Ik heb hier juist van de week veel over nagedacht.Memento in ander topic schreef:Ik hou het er daarom met onze gereformeerde vaderen (zoals bv in DL) op, dat we een ieders bekering moeten overnemen, die zegt te geloven in de Heere Jezus tot vergeving der zonden, en deze belijdenis niet in leer of leven zelf tegenspreekt.
Dus als iemand sterft en hij/zij beleed een kind van God te zijn; maakte zich niet schuldig aan grove zonden (want zondeloos is niemand) dan zou een predikant op een begrafenis zo iemand als een kind van God moeten begraven?
En als familie zet je dan op de kaart dat iemand is thuisgehaald?
Dan zouden er veel begrafenissen en rouwkaarten er misschien anders uitzien.
Je kan toch best je aarzelingen bij iemand hebben. Omdat iemand ergens toch niet in zijn leven laat zien dat hij de Heere echt toegewijd is. Dat hoeft zich niet te uiten in uitbrekende zonden maar merk je (zeker als je dichtbij iemand staat) aan bepaalde dingen.
Ik zoek even naar woorden, ik wil ook niet oordelen.
Maar neem nou iemand die echt aan dit aardse leven 'hangt'; daar het meest mee bezig is. Geen zondige dingen, maar gewoon het leven en het werk van alledag. Gewoon een nette christen maar toch...Als het om geld bijvoorbeeld gaat dan gelden bepaalde principes niet. Oordelen over anderen en nooit laten merken dat je zelf ook schuldig tegenover God staat en het een wonder is dat jij verlost bent uit genade.
Zo iemand belijdt wel een kind van God te zijn; gaat misschien ook wel aan het Avondmaal.
De persoon sterft en het merendeel van de familie is overtuigd: Marie is boven.
Eeen kaart wordt opgesteld en jij moet meebeslissen....
Ik vind dat lastig. Moet je op dat moment uit de aard der liefde een positieve inbreng doen? (met die uitspraak van de DL in je achterhoofd)
Of op dat moment eerlijk wat dingen aangeven waarom je er moeite mee hebt?
En ik snap het ook wel; je wilt ook het liefst dat iemand Boven is. Maar onze uitspraken daarover maken het voor die persoon echt niet anders. Ik laat het dan maar liever rusten. Maar soms wordt je mening rechtstreeks gevraagd en wordt je min of meer kwalijk genomen als je aarzelt.
Is het beter om maar net te doen of je het wel gelooft dan?
Merken jullie in je omgeving dat deze uitspraak van de DL functioneert?