dat elke gedoopte de belofte ontvangt maar dat enkel de gelovigen in het verbond zijn en de vervulling ontvangen.
Huisman zegt dat elke gedoopte in het genadeverbond is maar dat enkel de gelovigen in het verbond der verlossing zijn.
Afgewezen zegt dat de hoorder-van-het-evangelie het aanbod ontvangt maar dat enkel de gelovigen werkelijk in het verbond zijn.

Bij allen is er een soort uiterlijkheid die bestaat in het aanbod van genade. (Memento noemt dit het verbond, Tiberius doopt hierdoor (zijn de kinderen dan uiterlijk bij jou in het verbond?), Huisman noemt dit genadeverbond, en Afgewezen noemt dit het aanbod van genade).
Bij allen is er een soort innerlijkheid die bestaat uit de vervulling van de belofte aan de mens. (Memento noemt dit de vervulling van de verbondsbelofte, Tiberius noemt dit het genadeverbond, Huisman noemt dit het verbond der verlossing, en Afgewezen noemt dit het genadeverbond).

Met betrekking tot de doop zit het belangrijkste geschil in de vraag wat de doop betekent en verzegelt. Verzegelt de doop het innerlijke, of verzegelt de doop het uiterlijke. Het antwoord staat in vraag en antwoord 69 van de HC. De doop verzegelt niet Gods belofte, maar mijn schoonwassing. Als we dan willen begrijpen waarom we kinderen dopen zijn er twee mogelijke manieren om dat te doen. Of we veronderstellen dat het kind wedergeboren is, of we veronderstellen dat het kind wedergeboren zal worden. Dit is wat de HC (vr en antw 74) en het doopformulier doen. En als een kind dan uiteindelijk de voorwaarde van het verbond (nl. het geloof) niet blijkt te vervullen dan pleegt het verbondsbreuk en maakt het haar doop nutteloos.

*Zie bijvoorbeeld memento's laatste post van vlak voor deze post van mij. Hij zegt daar het volgende: "Ik zou zeggen: Het gaat niet om de vraag: Zijn ze voor mij waar. Voor elke hoorder zijn de beloften waar. Het gaat om de vraag: Heb ik de vervulling ontvangen?" Je (@memento) ontkent hier hetzelfde als dat wat je stelt. De vraag of ze voor mij waar zijn is in wezen dezelfde vraag als de vraag of ik de vervulling ontvangen heb. Namelijk of het uiterlijke van het aanbod (waar volgens jou het verbond in bestaat) al innerlijk is geworden (waar volgens Tiberius en Afgewezen het verbond uit bestaat).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Fjodor, uitstekende analyse!
memento

Bericht door memento »

Fjodor schreef:*Zie bijvoorbeeld memento's laatste post van vlak voor deze post van mij. Hij zegt daar het volgende: "Ik zou zeggen: Het gaat niet om de vraag: Zijn ze voor mij waar. Voor elke hoorder zijn de beloften waar. Het gaat om de vraag: Heb ik de vervulling ontvangen?" Je (@memento) ontkent hier hetzelfde als dat wat je stelt. De vraag of ze voor mij waar zijn is in wezen dezelfde vraag als de vraag of ik de vervulling ontvangen heb. Namelijk of het uiterlijke van het aanbod (waar volgens jou het verbond in bestaat) al innerlijk is geworden (waar volgens Tiberius en Afgewezen het verbond uit bestaat).
Wie belofte en vervulling als 1 op 1 relatie ziet, zal idd problemen hebben met de gereformeerde verbondsvisie. Ik wijs erop, dat:
1. De beloften in de Schrift in het OT zeer sterk aan het verbond verbonden zijn. Het is YHWH, de Verbondsgod, die de beloften geeft, aan Zijn uitverkoren verbondsvolk (waarvan toch niet elk individueel lid uitverkoren is ten eeuwige leven)
2. Toch komen niet alle beloften tot vervulling in al degnenen, aan wie ze zijn toegezegd.
3. Gods beloften en dreigementen functioneren vaak als aansporing tot bekering. Het bekendste voorbeeld is Ninevé: het oordeel onvoorwaardelijk toegezegd, maar toen het zich bekeerde voerde God het oordeel niet uit.

Ik zou zeggen: Gods Woord vertelt ons niet alleen hoe de zaken zijn, maar wil een reactie oproepen in de hoorder (bekering en geloof). Wie heel sterk zegt: belofte en vervulling hebben een 1 op 1 verhouding, komt uit bij de prediking: Indien u uitverkoren bent (verbond en persoonlijke uitverkiezing vallen dan immers samen), dan zal God u bekeren. Wie de koppeling belofte - vervulling niet zo 1 op 1 ziet (en de Schrift zelf doet dit m.i. ook niet), laat wel ruimte tot het appèl: bekeert u en gelooft, dan zult gij hetgeen beloofd is ontvangen.

De uiterste consequentie van een 1 op 1 betrekken van belofte en vervulling, is dat de Schrift de niet-uitvekorene niets meer te zeggen heeft. Je ziet dit ook uitwerken bij sommige Engelse baptisten (genoegzaam bekend in onze gezindte), die in de prediking dan ook praktisch geen oproep tot bekering en geloof meer doen, maar zich eigenlijk alleen nog toeleggen op het beschrijven van de bekering, en hoe het Gods volk vergaat.

Zelf onderscheid ik liever met Calvijn 3 graden van uitverkiezing:
1. Uitverkozen om het Woord te horen
2. Uitverkozen om gedoopt te zijn (verbond)
3. Uitverkozen tot het eeuwige leven

Het adres van de beloften is dan breder, dan de vervulling ervan. Het is aan alle verbondskinderen toegezegd (2), en krijgt vervulling in de uitverkorenen (3). Door een weg van geloof en bekering, zoals de Schrift ons beschrijft.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Wie belofte en vervulling als 1 op 1 relatie ziet, zal idd problemen hebben met de gereformeerde verbondsvisie.
Er bestaat niet zoiets als 'de' gereformeerde verbondsvisie. Denk maar eens aan de studie van prof. Graafland 'Van Calvijn tot Comrie'.
Ik wijs erop, dat:
1. De beloften in de Schrift in het OT zeer sterk aan het verbond verbonden zijn. Het is YHWH, de Verbondsgod, die de beloften geeft, aan Zijn uitverkoren verbondsvolk (waarvan toch niet elk individueel lid uitverkoren is ten eeuwige leven)
2. Toch komen niet alle beloften tot vervulling in al degnenen, aan wie ze zijn toegezegd.
3. Gods beloften en dreigementen functioneren vaak als aansporing tot bekering. Het bekendste voorbeeld is Ninevé: het oordeel onvoorwaardelijk toegezegd, maar toen het zich bekeerde voerde God het oordeel niet uit.
Opvallend is je voortdurende beroep op het OT. De situatie is echter grondig veranderd.
+ Er is geen sprake meer van een nationaal verbond met een theocratisch geregeerd volk.
+ Het verbond is versmald (natuurlijk takken uitgehouwen) en verbreed (takken tegen nature ingeënt).
Je kunt dus de zaken niet één-op-één overzetten naar het NT. En, zoals gezegd, dat doe je zelf als het erop aankomt óók niet.
Ik zou zeggen: Gods Woord vertelt ons niet alleen hoe de zaken zijn, maar wil een reactie oproepen in de hoorder (bekering en geloof). Wie heel sterk zegt: belofte en vervulling hebben een 1 op 1 verhouding, komt uit bij de prediking: Indien u uitverkoren bent (verbond en persoonlijke uitverkiezing vallen dan immers samen), dan zal God u bekeren. Wie de koppeling belofte - vervulling niet zo 1 op 1 ziet (en de Schrift zelf doet dit m.i. ook niet), laat wel ruimte tot het appèl: bekeert u en gelooft, dan zult gij hetgeen beloofd is ontvangen.
De uiterste consequentie van een 1 op 1 betrekken van belofte en vervulling, is dat de Schrift de niet-uitvekorene niets meer te zeggen heeft. Je ziet dit ook uitwerken bij sommige Engelse baptisten (genoegzaam bekend in onze gezindte), die in de prediking dan ook praktisch geen oproep tot bekering en geloof meer doen, maar zich eigenlijk alleen nog toeleggen op het beschrijven van de bekering, en hoe het Gods volk vergaat.
Zowel 'gereformeerden' als 'baptisten' kunnen zich op de Bijbel beroepen voor hun visie. Dit omdat het collectieve en het individuele in de Bijbel beide aan de orde komt, waarbij in het OT vooral de nadruk op het collectieve ligt, terwijl in het NT meer de nadruk op het persoonlijk geloof ligt.
teZelf onderscheid ik liever met Calvijn 3 graden van uitverkiezing:
1. Uitverkozen om het Woord te horen
2. Uitverkozen om gedoopt te zijn (verbond)
3. Uitverkozen tot het eeuwige leven

Het adres van de beloften is dan breder, dan de vervulling ervan. Het is aan alle verbondskinderen toegezegd (2), en krijgt vervulling in de uitverkorenen (3). Door een weg van geloof en bekering, zoals de Schrift ons beschrijft.
Het adres van de beloften is nog breder: alle hoorders van het evangelie.
Bij punt 2. zou ik zeggen: uitverkoren om in een christelijk gezin geboren te worden.
Gian

Bericht door Gian »

Fjodor schreef:
Gian schreef: Deze discussie gaat juist om het verschil tussen het oude en het nieuwe. De Israeliet van toen had de belofte door vererving, onder de voorwaarde dat hij zich aan de regels en wetten hield. Nu verkrijgen wij de beloften door geloof. Zonder geloof hebben we niets.
De Israëliet had de belofte niet door vererving. Zie maar Hebreeën 11: 9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte, als in een vreemd land, en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die medeerfgenamen waren derzelfde belofte.
11:32 En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zal mij ontbreken, zou ik verhalen van Gideon, en Barak, en Samson, en Jeftha, en David, en Samuël, en de profeten;
33 Welken door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen, de muilen der leeuwen toegestopt;
Natuurlijk.
Alleen dat was nu even de kwestie niet.
Vroeger had de heiden geen belofte en dus al helemaal geen vervulling. De Israeliet had de belofte door vererving, en verkreeg het beloofde uiteindelijk door geloof alleen.
Nu is de belofte er voor iedereen, gedoopt of niet, en wordt de vervulling ook alleen verkregen door het geloof.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:+ Het verbond is versmald (natuurlijk takken uitgehouwen) en verbreed (takken tegen nature ingeënt).
Wat zeg jij hiermee dat de joden zijn afgehouwen en niet meer ingeënt kunnen worden (bedoel je vast niet maar om alle twijfel uit te sluiten hier het bewijs dat ook de joden weer ingeënt zullen worden.)
23 Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden ; want God is machtig om dezelve weder in te enten.
24 Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeent; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geent worden?
En de takken (heidenen) die tegen nature zijn ingeënt kunnen weer uitgeworpen worden en dit beeld kan jouw visie op het genadeverbond dus niet ondersteunen. vs 6 gaat over die verbondsbrekers die ingeënt zijnde geen vrucht dragen, of zoals ons doopformulier zegt "In Christus geheiligd" (ingeënt) maar toch geen vrucht.
1 ¶ Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman.
2 Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage .
3 Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
4 Blijft in Mij, en Ik in u . Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht ; want zonder Mij kunt gij niets doen.
6 Zo iemand in Mij niet blijft , die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Huisman, ik laat me niet meer verleiden tot een gedetailleerde verbondsdiscussie. Ik ben blij dat ik vrijgemaakt ben van welke geharnaste verbondsopvatting dan ook. :)

Ik weet me zeer aangesproken door wat Van Ruler ergens zegt:
A.A. van Ruler schreef:Het is in het christendom om crazy te worden. Er is niet één principe. Er zijn er vele tegelijk. Dat maakt het ons, hoeveel logische denkwegen we ook afleggen, onmogelijk tot een gesloten systeem te komen. Het is al zo moeilijk, voor een complete dogmatiek de goede volgorde van de losse loci te vinden. Laat staan, dat we een gesloten systéém, vanuit één principe opgebouwd, zouden kunnen uitdenken. We moeten er wel naar zoeken. Mét dat we denken, zijn we op het systeem uit. Maar we moeten niet doen, alsof we het kunnen vinden. Daarvoor is het evangelie te rijk, te zeer vertakt.
PS Je voortdurend beroep op Joh. 15 krijgt iets ridicuuls, omdat je weet dat je mij daar toch niet mee overtuigt. Ik verwijs nog één keer naar de kanttekening SV: "Gr. alle rank in Mij geen vrucht dragende; dat is, een iegelijk die Mij uiterlijk alleen belijdt, en evenwel van harte niet gelooft."
Wat jij er verder nog in wilt lezen, moet je zelf weten. Als je mij er maar niet meer mee vermoeit. ;)
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:@Huisman, ik laat me niet meer verleiden tot een gedetailleerde verbondsdiscussie. Ik ben blij dat ik vrijgemaakt ben van welke geharnaste verbondsopvatting dan ook. :)

Ik weet me zeer aangesproken door wat Van Ruler ergens zegt:
A.A. van Ruler schreef:Het is in het christendom om crazy te worden. Er is niet één principe. Er zijn er vele tegelijk. Dat maakt het ons, hoeveel logische denkwegen we ook afleggen, onmogelijk tot een gesloten systeem te komen. Het is al zo moeilijk. Voor een complete dogmatiek de goede volgorde van de losse loci te vinden. Laat staan, dat we een gesloten systéém, vanuit één principe opgebouwd, zouden kunnen uitdenken. We moeten er wel naar zoeken. Mét dat we denken, zijn we op het systeem uit. Maar we moeten niet doen, alsof we het kunnen vinden. Daarvoor is het evangelie te rijk, te zeer vertakt.
Overigens krijgt je beroep op Joh. 15 iets ridicuuls, omdat je weet dat je mij daar toch niet mee overtuigt. Ik verwijs nog één keer naar de kanttekening SV: "Gr. alle rank in mij geen vrucht dragende; dat is, een iegelijk die mij uiterlijk alleen belijdt, en evenwel van harte niet gelooft."
Wat jij er verder nog in wilt lezen, moet je zelf weten. Als je mij er maar niet meer mee vermoeit. ;)
Ik begrijp dat je het vervelend vindt om steeds weer met dezelfde teksten geconfronteerd te worden , toch zijn dit sleutelteksten die je niet kunt wegredeneren met een kanttekening.
De gelijkenis spreekt van ranken die in de ware Wijnstok zijn en Jezus zegt "Ik ben de ware Wijnstok". Iedereen zal aanvoelen dat dat in de ware Wijnstok zijn niet kan zijn gebeurd door wat uiterlijk belijden. Het spreekt veel meer over een verbondsbetrekking net als in het O.T. waar ook Paulus in 1 Kor 10 naar verwijst.
1 ¶ En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde ; en de steenrots was Christus .
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
Wij hebben hier in het verleden vele malen over gesproken en ik kan mij goed voorstellen dat de vermoeidheid om hier weer over te spreken toe gaat slaan. Laat ik dan maar afsluiten met een citaat van jou waar ik het wel helemaal mee eens ben.
Afgewezen schreef:Het adres van de beloften is nog breder: alle hoorders van het evangelie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

memento schreef: Wie belofte en vervulling als 1 op 1 relatie ziet, zal idd problemen hebben met de gereformeerde verbondsvisie. Ik wijs erop, dat:
Memento, wil jij de belofte waarin God zegt dat Hij niet meer naar zijn volk om zal zien ook onvoorwaardelijk aan alle hoorders verkondigen?
Zoals deze:
Hosea: 4:14 Ik zal over uw dochteren36 geen bezoeking doen, omdat zij hoereren, en over uw bruiden, omdat zij overspel doen; want zij zelven scheiden zich af37 met de hoeren, en offeren met de snoodste hoeren; het volk dan, dat geen verstand heeft zal omgekeerd worden.38

Dat geen bezoeking doen vertaalt de HSV met: Ik zal niet meer omzien naar uw dochters.
De kanttekenaren zeggen dat sommigen dit nemen als Gods grootste ongenade.
Anderen nemen dit wel als teken dat God de dochters niet zo erg zal straffen als de ouders, wat mij onwaarschijnlijk lijkt in het licht van het verdere vers; laten we deze mogelijkheid dus even buiten beschouwing.

Dan moet je aan de ene kant de mensen jouw 'Ik zal' voorhouden, en aan de andere kant het 'Ik zal niet'...
Bij beide mogelijkheden doel je dan op Gods werk in de hoorder.
Mij lijkt dat een onverstandige weg. Ten eerste omdat je dan de nadruk veel te veel legt op het verkiezende werk van God, en op de onbegrijpelijke paradox daarin.
En ten tweede omdat het voorwaardelijk voorhouden van de beloften volgens mij een zeer bijbelse gewoonte is, waarmee de bijbel de eigenlijk betekenis van dit soort verzen aangeeft.
Zoals bijvoorbeeld
5:15 Ik zal henengaan en keren weder tot Mijn plaats,41 totdat zij zichzelven schuldig kennen en Mijn aangezicht zoeken;42 als hun bange zal zijn, zullen zij Mij vroeg zoeken.43

7: 13 Wee hen, want zij zijn van Mij afgezworven; verstoring over hen, want zij hebben tegen Mij overtreden! Ik zou hen wel verlossen, maar zij spreken leugenen tegen Mij.

Afgewezen schreef: Opvallend is je voortdurende beroep op het OT. De situatie is echter grondig veranderd.
+ Er is geen sprake meer van een nationaal verbond met een theocratisch geregeerd volk.
+ Het verbond is versmald (natuurlijk takken uitgehouwen) en verbreed (takken tegen nature ingeënt).
Je kunt dus de zaken niet één-op-één overzetten naar het NT.
Ik vraag me best regelmatig af in hoe grote mate de situatie eigenlijk veranderd is.
Als ik bijvoorbeeld de volgende stukken uit Deuteronomium lees, dan vind ik dat een moeilijke vraag.
Tot in hoeverre kan je dan nog zeggen dat de natuurlijke takken onderdeel van het volk van God waren?

Deut. 13: 6 Wanneer uw broeder, de zoon uwer moeder,9 of uw zoon, of uw dochter, of de vrouw van uw schoot,10 of uw vriend, die als uw ziel is,11 u zal aanporren in het heimelijke,12 zeggende: Laat ons gaan, en dienen andere goden, die gij niet gekend hebt, gij noch uw vaderen;
7 Van de goden der volken, die rondom u zijn, nabij u, of verre van u, van het ene einde der aarde tot aan het andere einde der aarde;
8 Zo zult gij hem niet ter wille zijn, en naar hem niet horen; ook zal uw oog hem niet verschonen, en gij zult u niet ontfermen, noch hem verbergen;
9 Maar gij zult hem zekerlijk doodslaan;13 uw hand zal eerst tegen hem zijn,14 om hem te doden, en daarna de hand des gansen volks.
10 En gij zult hem met stenen stenigen, dat hij sterve; want hij heeft u gezocht af te drijven van den HEERE, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgevoerd heeft.
11 Opdat gans Israel het hore en vreze, en niet voortvare te doen naar dit boze stuk in het midden van u.15

Deut 17:2 Wanneer in het midden van u, in een uwer poorten, die de HEERE, uw God, u geeft, een man of vrouw gevonden zal worden, die doen zal, dat kwaad is in de ogen des HEEREN, uws Gods, overtredende Zijn verbond;4
3 Dat hij heengaat, en dient andere goden, en buigt zich voor die, of voor de zon, of voor de maan, of voor het ganse heir des hemels,5 hetwelk ik niet geboden heb;6
4 En het wordt u aangezegd, en gij hoort het; zo zult gij het wel onderzoeken; en ziet, het is de waarheid, de zaak is zeker, zulk een gruwel is in Israel gedaan;
5 Zo zult gij dien man of die vrouw, die ditzelve boze stuk gedaan hebben,7 tot uw poorten uitbrengen,8 dien man zeg ik, of die vrouw; en gij zult hen met stenen stenigen, dat zij sterven.
6 Op den mond van twee getuigen,9 of drie getuigen, zal hij gedood worden, die sterven zal;10 op den mond van een enigen getuige zal hij niet gedood worden.
7 De hand der getuigen zal eerst tegen hem zijn, om hem te doden, en daarna de hand des gansen volks; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.11

Gian schreef: Vroeger had de heiden geen belofte en dus al helemaal geen vervulling. De Israeliet had de belofte door vererving, en verkreeg het beloofde uiteindelijk door geloof alleen.
Nu is de belofte er voor iedereen, gedoopt of niet, en wordt de vervulling ook alleen verkregen door het geloof.
Ok, hiermee ben ik het eens.
huisman schreef: Ik begrijp dat je het vervelend vindt om steeds weer met dezelfde teksten geconfronteerd te worden , toch zijn dit sleutelteksten die je niet kunt wegredeneren met een kanttekening.
De gelijkenis spreekt van ranken die in de ware Wijnstok zijn en Jezus zegt "Ik ben de ware Wijnstok". Iedereen zal aanvoelen dat dat in de ware Wijnstok zijn niet kan zijn gebeurd door wat uiterlijk belijden. Het spreekt veel meer over een verbondsbetrekking net als in het O.T. waar ook Paulus in 1 Kor 10 naar verwijst.
Huisman, je argument tegen de kanttekening is: 'iedereen zal aanvoelen dat'.. Dat is niet echt een argument..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:
huisman schreef: Ik begrijp dat je het vervelend vindt om steeds weer met dezelfde teksten geconfronteerd te worden , toch zijn dit sleutelteksten die je niet kunt wegredeneren met een kanttekening.
Huisman, je argument tegen de kanttekening is: 'iedereen zal aanvoelen dat'.. Dat is niet echt een argument..
Als jij mij kunt vertellen hoe een zondaar door uiterlijk belijden ingeënt kan worden in de ware Wijnstok neem ik het terug.
Wij (gedoopten) staan in een verbondsbetrekking met Christus (in Christus geheiligd zegt het doopsformulier) dat is onze inënting in de ware Wijnstok. Als het dan bij uiterlijk belijden blijft worden wij uitgehouwen.
Plaats reactie