Prima hoor. Dan gaan we uit van de vergelijking met autorijden (plezierritjes) ipv de vergelijking met wipkippen. De conclusies blijven hetzelfde.Erasmiaan schreef:ok, dus dat van die 'wipkippen' heb je niet gezegd omdat je het niet kunt onderbouwen?memento schreef:Zoals al gezegd, heb ik die cijfers niet paraat. In plaats daarvan heb ik cijfers (controleerbaar) over verkeersdoden gegeven. Zodat het risico van een plezier-autotochtje af te meten is ten opzichte van het riscio van pretparkbezoek.Erasmiaan schreef:Het aantal doden dat er bij het wipkippen valt?
De rating is in mijn ervaring (mijn eigen ervaring is beperkt, maar die van veelgebruikers die ik gesproken heb bevestigen het) heel dekkend. Verder: De rating staat ook op de DVD of videoband vermeld, dus daarvoor heb je imdb niet nodig.Erasmiaan schreef:Ik had dat er niet uit gehaald. Die rating zegt me niets. Imdb kom ik niet op door kliksafe. En ik sluit niet uit dat een imdb-check je toch nog met verkeerde films wordt geconfronteerd. En dan geldt wat mij betreft wat ik ook opgemerkt heb tegen je, maar waar je niet op reageert (ben je blijkbaar met me eens).Een website als imdb.com is een goed startpunt. Voor de specifieke film die je noemt: http://www.imdb.com/title/tt1504320/Erasmiaan schreef:Dat is er niet. Als ik iets te weten wil komen over die film waar Marnix het heel de tijd over heeft, Kings Speech, dan weet ik met internet nog bijzonder weinig. Worden er mensen in gedood? Komt de suggestie van liefde, overspel, gemeenschap in de film naar voren? Wordt er gevloekt? Dan kan ik allemaal niet van te voren weten.
Kijk ik dan onder het kopje "Motion Picture Rating (MPAA)" dan zie ik daar staan: Rated PG-13 for language. (edited version); Originally Rated R for some language.
Duidelijk een film die blijkbaar niet kan, omdat er krachttaal (en mogelijk vloeken) in voorkomen. De overige dingen die je noemt, zijn meestal ook gewoon af te lezen uit de rating en anders wel uit de omschrijving.
Prima als iemand de rating niet vertrouwd. Maar als iemand op basis van de rating en verdere informatie op een bewuste manier films kan kijken die niet strijden met Gods geboden, dan zie ik geen Bijbelse argumenten om dat te veroordelen.
Mijn stelling is: Alles behandelen als een uitzondering. Dus alles toetsen aan de 10 geboden. Of het nu een film, documentaire, tekenfilm, pretpark, zondagmiddagdutje, wandeling op het strand, autorijden, etc is.Concluderend kunnen we wel zeggen (alle argumenten zijn zo'n beetje uitgewisseld) dat we pretparken en speelfilms het beste maar kunnen mijden, hoewel er misschien uitzonderingen zijn.
Als het gaat om films, past idd de waarschuwing, dat zeer veel films (in de orde van 99%) strijdig zijn met de 10 geboden. Dat moet tot voorzichtigheid manen. De één zal op basis daarvan zeggen: ik kijk voor de zekerheid maar helemaal geen films. De ander zal zeggen: Ik moet vooraf goed onderzoeken of een film verantwoord is, voordat ik wat kijk. M.i. zijn beiden een visies op grond van de Schrift te verdedigen, en moet men elkaar in deze keuze vrijlaten. Hoewel het wel goed is, om wel de kritische vragen te blijven stellen, zeker als men kiest die 1% te kijken: Functioneert die 10 geboden toets wel goed. Ben je consequent daarin? Etc.
Zulk gezelschap zou ik graag mijden. Zowel vanuit theologische redenen (ze beledigen express hetgeen me in het leven het meeste waard is), als ook om sociale redenen: Het is ronduit asociaal om iemand bewust te kwetsen. Mensen die je bewust proberen te kwetsen, zou ik proberen zoveel mogelijk te ontwijken.Fjodor schreef:Mijn ervaring is anders. Het kan beiden voorkomen.memento schreef:Mijn ervaring is, dat dit vaak helemaal geen probleem vormt. Als je een keer uitlegt waarom je vloeken erg vind, dan wordt het meestal wel achterwege gelaten. Gewoon een stukje algemene beschaving. Tenminste, dat is mijn ervaring op de werkvloer (bij redelijk wat verschillende bedrijven waarvoor ik een opdracht deed) en met kennissen.Fjodor schreef:Dan moeten we het ook niet raar vinden waarom de kerk zo weinig uitstraalt naar de wereld.. Ik zie trouwens niet waar het een gebod is dat we niet om mogen gaan met iemand die vloekt?memento schreef: Wat mij betreft is er als het gaat om Gods geboden geen discussie mogelijk. Ik zie dat niet als cru zijn, maar gewoon proberen in alles gehoorzaam te zijn aan God en Zijn woord.
Ik heb trouwens ook genoeg meegemaakt dat juist als je laat weten dat je christen bent men gaat vloeken.